PARKEREN VRAAG 688

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
LANE

PARKEREN VRAAG 688

Bericht door LANE »

De zwarte auto op de afbeelding bij deze vraag staat vlak voor het zebrapad, oversteekplaats voor voetgangers.
De vraag luidt: "Deze foto is genomen buiten de bebouwde kom.
Mag de zwarte auto op de verhoogde berm geparkeerd staan?"

In principe ja, maar de foto is verwarrend aangezien deze ook fout geparkeerd staat betreffende aantal meters voor oversteekplaats (5meter).
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: PARKEREN VRAAG 688

Bericht door bert.covens »

Er geldt een verbod op stilstaan en parkeren op de oversteekplaats zélf, + op de RIJBAAN op minder dan 5 meter ervoor ....
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
LANE

Re: PARKEREN VRAAG 688

Bericht door LANE »

En wat betreffende de foto?
Het antwoordt luidt 'niet juist' aangezien de zwarte auto fout geparkeerd staat.
De vraag zonder foto is correct, maar er is een overtreding te zien op deze foto en dus dubbelzinnig.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: PARKEREN VRAAG 688

Bericht door de rijprof »

Afbeelding
Deze foto is genomen buiten de bebouwde kom.
Mag de zwarte auto op de verhoogde berm geparkeerd staan?

A. Neen, dat mag niet.
B. Ja, het mag.
C. Ja, het moet.
De regel '5 meter vóór een oversteekplaats' telt enkel als de auto op de rijbaan zou staan en telt niet als de auto buiten de rijbaan staat.
De foto is juist.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
fvdl
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2017, 20:14

Re: PARKEREN VRAAG 688

Bericht door fvdl »

Nu zou ik toch graag willen weten hoe de vork in elkaar steekt. Als de foto juist is, dan wil dat zeggen dat deze auto volledig het zicht wegneemt voor de voetganger die veilig wilt oversteken, en in mijn ogen een gevaarlijke situatie creëert.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: PARKEREN VRAAG 688

Bericht door GRO »

Wij volgen met de vragen en antwoorden de regels van de wegcode.
Als je niet akkoord gaat, moet je de wetgever vragen om de regels aan te passen.
Ik denk dat een voetganger in dit geval voldoende mogelijkheden heeft om te zien of een auto komt aangereden voor hij het zebrapad wil opstappen.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: PARKEREN VRAAG 688

Bericht door Benny Stinkens »

fvdl schreef:Nu zou ik toch graag willen weten hoe de vork in elkaar steekt. Als de foto juist is, dan wil dat zeggen dat deze auto volledig het zicht wegneemt voor de voetganger die veilig wilt oversteken, en in mijn ogen een gevaarlijke situatie creëert.
Het wil niet zeggen dat omdat de voetganger voorrang heeft hij zelf geen moeite zou moeten doen om te kijken.
Als hij bij wijze van spreken tot bijna de eerste streep die hij tegenkomt loopt en dan kijkt heeft hij meer zicht dan je denkt.

Hier alvast de wettekst:
Artikel 24. Stilstaan- en parkeerverbod
4° op de oversteekplaatsen voor voetgangers, op de oversteekplaatsen voor fietsers en bestuurders van tweewielige bromfietsen en op de rijbaan op minder dan 5 meter voor deze oversteekplaatsen;
Een stukje tekst wat de voetganger niet mag vergeten:
42.4.4. Op de plaatsen waar het verkeer noch door een bevoegd persoon, noch door verkeerslichten geregeld wordt, mogen de voetgangers zich slechts voorzichtig op de rijbaan begeven en met inachtneming van de naderende voertuigen.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
fvdl
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2017, 20:14

Re: PARKEREN VRAAG 688

Bericht door fvdl »

En wie is Lane, die de vragen anders heeft beantwoord? De ene zus, de andere zo?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: PARKEREN VRAAG 688

Bericht door GRO »

LANE is geen moderator, maar de leerling die vragen stelt en eigen wegcoderegels uitvindt.
fvdl
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2017, 20:14

Re: PARKEREN VRAAG 688

Bericht door fvdl »

Moet ik dan in de linkse kolom kijken om te zien van wie de antwoorden betrouwbaar zijn? Als er medewerker of administrator bijstaat? Of nog iets anders? Bij Bert Covens staat er dan weer niks bij. Graag wat meer duidelijkheid en al bedankt voor alle reacties!
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: PARKEREN VRAAG 688

Bericht door Rafael »

Klopt, de vermelding administrator/medewerker, of een vaste bezoeker zoals Bert Covens zijn vaak de beste antwoorden.
fvdl
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2017, 20:14

Re: PARKEREN VRAAG 688

Bericht door fvdl »

En hoe zie je dat iemand een vaste bezoeker is? Misschien dit item verplaatsen naar "Algemene Info".
Rafael
Administrator
Berichten: 2636
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Re: PARKEREN VRAAG 688

Bericht door Rafael »

Aan het aantal berichten, ook te vinden onder de naam.
fvdl
Berichten: 5
Lid geworden op: 17 jan 2017, 20:14

Re: PARKEREN VRAAG 688

Bericht door fvdl »

Dat zou allemaal beter en duidelijker kunnen zijn, maar allé, ik kan ermee leven. Ik zal mijn neef en nicht er wel doorkrijgen dankzij jullie. :D
Plaats reactie