**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
maaike2

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door maaike2 »

MOORSELE -GULLEGEM (examen op 7/10/2009)
- In welk examencentrum ben je geweest
Ik ben in Moorsele geweest .

- Zat de examinator naast of achter jou?
De examinator zat schuin achter mij . Het was een zeer vriendelijke man die mij in het begin eerst mooi uitleg gaf over wat er ging gebeuren. Ik voelde me
goed op mijn gemak hierdoor.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We reden een straat in en daar mocht ik keren. Ik mocht dus zelf kiezen waar ik dit zou doen. De straat was bij mij zeker breed genoeg om het manoevre uit te voeren , dus ik kon dit mooi doen.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Bij het parkeren zei hij ook gewoon , je mag je nu parkeren achter die auto daar. Het lukte mij goed hoewel ik zeer bang was om te parkeren want bij het oefenen lukte het niet altijd!
Maar op het examen ging het alsof ik het al jaren kon :)
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik trok een kaartje met daarop 'bandenslijtage' . Dus ik moest dit uitleggen. Ook moest ik linker, rechterpinker, dimlichten, stoplichten en claxon aanleggen.


Ik was van de eerste keer geslaagd :) en ik ben superblij.


Bedankt voor deze prachtige site , want ik heb hem heel veel gebruikt om vragen te lezen en soms zelf ook iets te vragen.

Ik zou deze site aan iedereen aanraden!

groetjes
maaike
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Benny Stinkens »

@ Kirr, De rijprof, gast en Inazuma,
Ik heb vanaf hier berichten gesplitst en verplaatst naar "mag ik mijn spiegels verzetten" omdat dit topic alleen maar dient om ervaringen i.v.m. het praktijkexamen mee te delen en niet om vragen te stellen of te beantwoorden.
:!:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

maaike2 schreef:MOORSELE -GULLEGEM (examen op 7/10/2009)
- In welk examencentrum ben je geweest
Ik ben in Moorsele geweest .

- Zat de examinator naast of achter jou?
De examinator zat schuin achter mij . Het was een zeer vriendelijke man die mij in het begin eerst mooi uitleg gaf over wat er ging gebeuren. Ik voelde me
goed op mijn gemak hierdoor.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We reden een straat in en daar mocht ik keren. Ik mocht dus zelf kiezen waar ik dit zou doen. De straat was bij mij zeker breed genoeg om het manoevre uit te voeren , dus ik kon dit mooi doen.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Bij het parkeren zei hij ook gewoon , je mag je nu parkeren achter die auto daar. Het lukte mij goed hoewel ik zeer bang was om te parkeren want bij het oefenen lukte het niet altijd!
Maar op het examen ging het alsof ik het al jaren kon :)
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik trok een kaartje met daarop 'bandenslijtage' . Dus ik moest dit uitleggen. Ook moest ik linker, rechterpinker, dimlichten, stoplichten en claxon aanleggen.


Ik was van de eerste keer geslaagd :) en ik ben superblij.


Bedankt voor deze prachtige site , want ik heb hem heel veel gebruikt om vragen te lezen en soms zelf ook iets te vragen.

Ik zou deze site aan iedereen aanraden!

groetjes
maaike

het is misschien ook nog interessant om mijn opmerkingen die ik heb gekregen erbij te noteren ;

ik had één opmerking. Ik reed op de autostrade aan ongeveer 100 km/uur. Voor mij reed er een vrachtwagen , maar naar mijn mening reed die snel genoeg
want ik kon mijn snelheid behouden dus bleef ik achter hem. Maar de examinator zei : waarom blijf je erachter , zou je dit ook doen als ik er niet zou zijn...
Toen heb ik maar besloten om hem wel voorbij te steken en sneller te rijden.
Op het einde van mijn examen vroeg hij mij nog eens waarom ik erachter bleef ; of het was omdat ze het mij zo in de rijschool hadden gezegd of omdat ik niet durfde ...
Ik zei dat ik vond dat ik snel genoeg reed dus dat het niet noodzakelijk was om hem voorbij te steken.

Uiteindelijk was dit mijn enige opmerking tijdens mijn examen. Ik begrijp het wel , dus ik zou er rekening mee houden !!!

groetjes
maaike
Inazuma
Berichten: 11361
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:
maaike2 schreef:MOORSELE -GULLEGEM (examen op 7/10/2009)
Ik reed op de autostrade aan ongeveer 100 km/uur. Voor mij reed er een vrachtwagen , maar naar mijn mening reed die snel genoeg want ik kon mijn snelheid behouden dus bleef ik achter hem.
Vrachtwagens zijn begrensd op 90 km/u, en dat is vrij correct.
Als je tegen 100 km/u op je eigen teller nog achter vrachtwagens blijft, duidt de snelheidsmeter dus wat teveel aan.
(Je kan dat eens nakijken met bvb een GPS-toestel.)

Mijn snelheidsmeter geeft zo'n 2 à 3 km/u teveel aan, en inderdaad: halverwege de 90-95 op de snelheidsmeter hou ik gelijke tred met vrachtwagens.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Inazuma schreef:
Gast schreef:
maaike2 schreef:MOORSELE -GULLEGEM (examen op 7/10/2009)
Ik reed op de autostrade aan ongeveer 100 km/uur. Voor mij reed er een vrachtwagen , maar naar mijn mening reed die snel genoeg want ik kon mijn snelheid behouden dus bleef ik achter hem.
Vrachtwagens zijn begrensd op 90 km/u, en dat is vrij correct.
Als je tegen 100 km/u op je eigen teller nog achter vrachtwagens blijft, duidt de snelheidsmeter dus wat teveel aan.
(Je kan dat eens nakijken met bvb een GPS-toestel.)

Mijn snelheidsmeter geeft zo'n 2 à 3 km/u teveel aan, en inderdaad: halverwege de 90-95 op de snelheidsmeter hou ik gelijke tred met vrachtwagens.
toch zou ik niet aanraden sneller te rijden dan de meter op je dashboard aangeeft..... anders mag je ook sneller dan vijftig rijden op je meter? ik vind dat maar een bizarre logica, en de modernere wagens zijn daarbij veel correcter
Kirrr
Berichten: 5
Lid geworden op: 15 sep 2009, 12:45

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Kirrr »

EXAMENCENTRUM: KONTICH

- Zat de examinator naast of achter jou? Achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Rustige straat, er stond een auto geparkeerd en hij zei, zoek maar een plaatsje voorbij die auto om te keren. lukte perfect in 3 keer

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen? Duurde wel 10 minuten voor we een geschikt plaatje vonden, moest achter een auto parkeren, lukte perfect in 1 keer

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? Lichten (Links/rechts knipperlicht, remlichten, dimlichten en grootlichten), ventiel van de banden (waar meet je de bandenspanning)

Resultaat : Geslaagd. Was mijn 2de keer dat ik examen ging doen, heb geen lessen gevolgd, enkel met de ouders gereden.
Moest met mijn examen wel de autostrade op, dit had ik niet echt verwacht, en had de laatste maanden ook erg weinig op autostrade gereden. Mijn enige opmerking was dan ook dat ik op de autostrade mee had moeten doen wat de auto achter mij deed.
We kwam de autostrade op tegen 40 km/u, er zat een markkramerauto voor ons, maar het was erg druk op de autostrade, ik zag de auto achter mij te laat pinken, dus ik heb eerst de auto achter mij doorgelaten en ben ahcter hem aangesloten en ik had dus voor die auto mee moeten opzij gaan.
Deze examinator zei zelfs dat mijn vorige keer dat ik niet geslaagd was, helemaal onterecht was... Maar goed, ben toch de 2de keer geslaagd geraakt.

:D
Inazuma
Berichten: 11361
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

Gast schreef:toch zou ik niet aanraden sneller te rijden dan de meter op je dashboard aangeeft.....
Schrijf ik ook nergens ...

In dit geval gaat het om - op de snelheidsmeter - 20 km/u trager te rijden dan toegelaten en blijkbaar ook veilig mogelijk is.
Die 20 km/u op de teller, zijn er in realiteit dus nog meer - eerder 25-30 ... en zo kom je in het snelheidsbereik van vrachtwagens.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Benny Stinkens »

Kirrr schreef
Deze examinator zei zelfs dat mijn vorige keer dat ik niet geslaagd was, helemaal onterecht was... Maar goed, ben toch de 2de keer geslaagd geraakt.
Dan hebben ze in Kontich toch rare examinators :roll:
De eerste zou je ten onrechte gebuisd hebben en de 2de gaat zijn collega eventjes in de grond boren en dat dan nog zonder bij je eerste examen aanwezig geweest te zijn. :?:

In elk geval proficiat met je slagen. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Whateverist
Berichten: 7
Lid geworden op: 19 mei 2009, 11:01

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Whateverist »

Tweede poging: geslaagd!

Ik ben er wel ook in geslaagd thuis te vertrekken met de handrem op :oops:

Examencentrum:

Haasrode

Zat de examinator naast of achter jou?:

Rechts achter

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?:

Het keren was net na het parkeren in hetzelfde stuk straat; ik had een goeie honderd meter tot de volgende bocht.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?

De examinator duidde een blauwe monovolume aan, ik moest me er achterwaarts achter zetten. Hij zette zijn deur open, ik maakte aanstalten om ze dicht te duwen maar hij zei dat het niet nodig was. Heb het nog eens gevraagd om zeker te zijn, hij zei nog eens dat het in orde was en sloot ze zelf.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

Ruitenwisservloeistof, waarbij eventjes paniek toen de motorkap niet wilde "pakken" toen ik hem dichtsmeet. Normaal gezien moet het lipje waarmee de motorkap ontgrendeld wordt automatisch terug naar binnen schuiven, maar het heeft een poging of zes gekost voor dat rotding wilde meewerken. Ik ga er eens mee naar de garagist.

Richtingaanwijzers, alle lichten + remlicht , ontwaseming, claxon.

De examinator vroeg hoe ik de zetels moest afstellen, de hoofdsteun stond juist maar ik vergat hem te vermelden.

---

Op de baan had ik een rare route. Meestal gaat het van Haasrode recht Leuven in, maar nu heb ik een lus gemaakt langs vanalle achterafwegjes. Niet dat ik klaag, Leuven in de spits is geen picnic. Het lastigste voor mij waren een paar straten waar autos lukraak op de baan stonden voor de bochten terwijl er fietsers voorbij staken. Geen zicht en bewegende obstakels zijn geen goeie combinatie.

Mijn opmerkingen achteraf waren dat ik mijn lichten had mogen aansteken (en dat is een enorm pijnlijke opmerking want normaal gezien ben ik degen die op andere mensen kaffert omdat hun lichten niet aanstaan :P ), dat ik sneller moet invoegen op een weg met twee rijstroken, en dat ik zelfverzekerder moet zijn op kruispunten. Ik heb meer dan eens gewacht op een groter gat om over te steken maar om 8 uur 's morgens kunt ge zo lang blijven staan.
tinneke_be
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 jun 2009, 08:46

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door tinneke_be »

Gast schreef:
maaike2 schreef:MOORSELE -GULLEGEM (examen op 7/10/2009)
- In welk examencentrum ben je geweest
Ik ben in Moorsele geweest .

- Zat de examinator naast of achter jou?
De examinator zat schuin achter mij . Het was een zeer vriendelijke man die mij in het begin eerst mooi uitleg gaf over wat er ging gebeuren. Ik voelde me
goed op mijn gemak hierdoor.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
We reden een straat in en daar mocht ik keren. Ik mocht dus zelf kiezen waar ik dit zou doen. De straat was bij mij zeker breed genoeg om het manoevre uit te voeren , dus ik kon dit mooi doen.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Bij het parkeren zei hij ook gewoon , je mag je nu parkeren achter die auto daar. Het lukte mij goed hoewel ik zeer bang was om te parkeren want bij het oefenen lukte het niet altijd!
Maar op het examen ging het alsof ik het al jaren kon :)
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Ik trok een kaartje met daarop 'bandenslijtage' . Dus ik moest dit uitleggen. Ook moest ik linker, rechterpinker, dimlichten, stoplichten en claxon aanleggen.


Ik was van de eerste keer geslaagd :) en ik ben superblij.


Bedankt voor deze prachtige site , want ik heb hem heel veel gebruikt om vragen te lezen en soms zelf ook iets te vragen.

Ik zou deze site aan iedereen aanraden!

groetjes
maaike

het is misschien ook nog interessant om mijn opmerkingen die ik heb gekregen erbij te noteren ;

ik had één opmerking. Ik reed op de autostrade aan ongeveer 100 km/uur. Voor mij reed er een vrachtwagen , maar naar mijn mening reed die snel genoeg
want ik kon mijn snelheid behouden dus bleef ik achter hem. Maar de examinator zei : waarom blijf je erachter , zou je dit ook doen als ik er niet zou zijn...
Toen heb ik maar besloten om hem wel voorbij te steken en sneller te rijden.
Op het einde van mijn examen vroeg hij mij nog eens waarom ik erachter bleef ; of het was omdat ze het mij zo in de rijschool hadden gezegd of omdat ik niet durfde ...
Ik zei dat ik vond dat ik snel genoeg reed dus dat het niet noodzakelijk was om hem voorbij te steken.

Uiteindelijk was dit mijn enige opmerking tijdens mijn examen. Ik begrijp het wel , dus ik zou er rekening mee houden !!!

groetjes
maaike
Als ik dat voor heb zeg ik gewoon dat mijn auto zo het zuinigste rijd wat ook effectief zo is en veel meer tijd win ik toch niet door 120 te rijden ofzo.
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

- In welk examencentrum ben je geweest
Sint-Niklaas
- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ik had verkeerde kant uitgereden en zo moest ik bij het begin van mijn examen al in de straat keren. Heb het in 5 keer gedaan
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Was zéér kalme straat. Stond maar 1 auto en daar moest ik achter parkeren
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
remvloeistof en juiste zithouding

Ik ben geweest met eigen auto met begeleider mee.
Examinator was niet vriendelijk. het was de tweede keer dat ik het examen aflegde en was deze keer geslaagd.
Examenroute: industriepark verlaten, richting E17 en deze oprijden. Eerste afrit, in de buitenwijken van Sint-Niklaas rijden, klein stukje N70 en zo terug naar examencentrum. Over het algemeen heel makkelijk en heel rustig parcour. Ik had een nummerke gekozen en deze route heeft nr 9
Inazuma
Berichten: 11361
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Inazuma »

tinneke_be schreef:Als ik dat voor heb zeg ik gewoon dat mijn auto zo het zuinigste rijd wat ook effectief zo is en veel meer tijd win ik toch niet door 120 te rijden ofzo.
Zorg dan dat je toch wel tegen de 100 echte km/u rijdt - je snelheidsmeter geeft doorgaans wat te veel aan - zodat je niet in het snelheidsbereik van vrachtwagens komt en hen zo gaat hinderen.
Je vermijdt zo ook dat er eentje op je achterbumper komt hangen.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door de rijprof »

tinneke_be schreef:Als ik dat voor heb zeg ik gewoon dat mijn auto zo het zuinigste rijd wat ook effectief zo is en veel meer tijd win ik toch niet door 120 te rijden ofzo.
Aan 70 km/u rij je nóg zuiniger, maar is dat veilig?
Tussen de vrachtwagens blijven hangen is ook niet de veiligste oplossing.
Als je op een examen op de snelweg rijdt, laat dan ook zien dat je mee kunt met normaal verkeer. Indien het mogelijk is, rij dan 115 of 120 km/u.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
elinedb
Berichten: 12
Lid geworden op: 31 jul 2009, 21:36

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door elinedb »

Kirrr schreef:EXAMENCENTRUM: KONTICH

Moest met mijn examen wel de autostrade op, dit had ik niet echt verwacht, en had de laatste maanden ook erg weinig op autostrade gereden.

:D
autostrade doen in kontich? dan ben je toch veel langer als 40 minuten onderweg :shock: waar ga je dan van de autostrade?? waarloos??
Ilse2

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Ilse2 »

Praktijkexamen in Anderlecht.

Vandaag 15 oktober afgelegd en geslaagd van de eerste keer.

Met eigen wagen en begeleider;
Examinator zat achter.

Moest getal zeggen tussen 1 en 6.

Koelvloeistof aanduiden en zeggen hoe ik zetel en spiegels instel.
Mistlamp, stoplichten, pinkers en andere lichten aanduiden.

Draaien in een smalle straat : In deze straat mag je keren waar je het beste lijkt.
Parkeren achter een wagen was op een helling. Gewoon achter deze wagen parkeren.

Autobaan op en eerste afrit nemen.

Bedankt voor de leerrijke site. Zelfs nu ik geslaagd ben zal ik
zeker deze site nog regelmatig gebruiken om alles fris in het geheugen te houden !!

Nogmaals bedankt,

ILSE
Plaats reactie