Hey,
Ik heb een vraagje in verband met waar je als fietser mag rijden.
Als je op een redelijk drukke straat met de auto rijdt waar aan beide kanten een fietspad is,
mag je dan als fietser op het fietspad rijden dat tegen de autorichting ingaat?
Mvg
Tweerichtingsfietspad
-
Wouter
Re: Tweerichtingsfietspad
- Een fietspad dat aangeduid is door wegmarkeringen:
9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.
Het antwoord is hier dus NEEN.
- Een fietspad dat aangeduid is door borden:
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.
Hier is het antwoord dus afhankelijk van de borden. Als de borden voor jouw rijrichting zichtbaar zijn, dan mag het.
9.1.2.1° Wanneer de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door wegmarkeringen zoals bepaald in artikel 74, omvat, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen voor zover het rechts in hun rijrichting ligt. Zij mogen een dergelijk fietspad niet volgen, wanneer dit links in hun rijrichting ligt.
Het antwoord is hier dus NEEN.
- Een fietspad dat aangeduid is door borden:
Omvat de openbare weg een berijdbaar fietspad, aangeduid door het verkeersbord D7 of D9, dan moeten de fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen klasse A, dit fietspad volgen, voor zover het in de door hen gevolgde rijrichting is gesignaleerd.
Evenwel, wanneer een dergelijk fietspad links in hun rijrichting ligt, moeten zij dit niet volgen, indien bijzondere omstandigheden dit rechtvaardigen en op voorwaarde rechts in hun rijrichting te rijden.
Hier is het antwoord dus afhankelijk van de borden. Als de borden voor jouw rijrichting zichtbaar zijn, dan mag het.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
-
Gast
Ik zag niet direct borden en het leek mij echt eenrichtingsverkeer voor de fietsers.Wouter schreef: - Een fietspad dat aangeduid is door borden:
Hier is het antwoord dus afhankelijk van de borden. Als de borden voor jouw rijrichting zichtbaar zijn, dan mag het. Het moet zelfs, tenzij bijzondere omstandigheden rechtvaardigen het niet te doen.
Het leek mij onlogisch dat ze uit allebei richtingen mogen komen als er aan de andere kant toch een fietspad is.
Het fietspad was er geen onderdeel van de rijbaan.
Het probleem is: ik rijd vooruit en ik wil naar rechts afslagen.
Ik vertraag zodat ik de bocht rustig kan nemen en kijk in de rechter spiegel om te zien of er geen fietsers van achter kwamen.
Op het laatste moment zag ik een koersfietser van voor komen op de tegengestelde richting aan een redelijk hoge snelheid.
Wie is er dan in fout?
-
Inazuma
Dergelijk spookfietsen heeft recent nog het leven gekost aan een jonge fietsster ...
12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.
en
19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.
In tegenstelling tot de voorrang van rechts is hierop geen uitzondering voorzien voor bestuurders die in een verboden richting rijden ...
Indien de fietser in een verboden richting / aan de verkeerde kant rijdt, kan de rechter echter oordelen dat hij deels mede aansprakelijk is voor het tot stand komen van het ongeval.
Je komt er dan zelf meestal niet juridisch ongeschonden uit ...Gast schreef:Ik vertraag zodat ik de bocht rustig kan nemen en kijk in de rechter spiegel om te zien of er geen fietsers van achter kwamen.
Op het laatste moment zag ik een koersfietser van voor komen op de tegengestelde richting aan een redelijk hoge snelheid.
Wie is er dan in fout?
12.4bis. De bestuurder die een trottoir of een fietspad oversteekt, moet voorrang verlenen aan de weggebruikers die overeenkomstig dit besluit gerechtigd zijn om het trottoir of fietspad te volgen.
en
19.4. De bestuurder die van richting verandert moet voorrang verlenen aan de bestuurders en aan de voetgangers die de andere delen van dezelfde openbare weg volgen.
In tegenstelling tot de voorrang van rechts is hierop geen uitzondering voorzien voor bestuurders die in een verboden richting rijden ...
Indien de fietser in een verboden richting / aan de verkeerde kant rijdt, kan de rechter echter oordelen dat hij deels mede aansprakelijk is voor het tot stand komen van het ongeval.
-
bert.covens
Wat mij ook maar logisch lijkt. Van een fietser die dat fietspad in die richting niet mag volgen, kan je (volgens mij) maar bezwaarlijk stellen, dat hij gerechtigd zou zijn dat fietspad te volgen. En net op basis van dat laatste, ben je voorrangsplichtig tav die fietser.Inazuma schreef:Indien de fietser in een verboden richting / aan de verkeerde kant rijdt, kan de rechter echter oordelen dat hij deels mede aansprakelijk is voor het tot stand komen van het ongeval.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
-
Inazuma
Uit de tekst van de wegcode valt niet op te maken of de fietser gerechtigd moet zijn om dat specifieke fietspad te volgen ... een fietser mag uiteraard het fietspad volgen.bert.covens schreef: Van een fietser die dat fietspad in die richting niet mag volgen, kan je (volgens mij) maar bezwaarlijk stellen, dat hij gerechtigd zou zijn dat fietspad te volgen. En net op basis van dat laatste, ben je voorrangsplichtig tav die fietser.
Hij mag mogelijks dat fietspad niet in die richting volgen, maar is in het algemeen wel gerechtigd om fietspaden te volgen .
Er staat zelfs niet dat hij dat fietspad effectief ook moet volgen, hij moet er enkel toe gerechtigd zijn ...
Het is zelfs onduidelijk of een bestuurder die een trottoir oversteekt, ook voorrang moet verlenen aan de weggebruikers die gerechtigd zijn om een fietspad te gebruiken ...
Dit zijn opmerkingen die al teruggaan naar de invoering van 12.4bis in 2007, en waar nooit wat mee gedaan is.
Nu er recent weer een dodelijk ongeval mee gebeurd is, is de kans weer wat groter dat het dispuut tot voor Cassatie komt, en er uitsluitsel - of net nog meer verwarring - van komt..
Erg eigenlijk, dat we een rechtbank nodig hebben om de wegcode uit te leggen ....