Uitgezonderd aangelanden en uitgezonder plaatselijk verkeer

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

Uitgezonderd aangelanden en uitgezonder plaatselijk verkeer

Bericht door Gast »

Ik heb deze site hier doorgenomen, maar vandaag kwam ik een bord tegen uitgezonderd aangelanden, wat wil dit zeggen? en wat is het verschil met het bord uitgezonder plaatselijk verkeer?

Groeten,
Lieve
Berichten: 269
Lid geworden op: 23 okt 2007, 16:43
Locatie: Oost-Vlaanderen

Bericht door Lieve »

Aangelanden = plaatselijk verkeer
groetjes, Lieve
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Uitgezonderd aangelanden en uitgezonder plaatselijk verk

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Ik heb deze site hier doorgenomen, maar vandaag kwam ik een bord tegen uitgezonderd aangelanden, wat wil dit zeggen? en wat is het verschil met het bord uitgezonder plaatselijk verkeer?

De aangelanden zijn de eigenaars of gebruikers (pachters, huurders, ...) van een onroerend goed gelegen langs die weg.

De term staat overigens [...] niet in de wegcode, maar moet je in het Belgische juridische jargon gaan zoeken.


"Uitgezonderd aangelanden" is dus eigenlijk meer beperkend dan het meer gebruikelijke "uitgezonderd plaatselijk verkeer " of "Plaatselijke bediening" dat wél bepaald is en sommige categoriën weggebruikers nog wel toegang geeft :

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=ar ... %20verkeer

2.47. De opschriften "uitgezonderd plaatselijk verkeer" of "plaatselijke bediening" duiden op een openbare weg die slechts toegankelijk is voor de voertuigen van de bewoners van die straat en van hun bezoekers, de voertuigen voor levering inbegrepen; ook voertuigen voor onderhoud en toezicht, wanneer de aard van hun opdracht dit rechtvaardigt, de prioritaire voertuigen bedoeld in artikel 37 en fietsers en ruiters, hebben er zonder uitzondering toegang.


Als we uitgezonderd aangelanden letterlijk nemen - en er is weinig reden om dat niet te doen - is het ook verboden toegang voor fietsers, ruiters, bezoekers , ... tenzij anders aangegeven.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Inazuma op 15 jun 2008, 19:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Uitgezonderd aangelanden en uitgezonder plaatselijk verk

Bericht door Stefan Peeters »

Inazuma schreef:De term staat overigens niet in Van Dale, en ook niet in de wegcode, maar moet je in het Belgische juridische jargon gaan zoeken.
aan'gelande (-n) persoon die een stuk land bezit dan aan een weg, dijk of rivier grenst. (uit Van Dale, uitgave 1975, zelfs het woord 'computer' staat er al in...)
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Uitgezonderd aangelanden en uitgezonder plaatselijk verk

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef:
Inazuma schreef:De term staat overigens niet in Van Dale, en ook niet in de wegcode, maar moet je in het Belgische juridische jargon gaan zoeken.
aan'gelande (-n) persoon die een stuk land bezit dan aan een weg, dijk of rivier grenst. (uit Van Dale, uitgave 1975, zelfs het woord 'computer' staat er al in...)
Ik had online op het meervoud gezocht ... :oops:
Plaats reactie