**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
wita
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 apr 2009, 14:13

geslaagd

Bericht door wita »

Woensdag 17 juni 2009 om 13u 30 heb ik voor de tweede keer mijn examen afgelegd in Asse.

De examinator zat schuin rechts achter me, een correcte persoon. mijn nieuwe rijbegeleidster babbelde de hele rijexamen.

voorgaande controles: slijtage van de banden, alle lichten; stoplichten, claxon en richtingsaanwijzingen.

Het examen zelf: we reden het examencentrum uit, draaide de eerste straat rechts, voorbij het rondtonde, door het tunnel en de eertse straat rechts (tuinwijk) in, maar we waren verplicht terug te keren, omdat er een dodelijk ongeval was in dat straat. Dus mijn eerste keren in een smalle straat.

In een andere tuinwijk parkeerde ik achter een zwarte auto (een beetje helling). In een vlotte s-beweging. Hij vertelde me om uit te stappen en de nodige voorzorgen te zeggen.
Bij het terug instappen, reden we het tuinwijk uit, maar op het einde van de straat liep het dood, dus keren. Mijn tweede terugkeren in een smalle straat tussen twee geparkeerde wagen. Dat liep vlot in drie bewegingen.

De tuinwijk uit, reden we door het centrum,we zaten in de fille. Aan de panoskruispunt, vroeg hij me of ik de weg kende van het examencentrum, waar ik knikte van wel, mocht ik ernaar toe rijden. In het examencentrum vroeg hij me wat ik ervan vond. Lachend vertelde ik, gebuisd? :oops: :roll: hij anwoordde: denk je? oke, dan is het snel geregeld. Wacht even binnen, ik zal je papieren komen brengen. een kwartier later kwam hij buiten en gaf de papieren aan mijn begeleidster. Annemie (begeleidster) antwoordde: je bent geslaagd :P :P :!:


Mijn dag kon niet meer kapot en over mijn beoordeling stond hetzelfde als op mijn eerste examen.

De examinator vroeg me waarom ik zo lang met mijn examen gewacht heb. Hij vond dat ik heel goed gereden heb, alle borden kennen en vooral voorrang van rechts verlenen.


Bedankt
Inazuma
Berichten: 11373
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

bjorn13579 schreef:GVD he voor de tweede keer gebuisd dinsdag. De eximantor zei dat ik 5 x voorrang van rechts niet had opgemerkt. Ik ga er met drie niet akkoord, maar dan ben ik nog terecht gebuisd.
Dat is toch teken dt je daar dringend aanzienlijk meer op moet gaan letten.

Alleen lagen die wegskes verscholen achter het gras, stond er geen bord voor en alleen een plaat van 70 achter.
Wanneer een snelheids- of voorrangsbord (zeker de B9 Afbeelding ) geplaatst / herhaald wordt, is dat vaak een handige aanwijzing dat je iets ervoor een zijweg gaat passeren.

Met groeiende ervaring ga je dergelijke aanwijzingen ook beter leren lezen - en dat is helaas geregeld ook nodig.

Het Vlaams bermdecreet laat pas maaien toe vanaf 15 juni, en uiteraard kan men dan niet ineens tegelijk overal gaan maaien.
Resultaat : een hoop borden gaat in variabele mate verscholen achter onkruid, zichtbaarheid op kruispunten en in bochten die erg beperkt wordt, ...
Onkruid gaat in Vlaanderen blijkbaar boven verkeersveiligheid.


[afsplitsing over bermflora naar viewtopic.php?t=10087 ]
Nu moet ik nog eens 6 uur rijles en dan heb ik er in het totaal 29 gehad. En nu ging het parkeren geod.
Dan gaat het parkeren nadien ook nog wel goed gaan hoor ;)

Meer succes de volgende keer :!:
Laatst gewijzigd door Inazuma op 18 jun 2009, 20:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11373
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: geslaagd

Bericht door Inazuma »

wita schreef: geslaagd :P :P :!:
Proficiat :!:
Happy

Bericht door Happy »

Examencentrum : Geel

Eigen auto, met begeleider.
Ben in het afgelopen jaar wel gewisseld van module, had eerst 20 uren uren rijlessen gevolgd bij een rijschool, maar heb geswitcht van voorlopig rijbewijs van 18 maanden zonder begeleider naar eentje met.

Bestuurszetel en linkerachteruitkijkspiegel verzetten + voorafgande controles geen probleem.
Maar zelfs dan nog kan je pech hebben, want een jongen die net voor mij was zijn auto kreeg stukken nadat hij van het terrein van het centra was gereden. Na 100 meter kon hij al terugkeren.

Richting Olen gereden, examinatrice gaf de richting goed op voorhand aan. Parkeren ging perfect, keren minder. De straat was eigenlijk breed genoeg en ook al was de auto niet super lang, toch had ik vijf bewegingen nodig. Voor de rest vlot gereden.

Geslaagd van de eerste keer met toch enkele voorbehouds:

4. Kruisen en inhalen : voorbehoud
4.2.1 zich vergewissen
-> heb enkele fietsers moeten inhalen en had blijkbaar meer in de linkerachteruitkijkspiegel moeten kijken

8. Snelheid en verkeerslichten : voorbehoud
8.8 Hindernis
8.10 Kruispunt - Borden B 1-17 (M 9-10)
-> geen idee wat dit betekent

11. Manouvres: voorbehoud
11.2.1 Keren in een smalle straat / zich vergewissen
-> duidelijker naar het eventuele aankomende verkeer kijken, in de juiste richting

Ben toch content. :o)
Inazuma
Berichten: 11373
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Happy schreef: Geslaagd van de eerste keer met toch enkele voorbehouds:
Ben toch content. :o)
Close call.
1 voorbehoud meer = terugkomen ...

Toch gefeliciteerd.
8. Snelheid en verkeerslichten : voorbehoud
8.8 Hindernis
8.10 Kruispunt - Borden B 1-17 (M 9-10)
-> geen idee wat dit betekent
Dat je beter moet uitkijken - in beide richtingen - bij het oprijden van kruispunten waar de (brom)fietsers van beide kanten kunnen komen / op een dubbelrichtingsfietspad rijden.

Gaat om de voorrangsborden
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
aangevuld met
Afbeelding
Afbeelding
FrederikVds
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jun 2009, 12:38

Bericht door FrederikVds »

EXAMENCENTRUM: SINT-DENIJS-WESTREM

Voorafgaande controles:
"Banden oppompen" (dus ventiel aanduiden), alle lichten en de claxon gebruiken, en airco uitzetten.
Dan al was de examinator zeer onvriendelijk, vind ik. Toen ik bijvoorbeeld mijn ventiel moest aanduiden, deed ik dat vooraan (de examinator stond ongeveer in het midden van de auto), maar ze negeerde het en liep naar achter en herhaalde de vraag.

Verloop:
De route begon in de richting van de Beukenlaan, die ik naar links op moest. Aangezien we midden in het spitsuur zaten was er een aantal minuten lang geen opening. Dan was er een opening: geen auto's van rechts, één auto links, maar meer dan voldoende tijd om over te steken. De examinator keek op dat moment naar rechts.
Op dat moment beslis ik om de baan over te steken, maar de auto links (die uit een bocht kwam) begint op hetzelfde moment te versnellen naar rond de 75 (in de bebouwde kom). Het was echter te laat om nog veilig te stoppen (zonder half op de baan te gaan staan). En aangezien ik meer dan genoeg tijd had toen hij 50 reed, had ik ook nu nog (nipt) genoeg tijd.
Toen keek ook de examinator naar links, en aangezien ze die auto nu 75 zag rijden, begon ze in paniek te roepen dat ik moest stoppen. Dat heb ik gelukkig niet gedaan, want dan was het écht gevaarlijk geweest. Ik ben wel zo dom geweest om door haar overdreven reactie minder snel te gaan rijden, waardoor die auto van links heeft moeten vertragen naar 50 om mij niet te raken (wat daar nochtans de maximumsnelheid is, maar goed). Hij claxonneerde, niet omdat ik overstak, maar omdat ik vertraagde. Daarna reden we terug naar het examencentrum, en ben ik niet geslaagd, met als enige fout:
- Voorrang: SLECHT (met vermelding van het verkeersbord).

Nu, ik kan natuurlijk niet bewijzen dat die auto versnelde, noch waarom hij geclaxonneerd heeft. Het is wel een feit dat er geen reëel gevaar was op een botsing, ondanks de overdreven snelheid van de andere auto.
Het is ook een feit dat het onverantwoord is om midden op zo'n kruispunt te roepen dat ik moet stoppen.

Nu ja, ik kan helemaal niets bewijzen, dus een klacht indienen is zinloos, maar toch voel ik mij bedrogen. Ik had rekening moeten houden met het feit dat die auto kon versnellen, maar ik had geen zin om nog een half uur te wachten tot ik die straat op kon rijden. Dat doe ik natuurlijk bij mijn volgend examen wel, zoiets lappen ze mij geen tweede keer. Een zware fout had ik nog akkoord mee kunnen gaan, maar meteen gebuisd vind ik zwaar overdreven.

En de ergste verrassing moest nog komen: meteen daarna heb ik een nieuwe afspraak gemaakt, op de vroegst mogelijke datum, maar er is op dit moment blijkbaar een wachttijd van vier maanden! Is het echt niet mogelijk om naar Eeklo of Brakel te gaan?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

met een rijschool mag je naar het examencentrum waarbij de rijschool hoort...

Het kan zelfs zijn, dat je met een rijschool in je eigen buurt, je sneller een examenplaats hebt in Sint-Denijs...
FrederikVds
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jun 2009, 12:38

Bericht door FrederikVds »

accer schreef:met een rijschool mag je naar het examencentrum waarbij de rijschool hoort...

Het kan zelfs zijn, dat je met een rijschool in je eigen buurt, je sneller een examenplaats hebt in Sint-Denijs...
Ik heb rijschool gedaan hier in Gent. Als ik mijn examen met hun doe, mag ik dan mijn eigen auto gebruiken?
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

examen met de rijschool is met een van hun lesvoertuigen...

Maar, informeer eerst eens of je wel vroeger kan eh... Zelfs met rijschool zijn de wachttijden soms lang...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

FrederikVds schreef:zoiets lappen ze mij geen tweede keer
... maar ik had geen zin om nog een half uur te wachten tot ik die straat op kon rijden
Niemand heeft jou iets gelapt. Je hebt een zware inschattingsfout gemaakt en dat kon erge gevolgen hebben. Wees de volgende keer wat geduldiger tot je zeker bent dat je zonder te hinderen veilig kunt oversteken.
Vond je begeleider/instructeur dat je veilig kon oversteken?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Inazuma
Berichten: 11373
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

FrederikVds schreef:Het was echter te laat om nog veilig te stoppen (zonder half op de baan te gaan staan).
Stoppen is dan enkel goed als je nauwelijks de andere rijbaan opgereden bent, en het dwarsende verkeer nog makkelijk voor je langskan.
Toen keek ook de examinator naar links, en (...) begon ze in paniek te roepen dat ik moest stoppen. Dat heb ik gelukkig niet gedaan, want dan was het écht gevaarlijk geweest.
Inderdaad - stoppen terwijl je voor een goed deel op de rijstrook van het aankomende verkeer staat is het domste wat je dan kan doen.

Toch doen vele bestuurders die de voorrang negeren / verkeerd inschatten dat net wel.
Op die manier ontneemt men vaak ook de andere partij de mogelijkheid om nog uit te wijken - en de uitwijkmogelijkheid die je laat, leidt regelrecht naar de tegenliggers ...

Nipt genoeg is niet voldoende bij voorrangssituaties.

50 is 14m/s
75 is 21m/s

Gezien je op een paar sekonden een rijstrook dwarst vanuit stilstand, praten we over een veiligheidsmarge die je aanhoudt van 7m/s (het verschil tussen de 2 snelheden) x pakweg 3 sekonden of 21m ; 28m bij 4 sekonden.
Da's nogal weinig hé ...
Het dwarsende verkeer is aan 50 km/u dan op 1,5 sekonde tot 2 sekonden bij jou ...
Voor de Average Joe in zijn blikken doos gaat men uit van 1 sekonde reaktietijd
FrederikVds
Berichten: 8
Lid geworden op: 23 jun 2009, 12:38

Bericht door FrederikVds »

De Rijprof: Ik deed het examen met mijn vader, hij zei dat hij ook doorgereden zou hebben, als het geen rijexamen was (en hij is geen roekeloze chauffeur, integendeel). Hij zei wel dat hij tijdens een rijexamen gewacht zou hebben. Maar ja, ik was bang dat, als ik nog wat langer zou wachten, de examinator zou denken dat ik te onzeker rijd.

Inazuma: Ik heb het gemeten op Google Earth (de afstand tussen de zijstraat waar ik uitkwam, en de bocht waar de auto toen reed), en de auto was op het moment dat ik vertrok ongeveer 100 meter ver.
Laten we zeggen dat het ongeveer 3 seconden duurt om vanuit stilstand op de andere rijbaan te komen. Dan blijft er aan 50 km/h nog 58m over, aan 75 km/h nog maar 37m.
Aan 50 km/h had die auto dus nog 4 seconden reactietijd, aan 75 km/h nog maar anderhalve seconde, net te weinig om veilig te zijn.
Ik dacht dat 4 seconden veiligheidsmarge wel genoeg zou zijn, of niet? Zo niet, wat is dan wel een goede afstand? Anderhalve seconde is natuurlijk te weinig, en ik vermoed dat ze mij daarop beoordeeld heeft.
Gast

Bericht door Gast »

Mijn rijinstructeur zegt zo
Bij twijfel altijd blijven staan.
GRO
Administrator
Berichten: 12773
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ooit zelf meegemaakt als begeleider:

De leerling moet linksaf slaan. Hij stopt voor het kruispunt en laat drie tegenliggers eerst het kruispunt oversteken.

Na die drie komt in de verte nog een auto aan. Ik dacht: 'die gaat nu toch niet blijven wachten tot die vierde auto ook hier is'.
De leerling wachtte gelukkig niet en reed rustig het kruispunt op om linksaf te slaan. Pas nadat hij was afgeslagen bereikte de andere auto aan het kruispunt.
Ik dacht 'goed zo'.

Na het examen kreeg de leerling een opmerking:
"Je laat drie auto's het kruispunt oversteken en dan sla je linksaf terwijl je ziet dat er nog een auto aankomt".
Gast

Examencentrum Erembodegem

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: EREMBODEGEM

- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter (niet met rijschool maar met begleider)

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Ze zei: 'Keer je hier maar in deze straat.' Er waren behoorlijk wat bochten in de straat, ik reed die voorbij op zoek naar een recht stuk (+/- 100m ver). Toen zei de examinator op een boze toon: nu hebt ge toch al tijd genoeg gehad om u te keren? Heb me dan maar gekeerd net voorbij één van de bochten, hoewel dit me niet de veiligste oplossing leek, en de straat nog lang niet ten einde was...

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Gewoon een S-beweging maken, had ik heel goed geoefend en is perfect verlopen. Toen moest ik uitstappen: koppeling neutraal, handrem aan, motor stil, ...

- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Eerst moest ik de zetel ontregelen, en de linkerzijspiegel, vervolgens weer alles op z'n plaats zetten.
Dan kwamen alle lichten aan de beurt: standlichten, dimlichten, grootlichten, mistlichten, richtingsaanwijzer links-rechts, voorruitverluchting, achterruitverwarming, toeter.
Ten slotte moest ik aangeven hoe je de bandenslijtage kan zien.

- Resultaat: Niet geslaagd
1. Bediening voertuig: voorbehouden
1.7 rem- en vertragingstechnieken (soms te snel koppeling induwen zonder dat het nodig is)
2. Plaats op de openbare weg: slecht
2.1 rechts houden (dit was dus een misverstand van mijn kant uit (vraag me ni waar ik met m'n gedachten zat): ze stuurt me langs een smal baantje langs de spoorweg. aan de rechterkant van het baantje was een strook van +/- 50 cm in kasseiën, verder was er een rijstrook ter breedte van één auto. ik was er dus heilig van overtuigd dat de strook in kasseiën voor fietsers bestemd was *bloos* en reed daar dus netjes naast. conclusie: het was geen fietspad en ik reed niet rechts van de rijbaan. (tussenkomst examinator: gebuisd, maar dat wist ik op dat moment nog niet!))
5. Richtingsverandering: voorbehouden
5.1 zich vergewissen bord F50BIS

Aangekomen aan het examencentrum: zowel papa als ik met positief gevoel, kreeg ik de boodschap te horen: in dat baantje heb ik je examen stopgezet! Ik vrees dat je nog eens terug zal moeten komen, verder was alles goed.
Ik had het geappreciëerd als ik dat vanaf dat moment had geweten, nu was de ontgoocheling des te groter...
Blijkbaar had ik uit haar tussenkomst al moeten afleiden dat het ermee gedaan was...
Volgende keer beter, maar wachttijd tot september!
Plaats reactie