Bezoldigde (voor geld) rijlessen maar zonder brevet.

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Bezoldigde (voor geld) rijlessen maar zonder brevet.

Bericht door ebo »

In het KB. over het rijbewijs is expliciet opgenomen in Artikel 7 dat begeleiding voor betaling alleen is toegestaan voor houders van een Brevet.

10 JULI 2006. - Koninklijk besluit betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B.
Referentie: http://www.wegcode.be/wetteksten/sectie ... 06/782-hs2" target="_blank
Vandaar dat je in Belgie dus alleen betaald les kunt krijgen bij een erkende rijschool die werkt met gebrevetteerd personeel.
Ofwel bij een rijbegeleider die weliswaar geen erkende rijschool is maar wel over een Brevet beschikt.
Vrije begeleiders dienen dat gratis te doen.

Nu heb ik alles gedaan voor het Brevet 2, (rij-instructeur B), schriftelijk examen, mondeling examen, stage bij een rijschool.
Alles wat me nog rest is de modelles maar door omstandigheden zal ik die pas eind van het jaar kunnen doen.
Wat ik mij afvraag is of ik tussen nu en dan toch niet wat les kan geven (en voor betaling) maar wel geheel binnen de wettelijke mogelijkheden !
Ik kom daarbij uit op volgende mogelijkheden:

Iemand die nog geen rijbewijs heeft, ook geen voorlopig.
Zou ik wel prive theorie (bij)lessen kunnen geven.
Mag ik in ieder geval NIET op de openbare weg les geven.
( daarvoor moet de leerling immers eerst een voorlopig rijbewijs hebben )

Vraag:
Het wegreglement vermeld expliciet dat het alleen op de openbare weg geldig is.
Het KB echter vermeld niet expliciet waar dat geldig is.
Ik interpreteer dat dan ook als overal en altijd geldig wat inhoud dat ik voor betaling ook niet op prive terrein les mag geven.
Akkoord ?

Iemand met een voorlopig rijbewijs 18 maand.
Bij dit type rijbewijs is geen sprake van een begeleider. Wat dus wel kan, denk ik, is dat ik meerij als passagier, ik ben immers ouder dan 24 en in bezit van mijn rijbewijs B. Vanuit die positie kan ik advies geven, zelfs les geven, over hoe de rijstijl kan worden bijgeschaafd en verbeterd. Gezien ik geen begeleider ben moet dit voor betaling kunnen en pleeg ik geen inbreuk op Artikel 7 van het KB.
Akkoord, of toch niet ?

Iemand met voorlopig rijbewijs 36 maand.
Mag ik geen les aan geven op de openbare weg als begeleider. ( ook niet op priveterrein zie eerdere vraag )
Maar is er ergens een bezwaar om (bij)les te geven aan begeleiders ?
Dus ten alle tijde met 3 plaats nemen in het voertuig, leerling, begeleider, en passagier (ik dus) en vanuit de passagiers positie les aan de begeleider.
Hier even los van het feit dat het niet geven van les rechtstreeks aan de leerling niet te kontroleren valt, denk ik dat dit mogelijk moet zijn
binnen de wettelijke grenzen.
Akkoord, of toch niet ?


Graag onderbouwde antwoorden a.u.b.
Het gaat mij erom dat ik wel degelijk binnen de wettelijk bepaalde grenzen aan de slag ga.
Ik vraag mij dus af of ik misschien ergens een regeling of Artikel over het hoofd heb gezien of dat een van mijn interpretaties gewoon fout is ?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Bezoldigde (voor geld) rijlessen maar zonder brevet.

Bericht door Benny Stinkens »

Even een bedenking:
Ik ga mezelf als voorbeeld nemen.
Ik heb mijn brevetten, ik werk voor een rijschool.
Als ik buiten de rijschool, zoals ik dat van jou begrepen heb ga lesgeven en me laat betalen, doe ik nog steeds aan zwartwerk.
Bijgevolg kan je dat maar moeilijk doen binnen het wettelijke.

Ik kan je alleen maar de raad geven om voorzichtig te zijn en vooral niet aan alleen maar het geld te denken.
Stel dat je in een ongeval betrokken geraakt, het hoeft niet jou fout te zijn, het hoeft niet de fout van je leerling te zijn.
Maar je zult er dan wel lang (lees heel lang) spijt van hebben.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Bezoldigde (voor geld) rijlessen maar zonder brevet.

Bericht door ebo »

Als ik buiten de rijschool, zoals ik dat van jou begrepen heb ga lesgeven en me laat betalen, doe ik nog steeds aan zwartwerk.
Hola, dat is de vraag niet.
Registreren als zelfstandige met btw nummer is een ander deel van het verhaal.
Maar dat gaat alleen over belastingen en zwartwerk en staat los van de wettelijke mogelijkheid tot lesgeven.
Ik werk nog niet voor een rijschool en heb dus zoals jou geen contract met een werkgever wat dergerlijk (extra) werk verbied.
Ik ga volgende week kijken wat erbij komt kijken om btw. nummer en zo te krijgen, dus ook geen sprake van zwartwerk.
Best interressant want dat opent ook de mogelijkheid om te werken als prive-chauffeur, koerier, etc...

Een ander aspect is dat de rijscholen dit natuurlijk niet graag lezen want ik wordt, toch gedeeltelijk, een concurrent.
Tsja, dat heb je in een kapitalistische samenleving. Ik moet ook eten.
Stel dat je in een ongeval betrokken geraakt, het hoeft niet jou fout te zijn, het hoeft niet de fout van je leerling te zijn.
Maar je zult er dan wel lang (lees heel lang) spijt van hebben.
Hoezo ?
Het is een goed punt, nog niet aan gedacht, maar ik zie niet hoe ik in de geschetste situaties aansprakelijk kan worden gesteld ?
En zelfs al zou het voorvallen, waar moet ik dan (heel lang) spijt van hebben ?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bezoldigde (voor geld) rijlessen maar zonder brevet.

Bericht door de rijprof »

Artikel 7

Met uitzondering van gebrevetteerde rij-instructeurs mag niemand de houder van een voorlopig rijbewijs B tegen betaling begeleiden.
Theorieles geven zou m.i. mogen.
Hoe je dat met de inkomstenbelasting en sociale zekerheid moet regelen is een andere vraag.

Meerrijden als passagier of begeleider (minstens 8 jaar vast rijbewijs) mag in geval van VRB 36 M.
Meerijden als begeleidend persoon (24+ en vast rijbewijs) mag ook in geval van VRB 18 M.
Maar je mag niets zeggen, instructies of aanwijzingen geven (begeleiden m.a.w.) tegen betaling...

'Rijles geven' aan een persoon zonder voorlopig rijbewijs kan ook, echter kan dat niet op de openbare weg.

Je mag 'begeleiden', maar niet tegen betaling zolang je geen brevet hebt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Bezoldigde (voor geld) rijlessen maar zonder brevet.

Bericht door ebo »

Ok dus je interpreteerd de wettekst zodanig dat zodra je ook maar iets zegt wat de bestuurder beinvloed meteen 'begeleider' wordt.
Los van de andere personen in de auto zoals iemand anders die officieel als begeleider fungeert.

Dat zou dus inhouden dat ik mij tijdens het rijden moet beperken tot observeren en alleen in stilstaande situatie ( geparkeerd dus ) advies kan geven.
Daar kan ik wel inkomen als mogelijke interpretatie.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bezoldigde (voor geld) rijlessen maar zonder brevet.

Bericht door de rijprof »

...en alleen in stilstaande situatie ( geparkeerd dus ) advies kan geven
Zelfs dat mag niet tegen betaling. Begeleiden houdt meer in dan rijden. Achteraf advies geven valt daar ook onder.

Vergelijk het met praktijkles geven in een rijschool. Regelmatig wordt er even geparkeerd om het één en het ander uit te leggen of een situatie te evalueren. Ook dat valt onder lesgeven.

Je mag dat allemaal doen, maar niet tegen betaling.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Bezoldigde (voor geld) rijlessen maar zonder brevet.

Bericht door ebo »

Artikel 7 is toch wel specifiek bedoeld voor de VB36 begeleider.
In de originele wettekst zoals gepubliceerd in het staatsblad vindt ik dit:
Tijdens de stageperiode moet de kandidaat in het voertuig steeds begeleid zijn van een persoon die minstens 8 jaar houder is van het rijbewijs B.
Daarnaast mag nog één persoon vervoerd worden.
Deze begeleider mag niet tegen betaling begeleiden, behalve wanneer hij een gebrevetteerde rij-instructeur is.
Slaat toch specifiek op de VB36 begeleider.
Maar ik kan me alsnog in jou interpretatie wel terugvinden dat zodra je als passagier wat zegt je het eigenlijk als begeleider overneemt.
Blijft een interpretatie.
'Rijles geven' aan een persoon zonder voorlopig rijbewijs kan ook, echter kan dat niet op de openbare weg.
Moet dus ook kunnen met iemand die een voorlopig rijbewijs heeft. Had het toch graag zeker geweten.
Is het ergens uit af te leiden dat het KB niet geldt buiten de openbare weg ?
Misschien gewoon het feit dat op prive terrein een rijbewijs eigenlijk geen enkele betekenis heeft.
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Bezoldigde (voor geld) rijlessen maar zonder brevet.

Bericht door ebo »

Begeleiden houdt meer in dan rijden. Achteraf advies geven valt daar ook onder.
Daar ben ik het nu niet mee eens.
Begeleiden is een activiteit, dat doe je op het moment zelf.

Eenmaal geparkeerd is er geen begeleider meer.
Je zou het eventueel heel strikt kunnen maken en zeggen geparkeerd op prive terrein of geparkeerd en uitgestapt.
Maar eenmaal uit het verkeer kan er voor mij geen sprake meer zijn van 'begeleiden'.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Bezoldigde (voor geld) rijlessen maar zonder brevet.

Bericht door de rijprof »

Artikel 7

Met uitzondering van gebrevetteerde rij-instructeurs mag niemand de houder van een voorlopig rijbewijs B tegen betaling begeleiden.
Hoe je het draait of keert, je mag geen praktijkles geven tegen betaling aan een houder van een voorlopig rijbewijs (36M én 18 M) ook niet op een privéterrein.
En zelfs geparkeerd ben je nog aan het lesgeven.

Misschien best een andere bijverdienste zoeken...
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Bezoldigde (voor geld) rijlessen maar zonder brevet.

Bericht door ebo »

Ik denk dat je 'begeleiden' iets te ruim interpreteerd,
maar ik neem nota van je interpretatie,
en bedankt.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Bezoldigde (voor geld) rijlessen maar zonder brevet.

Bericht door Benny Stinkens »

Wat ik bedoelde met "spijt hebben" is dat de pedalen in mijn voertuig (de dubbele uiteraard) mijn levensverzekering zijn.
Ik heb al honderden mensen geweigerd om te begeleiden.
Omdat ik tegen niemand ooit zou moeten vertellen dat zijn zoon of dochter gestorven of zwaar gewond of wat dan ook is, omdat ik geen pedalen had.

Ik heb al veel te veel meegemaakt met een dubbele bediening om er zonder aan te beginnen. :idea:
Ook met een lesvoertuig kan het uiteraard mis gaan, maar die kans is al heel wat kleiner.

Zelfs al zou ik niet aansprakelijk gesteld worden, heb ik wel nog mijn geweten.

Om nu op je vraag terug te komen.
Je kunt gerust iemand begeleiden tegen betaling, niet omdat het mag maar wel omdat controle zo goed als onmogelijk is.
Niemand kan bewijzen dat je "iets gezegd hebt" niemand kan bewijzen dat je betaald werd. :idea:

Maar je vroeg naar het wettelijke, niet naar de manier over hoe kan ik niet gepakt worden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Bezoldigde (voor geld) rijlessen maar zonder brevet.

Bericht door Benny Stinkens »

Hola, dat is de vraag niet.
De vraag was:
Het gaat mij erom dat ik wel degelijk binnen de wettelijk bepaalde grenzen aan de slag ga.
Je hebt er niet bij vermeld dat je alleen maar de wettelijke grenzen inzake rijbewijs bedoelde. :wink:
Registreren als zelfstandige met btw nummer is een ander deel van het verhaal.
Maar dat gaat alleen over belastingen en zwartwerk en staat los van de wettelijke mogelijkheid tot lesgeven.
Ik werk nog niet voor een rijschool en heb dus zoals jou geen contract met een werkgever wat dergerlijk (extra) werk verbied.
Ik ga volgende week kijken wat erbij komt kijken om btw. nummer en zo te krijgen, dus ook geen sprake van zwartwerk.
Ben ik even benieuwd wat jij op je factuur dan gaat schrijven. :?:
Trouwens mijn contract met mijn werkgever verbied me helemaal niets. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Bezoldigde (voor geld) rijlessen maar zonder brevet.

Bericht door ebo »

Wat ik bedoelde met "spijt hebben" is dat de pedalen in mijn voertuig (de dubbele uiteraard) mijn levensverzekering zijn.
Ik heb al honderden mensen geweigerd om te begeleiden.
Omdat ik tegen niemand ooit zou moeten vertellen dat zijn zoon of dochter gestorven of zwaar gewond of wat dan ook is, omdat ik geen pedalen had.

Ik heb al veel te veel meegemaakt met een dubbele bediening om er zonder aan te beginnen. :idea:
Ook met een lesvoertuig kan het uiteraard mis gaan, maar die kans is al heel wat kleiner.

Zelfs al zou ik niet aansprakelijk gesteld worden, heb ik wel nog mijn geweten.
Daar kan ik je helemaal in volgen. Met een lesauto met dubbele bediening kan binnen 15 min op de weg zitten.
Met een gewone auto is dat totaal onverantwoord. En toch doen mensen dat.
Uiteindelijk is dat de beslissing en verantwoordelijkheid van diegene die beslist om dat als begeleider te doen.

Daar begin ik dus ook niet aan.
Mijn instructies zijn dat je op prive terrein voldoende moet oefenen totdat de leerling een voldoende kontrole over het voertuig heeft om de weg op te kunnen. De beoordeling van "voldoende" is dan weer aan de begeleider, die kan ik wel advies geven, maar blijft zijn beslissing.
Maar je vroeg naar het wettelijke, niet naar de manier over hoe kan ik niet gepakt worden.
Misschien had ik bij de originele vraag moeten vermelden dat ik wel degelijk van plan ben dat als zelfstandige met factuur en btw aan te beiden, sorry.
Wat ik dan op mijn factuur zet.... ermmm... goeie.. denk ik nog even over.

De vraag over 'gepakt' worden wil ik dus gewoon helemaal uit sluiten door gewoon geen dingen te doen waarvoor je gepakt kan worden.
Ben voorlopig nog steeds gewoon aan het onderzoeken wat dan wel mogelijk is.
ebo
Berichten: 221
Lid geworden op: 19 mar 2012, 01:22

Re: Bezoldigde (voor geld) rijlessen maar zonder brevet.

Bericht door ebo »

Trouwens mijn contract met mijn werkgever verbied me helemaal niets.
Ik zou wel verwachten dat als je in loondienst bent bij een rijschool je dan een contract hebt waarbij je verboden wordt buiten de rijschool dezelfde activiteiten uit te oefenen. Dan kan je dus in principe 'na je uren' lessen geven. Heb je niet meer dan een btw nummer voor nodig en is nog wit werk ook.


Gerelateerd vraagje: stage doen bij een rijschool is gebruikelijk onbetaald. Was bij mij toch zo.
Maar is het voor een rijschool eigenlijk verboden om een stagair te vergoeden ?
Is dan wel geen volledig salaris maar alles is beter dan niks natuurlijk.

Zou ik dan de optie hebben om een rijschool te zoeken waar ik nog extra uren stage doe en die bereid is tot een vergoeding.
Weet iemand dat ?
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Bezoldigde (voor geld) rijlessen maar zonder brevet.

Bericht door Benny Stinkens »

Zoals ik reeds eerder schreef, staat er in mijn contract geen dergelijk verbod.

Wat je "onbetaalde stage" betreft, laat ik het antwoord over aan mijn collega's.
Ik heb mijn stage in 1994 gedaan (zowel als theorieleraar als praktijkleraar)
Toen werd ik voor beide betaald.

Blijkbaar zijn de tijden veranderd. :roll:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie