VR 18m en begeleidend persoon

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Chris G
Berichten: 1
Lid geworden op: 06 mei 2024, 05:20

VR 18m en begeleidend persoon

Bericht door Chris G »

In het praktijkboek Rijbewijs B (versie 20 februari 2024) wordt op pag 51 onder 3.6 "Hoeveel passagiers mag je meenemen" het volgende gesteld:
Rijbewijs B 18m; dezelfde voorwaarden van begeleider als onder model 36m; zie hoofdstuk 1.3

=> in dit hoofdstuk 1.3 wordt als voorwaarde van een begeleider ook verwezen naar het verplicht vormingsmoment (vanaf 01 maart 2024)

=> op pag 57 wordt ook gesteld dat bij het afleggen van een examen de begeleidende persoon voor iemand met VR18 m dezelfde voorwaarde moet hebben dan een begeleider voor VR 36 maanden.

Mijn vraag is dus;
ben ik als begeleidende persoon voor iemand met een VR18 maanden verplicht om een vormingsmoment te volgen of niet?
En is dit zowel bij de oefenmomenten als tijdens het examen van toepassing?

De persoon met het VR 18 maanden heeft dit in februari 2024 gehaald.
Inazuma
Berichten: 11375
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: VR 18m en begeleidend persoon

Bericht door Inazuma »

Chris G schreef: 06 mei 2024, 05:44 ben ik als begeleidende persoon voor iemand met een VR18 maanden verplicht om een vormingsmoment te volgen of niet?
En is dit zowel bij de oefenmomenten als tijdens het examen van toepassing?
Neen, dat is voor geen van beide situaties nodig aangezien de kandidaat een M18 (zonder begeleider) heeft

De persoon met het VR 18 maanden heeft dit in februari 2024 gehaald
Is slechts voor wie M12 of M36 (beide mét begeleider) vanaf 1 maart 2024 gehaald heeft

Voor wie?

Het vormingsmoment is verplicht voor begeleiders van kandidaat-bestuurders met een voorlopig rijbewijs (M36 of M12) dat wordt afgeleverd op 1 maart 2024 of daarna.
Plaats reactie