Door rood rijden

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Helpwat moetik

Door rood rijden

Bericht door Helpwat moetik »

Ik heb door rood gereden om de ambulancier door te laten,
Helaas had ik geen keuze door de wegenwerken kon ik niet ontwijken
Heb ik nu goed gehandeld of mocht ik niet door rood gereden hebben

Graag een antwoord
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Door rood rijden

Bericht door GRO »

Je mag NIET voorbij een rood verkeerslicht rijden.
Ook niet om de ambulance door te laten. Dat is geen geldige redden.
Gast

Re: Door rood rijden

Bericht door Gast »

Artikel 38. Gedrag tegenover prioritaire voertuigen die het speciaal geluidstoestel gebruiken

Zodra het speciaal geluidstoestel het naderen van een prioritair voertuig aankondigt, moet elke weggebruiker onmiddellijk de doorgang vrijmaken en voorrang verlenen; zo nodig moet hij stoppen.


Ik moe deze artikel respecteren en ik mag niet door rood licht rijden, ik had geen keuze door wegenwerken waren er zowel links als rechts putten van halve meter


Moest ik nu wachten op rood licht of de weg vrijmaken?

Mvg
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Door rood rijden

Bericht door de rijprof »

Je moet de doorgang vrijmaken! Opzij en even voorbij het rode verkeerslicht zal, in dit geval van noodsituatie, getolereerd worden. Door te blijven staan zodat de ambulance niet door kan, zou een mensenleven kunnen kosten. Elke seconde telt (af).
Naar mijn mening heb je juist gehandeld. Ik zou hetzelfde doen in deze noodsituatie.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Door rood rijden

Bericht door Benny Stinkens »

Het moeilijkste in zo een gevallen is bewijzen dat je dit gedaan hebt om een prioritair voertuig door te laten. :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Door rood rijden

Bericht door Inazuma »

Helpwat moetik schreef:Ik heb door rood gereden om de ambulancier door te laten,
Helaas had ik geen keuze door de wegenwerken kon ik niet ontwijken
Heb ik nu goed gehandeld of mocht ik niet door rood gereden hebben
Er is absoluut nérgens bepaald dat of welke overtredingen je mag doen (laat staan zou moeten doen) om een prioritair rijdend voertuig doorgang te verschaffen.

De wetgever maakt er zich nogal makkelijk van af door de weggebruikers het probleem maar te laten oplossen.
Dat ging waarschijnlijk nog toen de wegcode ontstond in de jaren '70, maar tegenwoordig drukken wegbeheerders en de verkeersdrukte de weggebruikers vaak in een stramien waaruit ze niet meer weg kunnen om de doorgang vrij te maken, zonder daarbij een overtreding te begaan .
Maar Art 38 is nooit aangepast aan die gewijzigde realiteit ...


Als je de teksten van de wegcode op de letter volgt, màg je niet door rood rijden.

Artikel 38 is een verkeersregel.
Het rode verkeerslicht is een verkeersteken.

Deze twee zijn dus tegenstrijdig als je nergens anders heen kan om de doorgang vrij te maken.
Wanneer verkeersregels en -tekens tegenstrijdig zijn, maakt Art 6.2 uit welke er nageleefd moet worden:

6.2. De verkeerstekens gaan boven de verkeersregels.

Zo kunnen parkeerborden je bvb toelaten om te parkeren waar dat anders door een verkeersregel verboden is, of snelheidsbeperkingen een lagere snelheid opleggen dan je eigenlijk mag volgens de verkeersregels ...


Dat is natuurlijk uitermate problematisch als de ambulance of ander prioritair voertuig echt wel dringend ergens moet zijn ...
Zelfs een halve minuut langer gestopt staan kan een wereld van verschil uitmaken.


Je hebt gekozen om door te rijden.
Dat is de keuze om de hulpdiensten niet te hinderen in hun werk.
Die keuze is perfect verdedigbaar om andere redenen dan de wegcode.


Ben je geflitst ?
Dan is waarschijnlijk de ambulance na je ook geflitst ... als het nog rood was.


Flitspalen met detectielussen gaan normaal niet af als je tegen minder dan 30 km/u over de detectielussen rijdt of als er te lang tussen de overrij-tijden zit van de 2 sets lussen (er liggen 2 sets inductielussen na elkaar)


Zoals Benny stelt, is het eventueel bewijzen moeilijk.
Als je zoiets doet, noteer de nummerplaat van het prioritaire voertuig + uur + datum.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Door rood rijden

Bericht door wooter »

Er is een pragmatische manier om dit probleem op te lossen, en een gevaarlijke manier. De pragmatische manier is dat je enkele meters vooruit rijdt en mogelijks de dwarse streep negeert om ruimte te maken, zonder het kruispunt over te steken. De gevaarlijke manier is zelf het initiatief nemen om het kruispunt over te steken bij rood licht.

Je moet al een erg moeilijke agent tegenkomen die je beboet om 2-3 meter te manoevreren om ruimte vrij te maken. Dat je een rood licht negeert en het kruispunt oversteekt is daarentegen vanzelfsprekend levensgevaarlijk.
Plaats reactie