Dit is zijn antwoord op mijn bewering dat 50/u de toegelaten snelheid zou zijn:
Enfin, het is duidelijk dat ik aan leerling chauffeurs niet ga aanraden meer dan 30 in een fietstraat of over een verhoogde inrichting te rijden (binnen een zone 50), of meer dan 20 in een woonerf, maar puur juridisch vind ik het een interessant vraagstuk...Vervang het bord F99c eens door een F12a (woonerf). In uw visie (en deze van uw bron) zou de snelheid in het erf/woonerf bijgevolg ook beperkt zijn tot 50km/u? Evenwel:
Art. 65.5.10. lid 6 (over snelheidszones) stelt het volgende:
"Wanneer binnen de zone, een erf, woonerf, of schoolomgeving wordt afgebakend, dan geldt vanaf het einde van het erf, woonerf of schoolomgeving opnieuw de zonale snelheid. Het zonebord wordt niet herhaald."
Art. 6 is van toepassing wanneer een verkeersteken en een verkeersregel elkaar tegenspreken. Dit lijkt mij hier niet het geval te zijn. Het zonebord zegt dat het verboden is sneller te rijden dan de aangeduide snelheid. F99c zegt dat het binnen de zone afgebakend door F99a verboden is sneller te rijden dan 30 km/u. M.i. spreken ze elkaar niet tegen.
In uw redenering zou het zonebord ook inhouden dat je op elke verhoogde inrichting binnen deze zone 50 km/u mag rijden. Dat is immers ook een verkeersregel. Idem wat betreft voetgangerszones, idem wat betreft fietsstraten?
lex specialis derogat legi generali: Een specifiek artikel van toepassing gaat boven een algemeen artikel.