Locatie examencentrum praktisch rijexamen

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Noor

Locatie examencentrum praktisch rijexamen

Bericht door Noor »

Met de rijschool heb ik 20u les gevolgd waar ik telkens geoefend heb in de stad waar ook het praktisch rijexamen doorgaat. Nu ben ik het ondertussen al behoorlijk gewend om in deze stad te rijden. Vandaag wou ik een reservatie maken voor het praktisch examen op de site van KM. Maar je woonplaats bepaalt de locatie van het praktisch rijexamen. Dit is voor mij een probleem aangezien ik binnen enkele weken verhuis. Dan zou mijn praktisch examen in een andere stad moeten doorgaan. Dit zie ik helemaal niet zitten, en nu vroeg ik me af als ik nu mijn examen zou vast legge voor september (met mijn huidig adres), als ik dan ook werkelijk mijn examen in die stad zou mogen doen...

Kan iemand mij hiermee helpen?
Alvast bedankt!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Locatie examencentrum praktisch rijexamen

Bericht door Stefan Peeters »

Wanneer je met de rijschool examen aflegt mag je het praktisch examen ook afleggen in het examencentrum waar je rijschool onder valt.
Vraag eventueel aan de rijschool om een examen te reserveren.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Noor

Re: Locatie examencentrum praktisch rijexamen

Bericht door Noor »

Het examen zonder de rijschool afleggen is dus in dit geval geen mogelijkheid?
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Locatie examencentrum praktisch rijexamen

Bericht door Inazuma »

Noor schreef: Maar je woonplaats bepaalt de locatie van het praktisch rijexamen. Dit is voor mij een probleem aangezien ik binnen enkele weken verhuis.
Voor het examencentrum geldt je officiële adres op het moment van het examen.
Bij veel mensen is de dag van hun officiële verhuis trouwens niet de dag waarop ze feitelijk verhuisden (wat meestal vroeger is) ...
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4325
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Locatie examencentrum praktisch rijexamen

Bericht door Stefan Peeters »

Noor schreef:Het examen zonder de rijschool afleggen is dus in dit geval geen mogelijkheid?
Zoals Inazuma zegt: zolang je officiële adres niet wijzigt, kan je examen afleggen in het examencentrum van je oude woonplaats.

Nadat je je adres wijzigt kan het daar enkel nog via de rijschool.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Re: Locatie examencentrum praktisch rijexamen

Bericht door Metallicdeth »

En als je het examen reeds gereserveerd hebt? Moet je dit dan 'omboeken' naar een ander examencentrum? Zit er daar überhaupt controle op achteraf?
Inazuma
Berichten: 11397
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Locatie examencentrum praktisch rijexamen

Bericht door Inazuma »

Metallicdeth schreef:En als je het examen reeds gereserveerd hebt? Moet je dit dan 'omboeken' naar een ander examencentrum? Zit er daar überhaupt controle op achteraf?
Achteraf :?:
Als het examencentrum je e-ID in hun lezer steekt, weten ze ineens dat je buiten hun bevoegdheidsgebied woont ...

Als je weet dat je tegen de vooropgestelde examendatum ook officiëel zal verhuisd zijn en niet met de rijschool examen wil gaan doen, dan zal je het examencentrum moeten bellen en vragen de afspraak te annuleren. Als beide examencentra deel zijn van dezelfde groep, kan men je examen misschien "overzetten" naar een andere zetel, anders zal je bij het andere examencentrum een nieuwe afspraak moeten maken.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 19 mei 2010, 20:17, 2 keer totaal gewijzigd.
Metallicdeth
Berichten: 154
Lid geworden op: 08 dec 2008, 21:37

Re: Locatie examencentrum praktisch rijexamen

Bericht door Metallicdeth »

Met achteraf bedoel ik: na het boeken.

Was idd even die e-id kaart vergeten. Bij mij ging dit anders, want ik heb een verblijfskaart (Nederlander). Op zich wel logisch dat het zo werkt, maar toch jammer dat je dan niet in de gemeente kunt gaan rijden die je gewend bent. En ik weet dat je overal moet kunnen rijden, maar voor je examen kan het toch wel iets uitmaken als je de baan een beetje kent.

Hoewel ik de weg ook niet kende in Moorsele, maar goed :)
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Locatie examencentrum praktisch rijexamen

Bericht door bert.covens »

Metallicdeth schreef:En ik weet dat je overal moet kunnen rijden, maar voor je examen kan het toch wel iets uitmaken als je de baan een beetje kent.
Niks of niemand belet de kandidaat om ook in de omgeving van het juiste examencentrum eens te gaan oefenen tijdens de stage :wink:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie