Herstelexamen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Marie1989

Herstelexamen

Bericht door Marie1989 »

Hallo,

Ik heb een vraagje. Ik heb in 2021 een overtreding gedaan met de wagen ( dronken rijden ) ik ben dan in februari 2022 moeten voorkomen en heb als straf een geldboete gekregen. 4 maanden rijverbod, herstel examen theorie en praktijk en medische en psychologische testen en ik moest een alcoholslot implementeren voor 2 jaar. Mijn keuze was om die slot niet te installeren dus heb ik na de 4 maanden rijverbod mijn rijbewijs op de rechtbank gelaten. Ondertussen theorie gehaald en in maart dit jaar ben ik geweest voor de medische en psychologische testen. Daar is mij dan vermeld dat het slot pas ingaat na het slagen van alle testen. Mijn wereld stortte dus in. Na 2 jaar niet te rijden moest ik nog voor mijn praktijk gaan dus heb ik 4 uren met de rijschool gereden en zijn we samen examen gaan afleggen en ik was dus gebuisd. Ik heb een heel blad gekregen met alles wat ik slecht gedaan heb. 520€ heeft me dat gekost. Nu lees ik op internet dat zulke straffen verjaren na 5 jaar. Is dit dan ook dat de praktijk examen vervalt na 5 jaar of moet ik dit effectief halen ook als de straf verjaart is?


Weet iemand dit? Dankjewel alvast
Inazuma
Berichten: 11376
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamen

Bericht door Inazuma »

Het is de strafuitvoering die vervalt 5 jaar na definitief vonnis
Dat is dus pas in 2027

Niet 100% zeker van, maar naar verwachting wordt dat ook opgeschoven door alle vormen van "uitvoering": betalen boete, uitvoeren opgelegde examens, ... ga ik zelf eens navragen.

In jouw geval is het herstel van het recht tot sturen afhankelijk gemaakt van herstelexamens.
Het herstel in dat recht is niet opzij te schuiven door 5 jaar te wachten: je moet die examens doen


Logisch toch dat het alcoholslot er pas komt als je opnieuw mag rijden met de auto ?
Terwijl je niet met de auto rijdt, heeft het weinig zin ...
Marie1989

Re: Herstelexamen

Bericht door Marie1989 »

Tuurlijk dat begrijp ik maar ik had de keuze gemaakt om na die 4 maanden rijverbod 2 jaar niet te rijden en had mijn auto ook al verkocht. Financieel was het ook moeilijk om alles in 2
1 keer te betalen vandaar die keuze.

Oh oké dus het beste wat ik kan doen is zo snel mogelijk slagen voor het praktijk examen dan. Nu was ik heel zenuwachtig toen ik die examen moest uitvoeren. De auto waar mee ik geweest ben van de rijschool was ook nieuw voor mij en had deze niet echt onder controle. Nu wil ik met de auto gaan van een familie lid en zou ook graag een beetje willen oefenen. Maar dat mag zeker ook niet veronderstel ik?
Frank de Busser

Re: Herstelexamen

Bericht door Frank de Busser »

De enige ritten die jij mag maken is de kortste rit naar het examencentrum en de kortste rit terug. Dus oefenen mag inderdaad niet.

Maak je geen zorgen, met een rijbewijs B zou je normaal gezien met alle auto's moeten kunnen rijden. Kijk goed naar de punten die de examinator meegaf, zodat je weet waar je op moet letten de volgende keer.

Veel succes!
Inazuma
Berichten: 11376
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Herstelexamen

Bericht door Inazuma »

Marie1989 schreef: 10 mei 2024, 09:17 Oh oké dus het beste wat ik kan doen is zo snel mogelijk slagen voor het praktijk examen dan.
Ja ...
Nu wil ik met de auto gaan van een familie lid en zou ook graag een beetje willen oefenen. Maar dat mag zeker ook niet veronderstel ik?
Examen doen mag met auto van een familielid, mits diens toelating
Neem een afdruk van je afspraak op het examencentrum mee voor geval je tegengehouden wordt onderweg


Oefenen mag echter enkel met de rijschool ...
Marie1989

Re: Herstelexamen

Bericht door Marie1989 »

Dankjewel allemaal voor de reacties!

Groetjes
Plaats reactie