Straat met aswijzigingen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Ralph
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 feb 2007, 17:47

Straat met aswijzigingen

Bericht door Ralph »

Klein vraagje: In een van die straten waar er voortdurend aswijzigingen zijn (waar de parkeerstrook steeds naar de andere kant verplaatst wordt, telkens met verdrijfvakken ervoor) moet je dan steeds je richtingsaanwijzers gebruiken (voor aswijziging) of net niet (voor het volgen van de rijbaan)?
Mijn eerste reactie is het niet te doen, omdat ik gewoon de rijbaan volg, maar is dat wel correct?
GRO
Administrator
Berichten: 12773
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Bij zijdelingse verplaatsingen moet je het doen.

In dit geval zeker. Jij junt zien dat er misschien een auto of een motorfiets geparkeerd staat in een vak. Wanneer je plots naar links draait zonder je richtingsaanwijzer te gebruiken, reageert je achteligger misschien te laat.

Afbeelding
Ulrike

Bericht door Ulrike »

Hallo,

en als er geen auto's geparkeerd staan, mag je dan over deze parkeerstroken rijden??

Bedankt, Ulrike
Ralph
Berichten: 40
Lid geworden op: 12 feb 2007, 17:47

Bericht door Ralph »

Afbeelding
Vergeef me mijn beperkte tekentalenten, maar zoiets bedoel ik.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ulrike schreef:en als er geen auto's geparkeerd staan, mag je dan over deze parkeerstroken rijden??
Als de parkeerstrook afgebakend is met een doorlopende witte streep in de langsrichting, welke de denkbeeldige rand van de rijbaan aangeeft, dan is de parkeerstrook een gelijkgrondse berm, en is de regel dat je er niet mag op rijden (rijden moet je op de rijbaan).

Als een dergelijke streep evenwel niet aangebracht is, doch de parkeervakken enkel afgebakend zijn met dwarsstrepen op het wegdek, dan maken ze deel uit van de rijbaan, en mag je er wél overrijden.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Artikel 13: Alvorens een manoeuvre of een beweging uit te voeren die een zijdelingse verplaatsing vereist of een wijziging van richting veroorzaakt, moet de bestuurder zijn voornemen tijdig genoeg kenbaar maken met de richtingsaanwijzers[...]

Echter, het volgen van de rijbaan (zoals blijkt uit de onderbroken streep die de scheiding der rijstroken aanduidt) is geen manoeuvre, ongeacht hoe grillig de loop van deze rijbaan.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Ralph schreef:Afbeelding
Vergeef me mijn beperkte tekentalenten, maar zoiets bedoel ik.
Het gaat hier in feite om de parkeervakken die zich aan jouw rechterkant bevinden. Bij elk van die parkeervakken maak je eerst een zijdelingse beweging naar links om er niet over te rijden, en vervolgens een zijdelingse beweging rechts om je gewone plaats op de rijbaan opnieuw in te nemen. Bij elk van deze bewegingen moet je dus je linker- respectivelijk rechter richtingsaanwijzers gebruiken, eerst om je voornemen aan te kondigen en vervolgens tijdens de uitvoering ervan.

In de praktijk zijn er evenwel maar zeer weinig bestuurders die dit doen. Op het vlak van defensief rijgedrag dien je dan ook met het volgende rekening te houden. Een achteropkomende bestuurder zal eerst denken dat je links of rechts gaat afslaan. Na enkele keren heeft hij begrepen dat je alleen maar je richtingsaanwijzers ontsteekt voor die zijdelingse bewegingen ingevolge de parkeervakken. Wil je dan even verder tóch links- of rechts afslaan, dan zal die achteropkomende bestuurder dat niet begrijpen. Begin daar dan ook ruim van vooraf aan, zodat je eerst je stoplichten kunt ontsteken door het rempedaal aan te tippen, en pas vervolgens effectief te remmen door het rempedaal dieper in te drukken. Zo heeft de achteropkomende bestuurder ruim de tijd om ook te vertragen, en verklein je de kans om achteraan aangereden te worden (aanrijdingen die dikwijls met whiplash gepaard gaan).
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

@Jozef: het volgen van de rijbaan kan alleszins niet al een manoeuvre aanzien worden, dus neem ik aan dat jij dit hier als een (voor de rest niet in de wet gedefinieerde) 'beweging' beschouwd volgens Artikel 13.
Wat maakt het veschil tussen zulk een beweging in deze situatie en exact dezelfde beweging in een situatie waarbij, bijvoorbeeld, huizen staan ipv parkeerstroken? of op een grillig landweggetje dat verdeeld is in rijstroken? Als bestuurder heb je toch enkel rekening te houden met strepen die de rijstroken scheiden en de strepen die de (denkbeeldige) rand van de rijbaan aangeven, ongeacht of er naast die denkbeeldige rand nu asfalt ligt of niet, of een gelijkgrondse of verhoogde berm?
Wanneer er geen scheiding der rijstroken zou zijn, zouden bestuurders moeten uitwijken naar de andere rijstrook, wat uiteraard het gebruik van de richtingaanwijzers vereist; nu echter kunnen bestuurders de rijstrook blijven volgen.
GRO
Administrator
Berichten: 12773
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik heb ooit de vraag gesteld aan GOCA, maar dan ging het niet over parkeervakken, maar over bloembakken.

En toen was het antwoord: richtingsaanwijzer aanzetten.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Maar was er bij die bloembakken ook sprake van strepen die de denkbeeldige rand van de rijbaan aanduidden en strepen die rijstroken scheidden?
Bovendien geldt wat GOCA beweert wel op het praktische examen, maar niet noodzakelijk in de werkelijkheid.

Even twee voorbeelden:

Afbeelding

In het bovenste geval is het duidelijk dat de volledige openbare weg, inclusief het trottoir, verschuift; bijvoorbeeld vanwege een grillige bouwlijn. In het onderste geval volgt de rijbaan exact dezelfde weg en ziet deze er exact hetzelfde uit als in het eerste geval.
Waarom zou je in het eerste geval je richtingaanwijzers niet moeten gebruiken en in het tweede geval wel?
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Laten we beginnen met de foto van Eugeen, en dan de plaats waar de witte wagen geparkeerd staat (want wat die kladschilder daar met zijn grillige vorm op de voorgrond bedoeld heeft, mag Joost weten).

Je kan de rand van de rijbaan daar niet volgen met een auto, omdat de rand van de rijbaan er twee rechte hoeken vormt. Met een auto kun je niet stoppen en hem ter plaatse 90° om zijn vertikale as draaien zoals een speelgoedautootje. En stoppen achter de witte wagen, de wagen optillen en wat verder naar links op de rijbaan neerzetten, is ook niet erg praktisch. Je gaat wat de wetgever "een zijdelingse beweging" noemt uitvoeren. Maar technisch gezien bestaat die zijdelingse beweging uit twee flauwe bochten: je gaat eerst het stuurwiel wat naar links verdraaien, en daarna wat naar rechts om opnieuw rechtdoor te rijden. Ondertussen rijd je dus niet evenwijdig met de rand van de rijbaan.

Op de tekeningen van Ralph en Bertje is het volgen van de rand van de rijbaan een feitenkwestie. Een motorfiets zal daar nog vrij goed de rand van de rijbaan kunnen volgen (hij mag de volledige breedte van zijn rijstrook benutten, een zijdelingse verplaatsing op dezelfde rijstrook is geen zijdelingse beweging waarbij de richtingsaanwijzers moeten gebruikt worden). Voor een personenwagen zal het al vrij langzaam moeten gaan. En een vrachtwagen kan het beslist niet.
Plaats reactie