Achterwaarts parkeren in smalle éénrichtingsstraat

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
JR1981
Berichten: 24
Lid geworden op: 21 aug 2012, 15:51

Achterwaarts parkeren in smalle éénrichtingsstraat

Bericht door JR1981 »

Een voorval dat ik hopelijk niet snel zal tegenkomen. Stel je wil in de linkse rij auto's parkeren in een smalle éénrichtingsstraat waar absoluut geen twee wagens naast mekaar kunnen rijden.
Je rijdt de straat in en zet je naast de auto stil waarachter je wil parkeren en je hebt tijdig en correct je richtingaanwijzer gebruikt, net op dat moment komt er een auto de straat ingereden.
Wat gebeurt er:
a) als deze auto op je inrijdt terwijl je nog stilstaat en dus nog niet stil achteruit bent beginnen rijden
b) idem a maar je bent al stil achteruit aan het rijden maar net voordat je het stuur naar links afdraait
c) je hebt volledig links afgedraaid en de auto staat op dat moment scheef, de achterliggende auto wil ondanks het plaatsgebrek voorbijrijden en botst tegen je rechtervoorkant

Ik weet dat je tijdens een maneuver voorrang moet verlenen aan al het andere verkeer maar in dergelijke straten is dat niet mogelijk omdat er geen plaats is om de achterliggende auto voor te laten.
Het is namelijk zo dat ik sinds enige tijd met een L rond rijdt en merk hoe weinig geduld de andere weggebruikers hebben en hoe weinig begrip ze opbrengen voor leerling bestuurders. Dit is vooral te merken aan het onnodig voorbijsteken terwijl ik toch de toeglaten max. snelheid rijdt, claxonneren omdat bepaalde zaken bij mij nog niet zo snel gaan als iemand die al geruime tijd zijn rijbewijs heeft, enz...
Zippyke

Re: Achterwaarts parkeren in smalle éénrichtingsstraat

Bericht door Zippyke »

De andere bestuurders hebbben inderdaad weinig geduld voor een leerling ik rijd ook rond met een L ,
Merk dat ook heel vaak .
Reneke

Re: Achterwaarts parkeren in smalle éénrichtingsstraat

Bericht door Reneke »

JR1981 schreef: Stel je wil in de linkse rij auto's parkeren
Mijn vraag nu is: kan dit uberhaupt op een praktijkexamen voor komen....links parkeren!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Achterwaarts parkeren in smalle éénrichtingsstraat

Bericht door de rijprof »

Mijn vraag nu is: kan dit uberhaupt op een praktijkexamen voor komen....links parkeren!
Nee, altijd achterwaarts rechts.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Achterwaarts parkeren in smalle éénrichtingsstraat

Bericht door wooter »

In alle gevallen geldt dat als jij stil staat op het moment van de aanrijding, je vanzelfsprekend niet in fout kan zijn. Als je een manoever doet, kan men enkel van je verwachten dat je stopt om voorrang te geven.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Achterwaarts parkeren in smalle éénrichtingsstraat

Bericht door Inazuma »

wooter schreef:In alle gevallen geldt dat als jij stil staat op het moment van de aanrijding, je vanzelfsprekend niet in fout kan zijn.
Dat is niet altijd zo.

Als je je compleet in de weg zet ipv voorrang te verlenen, terwijl de voorrangsgerechtigde bestuurder daardoor plots de weg afgesneden wordt, zal je wel degelijk aansprakelijk gesteld worden. Of je nu gestopt was of niet.
Plaats reactie