Voorrang

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Gast

Voorrang

Bericht door Gast »

Gisteren kwam ik het volgende tegen.
Afbeelding
Ik ben auto 1 en wil rechtdoor. Auto 3 komt van rechts, dus ik stop. (ik denk dat die linksaf wou)
Tegenligger auto 2 wou linksaf. Maar uiteindelijk bleef iedereen staan ...

Wie mag eerst in dit geval?
En wat indien auto 3 er niet was?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorrang

Bericht door de rijprof »

Wie mag eerst in dit geval?
Niemand, iedereen moet voorrang verlenen aan iedereen (als auto 3 linksaf wil).
Men zit vast.
Er bestaat geen regel voor en je komt het vaak tegen.
Wie het eerst initiatief neemt, gaat voorzichtig verder en daarna val je terug op de gewone voorrangsregel.
Meestal is het diegene die rechtdoor rijdt, die het initiatief neemt, maar dat moet niet.

Tijdens een praktijkexamen moet je kijken hoeveel tegenliggers er aankomen en als je ziet dat auto 3 niet onmiddellijk kan vertrekken omdat hij linksaf wil en ook voorrang aan rechts moet verlenen aan een hele reeks auto's, mag je voorzichtig verderrijden.
Initiatief nemen wordt positief beloond.
Domweg blijven wachten, wanneer auto 3 geblokkeerd staat, vindt men niet zo leuk.

Klik ook eens >>> hier
En wat indien auto 3 er niet was?
Dan mag jij (1) eerst want auto 2 moet voorrang verlenen aan de tegenliggers (aan jou) als hij links wil afslaan.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorrang

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Gisteren kwam ik het volgende tegen.

Wie mag eerst in dit geval?
Niet oplosbaar volgens de wegcode.
Iedereen moet altijd aan iemand anders voorrang verlenen ... die op zijn beurt ook vast staat omdat hij ook voorrang moet verlenen.
Gast

Re: Voorrang

Bericht door Gast »

Wat maakt bovenstaand geval onoplosbaar volgens de wegcode?
Ik ben geneigd om te denken dat het hier om een T-kruispunt met voorrang van rechts gaat en dat het kruispunt op de volgende manier ontruimt wordt: 2 - achterligger van 2 - 3 - 1
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorrang

Bericht door de rijprof »

Neen, er is geen theoretische oplossing.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Voorrang

Bericht door Stefan Peeters »

Gast schreef:Wat maakt bovenstaand geval onoplosbaar volgens de wegcode?
Ik ben geneigd om te denken dat het hier om een T-kruispunt met voorrang van rechts gaat en dat het kruispunt op de volgende manier ontruimt wordt: 2 - achterligger van 2 - 3 - 1
Afbeelding

1 moet voorrang verlenen aan 3 want die komt voor hem van rechts.
2 moet voorrang verlenen aan 1 want dat is voor hem een tegenligger.
3 moet voorrang verlenen aan 2 want die komt voor hem van rechts.


Het kruispunt is dus geblokkeerd.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Voorrang

Bericht door bert.covens »

Nergens in de wegcode wordt dit probleem dus eenduidig opgelost.

In de praktijk vermoed ik dat enkel een beetje inzicht en hoffelijkheid van 1 van de 3 een oplossing kunnen bieden.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Voorrang

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef:In de praktijk vermoed ik dat enkel een beetje inzicht en hoffelijkheid van 1 van de 3 een oplossing kunnen bieden.
In de praktijk is 2 vaak het kruispunt al opgereden, blokkeert daardoor 3 indien die linksaf wil, waardoor 1 kan doorrijden ... 2 slaat dan af, en 3 volgt als laatste.

Als 3 rechtsaf wil, is het 3-1-2
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Voorrang

Bericht door bert.covens »

Ik weet dat het in de praktijk vaak zo gaat....

Alleen: @ Inazuma of de moderatoren: enige ervaring hoe men op het examen kijkt naar deze oplossing?
(dus de kandidaat is auto 2, die linksaf wil, en rijdt het kruispunt al op, blokkeert daardoor 3, en auto 1 kan rechtdoor). Wordt men dan eerder positief beloond wegens initiatief nemen, of wordt men daar eerder voor afgestraft?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Gast

Re: Voorrang

Bericht door Gast »

bert.covens schreef:Ik weet dat het in de praktijk vaak zo gaat....

Alleen: @ Inazuma of de moderatoren: enige ervaring hoe men op het examen kijkt naar deze oplossing?
(dus de kandidaat is auto 2, die linksaf wil, en rijdt het kruispunt al op, blokkeert daardoor 3, en auto 1 kan rechtdoor). Wordt men dan eerder positief beloond wegens initiatief nemen, of wordt men daar eerder voor afgestraft?
Als je het op die manier doet als kandidaat (= auto 2) tijdens het examen kunnen ze je toch niets verwijten. Je geeft voorrang aan wie je voorrang moet geven (auto 1) en je krijgt en neemt voorrang t.o.v. auto 3 zoals het hoort.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Voorrang

Bericht door de rijprof »

Kandidaat is auto 1
Zie eerdere post:
de rijprof schreef:Tijdens een praktijkexamen moet je kijken hoeveel tegenliggers er aankomen en als je ziet dat auto 3 niet onmiddellijk kan vertrekken omdat hij linksaf wil en ook voorrang aan rechts moet verlenen aan een hele reeks auto's, mag je voorzichtig verderrijden.
Initiatief nemen wordt positief beloond.
Domweg blijven wachten, wanneer auto 3 geblokkeerd staat, vindt men niet zo leuk.

Klik ook eens >>> hier
Kandidaat is auto 2:
Ik zou tijdens een praktijkexamen toch even afwachten of auto 1 initiatief neemt.
Gewoonlijk gaat de auto die rechtdoor gaat, als eerste verder.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie