vraag over rotonde

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
alias1979
Berichten: 1
Lid geworden op: 02 aug 2012, 23:02

vraag over rotonde

Bericht door alias1979 »

Vandaag eerste praktijkexamen rijbewijs met de wagen, terecht gebuisd :)
Ik heb nu een vraag ivm de rotonde: Ik weet dat je voorrang moet geven aan de bestuurders van wagens en fietsers en ook eventueel voetgangers op t zebrapad. Maar als ik moet wachten bij t oprijden van de rotonde om voorrang te verlenen waar moet ik wachten? je hebt eerst een vluchtheuvel, dan een zebrapad, dan een fietspad en dan de rotonde waar de wagens zich op begeven. Ik denk voor t zebrapad. Is dit juist? en moet ik effectief wachten tot de rotonde vrij is voor men weg verder te zetten of als ik een gaatje zie waar ik volgens mij gemakkelijk kan invoegen de rotonde betreden? Ik heb die fout gemaakt denk ik om t verkeer achter me niet teveel te hinderen en t verkeer niet op te houden, maar moet daar geen rekening mee houden zeker?
Dank bij voorbaat
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag over rotonde

Bericht door Inazuma »

alias1979 schreef: Ik denk voor t zebrapad. Is dit juist?
Ja.
en moet ik effectief wachten tot de rotonde vrij is voor men weg verder te zetten of als ik een gaatje zie waar ik volgens mij gemakkelijk kan invoegen de rotonde betreden?
De rotonde moet niet absoluut helemaal vrij zijn , maar uiteraard mag je er pas op rijden als je daarbij zeker niemand hindert.

In dit geval ook nog uitkijken voor fietsers, en voetgangers.

Ik heb die fout gemaakt denk ik om t verkeer achter me niet teveel te hinderen en t verkeer niet op te houden, maar moet daar geen rekening mee houden zeker?
Waarschijnlijk wat het gaatje dat jij zag, eigenlijk te klein om veilig en niet hinderend in te voegen, als dit de cruciale fout was.
Jos MB

Re: vraag over rotonde

Bericht door Jos MB »

even tussendoor...
mag ik de rotonde ook oprijden als er zich iemand op de binnenste ring van de rotonde bevindt(welke duidelijk niet van plan is naar rechts uit te wijken)
Dus gelijktijdig ,waarbij ik hem niet hinder...?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: vraag over rotonde

Bericht door GRO »

Ja.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag over rotonde

Bericht door Inazuma »

Jos MB schreef:mag ik de rotonde ook oprijden als er zich iemand op de binnenste ring van de rotonde bevindt(welke duidelijk niet van plan is naar rechts uit te wijken)
Dus gelijktijdig ,waarbij ik hem niet hinder...?
In Groot-Brittannië kan je dat doen, daar hebben ze een rotonde-etiquette die hier ontbreekt.

Op de meestal vrij kleine rotondes (zelfs indien ze 2 rijstroken hebben) in België zou ik dat niet doen.
Op een examen al helemaal niet.
Je verhindert de andere bestuurder daardoor om ongehinderd naar de buitenste rijstrook te komen om af te slaan aan de volgende zijweg.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: vraag over rotonde

Bericht door wooter »

GRO schreef:Ja.
Diegene die de rotonde wil oprijden heeft een B1 en dat bord zegt dat hij/zij voorrang moet geven aan alle andere weggebruikers. Dus ook de weggebruiker op het linkervan vak de rotonde.

Diegene op het linkervak van de rotonde moet dan weer voorrang geven als hij van rijstrook wisselt, maar borden gaan voor op regels. Diegene die de rotonde oprijdt kan bijgevolg niet rekenen op de regel dat iemand voorrang moet geven als hij van rijvak wisselt als hij eerst het bord dat hem een absolute voorrangsplicht oplegt negeert.
Plaats reactie