Verschillen wegcode Nederland - België

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Jetson

Verschillen wegcode Nederland - België

Bericht door Jetson »

Hallo iedereen,

Ik heb recent mijn rijbewijs behaald en plan binnekort een kleine road trip/vakantie naar Nederland.
Ik heb al gezocht naar een recente samenvatting van wat de verschillen zijn tussen de wegcode van Nederland en die van België maar vind niet echt een duidelijk overzicht.
Denken jullie dat het nodig is dat ik de verschillen ken of zijn die miniem? Ik zou natuurlijk graag zelfzeker en veilig de baan op willen.
Heeft er iemand (een link naar) zo'n overzicht? Anders lees ik gewoon de hele theorie op gratisrijbewijsonline.nl...

Alvast bedankt
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Verschillen wegcode Nederland - België

Bericht door GRO »

Beste,

Er zijn HEEL VEEL verschillen tussen Belgie en Nederland.

Misschien kan je eens kijken naar
http://www.gratisrijbewijsonline.nl" target="_blank
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Verschillen wegcode Nederland - België

Bericht door bert.covens »

GRO schreef:Beste,

Er zijn HEEL VEEL verschillen tussen Belgie en Nederland.

En, weet je: als je je op Nederlands grondgebied begeeft, moet je die wegcode strikt genomen ook kennen (en correct toepassen). Net zozeer als bvb een Duitser hier in België niet van krommenaas kan gebaren als hij hier in België aan pakweg 210 km/u op de autosnelweg geflitst wordt. Betalen zal 'm, bij een staandehouding dan. Geen excuus van "ik wist 't niet, bij ons in Duitsland mag dat wel " (in 't Duits ga ik dit eerste zinnetje nu niet vertalen, snappie?) Vraag 't bvb maar eens verhuurfirma's van aanhangwagens of caravans. Steevast worden Belgische klanten beboet omdat ze niet weten dat men met een aanhanger in Nederland nog maar 80 ipv 120 mag.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verschillen wegcode Nederland - België

Bericht door Inazuma »

Jetson schreef:Ik heb al gezocht naar een recente samenvatting van wat de verschillen zijn tussen de wegcode van Nederland en die van België maar vind niet echt een duidelijk overzicht.
Ondanks de gemeenschappelijke basis (VN verdrag over het wegverkeer) zijn er zeer veel onderlinge verschillen, zodanig veel dat de verschillen opsommen, bijna de hele wegcode(s) herhalen betekent ...

NL verkeersreglementering :
http://www.tdekkers.nl/" target="_blank

of officiëel
http://www.verkeerenwaterstaat.nl/onder ... ersregels/" target="_blank
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Verschillen wegcode Nederland - België

Bericht door digital »

De algemene snelheidsregel van 80 km/u in Nederland lijkt mij voor België efficiënter. :roll:

In België is men na jaren nog steeds niet eensgezind geraakt wat betreft de 90 of 70 km/u en uiteindelijk heeft dit veel geld gekost om in Vlaanderen borden te voorzien van 70.
Het ligt blijkbaar in onze aard als Waal en Vlaming om niet te gaan tot een compromis. :)
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Re: Verschillen wegcode Nederland - België

Bericht door Metallicdeth »

Veel verschil is er niet. Wij gaan iedere maand naar Nederland en heb nooit problemen om mij "aan te passen" aan de regels aldaar?

Snelweg is 120.
Autoweg is 100.
Buiten BBK is 80.
Binnen BBK is 50.

En alles wat afwijkt wordt gewoon aangegeven door een bordje. Met die aanhangwagen is wel een groot verschil, maar sowieso is 120 rijden met zo'n aanhangwagen niet echt verstandig, dusja.... :)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: Verschillen wegcode Nederland - België

Bericht door GRO »

Autoweg is 100.
In Belgie kun je bij autoweg geen vaste snelheid geven
Hangt af van aantal rijstroken en al of niet een middenberm.
Hangt af van waar hij ligt (binnen of buiten bebouwde kom)
Hangt af van borden etc...

Dat in Nederland bij andere snelheden de snelheid met een bord is aangegeven, dat is ook niet juist. Ik ken weinig woonerven in NDL waar een snelheidsbord bij staat.
Belgie: max 20 km/uur
Ndl: stapvoets (= max 15 km/uur)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Verschillen wegcode Nederland - België

Bericht door bert.covens »

Zo ben ik recentelijk nog aan de kant gezet door de Nederlandse wegpolitie. Ik reed braafjes 80,met een lege aanhanger. Eenmaal op de snelwegparking, controleerde men mijn boorddocumenten, en het type-plaatje van de aanhanger. Het gaat om een aanhanger MTM 2000 KG. Mijn auto mag 1.100 kg trekken. Vooraleer de aanhanger te kopen, mij uitgebreid geïnformeerd, bij de verkeerspolitie te Brecht (langsheen E19). Hier in België wordt er nagegaan hoeveel gewicht ik effectief trek op dat ogenblik. In min concrete geval: de aanhanger weegt leeg 500 kg (staat op het identificatieverslag). Dus hou ik met mijn auto voor de aanhanger een nuttig laadvermogen over van 1100 - 500 kg = 600 kg. (toch al behoorlijk). Ik heb deze aanhanger voornamelijk gekocht samen met m'n vader, die wél 2 ton mag trekken met diens auto, vandaar. Maar blijkbaar speelt dat in Nederland allemaal geen rol: zelfs leeg mag ik hem niet trekken met mijn auto. Daar kijkt men simpelweg het MTM van de aanhanger na. Ik ben maar heel beleefd gebleven, en mijn verhaal gedaan. Ze hebben dan contact opgenomen met hun Belgische collega's, die mijn verklaring bevestigden. Vermits mijn voertuig in België ingeschreven is, ik het juiste rijbewijs heb, en verder alles keurig in orde was, werd mij het voordeel van de twijfel gegund. Ondertussen ben ik al vlijtig bezig geweest (oa met Rijkswaterstaat) om navraag te doen of ik met mijn auto en die aanhanger nu wél of niet de grens over mag. Ze gaan navraag doen, sindsdien nog geen antwoord gekregen. Maar zolang ik geen zekerheid heb, ga ik geen risico's nemen. Met mijn auto ga ik de grens voorlopig alvast niet meer over met de aanhanger.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verschillen wegcode Nederland - België

Bericht door Inazuma »

Metallicdeth schreef:Veel verschil is er niet.
Dacht je echt dat het met de snelheidsverschillen afgebonjourd is :?:
Dan begint het pas ...
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Verschillen wegcode Nederland - België

Bericht door digital »

bert.covens schreef: Het gaat om een aanhanger MTM 2000 KG. Mijn auto mag 1.100 kg trekken. Vooraleer de aanhanger te kopen, mij uitgebreid geïnformeerd, bij de verkeerspolitie te Brecht (langsheen E19). Hier in België wordt er nagegaan hoeveel gewicht ik effectief trek op dat ogenblik. In min concrete geval: de aanhanger weegt leeg 500 kg (staat op het identificatieverslag). Dus hou ik met mijn auto voor de aanhanger een nuttig laadvermogen over van 1100 - 500 kg = 600 kg. (toch al behoorlijk). Ik heb deze aanhanger voornamelijk gekocht samen met m'n vader, die wél 2 ton mag trekken met diens auto, vandaar. Maar blijkbaar speelt dat in Nederland allemaal geen rol: zelfs leeg mag ik hem niet trekken met mijn auto. Daar kijkt men simpelweg het MTM van de aanhanger na.
Sinds wanneer wordt er in België niet meer gekeken naar de MTM? :?:
Laatst gewijzigd door digital op 25 okt 2009, 18:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verschillen wegcode Nederland - België

Bericht door Inazuma »

digital schreef: Sinds wanneer wordt er in België niet meer gekeken naar het MTM? :?:
Er wordt in België enkel naar de MTM van de aanhanger gekeken om het vereiste rijbewijs te bepalen.
Om te kijken of je die aanhangwagen mag trekken, wordt naar de feitelijke massa (leeggewicht + belading op dat ogenblik) van de aanhangwagen gekeken.
Dat is zo ver ik weet nooit anders geweest, maar werd enkel verkeerd geïnterpreteerd door sommige politiemensen.

Het zou nogal gek zijn mocht je een aanhanger niet mogen trekken louter omdat de theoretische MTM ervan groter is dan de MTSM, terwijl de feitelijke massa in beladen toestand onder de de MTSM zit.


http://wegcode.be/wet.php?wet=22&node=art21" target="_blank
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Re: Verschillen wegcode Nederland - België

Bericht door Metallicdeth »

GRO schreef:
Autoweg is 100.
In Belgie kun je bij autoweg geen vaste snelheid geven
Hangt af van aantal rijstroken en al of niet een middenberm.
Hangt af van waar hij ligt (binnen of buiten bebouwde kom)
Hangt af van borden etc...

Dat in Nederland bij andere snelheden de snelheid met een bord is aangegeven, dat is ook niet juist. Ik ken weinig woonerven in NDL waar een snelheidsbord bij staat.
Belgie: max 20 km/uur
Ndl: stapvoets (= max 15 km/uur)
Een autoweg bord zonder andere borden erbij is gewoon 100 km/u, toch? Anders moeten ze er een andere snelheid onder plakken.

Van die woonerven wist ik niet nee, maar daar kom ik sowieso niet veel mee in aanraking. Ik rij meestal gewoon hetgeen wat veilig is in een bepaalde situatie. Zulke situaties dwingen je meestal wel 'stapvoets' te rijden. Of dat nou 15 of 20 km/u is :)
Inazuma schreef:
Metallicdeth schreef:Veel verschil is er niet.
Dacht je echt dat het met de snelheidsverschillen afgebonjourd is :?:
Dan begint het pas ...
Ik merk verder niet zo super veel verschil, maar ik rij misschien sowieso wel op een wat 'Nederlandse" manier. Heb ook vaak m'n lichten aan overdag e.d. (ben Nederlander, maar heb hier m'n rbw gehaald). Wat voor grote verschillen zijn er dan nog?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Verschillen wegcode Nederland - België

Bericht door Inazuma »

Metallicdeth schreef: Een autoweg bord zonder andere borden erbij is gewoon 100 km/u, toch? Anders moeten ze er een andere snelheid onder plakken.
In België al zeker en vast niet.
Hier bepaalt de inrichting van de weg en de ligging (binnen of buiten de bebouwde kom) de snelheid.
In Antwerpen zijn er autowegen waarop je 30 mag ... de tunnels onder de Leien.
Wat voor grote verschillen zijn er dan nog?
De (lijn)busstroken, de fietsstrook, het onverplichte fietspad, de blokmarkering, borden einde fietspad, de dubbele wegmarkeringen, de vluchthaven overal (NL) ipv enkel in tunnels (B), de invoegstrook, de uitrijstrook, het weefvak, de vluchtstrook, spitsstroken, ...

Met bovenstaande opsomming, ben ik welgeteld 2 (twee) pagina's ver op http://gratisrijbewijsonline.nl/" target="_blank :!:
Gast

Re: Verschillen wegcode Nederland - België

Bericht door Gast »

Steevast worden Belgische klanten beboet omdat ze niet weten dat men met een aanhanger in Nederland nog maar 80 ipv 120 mag.
Sinds kort is het toegestaan om met een auto met aanhangwagen in Nederland 90 km per uur te rijden. Dat betekend dus ook dat je met een caravan 90 km mag rijden want volgens de Nederlandse wetgeving is een caravan ook een aanhangwagen. (Voor alle wijsneuzen natuurlijk alleen buiten de bebouwde kom)

Verder zijn er ontzettend veel verschillen in de wetgeving. Deze vallen pas op als je de wet beter gaat bestuderen. Als je weet wat de maximum snelheden zijn en je komt met het juiste rijbewijs zal de politie vaak in veel gevallen vaak coulanter optreden.
Plaats reactie