oranje knipperlicht + zebrapad

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Gebruikersavatar
Sofie
Berichten: 194
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

oranje knipperlicht + zebrapad

Bericht door Sofie » 19 apr 2006, 10:22

Een verkeerssituatie :

hier om de hoek is een oranje knipperlicht voor auto's die gewoon rechtdoor rijden. Dwars over de baan ligt een zebrapad, waar wel lichten bijstaan, die standaard op rood staan en enkel groen worden als je op de knop drukt. In welk geval de knipperlichten voor de auto's ook op rood springen, en de voetganger over kan steken.

Maar als je daar nu als auto afkomt bij oranje knipperlicht, en er staat een voetganger klaar om over te steken. Deze heeft echter nog rood en mág nog niet over. Maar jij als auto ziet dit voetgangerslicht toch niet persé? Dus moet je in theorie dan toch stoppen voor het zebrapad? Eigenlijk is het wel gek dat je moet letten op lichten die er helemaal niet staan voor jou...

Jozef

Bericht door Jozef » 19 apr 2006, 10:55

Als bestuurder dien je inderdaad geen rekening te houden met de kleurfase van de verkeerslichten voor voetgangers. Wel dien je gezien te hebben dat het verkeer er geregeld wordt door verkeerslichten. Aan een oversteekplaats voor voetgangers waar het verkeer geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, gelden namelijk andere regels dan aan een oversteekplaats waar dat niet het geval is:
Quote: AR 40.4.1. Op plaatsen waar het verkeer geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, moet de bestuurder, zelfs wanneer het verkeer in zijn rijrichting is opengesteld, de voetgangers die zich regelmatig op de rijbaan hebben begeven, de gelegenheid laten het oversteken met een normale gang te beëindigen.

Bovendien, zo er op die plaatsen een oversteekplaats voor voetgangers is, moet de bestuurder in ieder geval stoppen voor de oversteekplaats voor voetgangers wanneer het verkeer in zijn rijrichting gesloten is.

AR 40.4.2. Op plaatsen waar het verkeer niet geregeld wordt door een bevoegd persoon of door verkeerslichten, mag de bestuurder een oversteekplaats voor voetgangers slechts met matige snelheid naderen. Hij moet voorrang verlenen aan de voetgangers die er zich op bevinden of op het punt staan zich erop te begeven.
En in beide gevallen natuurlijk niet vergeten:
Quote: AR 7.1.
...
Onverminderd de naleving van de bepalingen in dit reglement mag de bestuurder kwetsbaardere verkeersdeelnemers niet in gevaar brengen, met name wanneer het gaat om fietsers en voetgangers, inzonderheid wanneer het kinderen, bejaarden of personen met een handicap betreft.

Hieruit volgt dat, onverminderd de artikelen 40.2 en 40ter, tweede lid, elke bestuurder dubbel voorzichtig moet zijn bij aanwezigheid van dergelijke kwetsbaardere weggebruikers, of wanneer hun aanwezigheid op de openbare weg kan voorzien worden, in het bijzonder op een openbare weg zoals gedefinieerd in artikel 2.38.
Samengevat:

verkeer geregeld door een bevoegd persoon of door verkeerslichten:

voetgangers die zich regelmatig (= niet met negeren van het rode verkeerslicht) op de rijbaan begeven hebben, de gelegenheid geven het oversteken met een normale gang te beeindigen.stoppen vóór de oversteekplaats als het verkeer in jouw rijrichting gesloten is.nooit een voetganger in gevaar brengen, inzonderheid kinderen, bejaarden of gehandicapten.
verkeer niet geregeld door een bevoegd persoon of door verkeerslichten:

oversteekplaats slechts met matige snelheid naderen.voorrang verlenen aan alle voetgangers die zich al op de oversteekplaats bevinden EN aan dezen die op het punt staan zich erop te begeven.nooit een voetganger in gevaar brengen, inzonderheid kinderen, bejaarden of gehandicapten.

Gebruikersavatar
Sofie
Berichten: 194
Lid geworden op: 10 sep 2005, 00:00

Bericht door Sofie » 19 apr 2006, 11:03

Maar je kan dan toch veronderstellen dat het licht voor de auto's kapot is en daarom flikkert (als je het kruspunt niet kent)? Het zou dan bvb kunnen dat (door werken ofzo) het voetgangerslicht gewoon niet werkt. Dan moet je stoppen voor het zebrapad, ook voor voetgangers die enkel maar aanstalten maken om over te steken...?

PS : wat ik eigenlijk wil zeggen is dat deze situatie voor veel verwarring zorgt, en dat het misschien gewoon beter zou zijn dat oranje knipperlicht standaard op groen te laten staan, of de voetgangerslichten daar gewoon te verwijderen

maxpolis
Berichten: 6
Lid geworden op: 18 apr 2006, 00:00

Bericht door maxpolis » 19 apr 2006, 11:06

Laat mij hier nog aan toevoegen dat ge steeds moet opletten welk van de verkeerslichten oranje knippert...

Ik leg uit:

Indien een oranje licht onderaan knippert, waar normaal een groen licht staat, zal je merken dat de voetgangers (vaak) geen tweekleurig licht hebben. Dit oranje knipperlicht wil zeggen dat je als bestuurder voorrang moet verlenen en dus gelden de gebruikelijke regels als deze waren zonder dat er verkeerslichten of een bevoegd persoon zouden zijn. Matige snelheid bij het naderen en voorrang verlenen aan een voetganger die oversteekt of op het punt staat dit te doen. Zelfs al heeft deze niet op de knop gedrukt om het verkeerslicht te wijzigen naar rood voor de bestuurders. Uiteraard moet de voetganger zich wel aan het rode licht houden, indien dit geplaatst is. Inderdaad heeft Jozef gelijk als gesteld wordt dat men weliswaar nooit zwakke weggebruikers in gevaar mag brengen.

Indien het oranje licht in het midden knippert (de gebruikelijke plaats van het oranje licht) dan wil dit zeggen dat het verkeerslicht niet meer in werking is (in vaktermen staat het in alarmfase). dit gebeurt wanneer een rechts rood licht defect is, of het gewoon zo geschakeld wordt vanuit de centrale (wegens tal van redenen). In dit geval zullen de voetgangerslichten evenmin werken en gelden ook de bovenstaande regels naar voorrang van de voetganger bij de oversteekbeweging.

BBB
Berichten: 489
Lid geworden op: 12 feb 2006, 00:00

Bericht door BBB » 20 apr 2006, 06:58

Als jij de lichten niet ziet Sofie, dan is er niets aan de hand. Gewoon stoppen.
Als jij ze wel ziet, dan kan je er beter maar rekening mee houden dat sommige voetgangers toch oversteken. De vlaamse automobilist is asociaal in het verkeer, helaas geldt dat ook voor de vlaamse voetganger.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast