Betrokken bij een ongeval

Plaats hier andere vragen die niet meteen met de leerstof te maken hebben.
Natasja van Velsum

Betrokken bij een ongeval

Bericht door Natasja van Velsum »

Ben vandaag betrokken geweest bij een aanrijding op een rotonde, Nu was ik aan het rondsurfen op internet voor informatie over de regelgeving op een rotonde, maar ik wordt er niets wijzer van .
Nu zag ik uw emailadres op de sound and visionsite en stuur ik u deze mail of u mij misschien antwoord op mijn vraag kunt geven.?

Ik reed op een rotonde (aangeduidt met bord J9) bestaande uit twee rijbanen. Ik reed op de linkerrijbaan rechtdoor, auto B reed op de rechterrijbaan en nam de rotonde driekwart naar links (zonder richting aan te geven)en sneed mij af met als gevolg dat onze auto`s elkaar raakten(overigens wil ik even vermelden dat auto B in eerste instantie doorreed,waardoor ik erachteraan ben gegaan).
Voor de rotonde staan verkeerslichten met op de linkerrijbaan een pijl van rijrichting op het wegdek voor rechtdoor, en op de rechterrijbaan een pijl op het wegdek voor rechtdoor en rechtaf.

Wie is er nu fout?

Ik hoop dat u mij hierop een antwoord kan en wil geven (het is wel een verzekeringkwestie maar dan vooral voor m`n gemoedsrust)

Bij voorbaat hartelijk dank,

Met Vriendelijke Groet,
Natasja van Velsum
Eindhoven, Nederland
gast
Berichten: 1070
Lid geworden op: 21 dec 2006, 00:00

Bericht door gast »

Beste Natasja,

Een rotonde is een weg waarop het verkeer in één richting geschiedt rond een aangelegd middeneiland en gesignaleerd met de verkeersborden D5 en waarvan de toegangswegen voorzien zijn van de verkeersborden B1 of B5.

D5Afbeelding B1Afbeelding B5Afbeelding

Als aan één van deze voorwaarden niet voldaan is, is een rond punt geen rotonde, maar een plein, en gelden de specifieke regels voor een rotonde er niet.

De bestuurders die op een rotonde rijden, moeten geen voorrang verlenen aan een bestuurder die op een regelmatige wijze van rechts komt.

Het oprijden van een rotonde wordt beschouwd als een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers niet moeten gebruikt worden.

Het verlaten van een rotonde is een richtingsverandering waarbij de richtingaanwijzers wel gebruikt moeten worden.

Als algemene regel moet de bestuurder die naar rechts afslaat, zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan blijven. Indien de rijbaan op de rotonde verdeeld is in rijstroken, mag, behoudens andersluidende wegmarkeringen, een bestuurder derhalve slechts naar rechts afslaan om de rotonde te verlaten vanop de meest rechtse rijstrook.

Witte voorsorteringspijlen duiden de rijstrook aan die de bestuurders moeten volgen om in de door de pijlen aangewezen richting te rijden. Op een kruispunt (zoals waar je een rotonde kunt verlaten) moeten de bestuurders bovendien de of één van de richtingen volgen die aangewezen zijn op de rijstrook waarin zij zich bevinden.

Ik hoop dat deze verkeersregels je al wat informatie verstrekken om het ongeval dat je gehad hebt te beoordelen. Aarzel niet nog bijkomende vragen te stellen als je het nodig acht. Een eventueel bijgevoegde schets of foto kan desgevallend veel verduidelijken.

Met vriendelijke groeten,

Jozef
GRO
Administrator
Berichten: 12773
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Quote: Natasja van Velsum
Eindhoven, Nederland
Ik reed op een rotonde (aangeduidt met bord J9)
Beste,
Toch ook even nakijken of de verkeersregels i.v.m. een rotonde in Nederland dezelfde zijn als in België.
De Nederlandse wetgeving verschilt immers op op heel wat punten met de Belgische.

Een voorbeeld.
In België moet je bij hevige regenval het achtermistlicht aanzetten omdat dit de zichtbaarheid verhoogt.
In Nederland mag je bij hevige regen geen achtermistlicht aanzetten omdat dit de zichtbaarheid verslecht.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

In België bestaat het bord J9 niet. Het is dus waarschijnlijk in Nederland gebeurd.

Voor Nederland:
Bij afwezigheid van voorrangsborden geldt de voorrang van rechts, zelfs op rotondes.

De regels die Jozef reeds aanhaalde gelden in België.
E.

Betrokken bij een ongeval

Bericht door E. »

Natasja schreef:
_____________________________________________________________
<<<Citaat 1>>>
Ik reed op een rotonde (aangeduidt met bord J9) bestaande uit twee rijbanen. Ik reed op de linkerrijbaan rechtdoor, auto B reed op de rechterrijbaan en nam de rotonde driekwart naar links (zonder richting aan te geven)en sneed mij af met als gevolg dat onze auto`s elkaar raakte
_____________________________________________________________
ANTW 1:
Wel Natasja uit jou verhaal maak ik op dat jij dus (zie citaat hierboven) aan de binnenkant (linker weghelft) reed en de auto voor rechtsaf aan de buitenzijde (rechterhelft). Allereerst neem ik aan dat jij net als ieder ander weet dat je rechts moet rijden en zeker al als je rechtdoor moet op een rotonde (dit is wel zo veilig). Dit geldt voor iedereen hoewel ik me voor kan stellen dat auto's voor linksaf (3/4) ook links gaan staan maar deze mogen ook rechts gaan staan alvorens de rotonde op te rijden. _____________________________________________________________<<<Citaat 2>>>
Voor de rotonde staan verkeerslichten met op de linkerrijbaan een pijl van rijrichting op het wegdek voor rechtdoor, en op de rechterrijbaan een pijl op het wegdek voor rechtdoor en rechtaf.
_____________________________________________________________
ANTW 2:
Uiteraard had deze bestuurder zijn richting aan moeten geven voor linksaf, maar hij staat niet fout op 't wegdek daar er zoals jij schrijft alleen pijlen zijn voor rechtsaf en rechtdoor. Daar in tegen had ook jij je richting aan moeten geven omdat je je op de linker weg helft bevind en je eigenlijk rechtdoor wil. Hierbij geef je ook je ogen goed de kost en kijk je alvorens te handelen goed naar je mede weggebruikers.
In eerste instantie zou ik dus concluderen dat jij fout bent en dat jij de gene bent die gesneden heeft , verder denk ik ook dat jij er min of meer vanuit bent gegaan dat de bestuurder rechtdoor ging omdat die geen richting gaf maar hij kan 't zelfde over jou denken (namelijk dat je linksaf gaat omdat je je op de linker weghelft bevindt).
_____________________________________________________________
(overigens wil ik even vermelden dat auto B in eerste instantie doorreed,waardoor ik erachteraan ben gegaan).
_____________________________________________________________
Uiteraard is het onverstandig om door te rijden na een aanrijding (zelfs strafbaar), maar dat jij er achteraan gaat is ook zeker niet goed. Jij had in dit geval als daar nog de mogelijkheid toe was het kenteken moeten noteren van auto B en of de auto moeten beschrijven op papier (merk, kleur etc.) Het is veel verstandiger de auto ('s) daar te laten staan waar 't ongeval plaats vond!!

Zo Natasja dat is nogal een uiteenzetting he en ik zie ook aan de data dat 't allang opgelost is en dat ik vrij laat ben met mijn antwoord maar ik wilde het toch even kwijt. Wat is de werkelijke uitspraak geweest was jij schuldig of die ander?
Groet
E.
Theo

Betrokken bij een ongeval

Bericht door Theo »

Beste Natasja,
Wat E. schrijft over dat richting aangeven daar zit wel wat in. Want als je je op de linkerweghelft (binnenzijde bij een rotonde) bevindt en je wil rechtdoor dan geef je na 't eerste kwart van de rotonde met je richting aan dat je bij het 2e kwart rechtsaf wil door richting aan te geven naar rechts zodat je medeweggebruiker weet wat jij wil :!:
Zeg jij bent toch niet toevallig taxichauffeuse he :wink:
GRO
Administrator
Berichten: 12773
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

http://www.gratisrijbewijsonline.nl/kruispuntwet5.htm

Beste bezoeker uit Nederland.

Op de bovenstaande link vind je de verkeersregels over ROTONDE die gelden in Nederland (zoals ze op onze site www.gratisrijbewijsonline.nl staan).
Plaats reactie