trekker met grondkipper

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
bjornc1

trekker met grondkipper

Bericht door bjornc1 »

ik wil een trekker met grondkipper besturen en heb reeds een rijbewijs G
de trekker is niet van mij en rijdt voor derden
Mag ik de weg op met mijn rijbewijs G of heb ik een rijbewijs CE nodig?
GRO
Administrator
Berichten: 12763
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: trekker met grondkipper

Bericht door GRO »

Je mag enkel via de openbare weg van je huis naar het erf rijden met een G
Inazuma
Berichten: 11361
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: trekker met grondkipper

Bericht door Inazuma »

bjornc1 schreef:ik wil een trekker met grondkipper besturen en heb reeds een rijbewijs G
de trekker is niet van mij en rijdt voor derden
Mag ik de weg op met mijn rijbewijs G of heb ik een rijbewijs CE nodig?
Wat bedoel je met de "trekker" : landbouwtractor, of een trekker voor opliggers ?

Door de onduidelijke wetgeving is een serieuze juridische grijze zone ivm het gebruik van landbouwvoertuigen en/of rijbewijs G voor grondwerken als dat is wat je wil gaan doen ... uitgeklaard is dat op dit moment allerminst.
Tom84
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 sep 2009, 14:03
Contacteer:

Re: trekker met grondkipper

Bericht door Tom84 »

de wetgeving is eigenlijk heel duidelijk, een landbouwvoertuig mag enkel gebruikt worden voor landbouwdoeleinden, en de categorie G is enkel voor landbouwvoertuigen.
Dus ik vermoed dat de eerdere bevindingen niet kloppen...
Inazuma
Berichten: 11361
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: trekker met grondkipper

Bericht door Inazuma »

Tom84 schreef:de wetgeving is eigenlijk heel duidelijk, een landbouwvoertuig mag enkel gebruikt worden voor landbouwdoeleinden, en de categorie G is enkel voor landbouwvoertuigen.
Die duidelijkheid blijkt anders allerminst uit de wetgeving, waar zelfs mensen met verstand terzake mee in de problemen komen, en allerminst uit de verschillende discussiedraden op het wegcode.be forum waar terzake standpunten van zowel wegcode.be als de FOD Mob gepost worden ipv duidelijke verwijzingen naar duidelijke wetgeving.

Ter illustratie
http://www.wegcode.be/forum/index.php/t ... #msg265698" target="_blank
http://www.wegcode.be/forum/index.php/t ... 155.0.html" target="_blank
en andere.

Het is de FOD Mob die dan plots andere rijbewijsvoorwaarden vooropstelt bij (elk) ander dan landbouwgebruik .
Wanneer het landbouw-of bosbouwvoertuig niet gebruikt wordt voor landbouw of bosbouwactiviteiten, dient de bestuurder houder te zijn van een rijbewijs B, B+E, C, C1+E, C of C+E, naargelang de maximale toegelaten massa van het voertuig of van het samenstel.
Terwijl bijkomstig, ander gebruik zelfs nadrukkelijk voorzien is in het KB inzake rijbewijzen.
Bovendien is het "bijkomstig" gebruik nergens bepaald naar tijd of aard.

En het zou de allereerste keer zijn dat de voertuigcategorie en het vereiste rijbewijs afhangt van het gebruik van het voertuig.
Dat is zoiets als een C gaan verplichten wanneer er niemand in een bus zit ...

De wetgeving inzake rijbewijs G is een regelrechte puinhoop, ingepast in een voordien al chaotische rijbewijswetgeving.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: trekker met grondkipper

Bericht door bert.covens »

Amaai, nog niet simpel, als ik 't goed begrijp. Voor landbouwdoeleinden: rijbewijs G, anders rijbewijs C.

Een voorbeeld, dat op den boerenbuiten schering en inslag is: een loonwerker! In het oogstseizoen (nu bvb mais) gebruikt hij die trekker voor landbouwwerkzaamheden (nl in opdracht van landbouwers oogsten van mais binnenhalen). Rijbewijs G dus.

Buiten het oogstseizoen wil men dat voertuig natuurlijk ook laten renderen. Dus doet deze man ook grondwerken, vb graafwerken en vervoer van grond, stabilisé voor wegenwerken (ipv vrachtwagen worden steeds meer deze traktoren gebruikt). Plots is dit dus duidelijk geen "landbouwwerkzaamheden" meer, dus voor hetzelfde voertuig dan een rijbewijs C (voor iemand die 't rijbewijs nog moet halen: ook vakbekwaamheid).

En hier is de grens dan nog duidelijk te trekken, erger wordt het als hij bvb grond gaat vervoeren voor een landbouwer die een nieuwe stal gaat zetten. Is het dan grondwerk? Of landbouwwerk?
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11361
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: trekker met grondkipper

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef:Amaai, nog niet simpel, als ik 't goed begrijp. Voor landbouwdoeleinden: rijbewijs G, anders rijbewijs C.
Neen, rijbewijs G laat immers nadrukkelijk ander, bijkomstig gebruik toe met deze voertuigen ...

Wat is bijkomstig gebruik :?: Dat is eenvoudigweg nergens bepaald ...

Ondertussen wordt er op basis van deze kwakkelende wetgeving wel vrolijk geverbaliseerd :!:
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: trekker met grondkipper

Bericht door bert.covens »

Inazuma schreef: Ondertussen wordt er op basis van deze kwakkelende wetgeving wel vrolijk geverbaliseerd :!:

Ook een manier om de staatskas te spekken, natuurlijk. Ik kan me best voorstellen dat er dan al mensen verbaliseerd zijn, die eigenlijk wel degelijk te goeder trouw handelden, maar op basis van zulke kwakkelende wetgeving "prijs" hebben.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
bjornc1

Re: trekker met grondkipper

Bericht door bjornc1 »

als ik het goed begrijp heb ik om met een landbouwtrekker en grondkar te rijden een rijbewijs ce nodig?
maar om bij een loonwerker te rijden (mais hakselen, gras/sto pressen) voldoet mijn rijbewijs G?
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: trekker met grondkipper

Bericht door bert.covens »

Op het forum van de officiële website "wegcode.be" is er hieromtrent ook een interessante link in de vraagbaak (forum) aan de gang. In elk geval interessante materie om op te volgen.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11361
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: trekker met grondkipper

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef:Op het forum van de officiële website "wegcode.be"
Wegcode.be is geen "officiëel" forum.
Het is een VZW die probeert de verkeerswetgeving te verduidelijken - wat hoognodig is gezien de belabberde kwaliteit van het geleverde wetgevende werk ...

http://www.wegcode.be/forum/index.php/t ... 76.15.html" target="_blank
Tom84
Er is een brief van de Europese Commissie die vermeldt dat voertuigen ingeschreven als landbouwvoertuig enkel hetgene mogen vervoeren waarvoor ze dienen, anders verliezen ze de status landbouwvoertuig. Dit zorgt voor het missen van een wettelijke basis voor de controle van vervoer over de weg van dergelijke voertuigen, maar we doen er momenteel alles aan om dit zo vlug mogelijk in orde te zetten.
Of anders gezegd :
De Belgische wetgeving hieromtrent is niet enkel zeer verwarrend opgesteld, ze stemt ook niet overeen met de visie van de EC :!:

Nergens wordt in de Belgische verkeerswetgeving bepaalt dat een landbouwvoertuig (volgens voertuigcategorie, inschrijving en rijbewijswetgeving) plots dit statuut verliest als het voor een ander doel gebruikt wordt ...
Men probeert dat nu wel zo te doen uitschijnen, en af te dwingen op de kap van de misleide gebruikers .

De FOD MOB verkoopt de teksten dan ook als

Wanneer het landbouw-of bosbouwvoertuig niet gebruikt wordt voor landbouw of bosbouwactiviteiten, dient de bestuurder houder te zijn van een rijbewijs B, B+E, C, C1+E, C of C+E, naargelang de maximale toegelaten massa van het voertuig of van het samenstel.

en "vertaalt" daarin de "niet" als "bij elk ander gebruik" ...

Maar die bepaling staat dus nergens in de wetgeving.
Integendeel, de Belgische (rijbewijs) verkeerswetgeving voorziet zelfs nadrukkelijk in een ander, bijkomstig gebruik voor landbouwvoertuigen :!:

9° «landbouw- en bosbouwtrekkers», elk motorvoertuig op wielen of rupsbanden, met ten minste twee assen, voornamelijk bestemd voor tractiedoeleinden en in het bijzonder ontworpen voor het trekken, duwen, dragen of in beweging brengen van bepaalde werktuigen, machines of aanhangwagens die voor gebruik in de land- of bosbouw zijn bestemd, en die slechts bijkomstig voor personen- of goederenvervoer over de weg of voor het trekken van voertuigen van personen- of goederenvervoer over de weg worden gebruikt;

Dit is specifiek de voertuigcategorie waarnaar de rijbewijswetgeving verwijst :
9° Categorie G
Land- en bosbouwtrekkers en hun aanhangwagens evenals de voertuigen ingeschreven als landbouwmaterieel, landbouwmotor of maaimachine.

Alleen, wat "bijkomstig" dan precies is, wordt niet bepaald ...


Dit is dus het gevolg wanneer men overhaast en ondoordacht regeltjes uitbraakt ...
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: trekker met grondkipper

Bericht door bert.covens »

Inazuma schreef:Wegcode.be is geen "officiëel" forum.
Oei, daar was ik me niet van bewust, bedankt voor deze tip. 1 vraagje hieromtrent: ik ga binnenkort beginnen aan mijn stage als lesgever theorie in de rijschool. Waar haal ik dan de juiste wetteksten aub. De rijschool verwacht (terecht) dat ik op de hoogte blijf van eventuele wijzigingen in het verkeersreglement. En ik wil graag vermijden dat ik onjuiste/onvolledige teksten zou hanteren.

PS bij voorbaat al sorry dat ik hier wat afdwaal van het oospronkelijke onderwerp.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Inazuma
Berichten: 11361
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: trekker met grondkipper

Bericht door Inazuma »

bert.covens schreef:
Inazuma schreef:Wegcode.be is geen "officiëel" forum.
Oei, daar was ik me niet van bewust, bedankt voor deze tip. 1 vraagje hieromtrent: ik ga binnenkort beginnen aan mijn stage als lesgever theorie in de rijschool. Waar haal ik dan de juiste wetteksten aub.
Die kan je terugvinden op wegcode.be terugvinden :wink:
Maar het gaat daar om een VZW die de wetteksten verzamelt, opvolgt, publiceert, ... in gemakkelijk verteerbare vorm.
Iets waaraan zeker nood is.

Je kan wetteksten ook opzoeken via juridat.be , geconsolideerde wetgeving, met wijzigingen en al erbij.
Juridat is wel officieel, ttz : onderhouden door de overheid.
Maar tegelijk ook minder "toegankelijk" dan wegcode.be .

Op juridat.be moet je eigenlijk al weten wat je zoekt ; op wegcode.be kan je zoeken naar wat je wil weten.
De rijschool verwacht (terecht) dat ik op de hoogte blijf van eventuele wijzigingen in het verkeersreglement.
Lijkt me logisch.

Kan je opvolgen via wegcode.be (nieuwsbrief bvb)

Je kan je ook inschrijven op Staatsbladclip.be (commerciële site, is van Telenet) , daar krijg je een dagelijkse nieuwsbrief met de titels van al wat in het staatsblad komt, met links naar de volledige teksten.
Da's echter niet bepaald praktisch, en je moet dan zelf ziften welke wijzigingen je nader wil bekijken.
ik

Re: trekker met grondkipper

Bericht door ik »

Ik ben zelf staande gehouden met trekker + grondkipper (in geladen toestand) door de dienst mobiliteit en vervoer voor een routinecontrole.
Eerst werd mij gevraagd naar de aard van het vervoer. Onwetend bekende ik vervoer voor derden uit te voeren. Hierna werden mij alle documenten gevraagd van het voertuig. (vervoersnummer, inschrijvingsbewijs trekker en kipper, keuringsbewijzen, verzekeringspapieren,...) Nadat dit alles inorde bleek te zijn vroeg de man naar mijn rijbewijs. Ik ben in bezit van rijbewijs G en B. In eerste instantie bleek ik dus met alles inorde, de man zou een verslag opmaken en ik kon terug vertrekken. Na 20 minuten kwam de man echter met de mededeling dat rijbewijs G in dit geval niet voldoende zou zijn en dat rijbewijs CE aangewezen was. gevolg: opstellen van PV en een dagvaarding van de politierechtbank, vonnis: voorwaardelijke geldboete van 1100 euro en het betalen van gerechtskosten.
Merkwaardig: de inspecteur liet mij ondanks het niet in bezit zijn van het juiste rijbewijs toch verderrijden om te gaan lossen en naar huis te gaan.
zaffelare
Berichten: 1
Lid geworden op: 29 jan 2010, 23:56

Re: trekker met grondkipper

Bericht door zaffelare »

iemand die ik ken komt met de traktor naar school, is dat toegestaan met een G-Rijbewijs?
(het is mss een stomme vraag, maar wat bedoelen jullie met "rijdt voor derden"?
Gesloten