trucje bij achterwaarts parkeren

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Martiniken

trucje bij achterwaarts parkeren

Bericht door Martiniken »

hej,

ik heb een vraagje bij het manoevre van achterwaarts parkeren tussen 2 auto's. het schijnt dat er een trucje bestaat om te weten wanneer je precies de richting van het stuur moet veranderen tijdens het parkeren.
kan iemand me een tip geven?

alvast bedankt
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Is dit geen vraag i.v.m. praktijk?

Hangt ook een beetje af met welke auto je rijdt.

In de rijschool of je begeleider zal je, aangepast voor jouw voertuig, het juiste truukje leren.

Zie ook PRAKTIJKBOEK hoofdstuk 5.9: "Achterwaarts parkeren achter een voertuig"

HANDBOEK PRAKTIJK
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door wooter »

eugeen schreef:...aangepast voor jouw voertuig...
Het 'truukje' dat ik ken, werkt op stadswagentjes, middenklassers en zelfs bestelwagens... :) Ik vermoed wel dat het hetzelfde truukje is hoor, want ik heb het ook van mijn toenmalige begeleider geleerd :).
kim

Bericht door kim »

Je mag die tip gerust eens meedelen 8)
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door wooter »

Eugeen, misschien best deze draad verplaatsen naar "Praktijk"?

Het typische aan praktijkoefeningen is dat je ze beter uitgelegd krijgt in de praktijk dan op een blad papier... Toch een poging:

Situatieschets: in een rij filegeparkeerde auto's is één plaats vrij.
  • Rij met je auto voorbij de geparkeerde auto's, tot naast de auto die geparkeerd is net voorbij de open parkeerplaats. Zorg dat er ongeveer een meter tussen je eigen auto en de geparkeerde auto is.
  • Kijk in je rechter buitenspiegel naar de linkerachterhoek van de geparkeerde auto waar je naast staat
  • Zet je versnellingsbak in achteruit
  • Begin traagjes op de koppeling achteruit te rijden, terwijl je je stuur naar het uiterste rechts draait. Je wagen zal zich achteruit in de parkeerplaats rijden
  • Vanaf het moment dat je in je linkerbuitenspiegel de rechtervoorhoek van de geparkeerde wagen achter je kan zien, moet je aan je stuur naar links draait totdat de wielen terug recht staan en je in een rechte lijn verder achteruit blijft rijden.
  • Vanaf je vanaf je bestuurderspositie ziet dat je rechterbuitenspiegel de linkerachterhoek van de geparkeerde wagen voor je kruist, kan je beginnen met je stuur verder naar links te draaien terwijl je achteruit blijft rijden.
  • Vanaf het moment dat je auto parallel staat met de geparkeerde wagens voor en achter je, draai je naar rechts om je wielen terug recht te zetten.
  • Nog even terug een paar centimeter naar voor rijden om je midden in het parkeervak te zetten
Gast

Re: trucje bij achterwaarts parkeren

Bericht door Gast »

Hierionder vindt je dat trukje:

http://www.derijprof.be/Ptips.htm" target="_blank

Groetjes,

Gina
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: trucje bij achterwaarts parkeren

Bericht door de rijprof »

http://www.derijprof.be/Ptips.htm" target="_blank
Maar je moet je niet enkel baseren op die aanknopingspunten.
Ze helpen je wat in de goede richting maar de finesse moet je zelf ondervinden.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Gast

Re: trucje bij achterwaarts parkeren

Bericht door Gast »

Dit is hoe ik het doe:
    [*]Eerst evenwijdig gaan staan met de geparkeerde auto.
    [*]Rij dan ongeveer een meter achteruit. Hiervoor kan je ook een trucje zoeken, maar dit is verschillend van auto tot auto. In mijn geval is dat wanneer het achterste van de geparkeerde auto te zien is in de helft van het rechterraam van de achterste zitplaats.
    [*]Draai nu je stuur volledig om, zodat je rechts indraait
    [*]Kijk in je rechter achteruitkijkspiegel om te zien waar je achterwiel zich bevindt
    [*]Wanneer je achterwiel bijna tegen de stoeprand staat draai je het stuur zo ver mogelijk in de andere richting, en rij verder achteruit. Hou bij het afdraaien wel rekening met het geparkeerde voertuig, zorg dus dat je er niet tegen rijdt.
    Plaats reactie