De vakbekwaamheid praktijkvoorbeelden

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

De vakbekwaamheid praktijkvoorbeelden

Bericht door digital »

De vrijstellingen mbt de vakbekwaamheid worden zeer uiteenlopend geïnterpreteerd.
De kandidaat bestuurders C en D krijgen meestal te horen dat ze wel of geen vakbekwaamheid nodig hebben afhankelijk van de persoon aan wie ze de vraag stellen.

Ik wil dit onderwerp voorbehouden aan concrete praktijkvoorbeelden.
Gelieve enkel te antwoorden met een duidelijke staving.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: De vakbekwaamheid praktijkvoorbeelden

Bericht door digital »

Praktijkvoorbeeld 1

De gemeente heeft een vrachtwagen MTM +7,5 ton.
De vrachtwagen wordt gebruikt om klinkers te vervoeren en stabilisé zand uit te halen bij een leverancier.
Deze goederen worden vervoerd tot de plaats van bestemming waar de werkzaamheden plaats vinden.
De vrachtwagen wordt bestuurd door gemeentepersoneel.
Hebben de bestuurders wel of geen vakbekwaamheid nodig + staving.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: De vakbekwaamheid praktijkvoorbeelden

Bericht door Stefan Peeters »

Oesje...
dit zijn inderdaad moeilijke kwesties, de uitzonderingen op de regel zijn zodanig vaag dat er altijd ruimte blijft voor meningsverschillen.
Er zijn dan achter de schermen ook al talloze discussies gevoerd over het al dan niet nodig hebben van een vakbekwaamheid.
digital schreef:Praktijkvoorbeeld 1

De gemeente heeft een vrachtwagen MTM +7,5 ton.
De vrachtwagen wordt gebruikt om klinkers te vervoeren en stabilisé zand uit te halen bij een leverancier.
Deze goederen worden vervoerd tot de plaats van bestemming waar de werkzaamheden plaats vinden.
De vrachtwagen wordt bestuurd door gemeentepersoneel.
Hebben de bestuurders wel of geen vakbekwaamheid nodig + staving.
Dit lijkt me echter vrij duidelijk: de bestuurder heeft een vakbekwaamheid nodig, hij valt immers niet onder de vrijstellingen vermeld in Artikel 4.
De verwarring bestaat vaak in het niet-commerciële aspect van het vervoer, maar dit geldt enkel voor privé-doeleinden. Iemand die in opdracht van het gemeentebestuur een lading vervoert, doet dit duidelijk niet voor privé-doeleinden.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: De vakbekwaamheid praktijkvoorbeelden

Bericht door digital »

xantingo schreef:Iemand die in opdracht van het gemeentebestuur een lading vervoert, doet dit duidelijk niet voor privé-doeleinden.
5° van voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederen- en personenvervoer voor privé-doeleinden;
1) Betreft het hier commercieel of niet-commercieel vervoer?
2) Is de bestuurder beroeps of niet?
3) Waarom slaat privé-doeleinden op de bestuurder en niet op de voertuigen die van de gemeente zijn?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: De vakbekwaamheid praktijkvoorbeelden

Bericht door Stefan Peeters »

Het vervoer is niet-commercieel. Maar dat volstaat niet voor de vrijstelling, omdat duidelijk vermeld wordt dat het om vervoer voor privé-doeleinden gaat.

De vrijstelling geldt dus inderdaad voor de chauffeur en niet voor het voertuig.

Een chauffeur die een voertuig mag lenen van een transportbedrijf om daarmee zijn eigen verhuis te doen, geniet van de vrijstelling; de chauffeur die dagelijks met dat voertuig transporten uitvoert, heeft geen vrijstelling.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: De vakbekwaamheid praktijkvoorbeelden

Bericht door GRO »

Hieronder vind je enkele voorbeelden van vrijstelling

STAPPEN OM EEN RIJBEWIJS C TE BEKOMEN

De eerste twee voorbeelden werden door de juridische dienst van Fgov dan nog beschouwd als 'grensgevallen'.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: De vakbekwaamheid praktijkvoorbeelden

Bericht door digital »

Praktijkvoorbeeld 2

Ik heb een vrachtwagen MTM +3,5 ton.
Ik gebruik mijn vrachtwagen enkel voor niet-commerciële doeleinden en bezit enkel een rijbewijs C zonder de vakbekwaamheid.

Mijn vriend gaat verhuizen en vraagt of ik zijn meubels wil vervoeren.
Aangezien ik hem goed ken vraag ik geen vergoeding voor het transport.

Mag ik zijn meubels vervoeren zonder een bewijs van vakbekwaamheid?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: De vakbekwaamheid praktijkvoorbeelden

Bericht door GRO »

Geen vakbekwaamheid nodig.
Gast

Re: De vakbekwaamheid praktijkvoorbeelden

Bericht door Gast »

Kunt u dat mischien verklaren, duiden aub? Dank u, een leek
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: De vakbekwaamheid praktijkvoorbeelden

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:Kunt u dat mischien verklaren, duiden aub? Dank u, een leek
Het is niet-commerciëel (onvergoed, ongefactureerd, ...) vervoer, uitgevoerd in de privé-sfeer (geen klant-leverancier of werknemer-werkgever relatie)

http://wegcode.be/wet.php?wet=140&node=t2h1" target="_blank


Artikel 4.
§ 1. De vereiste van vakbekwaamheid is niet van toepassing op bestuurders :
5° van voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederen- en personenvervoer voor privé-doeleinden;
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: De vakbekwaamheid praktijkvoorbeelden

Bericht door digital »

Die privé-doeleinden is mij niet duidelijk hoor. Dat slaat dus niet op de bestuurder of op het voertuig.

Volgens jullie wil privé-doeleinden particulier-doeleinden zeggen?

Privé wil volgens mij persoonlijk zeggen.
Laatst gewijzigd door digital op 25 okt 2009, 18:43, 1 keer totaal gewijzigd.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Re: De vakbekwaamheid praktijkvoorbeelden

Bericht door digital »

Praktijkvoorbeeld 3

Hoe zit het met kermisvoertuigen?
- Vervoer van jetontoestellen en grijpers.
- Vervoer van schietkraam.
- Vervoer van botsauto's.
- Vervoer van eendjesstand met incl. prijzen (artikelen)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: De vakbekwaamheid praktijkvoorbeelden

Bericht door Stefan Peeters »

Het is toch niet de bedoeling om ons elke dag een nieuw voorbeeld te vragen?

De uitzonderingen zijn gekend, en ieder kan voor zich uitmaken of hij al dan niet onder deze uitzonderingen valt.

Artikel 4.
§ 1. De vereiste van vakbekwaamheid is niet van toepassing op bestuurders :

1° van voertuigen met een toegelaten maximumsnelheid van ten hoogste 45 km per uur;
2° van voertuigen in gebruik bij of onder controle van de strijdkrachten, de burgerbescherming, de brandweer en diensten verantwoordelijk voor de handhaving van de openbare orde;
3° van voertuigen die op de weg worden getest in verband met technische verbeteringen, reparatie, onderhoud, en nieuwe of omgebouwde voertuigen die nog niet in het verkeer zijn gebracht;
4° van voertuigen die worden gebruikt bij noodtoestanden of worden ingezet voor reddingsoperaties;
5° van voertuigen die worden gebruikt voor niet-commercieel goederen- en personenvervoer voor privé-doeleinden;
6° van voertuigen of combinaties van voertuigen met een maximale toegelaten massa van ten hoogste 7,5 ton die worden gebruikt voor het vervoer van materiaal, apparatuur of machines die de bestuurder voor zijn werk nodig heeft en op voorwaarde dat dit vervoer niet de voornaamste activiteit van de bestuurder is.


Wie twijfelt of hij al dan niet over een vakbekwaamheid moet beschikken, kan best contact opnemen met de dienst rijbewijzen van de Federale Overheid.
rijbewijs@mobilit.fgov.be
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Re: De vakbekwaamheid praktijkvoorbeelden

Bericht door GRO »

Digital schreef: Volgens jullie wil privé-doeleinden particulier-doeleinden zeggen?
Privé wil volgens mij persoonlijk zeggen.
Dat zie je dan in deze context te eng.
Zie de twee voorbeelden in het overzicht i.v.m. de toneelkring.

Het is inderdaad zo dat het soms onduidelijk is wanneer er een vrijstelling is en wanneer niet.
Onze zes voorbeelden hebben we voorgelegd aan wegcode, febetra, goca, Federdrive en F.gov.
Ook hierop kregen wij soms verschillende antwoorden, maar elke instantie verwees uiteindelijk naar de juridische dienst van de F.gov. Het zijn die antwoorden die we in het overzicht hebben genoteerd.
Tom84
Berichten: 78
Lid geworden op: 22 sep 2009, 14:03
Contacteer:

Re: De vakbekwaamheid praktijkvoorbeelden

Bericht door Tom84 »

Zoals Xantigo wijselijk zegt, het is aan de bestuurder te weten of hij vakbekwaamheid nodig heeft. De reglementering staat op http://www.mobilit.fgov.be" target="_blank
Dus als je twijfelt, stel gerust je vraag bij de FOD!
Plaats reactie