**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: OOSTENDE

Keren in de straat: examinator duidde straat aan waarin ik moest keren, mocht zelf kiezen waar. Was wel hele smalle straat.

Parkeren: Duidde auto aan waar ik achter moest parkeren. Geen auto erachter.

Examinator zat schuin achter me. Begeleider naast me.

Begeleider was een vriend van de familie. Ik heb geen rijschool gevolgd.

De examinator was een correcte, maar vriendelijke dame. Mocht bij het parkeren zelfs eens herbeginnen. Keren kon in een paar bewegingen minder zei ze.

Resultaat: geslaagd bij de eerste poging, zonder rijschool. Vooral veel in de spiegels kijken en veel aandacht voor voorrang van rechts. Niet direct panikeren als je denkt een fout te maken.
Probeer zoveel mogelijk gebruik te maken van je oefentijd met je voorlopig rijbewijs, die ervaring kun je goed gebruiken op je examen. Ik heb zelf bijna 3 jaar met mn L gereden en er dus de vruchten van geplukt.

Veel succes!
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

EXAMENCEMTRUM: SINT DENIJS WESTREM

Geslaagd! :mrgreen:

Donderdag 19/8 tweede poging rijbewijs! (eerste poging 26/7, ook al eens gepost)
Ik mocht om 7u20 gaan, op van de zenuwen.
Met een beetje vertraging kwam er een vriendelijke dame op me af.
Ik mocht direct plaatsnemen in de wagen, raampje naar beneden en alle lichten laten zien, de juiste zithouding aangeven. Claxon, bandenspanning etc.
Eenmaal ook zij in de auto plaatsnam, overliep ze rustig de bedoeling van het examen.

Ik mocht dus vertrekken:
Het rij-examen center uit, richting Kortrijksesteenweg, daar net voor de steenweg een klein straatje naar rechts inslaan (moest het bordje 'Gent') volgen. Via een kleine omweg de steenweg op gereden. Dan richting Sterre. Op de Sterre het bordje 'centrum' volgen (rechtdoor over de Sterre en dan naar rechts) dan een hele wirwar van kleine straatjes. (Krijgslaan en zijstraten, rond UZ, rond station, miljoenenkwartier etc) Moeten parkeren in straat die bijna helemaal vol geparkeerd was. Mijn parkeerplaats was bijgevolg ook zeer klein, moest heel goed de wagen achter me in de gaten houden, maar het ging prima. Moeten keren in een vrij brede straat (waarschijnlijk compensatie voor de kleine parkeerplaats), dus dat viel zeer goed mee. Ik zal de volledige route nog proberen online zetten (papa had GPS mee in de wagen, lag in het handschoenvakje) maar ik kwam uiteindelijk uit aan het Sint Pieters station. Daar een voetganger genegeerd die op het punt stond om over te steken. Hierover uiteraard een opmerking gekregen. Sint Pieters station was onderbroken dus een wegomlegging moeten volgen, U turn gedaan in Voskenslaan daardoor. Dan Voskenslaan volgen tot aan De Sterre, daar direct naar rechts, Kortrijksesteenweg volgen, voorbij de afrit naar autostrade naar rechts inslaan en dan doorrijden tot examencentrum.

Opmerkingen:
iets te voorzichtig gereden (wou zo rustig mogelijk rijden, na opmerkingen eerste examen)
voetganger genegeerd die wou oversteken (druk punt, achterkant Sint-Pieters station)

Begeleider: papa
Eerst 20u rijschool, dan verder met papa gereden.

Al bij al een uur gereden. Vriendelijke dame met rustige stem maar toch zeer streng. Een moeilijke route maar dat maakt de 'overwinningsroes' net groter. :D
Dank aan mijn papa voor de fijne rijlessen, dank aan de website en het forum voor de nuttige informatie (heb ook het boek gedownload).
Veel succes aan de voorlopige rijbewijzen, vooral veel oefenen (overloop zeker eens de routes op dit forum) en rustig rijden.
Ohja, voor de mensen die binnenkort in Gent gaan examen afleggen: Maak de dag voor je examen een extra lange rit, er zijn heel wat werken aan de gang in Gent en die veranderen bijna dagelijks van plaats. Het is bijgevolg zéér handig als je de dag ervoor nog eens alle 'knelpunten' gedaan hebt. Ik had de wegomlegging aan Sint Pieters de dag ervoor nog gedaan en was zeer content dat ik dat stukje al eens gereden had voor het examen plaatsvond.
456

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door 456 »

EXAMENCENTRUM: GEEL

- Zat de examinator naast of achter jou? Achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ik moest parkeren achter een grijze auto, heel veel ruimte achter.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Ik moest achter de grijze auto parkeren in een s-beweging.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? motorkap: remvloeistof / standlichten, dimlichten, grootlichten, claxon, pinkers, ruitenwisser.
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? Begeleider, maar heb 2 uur lessen gehad van de rijschool.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Mama

Ik moest in Geel centrum rijden en een stukje in Larum. Het was een zeer vriendelijke man.
Hij vertelde voor we vertrokken, hoe het ging verlopen en daarna mocht ik vertrekken. Alles is zeer goed en vlot verlopen.
Toen we terug aan het examencentrum kwamen mocht ik me parkeren en hij vertelde: wel, dat heb je goed gedaan hé! u bent geslaagd!

Ik werd die dag net 18 en ben dus van de 1ste keer geslaagd!
Gratis Rijbewijs Online heeft mij daar zeer goed bij geholpen!
flickeryvision
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 aug 2010, 11:49

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door flickeryvision »

456 schreef:- In welk examencentrum ben je geweest? Geel
- Zat de examinator naast of achter jou? Achter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ik moest parkeren achter een grijze auto, heel veel ruimte achter.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Ik moest achter de grijze auto parkeren in een s-beweging.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? motorkap: remvloeistof / standlichten, dimlichten, grootlichten, claxon, pinkers, ruitenwisser.
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? Begeleider, maar heb 2 uur lessen gehad van de rijschool.
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....) Mama

Ik moest in Geel centrum rijden en een stukje in Larum. Het was een zeer vriendelijke man.
Hij vertelde voor we vertrokken, hoe het ging verlopen en daarna mocht ik vertrekken. Alles is zeer goed en vlot verlopen.
Toen we terug aan het examencentrum kwamen mocht ik me parkeren en hij vertelde: wel, dat heb je goed gedaan hé! u bent geslaagd!

Ik werd die dag net 18 en ben dus van de 1ste keer geslaagd! Deze site heeft mij daar zeer goed bij geholpen!
Welke nummer heb je gekozen?!
Omega
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 aug 2010, 15:31

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Omega »

EXAMENCENTRUM: BREE

Keren in de straat: In de kallerstraat in Bocholt. Was gelukt in 3 bewegingen. Tip: Bij in inrijden van deze straat zoveel mogelijk rechts houden en niet de stop streep overrijden!
Parkeren: In de straat "Stift" in Bree. Genoeg plaats achter de auto, ging vlot.
Examinator zat schuin achter me. Begeleider naast me.
Met de rijschool gegaan
De examinator was vriendelijk (een groot verschil t.o.v. mijn eerste examen)!
Resultaat: Geslaag bij tweede poging. Auto was een keer stilgevallen, maar kalm gebleven en terug vertrokken. Kruispunten wat vlotter oprijden (hoewel ik nog altijd vind dat ik tijdens het examen beter extra rustig rijd - anders zou ik te agressief gaan rijden door de stress. Dus is mijn geval was het beter deze opmerking te krijgen dan te horen dat ik geen voorrang het gegeven door de stress en "vlot" te moeten rijden!)

Tip: Oefenen, oefenen, oefenen! En als je met de rijschool gaat, probeer dan ook gewoon te geraken aan andere auto's. Zodat je onderweg nergens stilvalt :p
Anouchka

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Anouchka »

EXAMENCENTRUM: HAASRODE

- Zat de examinator naast of achter jou? rechtsachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? de examinator gaf een straat aan en daar mocht ik kiezen waar ik keerde
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? de examinator wees een auto aan in de straat en daar moest ik achter parkeren, er stond geen enkele auto achter in de buurt
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? ik moest aantonen hoe ik de bandenslijtage kan nagaan, verder alle lichten en pinkers laten werken, mijn zijspiegel en zetel ontregelen en terug goedplaatsen, ook laten zien hoe ik controleerde dat mijn zetel goed stond
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? begeleider
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? mijn vriend

Toen we terug aankwamen bij het examencentrum zei de examinator dat ik een bijna perfect parcours heb afgelegd. Ik let goed op de baan en op voetgangers en fietsers. Ik geef voorrang en neem voorrang wanneer nodig.
Alleen zei hij dat ik enorm de mist was ingegaan aan het viaduct op de ring van Leuven (de brug ter hoogte van Naamsepoort/Kapucijnenvoer)
Als je de brug oprijdt heb je een bord dat een autoweg aantoont, en bij het verlaten hetzelfde bord met een streep door.
Dus ik reed daar 60 à 65 .. Absoluut niet overdreven snel vond ik , aangezien het een autoweg was.
Maar omdat je eigenlijk boven de bebouwde kom rijdt, mag je daar maar 50. Alleen spijtig dat iedereen me verzekerde dat je daar sneller mocht ...

Ik ben dus niet geslaagd voor mijn praktisch examen door deze ene , onbewuste fout.

Gelukkig mag ik trots zijn op de rest van mijn afgelegde weg en zal ik dus zonder aarzelen op 14 september voor de tweede maal mijn examen afleggen.
Al pikt het wel dat ik door deze ene fout wordt gediskwalificeerd .. Ik weet dat sommige mensen nog geslaagd zijn met meer opmerkingen op hun blad dan ik :(

Hieronder volgt wat er op mijn blad staat :

8. Snelheid en verkeersinzicht : Slecht
8.3 Niet naleven snelheidsbeperkingen


Zooooo spijtig :( Maar niets aan te doen ... Ik had niet blindelings op andermans oordeel mogen vertrouwen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4324
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Stefan Peeters »

Anouchka schreef:Maar omdat je eigenlijk boven de bebouwde kom rijdt, mag je daar maar 50. Alleen spijtig dat iedereen me verzekerde dat je daar sneller mocht ...
Het is niet omdat je "boven de bebouwde kom rijdt"...
Je bent eerder een bord F1 (begin bebouwde kom) voorbijgereden, en je hebt nog geen bord F3 (einde bebouwde kom) gezien.
Je rijdt dus nog altijd binnen die bebouwde kom.
Of je al dan niet op een autoweg rijdt, maakt dan inderdaad geen verschil... het duidt op dat ogenblik alleen aan dat er bv. geen voetgangers of fietsers over die weg mogen rijden.

Maar wanneer dat je enige fout was, en de rest vlekkeloos verliep, zou je bij een tweede poging gemakkelijk moeten slagen. Succes ermee!
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11375
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Anouchka schreef: Dus ik reed daar 60 à 65 .. Absoluut niet overdreven snel vond ik , aangezien het een autoweg was.
Het is een vaak gemaakte fout, maar een autoweg Afbeelding verandert niets aan de toegelaten snelheid.
peter3000
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 sep 2008, 15:22

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door peter3000 »

Anouchka schreef:Alleen zei hij dat ik enorm de mist was ingegaan aan het viaduct op de ring van Leuven (de brug ter hoogte van Naamsepoort/Kapucijnenvoer)
Als je de brug oprijdt heb je een bord dat een autoweg aantoont, en bij het verlaten hetzelfde bord met een streep door.
Dus ik reed daar 60 à 65 .. Absoluut niet overdreven snel vond ik , aangezien het een autoweg was.
Dan heb je nog geluk gehad, want vlak voor en vlak na het viaduct staan er snelheidscamera's :wink:
In Leuven is heel het stuk van de ring van vlak de Diestsevest tot vlak voorbij de Tervuursepoort bebouwde kom en mag je er niet meer dan 50.
Anouchka

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Anouchka »

Welja inderdaad, toen ik er afging reed ik intussen weer 50 :) omdat ik me wel altijd aan de juiste snelheid hou ..
Alleen spijtig dat ik op het viaduct een verkeerde redenering heb gevolgd :)

Als ik het niet vergeet, laat ik weten hoe het de tweede keer is verlopen !
Stijn_20

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Stijn_20 »

Vraagje:

Maandag heb ik men rijexamen B, is het verplicht dat mijn begeleider meegaat gedurende het examen? Ik zou liever het examen alleen willen doen met de examinator...Liefst wil ik zelfs dat hij naast me zit, is toch iets socialer he !
Inazuma
Berichten: 11375
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Stijn_20 schreef: Maandag heb ik men rijexamen B, is het verplicht dat mijn begeleider meegaat gedurende het examen?
Dat is verplicht.
Je moet een begeleider (Voorl. rbw 36 maanden), "begeleidend persoon" (voorl. rbw 18 maanden) , of rijschool-instructeur (in dit geval met een rijschoolvoertuig) meebrengen op het examen.
Ik zou liever het examen alleen willen doen met de examinator...
Dat kan niet.
debbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 01 mei 2010, 21:51

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door debbie »

EXAMENCENTRUM: ROESELARE

- Zat de examinator naast of achter jou? rechtsachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? een naar keuze plaats in de aangeduide straat
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? ik moest mij achter een opel zafira plaatsen, maar ik zat een beetje te dicht bij het voertuig, waardoor mijn instructeur heeft moeten ingrijpen
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? ik nam het kaartje voor de bandenslijtage, en moest dan ook nog alle lichten en uitleggen hoe ik mijn zetel terug normaal zette
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? rijschool
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? nvt

Ik was dus bij de eerste poging gebuisd, ik merkte zelf op dat ik normaal gezien toch wel veel beter rijdt dan tijdens het examen, dus ik heb reeds mijn nieuwe datum vastgelegd, en nu vooral oefenen op de punten die toen verkeerd waren.
bel

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door bel »

EXAMENCENTRUM: GEEL

- Zat de examinator naast of achter jou? rechtsachter
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? ik heb hier de kans niet voor gekregen.
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? straat ingedraaid waar er een auto geparkeerd stond. hier moest ik achter parkeren.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? motorkap openen en remvloeistof aanduiden. lichten tonen en nadien vertrekken.
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ? rijschool

Ik ben dus bij mijn derde poging gebuisd wegens 1 fout. Dus geen rijbewijs gekregen maar nu mag ik wel verder alleen rijden. Waar is de logica?

3de keer goede keer telt dus niet voor mij.
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door bert.covens »

@ Bel, Wat is er dan precies fout gegaan? (als ik zo benieuwd mag zijn, tenminste).
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie