Praktijkles C1 begonnen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Thomas

Praktijkles C1 begonnen

Bericht door Thomas »

Geachte, ik volg 12u rijles bij rijschool emmo te meise.
Ik heb vandaag na 5 weken na mijn inschrijving(!!) mijn eerste les gekregen die 3uur duurde.
Mijn lesgever deed onbeleefd, boos, en ging demotiverend tegen mij tekeer..
Het was mijn eerste keer dat ik in een vrachtwagen zat, en hij zei onbeschoft dat ik maar 20jaar was, dat ik geen rijervaring had, dat ik mijn theorie niet kende omdat ik niet wist hoe ik mijn tachograaf precies moest invullen etc. (ik heb mijn theorie van auto en vrachtwagen op deze site geleerd, altijd er direct door!)

Door de grootte van de vrachtwagen was ik wat verrast en daardoor maakte ik fouten zoals tegen de borduur te rijden, stukje over de stoep gereden bij een draai, niet goed afdraaien etc.
Het schakelen ging ook niet zo vlot wat ik moest er redelijk wat kracht opzetten om van versnelling te veranderen.

Ik doe echt mijn best want ik heb nog 9u les te volgen en maandag 18-02 mijn laatste les en dan direct naar examen rijden...
Ik wil er direct door zijn want ik wil als vrachtwagenchauffeur gaan werken en betaal deze hele dure opleiding helemaal zelf! (zonder tussenkomst van een bedrijf of wie dan ook!)

Ik ben vandaag na de les heel gedemotiveerd en teleurgesteld omdat ik mijn best doe en iemand mij commentaar en de indruk geeft dat ik niet kan rijden! Mijn vader rijdt met een vrachtwagen en bus, en hij vindt nochtans dat ik goed en veilig met de auto rij..

Iemand die mij tips kan geven of wat dan ook?
Ik denk dat ik morgen met mijn vader mee ga om te zien hoe hij rijdt.
Is dit een goed idee? En zit ik achter op schema ik wil echt na 12u les goed en veilig kunnen rijden..

Mvg Thomas
Rensa
Berichten: 2
Lid geworden op: 13 feb 2008, 14:01

Bericht door Rensa »

Dag Thomas

Mijn eerste rijinstructeur deed ook heel onbeleefd tegen me na de eerste les.
En ik ga nog maar voor B, want ik kan nog niet rijden (allez nu al wel een beetje he).

Hij zij dat ik misschien zou kunnen overwegen om een automatic te kopen dan heb ik geen last meer van versnellingen. De eerste les... :roll:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Ik heb het al 100 keer geschreven (als het al geen duizend keer is :wink: )

Een onbeleefde instructeur is iets wat niet kan, als je er dan eentje tegenkomt stap direct naar de verantwoordelijke en eis een andere.

Je betaalt veel geld en daar mag iets tegenoverstaan vind ik.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Bericht door Gast »

Een onbeleefde instructeur is iets wat niet kan, als je er dan eentje tegenkomt stap direct naar de verantwoordelijke en eis een andere.

Wie geloven ze in zo een woordenstrijd,heeft het wel zin en wat moet je allemaal zeggen. :?:
GRO
Administrator
Berichten: 12773
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Beste,

Laten wij ervan uitgaan de je rijschoolinstructeur vandaag 'een slechte dag' had. Daar ben jij natuurlijk niet mee geholpen, maar het is menselijk.

Ben je van mening dat het echt niet klikt tussen jou en de instructeur, ga dan gewoon even praten met de verantwoordelijke van een rijschool. Elke rijschooldirectie vindt het belangrijk dat hun leerlingen daadwerkelijk een goede rijopleiding krijgen van hun instructeurs. En als het met deze instructeur niet lukt zal de rijschoolverantwoordelijke graag in overleg met jou een oplossing zoeken.
Laatst gewijzigd door GRO op 14 feb 2008, 17:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Thomas

Bericht door Thomas »

Het probleem is ook dat ik mij onzeker voel...
Ik bedoel, als men tegen je zegt voor je echt begint, dat je het al niet kunt..
Het ging idd niet zo vlot als ik dacht, maar nu heb ik al schrik voor mijn examen voor volgende week en dat het mij nog meer geld gaat kosten..

Weet u hoeveel uur je +- nodig hebt om aan de camion "gewoon" te worden, daarmee bedoel ik de basis dingen, zoals het harde schakelen, het draaien, de lengte en manoeuvers.
Ik heb 20u les gevolgd voor de auto en na +- 12u kon ik al schakelen, parkeren, keren etc :) dus na 12u ging het redelijk vlot, was het niet meer zo "moeilijk" want het werd toen een gewoonte, snapt u?
Mvg
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Toen ik mijn lessen volgde was ik nog net geen 20, en had ik mijn rijbewijs B net een jaar ofzo.
Mijn instructeur heeft nooit iets over mijn leeftijd gezegd.


Ik heb indertijd het minimum aantal verplichte uren les gevolgd (8 uur) en onmiddelijk examen gedaan en van de eerste keer geslaagd.

Mijn eerste les (2 uur) heb ik enkel manoevres gedaan.
Tweede les manoevres, schakelen (vooral dus voor 4->5 en 5->4) en eerst wat rondgereden op het oefenterrein. Daarna op de baan
De overige 2 lessen manoevres en op de baan.

Die acht uur waren dus voldoende om het gewoon te worden.

Ik begrijp wel niet goed wat je bedoelt met het harde schakelen?
Je moet toch niet aan die versnellingen sleuren?
Thomas

Bericht door Thomas »

Je moet redelijk wat kracht zetten om te schakelen vind ik

thx voor je uitleg :D
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4323
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Thomas schreef:Je moet redelijk wat kracht zetten om te schakelen vind ik
Probeer eens om iets meer tijd te nemen om te schakelen.
Zet een zachte dwang op de versnellingspook in plaats van duwen en trekken. Het gaat even snel en veel vlotter.

Thomas schreef:Weet u hoeveel uur je +- nodig hebt om aan de camion "gewoon" te worden, daarmee bedoel ik de basis dingen, zoals het harde schakelen, het draaien, de lengte en manoeuvers.
De ene 2 uur, de andere 20 jaar... er valt geen lijn in te trekken.
Feit is dat niet iedereen in staat is om een vrachtwagen te besturen.
Thomas schreef:Mijn vader rijdt met een vrachtwagen en bus, en hij vindt nochtans dat ik goed en veilig met de auto rij..
Ik denk dat ik morgen met mijn vader mee ga om te zien hoe hij rijdt.
Is dit een goed idee?
Dat valt van hier uit moeilijk te beoordelen, maar hoe rijdt je vader zelf?

Zonder conclusies te trekken: iemand die zelf niet goed kan rijden, kan geen goed oordeel vormen over de rijstijl van iemand anders.
Er zijn veel chauffeurs op de baan die destijds hun rijbewijs CE en D nog zonder veel moeite, en vooral, zonder een degelijke opleiding, verkregen hebben. Die mensen zijn zelf soms niet op de hoogte van de meest recente regels, of rijden al 20 jaar op een foute manier met de vrachtwagen.

Door met zo iemand mee te rijden zal je fouten aanleren.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Bericht door Gast »

Waarom geven ze geen verplichte rijopleiding voor deze bestuurders die hun rijbewijs gekregen hebben zonder rijopleiding te volgen.De werkgever mag niemand meer in dienst neem zonder rijopleiding gevolgt te hebben. :?:

-------------------------------------------------------------------------------------
Zonder conclusies te trekken: iemand die zelf niet goed kan rijden, kan geen goed oordeel vormen over de rijstijl van iemand anders.
Er zijn veel chauffeurs op de baan die destijds hun rijbewijs CE en D nog zonder veel moeite, en vooral, zonder een degelijke opleiding, verkregen hebben. Die mensen zijn zelf soms niet op de hoogte van de meest recente regels, of rijden al 20 jaar op een foute manier met de vrachtwagen.
-------------------------------------------------------------------------------------
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4323
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Anonymous schreef:Waarom geven ze geen verplichte rijopleiding voor deze bestuurders die hun rijbewijs gekregen hebben zonder rijopleiding te volgen.De werkgever mag niemand meer in dienst neem zonder rijopleiding gevolgt te hebben. :?:
In de toekomst zal dat zo zijn. Binnen enkele jaren zal elke chauffeur met rijbewijs C of D verplicht bijscholingen moeten gaan volgen, zoniet wordt het rijbewijs na verloop van tijd ongeldig. Te vergelijken met het medisch attest dat nu reeds verplicht is voor deze categorieën van rijbewijzen.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Re: Praktijkles C1 begonnen

Bericht door bibi585 »

Thomas schreef:Ik denk dat ik morgen met mijn vader mee ga om te zien hoe hij rijdt.
Is dit een goed idee? En zit ik achter op schema ik wil echt na 12u les goed en veilig kunnen rijden.
Ben je dan nog nooit meegeweest met je vader? Vreemd.
Al was het maar om te leren omgaan met documenten of te leren "aanvoelen" wat de vrachtwagen doet bij bepaalde maneuvres.
Mischien ergens op priveterein in de rij wachtenden aan te schuiven of het voertuig es te verplaatsen ofzo.

Toen ik indertijd m'n CE behaalde was ik 18 en had ook nog niet veel in een vrachtwagen gezeten. Niemand in de dichte omgeving die met een vrachtwagen reed.
Na 8 uur rijschool en m'n 2e examen had ik m'n rijbewijs op zak.
De eerste 4 uur les zijn ook min of meer verloren gegaan door een instructeur waarmee het ook niet klickte en zeer demotiverend overkwam.
Blijkbaar was ik de enige niet die met die instructeur een probleem had want na m'n eerste 4 uur rijles was die instructeur blijkbaar van de aardbol verdwenen :wink: en kreeg ik iemand anders waarmee het wel goed vlotte.

Echt gewoon worden leer je maar door ervaring, zeker met een geladen voertuig.
Plaats reactie