vraagje over praktijk

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
michiel1551
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 mei 2010, 10:01

vraagje over praktijk

Bericht door michiel1551 »

Ik ga op 10 sept voor de 2de keer mijn rij-examen doen( éérste keer grandioos gebuisd door zenuwen)
Ik had nog een vraagje over een situatie die ik regelmatig tegenkom, maar waar ik nooit echt een specifiek antwoord voor vind, het lijkt wel of iedereen elkaar tegenspreekt.

luchtfoto situatie

Moet je op deze baan (in Beerzel, Putte), nu telkens je pinker gebruiken of niet? Je kan namelijk gemakkelijk met twee auto's naast mekaar rijden. Ik zou het echt niet weten
[mod Stefan: link ingekort]
Inazuma
Berichten: 11407
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraagje over praktijk

Bericht door Inazuma »

michiel1551 schreef:Moet je op deze baan (in Beerzel, Putte), nu telkens je pinker gebruiken of niet?
Ja.
Je kan namelijk gemakkelijk met twee auto's naast mekaar rijden.
Dat maakt niets uit, je doet een zijdelingse beweging.

Denk er aan dat de tegenliggers voorrang hebben.
Als er ruim plaats is kan je doorrijden, maar dan nog zal je bij een ongeval met een tegenligger aan het kortste eindje trekken ...
michiel1551
Berichten: 37
Lid geworden op: 16 mei 2010, 10:01

Re: vraagje over praktijk

Bericht door michiel1551 »

Inazuma schreef:
michiel1551 schreef:Moet je op deze baan (in Beerzel, Putte), nu telkens je pinker gebruiken of niet?
Ja.
Je kan namelijk gemakkelijk met twee auto's naast mekaar rijden.
Dat maakt niets uit, je doet een zijdelingse beweging.

Denk er aan dat de tegenliggers voorrang hebben.
Als er ruim plaats is kan je doorrijden, maar dan nog zal je bij een ongeval met een tegenligger aan het kortste eindje trekken ...
Ok, bedankt voor het snelle antwoord, nu hopen dat ik er wel doorben :|

Toch nog een (stom) vraagje.
In Kontich kan je het dorp uitrijden via een éénrichtingsstraat waar aan weerskanten ook auto's geparkeerd staan,
moet je als je voor deze auto's uitwijkt ook altijd je knipperlicht gebruiken?
Ik zou denken van wel, maar door de zenuwen begin ik aan alles te twijfelen.
http://maps.google.be/maps?f=q&source=s ... 1&t=k&z=19
Laatst gewijzigd door michiel1551 op 05 sep 2010, 17:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4327
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: vraagje over praktijk

Bericht door Stefan Peeters »

Wat betreft de situatie in Beerzel: daar ben ik niet geneigd om onmiddellijk ja te antwoorden.
Je volgt daar immers de rechter rand van de rijbaan, aangezien de boordstenen mee de verspringing maken langs de parkeervakken.
Je moet, zoals Inazuma al zei, wel voorrang verlenen aan de tegenliggers. Wanneer die tegenligger iets groter is dan een gemiddelde auto, ben je best dat je even wacht om brokken te vermijden...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24

Re: vraagje over praktijk

Bericht door de rijprof »

In Kontich kan je het dorp uitrijden via een éénrichtingsstraat waar aan weerskanten ook auto's geparkeerd staan,
moet je als je voor deze auto's uitwijkt ook altijd je knipperlicht gebruiken?

Ja, zoals je dat altijd moet doen wanneer je een zijdelingse verplaatsing wil aankondigen.
Wel kort pinken (2 à 3 keer).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11407
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraagje over praktijk

Bericht door Inazuma »

Stefan Peeters schreef:Wat betreft de situatie in Beerzel: daar ben ik niet geneigd om onmiddellijk ja te antwoorden.
Je volgt daar immers de rechter rand van de rijbaan, aangezien de boordstenen mee de verspringing maken langs de parkeervakken.
Je moet, zoals Inazuma al zei, wel voorrang verlenen aan de tegenliggers.
Er zijn daar voor zover ik weet geen rijstroken.
Dit is een wegversmalling langs één zijde van de rijbaan, waarvoor dmv een zijdelingse verplaatsing uitgeweken wordt :arrow: pinken

Je stelt zelf dat de tegenliggers voorrang horen te krijgen, er is dus duidelijk een hindernis waar men omheen dient te rijden :arrow: pinken
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: vraagje over praktijk

Bericht door Jari »

Je kan beter te veel pinken dan te weinig... En als je te veel pinkt, dan zullen ze het wel zeggen denk ik, althans, dat was bij mij toch zo.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: vraagje over praktijk

Bericht door bert.covens »

Jari schreef:Je kan beter te veel pinken dan te weinig....
Wel opletten dat je daardoor geen onnodige verwarring schept over wat je precies van plan bent!
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: vraagje over praktijk

Bericht door Jari »

bert.covens schreef:
Jari schreef:Je kan beter te veel pinken dan te weinig....
Wel opletten dat je daardoor geen onnodige verwarring schept over wat je precies van plan bent!
Dat is waar, maar het lijkt me evident dat je enkel pinkt wanneer het logisch is... :)

(Ik pinkte op het examen bij elke zijdelingse beweging, dus ook voor bloembakken in een straat waar verder haast niemand reed enzo... de examinator vond het wat overdreven... zoiets wilde ik maar bedoelen, in zo'n geval zeggen ze het wel :) je kan het maar beter doen, dan dat je achteraf een onvoldoende krijgt voor te weinig pinken ofzo! je moet natuurlijk inderdaad niet te pas en te onpas gaan pinken waar het niet nodig is)
Inazuma
Berichten: 11407
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraagje over praktijk

Bericht door Inazuma »

Jari schreef:Ik pinkte op het examen bij elke zijdelingse beweging, dus ook voor bloembakken in een straat waar verder haast niemand reed enzo... de examinator vond het wat overdreven...
Overdreven ... het is tot nader order verplicht :!:
Plaats reactie