T-splitsing met toekomende weg in de andere rijrichting

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
oederdekoe
Berichten: 11
Lid geworden op: 10 sep 2010, 10:25

T-splitsing met toekomende weg in de andere rijrichting

Bericht door oederdekoe »

De definitie van een kruispunt : Een kruispunt is de plaats waar twee of meer wegen samenkomen.
Borden die een bepaalde snelheid opleggen gelden steeds tot het eerstvolgende kruispunt (uitgezonderd zone borden).

Wat in het geval van een T-splitsing, waarvan de toekomende weg zich aan de overkant in de andere rijrichting bevindt?
Hier de betreffende situatie:
Kent iemand deze situatie op de uilmolenweg in Mechelen?

Ik vind het zeer lastig om degelijk te formuleren wat ik net bedoel. Hopelijk lukt het wat...

Stel, ik rij in de richting onder tot boven (naar het water toe). Je ziet daar 3 straatjes.
Eerst kom ik een bord tegen van 50 km/u. Daarna een van 30 km/u. vlak voor zo'n straatje. Verderop, als je de brug door bent gereden staat er een bord van 50 km/u.

Het is waarschijnlijk de bedoeling om 30 km/u te rijden tot je na de brug het bord van 50 km/u tegen komt.
Tussen die 2 borden echter kom ik aan mijn rechterkant nog wel 2 kleine straatjes tegen. In deze straatjes is niks te zien. Ze zijn nog geen 100 meter en lopen dus dood. Gelden deze straatjes als kruispunten? Als dat het geval is, wil dit in feite zeggen dat ik dan plots 90 km/u mag rijden?

Andersom, in de andere richting, van boven tot onder (van het water weg) !
Vlak voor de brug staat er een bord van 30 km/u. Het eerstvolgende bord van 70 km/u bevindt zich een eindje verder dan de straatjes. Wil dit zeggen dat ik dan 30 km/u moet rijden tot aan dat bord van 70? Of gelden hier ook de straatjes als kruispunten en mag ik dus in feite al vanaf ik het eerste straatje voorbij ben 90 km/u? (wat niet errug logisch is natuurlijk, aangezien er zich daartussen ergens een verhoogde inrichting is)

Hopelijk is dit wat duidelijk, en weten jullie het antwoord!?
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: T-splitsing met toekomende weg in de andere rijrichting

Bericht door de rijprof »

Maak onderscheid tussen gewone borden (tot kruispunt) en zone borden (tot einde zone).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11366
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: T-splitsing met toekomende weg in de andere rijrichting

Bericht door Inazuma »

oederdekoe schreef:Wat in het geval van een T-splitsing, waarvan de toekomende weg zich aan de overkant in de andere rijrichting bevindt?
Dat is ook gewoon een kruispunt, en heft een plaatselijke snelheidsbeperking dus op - maar uiteraard geen zonale snelheidsbeperking of bebouwde kom.
Tussen die 2 borden echter kom ik aan mijn rechterkant nog wel 2 kleine straatjes tegen. In deze straatjes is niks te zien. Ze zijn nog geen 100 meter en lopen dus dood. Gelden deze straatjes als kruispunten? Als dat het geval is, wil dit in feite zeggen dat ik dan plots 90 km/u mag rijden?
Als je niet in één of andere snelheidszone of bebouwde kom zit.

De toegangetjes tot de weiden of opritten zijn geen wegen hé, die vormen dus geen kruispunten, maar de Stuivenbergvaart wel.
Plaats reactie