Pijlen op een kruispunt

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Pijlen op een kruispunt

Bericht door Jari »

Situatie:

Op een groot kruispunt sorteer ik voor om links af te slaan. Ik ben de 2de of 3de auto in de rij en geraak dus mogelijk nog mee door het groene licht. Het wordt groen voor mijn rijvak en ik rij het kruispunt op. Op het kruispunt zelf staat (aan de overkant, aan de linkerkant) ook een verkeerslicht dat voor mij bedoeld is. De pijl daar voor mij wordt rood en ik ben nog steeds op het kruispunt (druk druk druk!)... Wat nu gedaan?

- Rij ik door, dan rij ik door het rood!
- Blijf ik staan, dan blokkeer ik ander verkeer...
- Is er een verschil tussen dit licht (met 3 pijlen... rood, oranje en groen) en een licht met één enkele pijl?

Ik hoop dat mijn uitleg een beetje verstaanbaar is... :P
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Pijlen op een kruispunt

Bericht door de rijprof »

wegcode schreef:Artikel 62: Ontruimingspijl op een kruispunt

Een naar links gerichte groene pijl afzonderlijk geplaatst bij het uitrijden van een kruispunt, betekent dat het tegenliggend verkeer op de rijbaan die de bestuurders bij het links afslaan gaan verlaten, tegengehouden wordt door een rood licht teneinde het ontruimen van het kruispunt te vergemakkelijken.
Eens je op het kruispunt bent, hoef je niet te wachten op de ontruimingspijl.
De naar linksgerichte groene pijl zegt enkel dat tegenliggers rood hebben.
wegcode schreef:4° het rode licht, het vast oranjegeel licht en het groene licht mogen respectievelijk vervangen worden door één of meer rode, oranjegele of groene pijlen. Deze pijlen hebben dezelfde betekenis als de lichten maar het verbod of de toelating is beperkt tot de richtingen die door de pijlen aangegeven worden
Als het pijltje aan de overkant rood wordt, heb je niet veel tijd om te ontruimen want dan wordt het weldra groen voor het dwarsverkeer.
Je mag dan nog het kruispunt ontruimen. Links aan de overkant zijn herhalingsverkeerslichten (met meerdere pijltjes is geen ontruimingspijl).
Zorg er voor dat je pas het kruispunt oprijdt als je goed meebent om het snel te kunnen ontruimen. Zoniet wacht je best even vóór het kruispunt.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: Pijlen op een kruispunt

Bericht door Benny Stinkens »

- Is er een verschil tussen dit licht (met 3 pijlen... rood, oranje en groen) en een licht met één enkele pijl?
In onze theorie in het hoofdstuk verkeerslichten staat dit allemaal mooi uitgelegd en we gaan dit echt niet hier nog eens opnieuw doen :wink:

Wat de rest betreft zou een foto of een tekening van de situatie welkom zijn want ik vraag me hier af wat je tegenliggers gedaan hebben bij het oranje licht :?:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: Pijlen op een kruispunt

Bericht door Jari »

Benny Stinkens schreef:
- Is er een verschil tussen dit licht (met 3 pijlen... rood, oranje en groen) en een licht met één enkele pijl?
In onze theorie in het hoofdstuk verkeerslichten staat dit allemaal mooi uitgelegd en we gaan dit echt niet hier nog eens opnieuw doen :wink:

Wat de rest betreft zou een foto of een tekening van de situatie welkom zijn want ik vraag me hier af wat je tegenliggers gedaan hebben bij het oranje licht :?:
Ik stelde de vraag maar even om zeker te zijn, want bij mijn weten is dat verschil er inderdaad, maar nu ben ik toch zekerder ;) Ik weet dat er bvb op de Rijksweg aan Bornem ontruimingspijlen gebruikt worden. Ook ergens aan Kontich is dit zo, helaas was de pijl de laatste keer dat ik er was buiten werking :P En ik reed er nogwel speciaal langs om die situatie nog eens in te oefenen :)

Ik heb helaas geen foto, want ik weet ook niet precies meer waar het was... Ergens rond Kontich... richting Hove denk ik...
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: Pijlen op een kruispunt

Bericht door Jari »

De Rijprof schreef:Als het pijltje aan de overkant rood wordt, heb je niet veel tijd om te ontruimen want dan wordt het weldra groen voor het dwarsverkeer.
Je mag dan nog het kruispunt ontruimen.
Zorg er voor dat je pas het kruispunt oprijdt als je goed meebent om het snel te kunnen ontruimen. Zoniet wacht je best even vóór het kruispunt.
Dat is waar. Ik stond aan dat kruispunt als 2de auto en had niet verwacht dat het zo snel weer rood zou worden. Ik was wel goed mee, maar uiteraard ben je niet alleen op zo'n kruispunt en zijn er ook mensen van de overkant die willen afslaan, dus daardoor was de eerste auto wel vlotjes weg en moest ik wachten... Ik heb dan het kruispunt ontruimd, maar op dat moment werd het net rood en kreeg ik dus de opmerking dat ik door het rood ben gereden => zware overtreding. Daarom dat ik het vroeg, want uiteraard wil ik geen overtredingen begaan, maar op het kruispunt blijven staan lijkt mij ook geen goede oplossing...
wooter
Berichten: 450
Lid geworden op: 11 okt 2006, 00:00
Locatie: Limburg

Re: Pijlen op een kruispunt

Bericht door wooter »

Je bent pas "door het rood" gereden als je de stopstreep bij de verkeerslichten overschrijd als de lichten oranje of rood zijn. Maar het kruispunt oprijden terwijl het groen is kan en mag je enkel als je redelijkerwijs kan verwachten dat je het kruispunt snel kan verlaten.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Pijlen op een kruispunt

Bericht door Inazuma »

Jari schreef: Op een groot kruispunt sorteer ik voor om links af te slaan. Ik ben de 2de of 3de auto in de rij en geraak dus mogelijk nog mee door het groene licht. Het wordt groen voor mijn rijvak en ik rij het kruispunt op. Op het kruispunt zelf staat (aan de overkant, aan de linkerkant) ook een verkeerslicht dat voor mij bedoeld is. De pijl daar voor mij wordt rood en ik ben nog steeds op het kruispunt (druk druk druk!)... Wat nu gedaan?

- Rij ik door, dan rij ik door het rood!
Hoezo :?:
Je bent de stopstreep / het verkeerslicht toch voorbij gereden bij groen :?:


61.1. De driekleurige verkeerslichten zijn cirkelvormig en hebben de volgende betekenis :
1° rood licht betekent dat het verboden is de stopstreep of, zo er geen stopstreep is, het verkeerslicht zelf, voorbij te rijden;

3° groen licht betekent dat het verkeerslicht mag voorbijgereden worden;

- Blijf ik staan, dan blokkeer ik ander verkeer...
En dan - dan pas - bega je een overtreding ... maar op Artikel 14.2
- Is er een verschil tussen dit licht (met 3 pijlen... rood, oranje en groen) en een licht met één enkele pijl?
Ja ;)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Pijlen op een kruispunt

Bericht door Inazuma »

Jari schreef: Ik weet dat er bvb op de Rijksweg aan Bornem ontruimingspijlen gebruikt worden. Ook ergens aan Kontich is dit zo, helaas was de pijl de laatste keer dat ik er was buiten werking :P
Een ontruimingspijl is groen. Enkel groen.

http://wegcode.be/wet.php?wet=1&node=art62" target="_blank

De verkeerslichten pijlvormig of bolvormig) die links in de rijrichting aan de overkant van het kruispunt staan, zijn slechts herhalingslichten.


61.4.1. De driekleurige cirkelvormige verkeerslichten worden rechts van de rijbaan geplaatst.

Als aanwijzing mogen zij links of boven de rijbaan en op de plaatsen waar het verkeer het rechtvaardigt, worden herhaald.
Op de kruispunten mogen zij aan de andere kant van het kruispunt links of boven de rijbaan worden herhaald.


61.4.2. De driekleurige pijlvormige verkeerslichten worden boven de rijstroken of rechts geplaatst.
Zij mogen links worden herhaald alsmede links aan de andere kant van het kruispunt.
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: Pijlen op een kruispunt

Bericht door Jari »

@ Inazuma: Ja klopt hoor, ik ben voorbij de stopstreep gereden toen het groen was natuurlijk ;) Ik was de 2de auto in de rij. De eerste is nog snel vóór het verkeer van de overkant overgereden, ik heb gewacht op het kruispunt. Er stond aan de linker-overkant een licht met 3 pijlen dat op rood sprong wanneer ik me van het kruispunt begaf.
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: Pijlen op een kruispunt

Bericht door Jari »

Inazuma schreef:
- Blijf ik staan, dan blokkeer ik ander verkeer...
En dan - dan pas - bega je een overtreding ... maar op Artikel 14.2
De staatskas zou nogal gespijsd kunnen worden als men een paar uurtjes postvat op een willekeurig kruispunt op de A12... :P
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: Pijlen op een kruispunt

Bericht door Jari »

De mama's en de papa's zouden beter hun theorie ook nog eens opnieuw doen... Ik was er dus van overtuigd dat ik inderdaad het kruispunt moest ontruimen, terwijl mijn papa zei dat ik door het rood reed... Gelukkig ben ik nog niet veel van die zaken tegengekomen met hem, hij is vrij goed op de hoogte van de regels... In tegenstelling tot mijn moeder die eens uitvloog omdat ik een stilstaand voertuig zijn voorrang gaf... :P
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Pijlen op een kruispunt

Bericht door bert.covens »

Jari schreef:De staatskas zou nogal gespijsd kunnen worden als men een paar uurtjes postvat op een willekeurig kruispunt op de A12... :P

Het zou nochtans niet slecht zijn om dat eens te doen. Sommigen maken er daar een echte jungle van, waarin enkel nog de wet van de sterkste gevolgd wordt. Met een klein beetje gezond verstand en inzicht, en een minimum discipline, zouden daar al heel wat verkeersinfarcten makkelijk voorkomen kunnen worden. (ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken). :cry:
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: Pijlen op een kruispunt

Bericht door Jari »

bert.covens schreef:
Jari schreef:De staatskas zou nogal gespijsd kunnen worden als men een paar uurtjes postvat op een willekeurig kruispunt op de A12... :P
Het zou nochtans niet slecht zijn om dat eens te doen. Sommigen maken er daar een echte jungle van, waarin enkel nog de wet van de sterkste gevolgd wordt. Met een klein beetje gezond verstand en inzicht, en een minimum discipline, zouden daar al heel wat verkeersinfarcten makkelijk voorkomen kunnen worden. (ikke, ikke, ikke en de rest kan stikken). :cry:

Dat is waar...
En als ze dan toch bezig zijn, dan mogen ze in mijn straat ook eens postvatten, die is nu toch al een jaar of 3 enkelrichting... :roll: Ik heb medelijden met de mensen in Kontich wiens straat vanaf 18 oktober ook een gewijzigde rijrichting heeft!
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: Pijlen op een kruispunt

Bericht door de rijprof »

In tegenstelling tot mijn moeder die eens uitvloog omdat ik een stilstaand voertuig zijn voorrang gaf...
Wat was precies de situatie?
Was het een kruispunt waar je voorrang aan rechts moest verlenen?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jari
Berichten: 237
Lid geworden op: 23 nov 2009, 22:02
Locatie: Antwerpen

Re: Pijlen op een kruispunt

Bericht door Jari »

De Rijprof schreef:
In tegenstelling tot mijn moeder die eens uitvloog omdat ik een stilstaand voertuig zijn voorrang gaf...
Wat was precies de situatie?
Was het een kruispunt waar je voorrang aan rechts moest verlenen?
Het was aan "den Delhaize" in Kontich, ik reed van de grote baan richting het centrum. De (voor mij) rechtse straat had weldegelijk voorrang. Er stond een bord B17.
Afbeelding
Plaats reactie