**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Schaapje

Bericht door Schaapje »

EXAMENCENTRUM: SINT-DENIJS-WESTREM

Gisteren heb ik met succes mijn rijexamen afgelegd (via type 36 maanden, met begeleider).

Eerst moest ik een geel papiertje kiezen uit een stapel van een stuk of 10 papiertjes. Dit bepaalde het te volgen parcours tijdens het examen.

Eens het examen begon mocht ik een nummer kiezen van 1-6, ik koos 5 en dit bepaalde blijkbaar wat ik moest aanduiden onder de motorkap namelijk de koelvloeistof. Door de stress wou ik te snel zijn, en had voor ik het wist de ruitenvloeistof aangeduid ipv de koelvloeistof. Ik had mijn fout snel door, maar was toch wel stom fout. Stressen is dus nergens goed voor :p

Verder werd gevraagd om beide richtingaanwijzers aan en uit zetten en remlichten (ik denk meer om te controleren of ze wel werkten dan om te zien of ik deze wel juist kon bedienen). Tot slot ook nog de claxon.

Daarna mocht ik de baan op. Dit ging behoorlijk vlot, achteraf gezien was het best een gemakkelijke route. Het ging via Beukenlaan langs Snepkaai verder tot aan de ring, ondertussen moeten parkeren en keren in een zijstraat. Het parkeren was achter de eerste auto in de straat. Het keren was in dezelfde straat en ik mocht zelf kiezen waar. Eens op de ring direct naar links Kortrijkse poortstraat in. Doorrijden tot aan de Kouter daar naar rechts Brabantdam op en zo via Kuiperskaai en Franklin Rooseveltlaan de autostrade op. Mocht E40 nemen richting Oostende. Maar aan de oprit van de E40 stond file, ik heb dus wel even in de file gezeten. Vanzodra we uit de file waren mocht ik de afrit nemen van het examencentrum en terug naar het examencentrum rijden. Voor ik het wist was het examen afgelopen.

De examinator zei niet veel, maar zijn instructies waren wel heel duidelijk.
Na het examen heeft hij geen opmerkingen gemaakt enkel gezegd dat ik geslaagd was. Er stonden ook geen opmerkingen op het evaluatieblaad.

Ik heb de afgelopen paar weken deze site af en toe bezocht.
Mijn gevoelens over deze site zijn een beetje verdeeld. Enerzijds vind ik dit deel erg goed, omdat je zo andermans ervaringen kan lezen en de valkuilen beter kent, anderzijds bevorderde het bij mij ook wel ergens het stressgevoel. Misschien ook omdat alles soms net iets teveel uitgesmeerd staat beschreven ...

Nu in ieder geval bedankt voor de hulp, en succes aan degenen die binnenkort hun examen afleggen :)
Meliske09

Examen

Bericht door Meliske09 »

EXAMENCENTRUM: SINT-DENIJS-WESTREM

Geslaagd op 6 maanden tijd met eigen begeleider.

- Zat de examinatrice naast of achter jou?
Gewoon rechts achter mij.

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Dit manoeuvre mocht ik al op de parking uitvoeren, dus daar was ik al voor geslaagd :lol:

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Heb zelfs niet moeten parkeren achter een auto 8) , dat was nochtans het stuk waar ik het meest angstig voor was


- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
Tonen waar het ventiel zat om mijn banden op te pompen, pinkers, grootlichten, dimlichten, remlicht...

- Afgelegde parcour
In Sint-Martens-Latem, veel kleine baantjes (zone 30 en zone 50...)
Veel voorrang van rechts...
Eigenlijk was ik vooral bang dat ik niet de Sterre ofzo gehad had!

Ik was wel een beetje in paniek toen ik eens het Examencentrum zag, vooral omdat ik nog niet geparkeerd had.
Toen zei hij de magische woorden "juffrouw, voor mij was het goed"
Geslaagd zonder opmerkingen !
Gast

Re: Examen

Bericht door Gast »

Meliske09 schreef:EXAMENCENTRUM: Sint-Denijs-Westrem
Oei, stukje vergeten weg te doen :-)
Ik heb geleerd met de rijschool, en al een jaar mijn voorlopig rijbewijs.

- Zat de examinatrice naast of achter jou?
Gewoon rechts achter mij.

- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Dit manoeuvre mocht ik al op de parking uitvoeren, dus daar was ik al voor geslaagd :lol:

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Heb zelfs niet moeten parkeren achter een auto 8) , dat was nochtans het stuk waar ik het meest angstig voor was


- Voorafgaande controles: wat heeft zij gevraagd?
Tonen waar het ventiel zat om mijn banden op te pompen, pinkers, grootlichten, dimlichten, remlicht...

- Afgelegde parcour
In Sint-Martens-Latem, veel kleine baantjes (zone 30 en zone 50...)
Veel voorrang van rechts...
Eigenlijk was ik vooral bang dat ik niet de Sterre ofzo gehad had!

Ik was wel een beetje in paniek toen ik eens het Examencentrum zag, vooral omdat ik nog niet geparkeerd had.
Toen zei hij de magische woorden "juffrouw, voor mij was het goed"
Geslaagd zonder opmerkingen !
Inazuma
Berichten: 11372
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Examen

Bericht door Inazuma »

Meliske09 schreef: Heb zelfs niet moeten parkeren achter een auto 8) , dat was nochtans het stuk waar ik het meest angstig voor was
Onvoorstelbaar :!:
Dat mag helemaal niet :!:

Parkeren is een verplicht examenonderdeel.
- Het keren in de straat: in hoeverre mocht je zelf de plaats kiezen?
Dit manoeuvre mocht ik al op de parking uitvoeren,
Dit maneuver moet verplicht op de openbare weg gebeuren, niet op een parking van een examencentrum.


Als je een rijbewijs aanvraagt, is dat eigenlijk ongeldig ...

Artikel 24

Is nietig, elk rijbewijs afgegeven zonder dat aan de bepalingen van dit besluit is voldaan of wanneer blijkt dat het rijbewijs werd afgegeven zonder dat de aanvrager daadwerkelijk een gewone verblijfplaats in België verworven heeft, zelfs als hij beantwoordt aan de voorwaarden van artikel 3, § 1.


En je hebt op je examen dus (buiten jouw schuld) niet voldaan aan de vereisten van het examen
Echo
Berichten: 11
Lid geworden op: 06 mei 2009, 15:11

Bericht door Echo »

EXAMENCENTRUM: HAASRODE

Deze namiddag heb ik succesvol mijn examen afgelegd in Haasrode. :)

De examinator was zeer duidelijk, vriendelijk en correct. Na het trekken van het kaartje heb ik eerst een hele uitleg gekregen over het verloop van het examen, daarna moest ik het reservoir van de remolie aanduiden, de dimlichten, grootlichten en mistlichten laten branden en aantonen hoe ik in de auto kon zien dat die brandden (m.a.w. de controlelampjes op je dashboard).

Dan vertrekken met een rondje rond het examencentrum, stilstaan op de helling bij de uitrit en terug vertrekken. Aan het examencentrum naar rechts, naar de Hertogstraat en dan in de wijk daar keren (waar ik wilde) en parkeren achter een auto. Er was meer dan voldoende plek achter, maar het ging wel redelijk bergaf (dus achterwaarts bergop rijden om te parkeren).

Daarna terug naar het examencentrum via de kazerne, daar naar rechts, en dan eerste links, naar de Meerdaalboslaan. De rotonde helemaal rond en terug richting Tiensesteenweg. Aan de verkeerslichten bij het industrieterrein rechtsaf en daar verschillende straatjes in en uit. Daarna terug op de Meerdaalboslaan, richting Tiensesteenweg. Tiensesteenweg op richting Leuven, aan de Tiensepoort naar links, richting Parkpoort. Frederik Lintstraat in, aan de rotonde richting Parkstraat, de Parkstraat uit, naar links, richting Tiensepoort en terug via Tiensesteenweg en Meerdaalboslaan naar het examencentrum.

Geslaagd met twee opmerkingen (in zijn woorden, niet die vanop het blad):
-te onzeker bij links afslaan op een kruispunt. Hij doelde toen op het afslaan bij de Tiensepoort, waar ik nogal lang stond af te wachten of een fietser nu zou verdergaan of toch zou blijven staan.
-vooraan te dicht bij de auto voor me gereden bij het parkeren. Inderdaad, ik stond er slechts een halve meter vanaf en dat is heel kort op.

Ik was doodnerveus op het examen, zo erg zelfs, dat de man me zei dat het niet verkeerd was om te ademen :oops: maar al bij al viel het goed mee. De twee punten die op het blad stonden, zijn volgens mij niet meer dan terecht. Binnenkort nog een cursus defensief rijden/ rijvaardigheid en een slipcursus in het verschiet, beloning van de ouders.

O ja, ik had een rijbewijs 36 maanden, was aan het rijden van in maart en heb tien uur rijles gehad in de rijschool. De afgelopen maanden heb ik 6 dagen op zeven minstens twee uur gereden (de papa heeft zelf leren rijden in de rijschool en is mijn eerste les ook meegegaan) en in de vakantie nog meer (onder andere elke dag op en neer naar Brussel). En van de eerste keer geslaagd :)

Dank jullie wel voor deze fantastische site en dit geweldige forum. Hoewel ik geen vragen heb gesteld, heb ik hier alles kunnen terugvinden waar ik zo meteen aan twijfelde, zowel voor Theorie als voor de Praktijk.

En dank aan de Frank van rijschool Minerva in Leuven, de mama en de papa en de oma :)

Groetjes!
Seb

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ¨****

Bericht door Seb »

EXAMENCENTRUM: SINT-NIKLAAS

deze morgend, 20/08/09 mijn examen afgelegd van 7u45-8u15

- Zat de examinator naast of achter jou?
De examinator zat links achter mij.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
De examinator zei "in deze straat mag je je keren als het veilig is".
De straat in kwestie was bijzonder smal en het wegdek stond bol. Links en rechts fietspaden.

Mijn wagen (een peugeot 309 van '91 zonder servostuur) is even lang als die straat breed is. Heb dus enorm gesukkeld en ben 3 keer stilgevallen. Heb dan al lachend laten vallen dat ik wel in iets bredere straten geoefend had. Op de weg naar het examencentrum kreeg ik dan een tweede kans om te bewijzen dat ik het wel vlot kon: in 3 bewegingen was ik weg.


- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
De examinator wees een voertuig in de verte aan waar ik achter mocht parkeren. In een s-beweging erachter parkeren met enkele correcties en op het einde rekening houden met opritten die vrijgehouden moesten worden. Dan even uitstappen en rond de wagen lopen, terug instappen.

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
standlichten, dimlichten, grootlichten, achtermistlichten ontsteken. Pinkers testen, L-spiegel ontregelen en terug afstellen.
Onder de motorkap: oliepeil en bijvuldop, koelvloeistof en remvloeistof aanduiden. Over de koelvloeistof was enige onduidelijkheid omdat het zo'n oude auto was. Heb hem dan uitgelegd dat ik het boekje van de wagen erop had nagepleegd en dat ik het nog niet zeker wist. Het feit dat ik in het boekje gekeken had vond hij een goede reflex en hij heeft er verder niks op gezegd. Was eigenlijk een zeer aangename en sympathieke examinator die z'n best deed om je op je gemak te doen voelen.


Het traject zelf lag in Sint-Niklaas en lag bezaaid met zones 30, voorrang van rechts, verhoogde inrichtingen en industriezones (waar je dan 70 of sneller mocht). Aangezien het rond 8u 's morgens was viel het verkeer nog heel goed mee en waren er niet te veel fietsers op de baan.

Ik heb praktijklessen gehad in december vorig jaar via rijschool Sanderus: 20u en heb ferm kunnen besparen met opleidingscheques (250€ korting in totaal)

Heb dan de afgelopen 6 maand om de 2 weken in het weekend een wagen kunnen gebruiken om te oefenen, en de laatste 10 dagen intensief met m'n examenvoertuig geoefend, vooral op de manoeuvres dan.

Resultaat: van de eerste keer geslaagd!
opmerking 11.2.10 keren in een straat/coor.kopp.-gasp.:te verbeteren.

Heb enorm veel hulp gehad aan het lezen van dit forum en het praktijkhandboek, waarvoor hartelijk dank!


[/b]
bartjedirkx
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 aug 2009, 10:21

examen alken 24 augustus = niet geslaagd

Bericht door bartjedirkx »

Zat de examinator naast of achter jou?
De examinator zat rechts achter mij.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?

ik mocht kiezen ... ik had volgens hem de 'defensieve aanpak' omdat ik een plaats uitkoos waar een boom stond (was mij daar goed van bewust, maar zag dat er verderop veel auto's geparkeerd stonden) ... dus ik had een andere plaats moeten kiezen ... ook al was mijn maneuvre goed uitgevoerd


- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?

zoals altijd wordt aangegeven op dit forum ... 'parkeer maar achter dat voertuig daar' ... ging zonder enig probleem of opmerking


- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?

remvloeistof, claxon, linker en rechter richtingaanwijzer en voorruit - en achterruitverwarming

RESULTAAT: NIET GESLAAGD

ik kom aan bij het examencentrum en hij zei .... 'na een straat waar je op een paar centimeter van een zijspiegel van een geparkeerd voertuig bent gereden was het voor mij definitief ... niet geslaagd' ...
het ging hier om een smalle straat met aan beide kanten geparkeerde wagens
ik was mij bewust van mijn plaats op de rijweg (had meer naar links moeten rijden wel) ... maar ik ken mijn voertuig en weet hoeveel speling ik links en rechts heb indien nodig (bijvoorbeeld bij het oprijden van onze garage (ook zeer smal)) ....
mijn begeleider had moeten ingrijpen zei hij en hij vroeg zich af waarom deze dat niet had gedaan ...
mijn begeleider was er zich bewust van, maar zag dat ik plaats overhad en (hij kent mij ook) had het gevoel dat er niks ging gebeuren (wat ook niet is gebeurd) ...

verder volgenden dan (na zelf vragen of dat dan het enige was) nog opmerkingen ... bij deze opmerkingen kan ik mij wel vinden dus akkoord
het jammere was een ongelukkig gesprek ... zeer defensieve houding van examinator ... terwijl wij zeer rustige mensen zijn in de omgang en ook ruimte open laten voor een vlotte discussie

laatste opmerking: op ring in hasselt staan 3 verkeerlichten (kruispunten) heel kort na mekaar ... ik kreeg de info om aan het derde verkeerslicht LINKS te gaan ... en ik sorteerde mijn voertuig voor NA de TWEEDE lichten ... ik had dit dus al bij het eerste licht moeten doen .... begrijp ik ... als er veel verkeer zou zijn en ik dus de mogelijkheid niet meer zou hebben om dat na het tweede licht te doen ... maar je bent toch niet verplicht om nog langer op voorhand voor te sorteren als dat niet hoeft ?


bon nu een nieuwe afspraak vastleggen ... ik trek het mij niet aan ... alleen moet ik 45 dagen wachten eer ik mijn volgend examen kan gaan afleggen

groeten en alvast merci voor de vele tips op dit forum !!!

P.S.: mijn begeleider zei dat we misschien een rijles moeten nemen met iemand die hij kent ... hij begon te twijfelen aan zijn eigen kunde als bestuurder ... raden jullie mij dit aan ?
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4323
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: examen alken 24 augustus = niet geslaagd

Bericht door Stefan Peeters »

bartjedirkx schreef:mijn begeleider zei dat we misschien een rijles moeten nemen met iemand die hij kent ... hij begon te twijfelen aan zijn eigen kunde als bestuurder ... raden jullie mij dit aan ?
Waarom zou je het niet doen?
Ook al heb je een goede begeleider, een professioneel instructeur kan je altijd nog wat bijbrengen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

En als je het doet neem dan je begeleider mee (dit mag) zo kan hij ook nog iets bijleren. :wink:

Veel succes de volgende keer :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
alan

rijexamen deurne

Bericht door alan »

EXAMENCENTRUM: DEURNE

- Zat de examinator naast of achter jou?
de examinator zat schijn achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
ik mocht vrij kiezen in de straat om te draaien
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
ik moets in een mooie s-beweging parkeren. en mocht 1 maal herbeginnen als dit nodig was.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
koelvloeistof, lichten, pinkers, geluidtoestel, spiegels en de stoel in stellen

en ik ben met een met een begeleider geweest en was van de eerste keer geslaagd
Murakami
Berichten: 4
Lid geworden op: 25 aug 2009, 00:55

Bericht door Murakami »

EXAMENCENTRUM KONTICH

Zat de examinator naast of achter jou?
Rechts achter me

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Gaf de instructie om "te keren in deze straat", dus vrije keuze. Straat was gelegen in een woonwijk, niet te druk met voldoende plaats om in 3 keer te draaien

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Instructie gekregen om te parkeren achter een auto in een straat zonder aanduidingen op de weg, dus zo dicht mogelijk tegen de rand gaan staan om hinder te vermijden. Goed gelet op aankomend verkeer, enkele auto's laten voorgaan en tijdens het manoeuvre zelf voldoende in de spiegels gekeken voor fietsers enzo.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
*Waar check je het oliepeil?
*Ruitenwissers (voor en achter - het was aant regenen)
*Dimlichten, grootlichten, mistlamp, claxon, pinkers, remlicht
*Rijhouding: polsen op stuur, been niet volledig gestrekt bij induwen van de koppeling, gordel niet over hals en voor je vertrekt zeker ook kijken dat de passagiers hun gordel dragen, spiegels goed instellen (niet moeten doen, maar heb gewoon gezegd 1/3e lucht, 2/3e baan)

Heb leren rijden met men vader. Laatste 2 maanden intensief beginnen oefenen (als je de weg kent in de omstreken van het examencentrum heb je meer zelfvertrouwen)

Ben geslaagd "met glans", geen punten van kritiek.

Enkele tips (wat de examinator zeer goed vond):
- tonen dat je voorrang wil geven (op een veilige manier, maar je zeker tonen in het verkeer)
- kijken en anticiperen, zeker als je ergens afslaat over je schouder kijken, als je van baanvak veranderd nog even naar links of rechts kijken voor de dode hoek etc

Veel succes iedereen en bedankt aan de makers van deze site :!: :!:
Miertje

Bericht door Miertje »

EXAMENCENTRUM: ASSE - MOLLEM

Examinator vroeg me de moterkap open te doen en vanalles aan te duiden, dan instappen, richtingaanwijzers, enz. Het ging allemaal heel snel en goed. Ik had wel veel zenuwen.

Op de baan is alles vlot verlopen, borden gerespecteerd, in een vlotte beweging achterwaarts geparkeerd, gekeerd in een smalle straat, richtingaanwijzers gebruikt, voorang verleend, bochten goed genomen,...

Resultaat: niet geslaagd

Uitleg van de examinator: richtaanwijzer veel vroeger aanzetten bij het parkeren (ik had hem aangezet toen ik naast het voertuig stond)
Meer in de spiegels kijken (voor fietsers) bij het afdraaien.

Besluit: Ik begrijp er niets van dat zulke opmerkingen ervoor zorgen dat ik niet geslaagd ben. Ik vond het niet eerlijk en heb dat ook gezegd. Volgende keer beter werd mij gezegd. Allé dan,heb gebeld voor een volgende afspraak en ze zitten vol tot november. Mag ik 3 maanden wachten...

Ik had het echt niet verwacht
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Sorry Miertje,
Maar het niet of te weinig kijken bij het afslaan naar fietsers is nog thans een goede reden om niet te slagen.

Je zult zelf ook nog wel fietsen en het niet leuk vinden te weten dat als er iemand afslaat er niet naar je gekeken word.
(kan levensgevaarlijk zijn)

Dat te vroeg pinken is wel een opmerking maar geen reden tot buizen neem ik aan.

3 maanden wachten is niet leuk maar probeer er het positieve uit te halen en dit wil zeggen dat je ruim tijd hebt om te oefenen.
veel succes :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11372
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef:Dat te vroeg pinken is wel een opmerking maar geen reden tot buizen neem ik aan.
Het is veel te laat pinken, bij het parkeren pas wanneer ze naast de reeds geparkeerde wagen staat.
En dat is echt wel rijkelijk laat ...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Klopt inderdaad, had ik verkeerd gelezen :oops:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie