**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: KONTICH

Vanmorgen bewoog ik me onzeker en met de nodige stress naar het examencentrum in Kontich. Gelukkig had ik me reeds voorgenomen dat ik er vermoedelijk niet van de eerste keer zou door zijn... Dit bleek achteraf ook een terechte bedenking.

Ik ging met de rijschool en de examinatrice zat rechts achter mij.
Draaien-en keren in een straat: Aan het begin van de straat zei ze mij dat ik in de loop van die straat zou moeten draaien en keren. Dit ging behoorlijk vlot en ze had hier niets op aan te merken.
Parkeren: Zij gaf een auto aan, waarachter ik me in een S-vorm moest plaatsen. Ook dit lukte, wonder boven wonder, van de eerste keer.
Controle auto: Ik moest mijn zetel juist zetten en zeggen waaraan ik dit kon merken, mijn spiegels, de koelvloeistof aanduiden, alle lichten werden gecontroleerd, de pinkers, de voorruit- en achterruitverwarming tonen.
Op de weg: Dit ging vlot, maar volgens haar reed ik niet defensief genoeg, ze had het gevoel dat ik goed kon rijden maar dat ik té voorzichtig was. Ze zei me dat ik dit in acht moest nemen en niet te lang mocht wachten alvorens ik terug zou komen.

Dus jah... 5 maart proberen we voor de tweede keer!!!

Groeten en succes aan iedereen!
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: Op de weg: Dit ging vlot, maar volgens haar reed ik niet defensief genoeg, ze had het gevoel dat ik goed kon rijden maar dat ik té voorzichtig was. Ze zei me dat ik dit in acht moest nemen en niet te lang mocht wachten alvorens ik terug zou komen.
Dat vat ik niet goed : niet defensief genoeg EN te voorzichtig :?:
Dat is eigenlijk elkaars tegengestelde ....
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

ik begrijp het ook niet goed...

misschien omdat té voorzichtig hinderlijk wordt voor anderen en daardoor als "niet defensief" beschouwd wordt?
Anna-o

Bericht door Anna-o »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

Beetje extra informatie: 20 uur les genomen bij rijschool, met daarna nog extra lessen. Elke week minstens 1x gaan rijden in Deurne, meestal 2x. Heb mijn examen gedaan met de rijschool, voor het examen nog 2 uur lessen genomen.
- In welk examencentrum ben je geweest? Deurne
- Zat de examinator naast of achter jou? Rechts-achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Had een zeer rustige straat, mocht kiezen waar ik draaide. Ik heb gekozen voor de eerste plek waar aan één kant van de straat geen auto's stonden geparkeerd. Straat was breed genoeg.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Ze (examinatrice) was een beetje aan het twijfelen waar ik zou parkeren, omdat er weinig plek was tussen de auto's. Uiteindelijk toch een auto gevonden en daar heb ik mij dan met een achter gezet. Geen enkel probleem. Even toertje gedaan rond auto, terug ingestapt en verder gereden.
- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd? Alle lichten, remvloeistof en achteruitverwarming. Omdat ik met de auto van de rijschool reed, wist ik eigenlijk niet goed waar die zat :? , heb een beetje gegokt, en volgensmij had ze het ook wel door, geen opmerking over gehad.

Het was een zeer correcte dame, zeer vriendelijk. Heeft de hele rit zitten kwetteren met mijn rij-instructeur, zelfs tijdens het file-parkeren. Het was een relaxte sfeer in de auto.

Resultaat: geslaagd! :D

Ik had het echt niet verwacht, omdat ik dood ging van de zenuwen, maar mede dankzij de héél erg vriendelijke examinatrice ben ik er toch door. Bij deze wil ik dan ook zeggen dat al die verhaaltjes over een dikke rij-instructrice ABSOLUUT niet waar zijn. :!: :D
Jonas

Bericht door Jonas »

Anna-o schreef: Bij deze wil ik dan ook zeggen dat al die verhaaltjes over een dikke rij-instructrice ABSOLUUT niet waar zijn. :!: :D
Hier moest ik luidop van lachen. :lol:
Gast

Bericht door Gast »

accer schreef:ik begrijp het ook niet goed...

misschien omdat té voorzichtig hinderlijk wordt voor anderen en daardoor als "niet defensief" beschouwd wordt?
of misschien niet genoeg deelgenomen aan het verkeer, daarvoor kunnen ze je ook buizen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Anna-o schreef:Bij deze wil ik dan ook zeggen dat al die verhaaltjes over een dikke rij-instructrice ABSOLUUT niet waar zijn. :!: :D
Afbeelding
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Een fragment uit Asterix en de Examinatoren. :wink:
Nieuw Chauffeur

Praktisch Rijexamen

Bericht door Nieuw Chauffeur »

EXAMENCENTRUM: MOLLEM-ASSE

Dag: 25 Feb 2009 om 8u15

Zat de examinator naast of achter jou?
De Examinator zat rechts achter mij.

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ja. Ik mocht zelf kiezen, maar waar ik moest terugkeren was de straat erg smal.
Maar was toch in 3 bewegingen gelukt.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?

Ik moest achter een auto (file)parkeren en achter die wagen was de straat leeg.
Was erg gemakkelijk. Ik had juist een beetje de rand van de stoep geraakt. Dan moest ik uitstappen en alsof doen dat ik ga winkelen. De Examinator zij dat ik de deuren niet op slot moet doen.
Maar het was In Orde

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik moest een kaartje trekken, en op die kaartje stond koelvloeistof op.
Ik ging dan mijn motorkap open doen en het hem laten zien. Het was Correct.
Dan vroeg hij mij of dat ik mijn standlichten, dimlichten, grootlichten, achtermistlichten, remlichten aansteken en om één keer te claxoneren. De rechter Remlicht(Lamp) was stuk. Hij zij tegen mij dat ik tegen 10u00 terug mocht komen om mijn lamp te herstellen.
Dat had ik gefixeerd en om 10uur weer gekomen.
Dan moest ik gewoon alles weer opnieuw doen van de Voorafgaande Controle.

Hebt u rijlessen gevolgd bij een rijschool?
Neen.

Mijn Fouten waren :

5. Richtingsverandering: Voorbehoud
5.3 Uitwijken Als Vereist
11. Manoevers: Onvoldoende
11.3.6 Parkeren Achter Een VTG/Straatbegrenzing

RESULTAAT: GESLAAGD

:D
Jonas

Bericht door Jonas »

EXAMENCENTRUM: ST-DENIJS-WESTREM

- Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter me, een vriendelijk vent die niet veel zei

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik mocht kiezen waar als het maar in de aangeduide straat was

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ik moest parkeren aan het examencentrum, voldoende ruimte en tijd, geen enkel probleem

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Pinkers voor en achter, stoplichten en koelvloeistof aanduiden

Ik heb in het centrum van Gent moeten rijden met druk verkeer, geen enkel probleem. Geslaagd zonder enige opmerking.

Veel succes voor diegene die nog moeten, niet opjagen voor niks goed!
pol
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:05
Locatie: 2280

Bericht door pol »

Benny Stinkens schreef: De vraag dus @ Ketje (of wie dan ook)
Wat primeert er op een examen :?: Het verkeersreglement volgen of defensief rijden :?:
Het verkeersreglement volgen is per defenitie "defensief" rijden.
M.a.w. je moet steeds dubbel voorzichtig zijn om alle ongevallen te voorkomen.
De vraag: "Het verkeersreglement volgen of defensief rijden :?:" is dus eigenlijk niet aan de orde en zelfs ongepast.

Ik heb een hekel aan het woord 'defensief' als het gaat over verkeer. Het past eerder bij voetbal of militaire toestanden maar zeker niet bij verkeer. Laat het ons gewoon houden bij 'dubbel voorzichtig'.

Volg dus gewoon de verkeersregels op. Dan kom je al een heel eind. :wink:
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

@ Pol,

Het verkeersreglement louter volgen/toepassen is niet per definitie defensief rijden.
De term "defensief rijden" houdt heel wat meer in dan "dubbel voorzichtig" rijden.
Wat is trouwens "dubbel voorzichtig"?
Kan je voorzichtiger zijn dan "voorzichtig"?
pol
Berichten: 22
Lid geworden op: 21 feb 2008, 20:05
Locatie: 2280

Bericht door pol »

[quote="ketje"]@ Pol,

Het verkeersreglement louter volgen/toepassen is niet per definitie defensief rijden.
De term "defensief rijden" houdt heel wat meer in dan "dubbel voorzichtig" rijden.
Wat is trouwens "dubbel voorzichtig"?
Kan je voorzichtiger zijn dan "voorzichtig"?[/quote]

Stel. Je zit in een vliegtuig dat aan het landen is. Op 700m hoogte gaat er één en ander mis. Wat heb je het liefst?
Een piloot die wel voorzichtig is maar misschien net niet genoeg, of een piloot die héél (dubbel) voorzichtig is en de situatie daardoor toch nog weet te redden?

Waarom is het verkeersreglement louter volgen/toepassen niet per definitie defensief rijden? Geef eens een voorbeeld. Misschien heb je gelijk.
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Blij te zien dat ik niet de enige ben die problemen heeft met het overnemen van teksten uit eerdere berichten.
Maar dit geheel terzijde.
Bij een vlietuig in problemen verkies ik een bekwame piloot die alle handelingen kent om het spel veilig aan de grond te zetten. In noodsituaties zullen alle piloten wel uiterst voorzichtig te werk gaan. Zeker weten.
Onder defensief rijden verstaan we mensen die in eerste instantie de wegcode kennen en bovendien over verkeersinzicht beschikken. Dat is een surplus.
vb.: in een bebouwde kom geldt de algemene regel van 50km/u. Wel, in bepaalde straten is die snelheid onverantwoord snel. Reglementair mag er je 50 rijden, maar wie rij-ervaring en verkeersinzicht heeft, zal daar een heel stuk trager rijden.
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Bericht door Metallicdeth »

ketje schreef: vb.: in een bebouwde kom geldt de algemene regel van 50km/u. Wel, in bepaalde straten is die snelheid onverantwoord snel. Reglementair mag er je 50 rijden, maar wie rij-ervaring en verkeersinzicht heeft, zal daar een heel stuk trager rijden.
Jammer dat je met het juiste inzicht dan niet eens harder mag rijden dan die 50 km/u, want dat is soms ook prima mogelijk ! Bij ons in de stad (Harelbeke) zit er ook een heel stuk waar je maar 50 mag. Een compleet recht stuk, gewoon overzichtelijk... wat ineens overgaat in een 70 km/u weg (einde bbk).
Plaats reactie