tegen 30 km/u op de autosnelweg

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
gasgeven
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 sep 2009, 10:45

tegen 30 km/u op de autosnelweg

Bericht door gasgeven »

gisteren reed ik op de eerste rijstrook op de autosnelweg, komt er plotseling iemand op de eerste rijstrook gereden vanaf de pechstrook. i.p.v. eerst snelheid te halen op de pechstrook rijdt hij rustig op de eerste rijstrook en trekt dan op het gemakske op. Je krijgt dus praktisch gezien een stilstaande auto voor uwe neus terwijl je zelf tegen 90 a 120 km/u rijdt. Wat kan je dan het beste doen? Ik heb afgeremd tot ongeveer 70 km/u en ben dan zelf op de pechstrook gereden.

Ik dacht op die moment, ik heb drie mogelijkheden:

* ik rem volledig af tot 30 km/u, de snelheid die de auto ongeveer reed op het moment dat ik hem zou bereiken. Met de kans dat de auto achter mij dan 'in mijn gat' steekt.
* ik rij naar de pechstrook. Wat ik dus gedaan heb, ben daar tijdje blijven rijden tegen rond de 50 km/u en dan terug ingevoegd op een moment dat het paste (tegen aangepaste snelheid natuurlijk).
* ik wijk uit naar tweede rijstrook maar ik had geen tijd meer om te kijken of er nog plaats was op de tweede rijstrook.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: tegen 30 km/u op de autosnelweg

Bericht door GRO »

* ik wijk uit naar tweede rijstrook maar ik had geen tijd meer om te kijken of er nog plaats was op de tweede rijstrook.
Dit is wat je normaal gesproken moet doen.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: tegen 30 km/u op de autosnelweg

Bericht door bert.covens »

Als het veilig kan, lijkt uitwijken naar een links gelegen rijstrook mij de beste optie. Hier zie je meteen waarom het nuttig is, om geregeld preventief (oa in je spiegels) te kijken naar het verkeer achter je, rondom je. En waarom examinatoren daar zoveel belang aan hechten.

Zo weet je immers in dergelijke situatie meteen of je veilig kan uitwijken naar die linkse rijstrook. Wie dat dan eerst nog in z'n spiegel moet gaan controleren, verliest à 1 sec. tegen 120 km toch al dik 33 meter ..... En dan is de kans méér dan reël dat hij te laat is.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
gasgeven

Re: tegen 30 km/u op de autosnelweg

Bericht door gasgeven »

ik kan toch moeilijk elke 5 seconden in mijn achteruitkijkspiegel kijken? In normale omstandigheden kijk ik 1 of 2 keer per minuut in mijn spiegels. Misschien zelf 1 keer per 2 minuten. Ik kan met de informatie van 30 sec a 2 minuten geleden toch niet beslissen dat de 2de rijstrook vrij is? Je gaat toch ook niet van rijstrook veranderen op basis dat je 30 seconden geleden hebt gekeken? Dat doe je op het moment zelf. En op dat moment zag het niet goed zitten om even de tijd te nemen om in mijn spiegel te kijken. Op het moment dat ik mijn spiegel kijk had ik namelijk mijn ogen niet voor mij en wou blijven inschatten wat er voor mij aan het gebeuren was, ik krijg niet elke dag een auto tegen 30 km/u voor mij waarvan het mij niet duidelijk is wat die gaat doen. Ter info, het was druk op de autosnelweg, de kans was vrij groot dat ik niet zou kunnen uitwijken en dan had ik 1 a 2 seconden verspeeld door te twijfelen.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: tegen 30 km/u op de autosnelweg

Bericht door Wouter »

Ik kijk toch héél dikwijls in mijn spiegels hoor. Zeker ter hoogte van een op- of afrit. Gemakkelijk om de paar seconden. Weten wat er achter je aan het gebeuren is, is minstens even belangrijk als naar voren kijken. Zeker aan die snelheden!

Kijk goed op voorhand, zodat je genoeg tijd hebt om tussendoor naar achteren te kijken. Als je telkens wanneer je kijkt maar 50 meters voor je auto tuurt, en niet verder, dan heb je inderdaad niet de mogelijkheid om ook even naar achteren te kijken.
En omgekeerd ook: als je bij het naar achter kijken maar vlak achter je auto kijkt, dan heb je veel informatie die je nu al had kunnen zien, eigenlijk gemist.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: tegen 30 km/u op de autosnelweg

Bericht door bert.covens »

gasgeven schreef:Dat doe je op het moment zelf.


Dan is het mogelijks al te laat ... BENG!
gasgeven schreef: En op dat moment zag het niet goed zitten om even de tijd te nemen om in mijn spiegel te kijken.


Net daarom dat geregeld preventief kijken dus belangrijk is. Dan heb je die tijd alvast gewonnen just in case.
gasgeven schreef: Op het moment dat ik mijn spiegel kijk had ik namelijk mijn ogen niet voor mij


Er beweert hier niemand dat je het verkeer VOOR je uit het oog mag verliezen.
gasgeven schreef: en wou blijven inschatten wat er voor mij aan het gebeuren was, ik krijg niet elke dag een auto tegen 30 km/u voor mij waarvan het mij niet duidelijk is wat die gaat doen.


Zoekend kijken! Voor je, achter je, rondom je. Tracht mogelijke gevaren (bvb een voertuig op de pechstrook die mogelijks gaat vertekken) op te zoeken, en preventief een oplossing achter de hand te houden. Extra alert zijn voor bestuurders waarvan je hun gedrag moeilijk lijkt te kunnen voorspellen.

Er is geen gevaarlijkere chauffeur dan een chauffeur die op een snelweg de ganse tijd wezenloos voor zich uit zit te staren.
gasgeven schreef: Ter info, het was druk op de autosnelweg, de kans was vrij groot dat ik niet zou kunnen uitwijken en dan had ik 1 a 2 seconden verspeeld door te twijfelen.
Het is nu net om dat twijfelen te voorkomen, dat je er goed aan doet om geregeld ook preventief rondom je/achter je te kijken. Dan weet je meteen waar de overige weggebruikers zich bevinden. Dat helpt je een pak vooruit om tijdig de juiste beslissing te nemen. Wie in een noodsituatie pas gaat kijken, komt quasi zeker te laat. Wie dan gaat gokken, loopt een veel te groot risico op een foute gok.

Aie, te laat .... BENG
Whoops, foute gok .... BENG
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: tegen 30 km/u op de autosnelweg

Bericht door de rijprof »

ik kan toch moeilijk elke 5 seconden in mijn achteruitkijkspiegel kijken?
Dat hangt allemaal af van de omstandigheden.
Er zijn momenten dat ik quasi continu in mijn spiegels kijk en er zijn momenten waarbij ik iets minder veel in de spiegels kijk.

Misschien moet je nog wat meer ervaring opdoen zodat je tijdig potentiële gevaren kunt voorspellen.
Als je in de verte een auto op de pechstrook ziet staan, moet je op dat ogenblik al een scenario voorhanden hebben voor het geval dat die auto zou vertrekken.
Zoek steeds een uitweg indien mogelijk.
Met ander woorden, op dat ogenblik ben je bezig met te kijken of je kan uitwijken, de snelheid van de achterliggers inschatten. Misschien moet je wat vertragen of misschien moet je juist heel veel gaan versnellen om van rijstrook te kunnen veranderen.

Vergeet ook niet dat je een claxon hebt of eventueel kun je verschillende keren met de grootlichten aan en uit knipperen als teken naar die andere bestuurder toe. Misschien had hij jou niet zien aankomen?

Zelfs al is er niet direct gevaar kun je al oefenen op het zoeken naar uitwegen.
Wat doe je best indien auto x stopt? Wat kun je nog doen indien auto Y ineens op de rijbaan komt gereden? Stel jezelf wat meer vragen over wat je nog kunt doen als één of andere pipo een stommiteit uithaalt. Het verkeer zit vol verrassingen en daar moet je snel kunnen op reageren.

Ervaring leert je dat je van zo ver mogelijk gevaar moet kunnen ruiken en bij het slechts denkbare scenario een goede oplossing achter de hand hebt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
gasgeven
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 sep 2009, 10:45

Re: tegen 30 km/u op de autosnelweg

Bericht door gasgeven »

nog wat extra info: ik heb mijn rijbewijs 15 jaar en rij 15.000km/jaar, ik mag toch wel zegggen dat ik al een behoorlijk inschattingsvermogen heb. Ik ben hier omdat ik iemand leer rijden in vrije begeleiding en ik het allemaal heel interessant vind en graag nog wat bijleer.

ik heb met mijn lichten geflikkerd en zag voor mij dus een klein stadswagentje, een oude Citroën Saxo of Peugeot 107 met een L op de achteruit. De auto zag er niet goed onderhouden uit en had dunne bandjes. Ik zag helemaal geen sportieve kenmerken, dus dacht, eer die 100 haalt zijn we 15 seconden verder. En hij had geen intentie om uit te wijken, hij trok op zijn gemakske op: 5,10,15,20..30 per uur.

En jullie hebben gelijk, je moet goed kijken. Mijn stelling dat ik geen tijd had om te kijken moet ik wat verduidelijken. Ik herinnerde mij nog wat van de laatste keer dat ik gekegen had dat er volk was op de tweede rijstrook. Want ik kijk eigenlijk wel regelmatig. Op de derde rijstrook zag ik iemand schuin voor mij een inhaalmaneuver doen, dus heb ik verondersteld dat er nog iemand op de tweede rijstrook zou rijden. Het kon ook zijn dat de tweede rijstrook vrij was maar dat was onwaarschijnlijk. Het gaat allemaal heel erg snel. Dus heb ik beslist, ik ga hier geen tijd verliezen om nog eens in mijn linkerspiegel te kijken of er plaats is op de tweede rijstrook. Want gezien de zaken die ik mij nog herinnerde was dat onwaarschijnlijk. Dus kan ik toch beter onmiddelijk uitwijken naar de pechstrook vooraleer ik ofwel op die voor mij knal ofwel diegene achter mij op mij knalt? Want er was wel degelijk iemand achter mij.

En als er iemand op de tweede rijstrook rijdt naast mij, of schuin achter mij, heb ik toch geen andere keuze dan uitwijken naar de pechstrook? Ook al heb je goed gekeken, het verandert niets aan het feit dat er geen plaats is op de tweede rijstrook.

Het gaat wel erg ver als je er rekening mee moet houden dat iemand uit stilstand op de eerste rijstrook gaat invoegen.

Een goede vriend van mij heeft een paar jaar geleden een gelijkaardige situatie meegemaakt, niet iemand die van de pechstrook kwam maar even niet goed aan het opletten en een auto die tegen 70 voor hem reed die nogal zeer kortbij kwam. Hij is naar tweede rijstrook uitgewijkt en die achter hem is op hem geknalt. Zijn auto was perte totale. Hij had dus niet goed gekeken :-(.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: tegen 30 km/u op de autosnelweg

Bericht door de rijprof »

De pechstrook was misschien de noodoplossing in jouw geval.
Misschien was er een andere uitweg? Misschien niet?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: tegen 30 km/u op de autosnelweg

Bericht door Inazuma »

gasgeven schreef:nog wat extra info: ik heb mijn rijbewijs 15 jaar en rij 15.000km/jaar
Zeker als begeleider, zelf meer in je spiegels beginnen kijken, en zien dat je leerling daar ook een gewoonte van maakt.

Ik hou eigenlijk voortdurend een beeld van wat er voor en achter me rijdt.
Dat gaat enkel als je behoorlijk vaak, maar kort in de spiegels kijkt.

Als je vindt dat dit ten koste van het vooruit kijken gaat, draai dan je hoofd ipv je ogen .
Ik vind dat ik minder "mis" van het beeld vooruit door mijn hoofd te bewegen.

ik heb met mijn lichten geflikkerd
Gelukkig heeft die daar niet op gereageerd door bvb terug naar de pechstrook te gaan op het moment dat jij die keuze maakt ...

Mensen die dergelijke stoten uithalen wakker maken, is potentieel gevaarlijk .
Je hebt geen idee welke stoten ze dan nog gaan uithalen.

Dus heb ik beslist, ik ga hier geen tijd verliezen om nog eens in mijn linkerspiegel te kijken of er plaats is op de tweede rijstrook. Want gezien de zaken die ik mij nog herinnerde was dat onwaarschijnlijk. Dus kan ik toch beter onmiddelijk uitwijken naar de pechstrook vooraleer ik ofwel op die voor mij knal ofwel diegene achter mij op mij knalt?
De pechstrook is altijd een optie om een gevaar te ontwijken.
Het is een normaal gezien vrije strook, dus een vrij veilige uitwijkmogelijkheid.
Je hebt die mogelijkheid gezien, en gebruikt.
Blijft beter dan er op knallen hé ...
Het gaat wel erg ver als je er rekening mee moet houden dat iemand uit stilstand op de eerste rijstrook gaat invoegen.
Je ziet die normaal al een eind vooraf staan, dan kijk ik al of ik opzij kan of ga kunnen tegen de tijd dat ik daar ben , en doorgaans wijk ik 1 rijstrook uit om een voertuig op de pechstrook te passeren.

Dit is bvb verplicht in Canada en een aantal VS staten als er een politiepatrouille op de pechstrook staat - als je niet kan uitwijken, moet je daar aanzienlijk vertragen.
gasgeven
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 sep 2009, 10:45

Re: tegen 30 km/u op de autosnelweg

Bericht door gasgeven »

Inazuma schreef:
ik heb met mijn lichten geflikkerd
Gelukkig heeft die daar niet op gereageerd door bvb terug naar de pechstrook te gaan op het moment dat jij die keuze maakt ...

Mensen die dergelijke stoten uithalen wakker maken, is potentieel gevaarlijk .
Je hebt geen idee welke stoten ze dan nog gaan uithalen.
Daar heb ik mee rekening gehouden, dan had ik een noodstop uitgevoerd op de pechstrook, daarvoor was er nog genoeg plaats. Een noodstop uitvoeren op de eerste rijstrook had wel andere gevolgen kunnen hebben. Ik ben blij dat je de opmerking maakt, dan voel ik mij gesteund :-).

Ik wou er toch nog bij zeggen, ik heb al iemand leren reden in vrije begeleiding die 3 keer gebuisd (eigenlijk 4 omdat ze 1 keer het examen hebben afgelast wegens te veel zenuwen) was met de rijschool en bij mij in vrijge begeleiding vanaf de eerste keer er door. En ik leer nu terug iemand rijden. Dus ik zal het wel goed aangeleerd hebben :-).

Natuurlijk, de volgende keer op de autosnelweg zal ik er eens goed opletten of mijn kijktechniek nog verbeterd kan worden rekening houdend met jullie opmerkingen.
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: tegen 30 km/u op de autosnelweg

Bericht door wooter »

Het idee is dat je tijdens het rijden voldoende keren in je spiegels kijkt om een idee te hebben voor en achter je van wat er gebeurt, wie er je nadert en op wie jij nadert zodat je een idee hebt welke conflicten kunnen ontstaan. Dat zogenaamde anticiperen, weetjewel... En als je dan zoiets aan de hand krijgt zoals verrast worden door iemand die vanop de pechstrook de snelweg wil oprijden, dan heb je vaak al gemerkt dat er iemand op de pechstrook was terwijl de voetrem niet aan stond (remlichten niet aan) en je kon verwachten dat ie ging vertrekken, en ook al preventief een tweede keer je spiegels kon checken of je naar links kon uitwijken.

Zo een situaties maken duidelijk wie er op dat moment een goeie chauffeur is en wie er een slechte is - en een goeie chauffeur die even niet oplet is op dat moment ook een slechte chauffeur, dus kilometrage zegt weinig in zo een situatie.
gasgeven
Berichten: 39
Lid geworden op: 27 sep 2009, 10:45

Re: tegen 30 km/u op de autosnelweg

Bericht door gasgeven »

ik wil het advies om uit te wijken naar de 2de rijstrook, uitgevoerd door elke chauffeur, in de praktijk wel eens zien gebeuren op een drukke autosnelweg. Dan ontstaat er bij elke stilstaande auto op de pechstrook een golfbeweging naar de 2de rijstrook met een accordeonfile tot gevolg. Stel het u eens voor in de praktijk, alle vrachtwagens en wagens op de eerste rijstrook wijken uit naar de tweede rijstrook op een drukke autosnelweg voor elke auto die stilstaat op de pechstrook. Op zich vind ik het wel een mooi principe op een rustige autosnelweg.

Ik was daar wel niet aan het rijden op een rustig stukje autosnelweg, de autosnelweg zat volledig vol op de drie rijstroken, ongeveer het maximum dat een autosnelweg aan kan zonder dat het overgaat in file. En eigenlijk zat er meer volk op dan de autosnelweg aan kan, wat zoals de gemiddelde Belg houden ze natuurlijk te weinig afstand tegenover hun voorligger.

Als je 300m vooruit kijkt tegen 90km/u heb je 10 seconden om uit te wijken. Hoe ver vooruit kan je kijken op een autosnelweg met of zonder helling? 300m? 500m? 1km? Ook al zie je die wagen op de pechstrook 300 meters voor u en kijk je actief rond u, op een autosnelweg die volledig vol zit geraak je gewoon niet op die tweede rijstrook. Tenzij je het ok vind dat je de weg afsnijdt van diegene op de tweede rijstrook. Want als je je richtingaanwijzer opzet zal je binnen 10 seconden geen gatje vinden aangezien ze daar een rijstijl op na houden die veel weg heeft van bumperkleven. Het is niet omdat je je richtingaanwijzer opzet dat iedereen vriendelijk plaats maakt.

Allez, is het natuurlijk onze taak om allen defensief te rijden en te anticiperen op andere weggebruikers, dat wil ik wel benadrukken.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Re: tegen 30 km/u op de autosnelweg

Bericht door Wouter »

@gasgeven:
Inazuma schreef:dan kijk ik al of ik opzij kan of ga kunnen tegen de tijd dat ik daar ben
Jij hebt het over een situatie waar het duidelijk niet kan, en dan moet je het dus logischerwijs ook niet doen.
"Chances are if you need both hands to do something, your brain should be in on it too." - Ellen DeGeneres: Here and Now (2003)
rijbewijs b

Re: tegen 30 km/u op de autosnelweg

Bericht door rijbewijs b »

de rijprof schreef:
ik kan toch moeilijk elke 5 seconden in mijn achteruitkijkspiegel kijken?
Dat hangt allemaal af van de omstandigheden.
Er zijn momenten dat ik quasi continu in mijn spiegels kijk en er zijn momenten waarbij ik iets minder veel in de spiegels kijk.

Misschien moet je nog wat meer ervaring opdoen zodat je tijdig potentiële gevaren kunt voorspellen.
Als je in de verte een auto op de pechstrook ziet staan, moet je op dat ogenblik al een scenario voorhanden hebben voor het geval dat die auto zou vertrekken.
Zoek steeds een uitweg indien mogelijk.
Met ander woorden, op dat ogenblik ben je bezig met te kijken of je kan uitwijken, de snelheid van de achterliggers inschatten. Misschien moet je wat vertragen of misschien moet je juist heel veel gaan versnellen om van rijstrook te kunnen veranderen.

Vergeet ook niet dat je een claxon hebt of eventueel kun je verschillende keren met de grootlichten aan en uit knipperen als teken naar die andere bestuurder toe. Misschien had hij jou niet zien aankomen?

Zelfs al is er niet direct gevaar kun je al oefenen op het zoeken naar uitwegen.
Wat doe je best indien auto x stopt? Wat kun je nog doen indien auto Y ineens op de rijbaan komt gereden? Stel jezelf wat meer vragen over wat je nog kunt doen als één of andere pipo een stommiteit uithaalt. Het verkeer zit vol verrassingen en daar moet je snel kunnen op reageren.

Ervaring leert je dat je van zo ver mogelijk gevaar moet kunnen ruiken en bij het slechts denkbare scenario een goede oplossing achter de hand hebt.


Aan de rijprof . hb en vraag betrfd ht rijbewijsB. als men een rijbewijs heeft behaald in november 2012 van dit jaar.mag deze persoonen of persoon dan ook rijden met een bromfiets klasse A3. en met een motor 125CC. :?: Opgelet ht gaat hier enkel om een gewoon rijbewijs B.
Plaats reactie