Wanneer best motorrijbewijs halen?

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Sjazze
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2011, 23:23

Wanneer best motorrijbewijs halen?

Bericht door Sjazze »

Al vanaf mijn 16 heb ik met een brommertje gereden (honda amigo)en op mijn 18 mijn auto rijbewijs gehaald.
nu ben ik bijna 20 (in juli).

Nu had ik ook graag met een motorrijbewijs begonnen omdat ik de motor van mijn tante gekregen heb,
een honda shadow 600 van '92.

Deze motor heeft een vermogen van 29,9 Kw. dit is dus teveel om met een klein motorrijbewijs te rijden (25 Kw).

Logischerwijs zal ik dus moeten wachten tot ik 21 ben om mijn groot rijbewijs te halen.

Nu zijn de europese richtlijnen om dit rijbewijs zijn begin leeftijd te verhogen naar 24 jaar, wat dus 3 jaar langer wachten betekend.
Zo ver ik hier al heb gelezen gaat deze richtlijn nog niet direct in werking treden omdat dit geen lopende zaak is van de huidige regering.

Nu kom ik bij mijn vraag: wat doe ik wanneer het beste?
-Nu mijn klein rijbewijs haal en 2 jaar met een lichtere brommer rijden, dan ben ik dus 22 voor ik een groot rijbewijs mag gaan afhalen?
-Wachten tot ik 21 ben en hopen dat de europese richtlijn er nog niet doorgekomen is?

Bij voorbaat dank voor eventuele antwoorden!
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Wanneer best motorrijbewijs halen?

Bericht door Benny Stinkens »

Beste Sjazze,

We kennen redelijk veel, maar niemand van ons heeft een glazen bol. :idea:
Het is voor ons dus ook onmogelijk op jou het juiste advies te geven, vermits wij ook niet juist weten wat en wanneer er in ons apenland gaat bewegen.

Zover ik begrijp ben je meer gebaat met
-Wachten tot ik 21 ben en hopen dat de europese richtlijn er nog niet doorgekomen is?
Je bent nu eenmaal sneller 21 dan 22 jaar en het zou zonde zijn dat je net voor je 22ste tegen de nieuwe wet zou aanlopen.
één voordeel heb je hoe dan ook.
We zijn niet snel in het vormen van een nieuwe regering, en zelfs een regering is niet snel in het maken van nieuwe wetten.
(tenzij ze dit moeten doen onder dwang van Europa)

Gelieve dus niet op ons te schieten als je de verkeerde keuze maakt, want deze beslissing zul je zelf moeten nemen.
Mijn menig hierboven is dus een gok en geen advies. :arrow:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11372
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wanneer best motorrijbewijs halen?

Bericht door Inazuma »

De EU richtlijn had al ingevoerd moeten zijn ...
Hopen op nog jaren uitstel is niet realistisch.


Wat mij betreft :
ASAP halen, en hopen dat de overgangsregels naar onbeperkt motorrijbewijs blijven wat ze zijn voor motorrijders die al "in de pijplijn" zitten.
qbertq
Berichten: 129
Lid geworden op: 14 aug 2008, 23:33
Locatie: Antwerpen

Re: Wanneer best motorrijbewijs halen?

Bericht door qbertq »

succes en rij voorzichtig met de motor

Q
Griaß Euch die Madeln, Servas die Buam!
Sjazze
Berichten: 2
Lid geworden op: 20 apr 2011, 23:23

Re: Wanneer best motorrijbewijs halen?

Bericht door Sjazze »

Merci voor de antwoorden!

Kan je tijdens een opleiding wisselen van rijbewijs?
Als ik nu voor een licht rijbewijs ga en een jaar met een L rond rij tot ik 21 ben met een motor <25kw en dan men praktijk met een zware motor doe?

Of tellen die 6 u van de rijschool niet voor beide rijbewijzen?
Jesse
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 apr 2009, 17:37
Locatie: Leuven

Re: Wanneer best motorrijbewijs halen?

Bericht door Jesse »

Sjazze schreef:Merci voor de antwoorden!

Kan je tijdens een opleiding wisselen van rijbewijs?
Als ik nu voor een licht rijbewijs ga en een jaar met een L rond rij tot ik 21 ben met een motor <25kw en dan men praktijk met een zware motor doe?

Of tellen die 6 u van de rijschool niet voor beide rijbewijzen?

Ik zou in uw plaats gewoon mijn licht motorrijbewijs nu behalen, dan kan je NU toch tenminste al met een moto rijden (en ervaring opdoen). Het examen is met een 25kw moto ook een stuk makkelijker als met een 50kw (zie je aan de slaagpercentages boven leeftijd van 21 jaar).

Als je ook 'nu' je 25kw rijbewijs behaald, en bij wijze van spreken de dag erna wordt ingevoerd dat je pas je zwaar rijbewijs krijgt vanaf 24 jaar, telt dit ook niet voor u, jij moet dan gewoon nog tot je 22 jaar wachten.

Greetz,
Jesse
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
Inazuma
Berichten: 11372
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Wanneer best motorrijbewijs halen?

Bericht door Inazuma »

Sjazze schreef:Kan je tijdens een opleiding wisselen van rijbewijs?
Niet zomaar.
Het onbeperkt voorlopig rijbewijs A krijg je enkel na opleiding met een "zware" motorfiets, en mits 21 te zijn
Als ik nu voor een licht rijbewijs ga en een jaar met een L rond rij tot ik 21 ben met een motor <25kw en dan men praktijk met een zware motor doe?
Dat gaat niet.
Met beperkt voorl. rbw A kan je enkel met een beperkte motor examen doen.


Omzetting van de richtlijn had al gebeurd moeten zijn begin dit jaar, 19/1/2011 - om in te gaan begin 2013.
Met de huidige regeringscrisis heeft het laattijdig invoeren niets te maken, wel met politieke lamzakkerij : de richtlijn is al jaren oud.

http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/Lex ... 126:NL:NOT" target="_blank
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Wanneer best motorrijbewijs halen?

Bericht door wooter »

jessevds schreef:Het examen is met een 25kw moto ook een stuk makkelijker als met een 50kw (zie je aan de slaagpercentages boven leeftijd van 21 jaar).
Dat zal er eerder aan liggen dat de meeste mensen gewoon wachten tot ze 21 jaar of ouder zijn. Heel wat 25kw-motoren zijn identiek aan hun +50kw-versies, maar zijn enkel elektronisch geknepen. En veel 25kw-motoren zijn voor het publiek ouder dan 20 financieel ook waardeloos, want iedereen koopt zich een motor met wel het volle vermogen, of toch (op papier) een vermogen onder de 100pk.

En dan zwijg ik nog over de motoren die op papier 25kw zijn, maar vrolijk het volle vermogen geven.

Gek dat je dergelijke vermogensschalen per leeftijd niet hebt voor auto's...
Jesse
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 apr 2009, 17:37
Locatie: Leuven

Re: Wanneer best motorrijbewijs halen?

Bericht door Jesse »

wooter schreef:
jessevds schreef:Het examen is met een 25kw moto ook een stuk makkelijker als met een 50kw (zie je aan de slaagpercentages boven leeftijd van 21 jaar).
Dat zal er eerder aan liggen dat de meeste mensen gewoon wachten tot ze 21 jaar of ouder zijn. Heel wat 25kw-motoren zijn identiek aan hun +50kw-versies, maar zijn enkel elektronisch geknepen. En veel 25kw-motoren zijn voor het publiek ouder dan 20 financieel ook waardeloos, want iedereen koopt zich een motor met wel het volle vermogen, of toch (op papier) een vermogen onder de 100pk.

En dan zwijg ik nog over de motoren die op papier 25kw zijn, maar vrolijk het volle vermogen geven.

Gek dat je dergelijke vermogensschalen per leeftijd niet hebt voor auto's...
Ja, maar ik bedoel dat het examen toch gemakkelijker is als je maar 25KW hebt om te beheersen. En de slaagkans van een examen met een 50kw zijn lager als die met een 25kw, dus officiële waarden, uitgegeven in het jaarverslag van de GOCA. En hoe kan vermogen nu elektronisch geknepen zijn? Het vermogen is mechanisch beperkt.
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4323
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Wanneer best motorrijbewijs halen?

Bericht door Stefan Peeters »

jessevds schreef:En hoe kan vermogen nu elektronisch geknepen zijn? Het vermogen is mechanisch beperkt.
Het vermogen wordt wel degelijk elektronisch geknepen.
Een voorbeeld: je koopt een nieuwe BMW K1300R. Die heeft een (beperkt) vermogen van 81 kW, of een (vrij) vermogen van 127 kW.
Het enige verschil is een andere chip in de sturing van de motor. En een groot verschil in BIV...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Wanneer best motorrijbewijs halen?

Bericht door wooter »

jessevds schreef:Ja, maar ik bedoel dat het examen toch gemakkelijker is als je maar 25KW hebt om te beheersen.
Ik denk dat bijna niemand gebruik maakt van meer dan 25kw tijdens zijn examen, zelfs op motoren die meer vermogen hebben. Niet tijdens de proeven op het terrein (gaan tot 2e versnelling), en misschien een beetje tijdens de proef op de openbare weg (maar dan rij je al weg van je examinator in het volgvoertuig).
jessevds schreef:En de slaagkans van een examen met een 50kw zijn lager als die met een 25kw, dus officiële waarden, uitgegeven in het jaarverslag van de GOCA.
Het aantal mensen die een examen doen voor 25kw is ook lager dan die 50kw doen. De klassieke 125cc is vrij wendbaar, maar in het groepje +50kw's zitten ook idioten die met hun supersport na 11 maanden rondrijden gaan proberen om de proeven op het terrein te gaan doen, en daar buizen. Ik denk dat als je daarmee rekening gaat houden, je zal zien dat de mensen die direct 8 uren les volgen en dan examen doen de hoogste slaagkansen hebben, maar daarvoor nog niet eens fatsoenlijk hoeven te motorrijden.
jessevds schreef:En hoe kan vermogen nu elektronisch geknepen zijn? Het vermogen is mechanisch beperkt.
Mechaniek en elektronica valt beiden probleemloos te omzeilen. Genoeg resultaten op Google te vinden.

Overigens kan je in Nederland probleemloos wettelijk het vermogen terug naar vol vermogen aanpassen eens je het correcte rijbewijs hebt. Je motorfiets wordt dan ingeschreven als normale motorfiets. In België moet je hopen dat je je 25kw-gebakje kan verkopen aan de volgende jongeling, als je met een motorfiets met vol vermogen wil gaan rijden.
Jesse
Berichten: 123
Lid geworden op: 06 apr 2009, 17:37
Locatie: Leuven

Re: Wanneer best motorrijbewijs halen?

Bericht door Jesse »

Hazo, ik had geen enkel idee dat ook motorfietsen ook al een ECU hebben...
En ja idd wel raar, want ik had ook binnen de 50 dagen na mijn theorie al mijn vast rijbewijs, ook 8 uur en dan examen.

En merci Wooter en Stefan! Nu heb ik weer wat bij geleerd :P
Niemand houdt van files, maar toch staat iedereen er voor in de rij (!)
Plaats reactie