rijbewijs met vespa?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
vespakieken

rijbewijs met vespa?

Bericht door vespakieken »

heey beste mensen

Ik ben al weken opzoek naar een brommer waar ik m'n rijbewijs A3 met kan halen!Maar nu kom ik erachter dat ik met mijn vespa ook mijn rijbewijs kan halen! Ik dacht altijd dat je je rijbewijs moest doen met een brommer zonder versnellingen!

Maar nu komt mijn vraag
Is het waar dat ik mijn rijbewijs mag doen met mijn vespa?

dank voor u begrip
mvg Evelyne
Inazuma
Berichten: 11372
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

De voorwaarden voor een voertuig klasse A3 om examen mee te doen voorzien inderdaad niet dat het er een zonder versnellingen moet zijn .


http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=h4afd5#art38

Artikel 38
§1. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie A3 legt het praktische examen af met een bromfiets klasse B.

De voertuigen met meer dan twee wielen dienen uitgerust te zijn met een achteruitrijstand.

Het praktische examen mag niet afgenomen worden met een driewielige bromfiets met twee wielen die op dezelfde as zijn gemonteerd en waarvan de afstand tussen de middens van de contactvlakken van de wielen met de grond kleiner is dan 0,46 m.



GOCA voorziet evenmin andere voorwaarden.

Je voertuig moet uiteraard wel technisch en administratief in orde zijn - dus alle papieren bij hebben :!: - en ook de L voeren :!:

Zie ook

http://www.goca.be/ned/rijbewijs/cat_a3 ... 102007.pdf
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: rijbewijs met vespa?

Bericht door digital »

vespakieken schreef:Maar nu kom ik erachter dat ik met mijn vespa ook mijn rijbewijs kan halen!
Beste Evelyne, een Vespa valt onder categorie A.
Je mag je examen NIET ermee afleggen.
Je mag er NIET mee rijden nadat je je rijbewijs A3 hebt behaald.
Je moet een rijbewijs A hebben om ermee te mogen rijden.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4323
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Er bestaan ook Vespa's die als bromfiets klasse B gehomolgoeerd zijn: klik maar op de technische specificaties.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

xantingo schreef:Er bestaan ook Vespa's die als bromfiets klasse B gehomolgoeerd zijn: klik maar op de technische specificaties.
ok, sorry.
Plaats reactie