(B) Gepakt zonder rijbewijs Mag ik dan moto rijbewijs halen

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
hoezitdewetinelkaar

(B) Gepakt zonder rijbewijs Mag ik dan moto rijbewijs halen

Bericht door hoezitdewetinelkaar »

Hallo ,

Ik ben woensdag aangehouden , en ik had mijn rijbewijs niet . Wel mijn verlopig rijbewijs .
Mijn voorlopig rjibewijs zal waarschijnlijk ingetrokken ( mss tot mijn 21?)
Wel mijn vraag is nu : Als ik niet meer mag rijden tot mijn 21 , kan ik dan mijn motorrijbewijs nog halen , als alternatief om mij te verplaatsen ?
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Oei, oei.
Dit lijkt wel op een paniek-bericht.
Kan je de situatie iets verduidelijken?
"Ik ben woensdag aangehouden".
Wat bedoel je met aangehouden?
In de boeien geslagen en in de bak gevlogen?
Of gewoon tegengehouden voor een controle?
"Ik had mijn rijbewijs niet - wel mijn voorlopig rijbewijs".
Had je die bij of niet? Of reed je op een tijdstip dat je niet mag rijden met een voorlopig rijbewijs (weekend-avonden)?
"Mijn voorlopig rijbewijs ingetrokken tot mss mijn 21).
Hoe oud ben je? 18 of 20? Schilt al een slok hé.
Waarom zou je tot je 21ste niet meer mogen rijden?
Probeer iets concreter te zijn, want nu is de situatie echt moeilijk in te schatten.
hoezitdewetinelkaar

Bericht door hoezitdewetinelkaar »

Ik ben gewoon gestopt voor alcoholcontrole (en ik ben niet positief getest) dus dat was geen probleem.
Ik ben 18 , maar moet met een begeleider rijden .
Ik had 2 vrienden mee , want ik moest ze stomweg 1 km verder afzetten.
Ik heb al geruchten gehoord dat je je rijbewijs ingetrokken kunt worden tot je 21 bent .
Ik mocht wel op dat tijdstip rijden .
hoezitdewetinelkaar

Bericht door hoezitdewetinelkaar »

en ik had mijn voorlopig rijbewijs bij :)
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

De soep wordt nooit zo warm gegeten als ze opgediend wordt.
Dus paniek is voor niks nodig.
Hebben ze uw voorlopig rijbewijs ingehouden?
Hier op het forum zijn mensen die heel wat beter op de hoogte zijn van de gevolgen dan ik.
Je moest stoppen voor een alcoholcontrole: op welke dag was dat en om welk uur??? (met mijn slecht karakter heb ik een vermoeden dat dat in 't weekend was in de late/vroege uurtjes)...
hoezitdewetinelkaar

Bericht door hoezitdewetinelkaar »

Mijn voorlopig rijbewijs is niet ingehouden , de papier volgden per post zeiden ze .
Het was woensdag om 19 u .
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Dan zal het vervolg wel best meevallen, al was het natuurlijk niet slim om twee man mee te nemen.
Ik hoop dat onze moderatoren het hier overnemen om te zeggen welke gevolgen je kan verwachten. De slaap ervoor laten zou ik echt niet doen.
Ik vermoed dat het bij een boete zal blijven.
U het recht ontzeggen om verder te rijden verwacht ik echt niet.
Inazuma
Berichten: 11372
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

hoezitdewetinelkaar schreef:Mijn voorlopig rijbewijs is niet ingehouden , de papier volgden per post zeiden ze .
Je overtreedt dan de bepalingen waaronder je mag leren autorijden :

http://wegcode.be/wet.php?wet=42&node=tIVhfstIII

Artikel 30

§ 2. Met geldboete van 50 euro tot 500 euro, wordt gestraft hij die :

1° een overtreding heeft begaan van de bepalingen door de Koning vastgesteld krachtens artikel 23 §1, 2° en 4°, hetzij als bestuurder, hetzij als persoon die een bestuurder begeleidt met het oog op de scholing;


Bij veroordeling zijn deze bedragen te vermenigvuldigen met een faktor 5,5 , + 137.5 euro bijdrage aan het zgn. "slachtofferfonds".


De intrekking van het voorlopige rijbewijs is hiervoor gek genoeg niet voorzien ...
Bibitje

Re: gepakt zonder rijbewijs . Mag ik dan moto rijbewijs hal

Bericht door Bibitje »

hallo,
ik heb een voorlopig rijbewijs maar die is ingetrokken geweest voor 30 dagen tot 3 december omdat ik te snel heb gereden

die vervalt op 5 december
ik wil nu op 4 december mijn praktisch examen afleggen
kan dat nog? en wat als ik niet slaag en hij vervalt?
Inazuma
Berichten: 11372
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: gepakt zonder rijbewijs . Mag ik dan moto rijbewijs hal

Bericht door Inazuma »

Bibitje schreef:hallo,
ik heb een voorlopig rijbewijs maar die is ingetrokken geweest voor 30 dagen tot 3 december omdat ik te snel heb gereden

die vervalt op 5 december
ik wil nu op 4 december mijn praktisch examen afleggen
kan dat nog? en wat als ik niet slaag en hij vervalt?
Je moet je voorlopige rijbewijs terughebben om het praktijk examen te kunnen afleggen.


Is het een voorlopig rijbewijs B met of zonder begeleider ?
Als het 1 zonder begeleider (18 maanden) is, kan je waarschijnlijk nog wel een voorlopig rijbewijs B met begeleider (36 maanden) gaan halen (weer pasfoto's + betalen) en met een begeleider examen afleggen.

Wanneer heb je je theorie afgelegd ?


En hou het gaspedaal een beetje onder controle :roll:
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Tenzij de wet in het laatste jaar gewijzigd werd.
De duur van uw voorlopig rijbewijs wordt verlengd met het aantal dagen dat het ingetrokken werd.
Dus als uw VR vervalt op 5 december dan mag je er 30 dagen bijtellen.
Maar die nieuwe datum moet wel vermeld worden op uw VR door ofwel de griffie ofwel het gemeentebestuur.
sting
Berichten: 190
Lid geworden op: 30 jul 2007, 20:56
Locatie: Gent
Contacteer:

Bericht door sting »

ketje schreef:Tenzij de wet in het laatste jaar gewijzigd werd.
De duur van uw voorlopig rijbewijs wordt verlengd met het aantal dagen dat het ingetrokken werd.
Inderdaad:
Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.
Artikel 8 §6. 2°
In afwijking van de bepalingen van §5, verliest het voorlopige rijbewijs evenwel zijn geldigheid niet als de houder van het voorlopige rijbewijs vervallen verklaard is van het recht om een motorvoertuig van de categorie of subcategorie te besturen waarvoor het document is geldig verklaard. In dit geval, wordt de geldigheid van het document opgeschort tot het einde van de vervalperiode en, in voorkomend geval, tot het slagen voor de onderzoeken die krachtens artikel 38 van de wet worden opgelegd.
Inazuma
Berichten: 11372
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

sting schreef:
ketje schreef:Tenzij de wet in het laatste jaar gewijzigd werd.
De duur van uw voorlopig rijbewijs wordt verlengd met het aantal dagen dat het ingetrokken werd.
Inderdaad:
Koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.
Artikel 8 §6. 2°
In afwijking van de bepalingen van §5, verliest het voorlopige rijbewijs evenwel zijn geldigheid niet als de houder van het voorlopige rijbewijs vervallen verklaard is van het recht om een motorvoertuig van de categorie of subcategorie te besturen waarvoor het document is geldig verklaard. In dit geval, wordt de geldigheid van het document opgeschort tot het einde van de vervalperiode en, in voorkomend geval, tot het slagen voor de onderzoeken die krachtens artikel 38 van de wet worden opgelegd.

Maar is dit Art 8 §6.2° wel van toepassing op de voorlopige rijbewijzen B die via een ander KB geregeld zijn :?:

Ik lees in die bepaling verder dat de geldigheid opgeschort wordt voor de duur van het verval.
Ik lees daarin toch niet dat de geldigheid nadien ook nog eens verlengd wordt ... wat overigens in strijd zou zijn met de bepalingen van het KB van 10/07/2006

In dit geval is er geen verval - straf opgelegd door de rechter - maar een onmiddellijke intrekking van het rijbewijs.
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Een voorlopig rijbewijs kan toch maar op één voorwaarde verlengd worden en dat is na de intrekking ervan.
Het heeft ons (examinatoren) danig geërgerd. Wie stout geweest is krijgt een verlenging, wie pech gehad heeft (vb gebroken been) krijgt dat niet.
Hebben wij altijd a-sociaal gevonden.
Inazuma
Berichten: 11372
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

ketje schreef:Een voorlopig rijbewijs kan toch maar op één voorwaarde verlengd worden en dat is na de intrekking ervan.

Ik ben allesbehalve overtuigd dat dit ook kan voor de voorlopig rijbewijzen B.


Die bepaling staat in het KB van 23031998 dat in hoofdzaak gaat over al de andere voorlopige rijbewijzen dan B - al is het op een aantal punten wel verweven met het KB inzake de voorlopige rijbewijzen B.

Hoe staat dat daarin :
Artikel 8
§1. Het voorlopig rijbewijs model 3 is twaalf maanden geldig.

De geldigheid van een voorlopig rijbewijs kan niet verlengd worden behalve in het geval voorgeschreven in § 6, 2°.


(en die 6.2° is het verval van het recht tot sturen, maar een onmiddellijke intrekking is geen verval.)


Het KB van 10/07/2006 stelt voor de voorlopige rijbewijzen B evenwel duidelijk dat :

(met begeleider)
Na het verstrijken van de geldigheidsduur kan de kandidaat pas een nieuw voorlopig rijbewijs zoals bedoeld in het eerste lid bekomen na opnieuw het theoretisch examen met goed gevolg te hebben afgelegd.


(zonder begeleider)
Het voorlopig rijbewijs zonder begeleider is niet verlengbaar of hernieuwbaar.
Plaats reactie