begeleider mag geen aanwijzing geven aan zijn L ?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
patlutjim

Een goede begeleider heeft alles voor de leerling gezien !

Bericht door patlutjim »

Inazuma het spijt me,als de leerling vertrek op zijn of haar geparkeerde plaats zonder veiligheidsgordel dan zal de examinator de leerling voor hij of zij de helling heeft bereid om de openbarenweg op te rijden een teken geven dat ze hun veiligheidsgordel vergeten zijn in te klikken !

Wat is een goede begeleider ; als de leerling een kruispunt rechts moet afslaan,dan heeft een goede begeleider 20 meter voor hij het kruispunt nadert al gezien wat het verkeer voor,links en rechts en zeker wat rechts achter gebeurde zeker als er een fietser of een bromfietser op het fietspad aan gereden komt en de leerling begin tog rechts af te slaan,dan weet de begeleider nu is het moment om over zijn schouder te kijken en dan zal de examinator daar niets van zeggen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: Een goede begeleider heeft alles voor de leerling gezien

Bericht door Stefan Peeters »

patlutjim schreef:Mag een begeleider met zijn hoofd naar rechts draaien om over zijn schouder mee te kijken als zijn leerlingen naar rechts gaat afslaan ?
Moet een leerling eerst zijn veiligheidgordel aan doen voor de begeleider zijn veiligheidsgordel mag aandoen ? Want ik lees dat nergens in de praktijkboek en ook niet in de praktijkboek gratis rijbewijs online ?
patlutjim schreef:Inazuma het spijt me,als de leerling vertrek op zijn of haar geparkeerde plaats zonder veiligheidsgordel dan zal de examinator de leerling voor hij of zij de helling heeft bereid om de openbarenweg op te rijden een teken geven dat ze hun veiligheidsgordel vergeten zijn in te klikken !

Wat is een goede begeleider ; als de leerling een kruispunt rechts moet afslaan,dan heeft een goede begeleider 20 meter voor hij het kruispunt nadert al gezien wat het verkeer voor,links en rechts en zeker wat rechts achter gebeurde zeker als er een fietser of een bromfietser op het fietspad aan gereden komt en de leerling begin tog rechts af te slaan,dan weet de begeleider nu is het moment om over zijn schouder te kijken en dan zal de examinator daar niets van zeggen.
:shock: Wat is nu eigenlijk nog de meerwaarde van de antwoorden die Inazuma, Benny, Ketje en de andere mensen hier gegeven hebben?

Je stelt een vraag en nadat er uitgebreid op geantwoord is, geef je zelf het (of beter: een) antwoord (want veel wijzer word ik er niet van)...
Waarom stel je eigenlijk nog vragen wanneer je het antwoord toch al op voorhand denkt te kennen?

Waarom steken wij onze (schaarse) vrije tijd hier dan nog in?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Gans deze discussie komt op het volgende neer:
de begeleider/instructeur mag het examen - dus het rijgedrag van de kandidaat - niet of zo min mogelijk beïnvloeden.
Tot spijt van wie dit onzinnig vindt.
Die kan zich dan best wenden tot de inrichtende instanties ergens in Brussel.
patlutjim

Mijn antwoorden zelf zijn niets tegen jullie antwoorden !!!

Bericht door patlutjim »

Eerst wil ik,Eugeen,Digital,Benny Stinkens,Rafeal,Inazuma,Xantingo,De rijprof,Ketje + alle forumbezoekers die mijn vragen heeft beantwoord, bedanken allemaal.

Mijn taak zit er weer op,dit was mijn laaste nieuw onderwerp + nieuwe antwoorden tegeven.

:!: Dat is niet waar,jullie antwoorden hebben heel veel bij gedragen aan forumbezoekers !

Bedankt allemaal voor deze goede website + voor deze forum en hopen dat jullie nog lang mogen doorgaan en tot ziens ? :wink:
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Inazuma schreef: Wie heeft dat dan bedacht - want in de rijbewijswetgeving is het niet terug te vinden.

Dit maakt de aanwezigheid van een begeleider / instructeur in het voertuig tijdens het examen vrij zinloos.


Dus als de kandidaat vertrekt zonder gordel, dwingt een examencentrum hiermee de begeleider/instructeur om ook de wegcode te gaan overtreden - dit is totaal onaanvaardbaar en uiteraard onveilig :!:

En als de kandidaat bestuurder niet kijkt, knallen we met z'n allen blind een kruispunt op :?:
De éne omdat hij niet kijkt, en de andere omdat hij niet mag kijken ... Goe bezig :!:
Wie het bedacht heeft weet ik niet. :wink:

Je voorbeeld van het niet dragen van de gordel vind ik een beetje raar, want volgens jou dwingt het examencentrum de begeleider/instructeur een overtreding te begaan omdat de kandidaat hem vergeet :?:

Ik ga je een ander voorbeeld geven: de kandidaat rijdt te snel op een examen.
Dwingt het examencentrum de begeleider/instructeur om dit te aanvaarden :?:
Helemaal niet. ik heb keuze zat namelijk:
1) ik rem zelf = kandidaat gebuisd
2) ik zeg kandidaat dat hij moet remmen = kandidaat gebuisd
3) ik doe niets en hoop dat de examinator op dat moment slaapt = ook kandidaat gebuisd maar niemand heeft me gedwongen :wink:

Wat het kijken betreft moet je niet vergeten dat we wel het één en ander gewoon zijn (ik praat wel over instructeurs niet over begeleiders) ik zie meer uit mijn ooghoeken dan de doorsnee weggebruiker als hij mag kijken :wink:

En ja hoor ik heb al moeten remmen op een examen omdat een kandidaat de van rechtskomende bestuurder niet zag en ik wel.
(het resultaat: De examinator was me dankbaar want het was heel close,maar de leerling verweet me dat hij gebuisd was door mijn ingrijpen)
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Benny Stinkens schreef:Je voorbeeld van het niet dragen van de gordel vind ik een beetje raar, want volgens jou dwingt het examencentrum de begeleider/instructeur een overtreding te begaan omdat de kandidaat hem vergeet :?:
Als de begeleider/instructeur zijn gordel niet voor de leerling mag aandoen, en de leerling zonder gordel vertrekt, begaat ook de begeleider/instructeur als passagier een overtreding waarvoor hij zelf verantwoordelijk is.
Dit in tegenstelling tot overtredingen die een bestuurder zelf maakt, en waarvoor hij ook zelf verantwoordelijk is.

Overigens is er bij het parkeren een tweede gelegenheid om te zien of de bestuurder zijn gordel vanzelf aandoet .
Wat het kijken betreft moet je niet vergeten dat we wel het één en ander gewoon zijn (ik praat wel over instructeurs niet over begeleiders) ik zie meer uit mijn ooghoeken dan de doorsnee weggebruiker als hij mag kijken :wink:
Je ziet minder door de ogen opzij te draaien dan door je hoofd wat mee te draaien. Onder andere dieptezicht verdwijnt zeer snel, en je ziet niet bepaald veel verder naar opzij.
En bovendien doet niet iedereen even vaak examen als een rij-instructeur.

Als het in je voorbeeld heel close was, dan had je de auto van rechts niet een fractie later moeten zien ... en jij kan dan nog zelf ingrijpen.
Met een begeleider is er nog de aanzienlijke vertraging voor de kandidaat reageert op een "STOP !" van de begeleider / examinator.
ketje schreef:de begeleider/instructeur mag het examen - dus het rijgedrag van de kandidaat - niet of zo min mogelijk beïnvloeden.
Beïnvloedt een begeleider/instructeur het gedrag van de kandidaat door te doen wat hij wettelijk moet doen, dan wel wat hij om veiligheidsredenen eigenlijk hoort te doen als begeleider/instructeur :?:

Welke KB / MB / ministriële rondzendbrief legt deze maatregel of eerder deze specifieke interpretatie ervan op :?:
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

xantingo schreef:Zoals Ketje terecht zegt: een begeleider die zijn benen constant tegen zijn stoel aanhoudt en zijn rechter been strekt op cruciale ogenblikken geeft wel degelijk een teken aan de kandidaat.
Wat voor zin heeft het beenstrekken anders? Er staan toch geen pedalen voor de begeleider...
Da's duidelijk toch van een heel andere orde dan dat de begeleider zijn gordel op een normale manier aandoet, of gaat kijken naar waar zijn kandidaat bestuurder eveneens naar zou moeten kijken.

Overigens betwijfel ik ten zeerste dat een kandidaat bestuurder die een kruispunt niet ziet aankomen , wel de hoofdbeweging van zijn instructeur / begeleider gaat opmerken ...
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Inazuma schreef:Als de begeleider/instructeur zijn gordel niet voor de leerling mag aandoen, en de leerling zonder gordel vertrekt, begaat ook de begeleider/instructeur als passagier een overtreding waarvoor hij zelf verantwoordelijk is.
Dit in tegenstelling tot overtredingen die een bestuurder zelf maakt, en waarvoor hij ook zelf verantwoordelijk is.
@Inazuma,

Je hebt gelijk in die zin dat een begeleider niet mag "zondigen" omdat de leerling "zondigt".

Maar mijn ervaring tijdens het praktijkexamen is deze.

De leerling vertrekt met de auto op het terrein van het examencentrum en rijdt vervolgens richting openbare weg.
Stel dat de leerling, voor hij de openbare weg oprijdt, de veiligheidsgordel niet heeft aangedaan, dan zal de examinator wel tegen de leerling zeggen voor hij de openbare weg oprijdt: "stop even je moet je veiligheidsgordel nog aandoen".

Je zal het met mij eens zijn dat het niet de bedoeling kan zijn dat de begeleider, zodra iedereen ingestapt is, heel ostentatief zijn veiligheidsgordel begint vast te maken, zodat de leerling dit alvast niet zal vergeten.

De bedoeling van het praktijkexamen is om de rijbekwaamheid en het verkeersinzicht te testen. Een begeleider of een rijinstructeur wil uiteraard dat zijn leerling slaagt. En uiteraard zullen soms wel eens afspraakjes gemaakt worden in die zin van "als ik aan mijn oor krap, dan is het een zone 30" "als mijn vingers als een vuist op mijn been liggen is het 50 km/uur". Maar ik denk dat de meeste examinators dat snel doorhebben.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Aan Eugeen:

De zaken die jij beschrijft zijn dan ook hints/instructies aan de kandidaat. Heel duidelijk aanwijzingen dus. Maar een gordel aandoen, op een normale manier, is toch totaal geen hint of wat dan ook? Het is gewoon de normale gang van zaken. Zolang de begeleider de gordel niet ver voor hem uittrekt of er duidelijk de nadruk op legt, is dat toch geen onaanvaardbaar gedrag...

Al de zaken die hier beschreven worden zoals aan het oor krabben of regelmatig eens hoesten, dat zijn allemaal stuk voor stuk zaken die opzettelijk zijn en hints/instructies aan de kandidaat geven. Uiteraard zijn zo'n zaken niet toelaatbaar. Er is echter wel een groot verschil tussen de voorbeelden die de OP geeft, en de voorbeelden die hier aangehaald worden.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

eugeen schreef: De leerling vertrekt met de auto op het terrein van het examencentrum en rijdt vervolgens richting openbare weg.
Volgens het KB 23/3/1998 zoals aangepast door Landuyt en de omzendbrief uit 2006 hierover, gebeurt het examen B volledig op de openbare weg.

KB:

Bijlage 5: Praktisch examen - Examen inzake rijvaardigheid en rijgedrag.
III. RIJVAARDIGHEID EN RIJGEDRAG MET BETREKKING TOT DE CATEGORIEËN B en B + E

B. De proef op de openbare weg gaat over de volgende punten :

17. Categorie B : de volgende manoeuvres worden op de openbare weg uitgevoerd :
1. Voorafgaande controles.

a) Verstellen van de zitplaats van de bestuurder voor een juiste zithouding;
b) Afstellen van de achteruitkijkspiegels, veiligheidsgordel en hoofdsteun;
c) Nakijken of de portieren goed gesloten zijn;
d) Banden, remmen, stuurinrichting, vloeistoffen, lichten, verluchting, richtingaanwijzers en geluidstoestel worden steekproefsgewijze gecontroleerd;
e) De nodige voorzorgsmaatregelen nemen bij het verlaten van het voertuig;

2. Keren in een smalle straat;

3. Parkeren achter een voertuig.



Rondzendbrief stelt net hetzelfde:

Op 1 december 2006 zullen de manoeuvers op het privéterrein worden geïntegreerd in het examen op de openbare weg.
De volgende manoeuvers zullen op de openbare weg worden
uitgevoerd :
1. Voorafgaande controles.
a) Verstellen van de zitplaats van de bestuurder voor een juiste
zithouding;
b) Afstellen van de achteruitkijkspiegels, veiligheidsgordel en hoofd-
steun;
c) Nakijken of de portieren goed gesloten zijn;
d) Banden, remmen, stuurinrichting, vloestoffen, lichten, verluchting
richtingaanwijzers en geluidstoestel worden steekproefsgewijs gecon-
troleerd;
e) De nodige voorzorgsmaatregelen nemen bij het verlaten van het
voertuig.

2. Keren in een smalle straat;
3. Parkeren achter een voertuig.



Welke mij onbekende latere wijziging per KB / MB / omzendbrief laat dan toe hier van af te wijken en examen B opnieuw gedeeltelijk af te nemen buiten de openbare weg :?:
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Inazuma schreef:Welke mij onbekende latere wijziging per KB / MB / omzendbrief laat dan toe hier van af te wijken en examen B opnieuw gedeeltelijk af te nemen buiten de openbare weg :?:
Je vertrekt nog steeds op de parking van het examencentrum, dat bedoelt Eugeen, en dat had je vermoedelijk zelf ook al door. Beetje onnodig om hier nog langer over verder te drammen imo, het is ondertussen duidelijk dat een begeleider geen overdreven toeren moet uithalen om zijn leerling het makkelijker te maken.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Volgens het KB 23/3/1998 zoals aangepast door Landuyt en de omzendbrief uit 2006 hierover, gebeurt het examen B volledig op de openbare weg.
Misschien een tijdje geleden dat jij nog in een examencentrum bent geweest.

De voorafgaande controles gebeuren op het terrein van het centrum voor de kandidaat vertrekt richting openbare weg.

Nu laten wij ons niet ze druk maken over die gordel. Ik vermoed nu toch wel dat de meeste leerlingen de gordel zullen aandoen bij het begin van het examen.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

Het lijkt mij logisch, dat een begeleider er zit om mee te kijken... Op dat moment moet een kandidaat bewijzen dat hij het alleen kan, maar die zin zegt het zelf: hij moet het nog bewijzen. Dus je kan er dan onmogelijk vanuit gaan dat dat zo is. Kijken nadat de kandidaat gekeken heeft, en zo nog snel en genoeg zien, vraagt veel meer oefening dan een begeleider ooit gaat krijgen. Een LEERLING bestuurder op de baan laten rijden, en zijn 'leraar' niet mogen laten meekijken of het goed verloopt? Daar blijf ik toch liever bij uit de buurt. Een dokter in opleiding, die voor de eerste maal een bepaalde ingreep helemaal zelf gaat uitvoeren, en daarbij zijn aanwezig (naast de kandidaat) een 'examinator' en de opleidende arts. Wil dat dan zeggen dat die opleidende arts niet mag meekijken, en moet wachten tot de monitors beginnen tuten voor hij iets kan doen? Nee, het is de bedoeling dat die constant meekijkt.

Ik begrijp ook het verschil, met een begeleider die heel de rit naar het plafond zit te staren, en bijvoorbeeld op een kruispunt dat gekend staat voor zijn moeilijkheid, opeens heel intensief en met grove bewegingen gaat kijken, dat dat een teken is...
Hetzelfde met hoesten: ja, een hoestbui bestaat nu eenmaal ook zo gewoon. De enige manier om die te onderscheiden van een teken naar de kandidaat, is om te zien op welke momenten de hoestbuien komen, en hoe natuurlijk ze lijken. Verschrikkelijk moeilijk, daar moet ge medische ervaring voor hebben (hoe klinkt een hoestbui?) en psychologische opleiding (inschatten wat opzettelijk is en wat gewoon toeval is...) Krijgen de examinatoren zo'n opleiding?
Gewoon zeggen: jij hoestte wel veel, die zou bij mij nog al iets hoeren. Ikzelf, en mijn vriendin zijn op het moment ziek. Ik met mijn keelontsteking, hoest zelfs vaak expres, omdat het daardoor druk en pijn in mijn keel achteraf verlicht. Mijn vriendin heeft een infectie op haar luchtwegen, en hoest elke 2 minuten de longen uit haar lijf.
Stel dat een van ons begeleider zou moeten zijn op een examen, dan gaat da nie ofwa?
En mensen die just gistere ne muggenbeet hebben opgelopen eh, die krabben veel.
En mijn schoonmoeder met artrose op de bovenste rugwervels, én astma, die hoest ook om de zoveel tijd, en die verzet zich ook, die pakt zelfs een baar vast (voor wie het interieur van de kia sportage kent). En vooral als er een bocht/kruispunt aan komt, want die heeft verschrikkelijk veel last van hare rug in de auto. Dat kan al snel als teken beschouwd worden, hoewel zij gewoon haar uiterste best doet om die nacht nog te kunnen slapen...

Is een examinator werkelijk in staat de cheaters eruit te pikken?


Nu, ik zou het niet weten, maar ik geloof nooit dat een examinator zo snel durft zeggen: jij gaf een teken. Die zal daar wel héél veel aanwijzingen voor gekregen hebben voor hij/zij die kaart durft spelen; maar zelfs dan, mijn eigen mening is dat een examinator onmogelijk in staat is om met 100% zekerheid een valsspeler eruit te halen.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

accer schreef:Het lijkt mij logisch, dat een begeleider er zit om mee te kijken... Op dat moment moet een kandidaat bewijzen dat hij het alleen kan, maar die zin zegt het zelf: hij moet het nog bewijzen. Dus je kan er dan onmogelijk vanuit gaan dat dat zo is. Kijken nadat de kandidaat gekeken heeft, en zo nog snel en genoeg zien, vraagt veel meer oefening dan een begeleider ooit gaat krijgen. Een LEERLING bestuurder op de baan laten rijden, en zijn 'leraar' niet mogen laten meekijken of het goed verloopt? Daar blijf ik toch liever bij uit de buurt. Een dokter in opleiding, die voor de eerste maal een bepaalde ingreep helemaal zelf gaat uitvoeren, en daarbij zijn aanwezig (naast de kandidaat) een 'examinator' en de opleidende arts. Wil dat dan zeggen dat die opleidende arts niet mag meekijken, en moet wachten tot de monitors beginnen tuten voor hij iets kan doen? Nee, het is de bedoeling dat die constant meekijkt.
Wat een nonsens vergelijking. Eerste keer rijden vs eerste keer ingreep. Niet eerste keer examen vs eerst keer ingreep. Een examen is geen probeersel in de hoop dat je slaagt, neen, een examen is iets waar je goed op voorbereidt hoort te zijn. Wanneer je je examen gaat afleggen hoor je zelf in staat te zijn om goed te kunnen kijken. Kan je dat niet, dan hoor je nog geen examen te doen. Geen examen, dan doet je begeleider wat hij wil, al gaat hij voor je hangen om eerst zelf te kijken.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Veiligheid boven alles!

Als instructeur/begeleider MOET je de veiligheid garanderen dus MOET je kijken.
Het is niet de bedoeling om de kandidaat te helpen of hints te geven.
Je mag in principe niet voorkijken maar als de kandidaat niet of te laat kijkt, MOET de instructeur/begeleider kijken.
Je mag geen enkel risico nemen.
Inazuma heeft gelijk, de instructeur/begeleider is verantwoordelijk.

Als het voorkomt dat een instructeur/begeleider teveel moet voorkijken is dat een duidelijk teken dat die kandidaat nog niet klaar is voor een definitief rijbewijs.
Het omgekeerde gebeurt wel eens meer, m.a.w. dat de begeleider helemaal niet durft te kijken, want het zou algauw als hint worden aanzien door de examinator. En zo gebeuren er wel zeer spannende, risicovolle ritten.

Conclusie: niet overdreven gaan voorkijken als dat niet nodig is maar ook geen enkel risico nemen en KIJKEN :shock: als het echt nodig is :!:
Safety First !
Rafael schreef:Wanneer je je examen gaat afleggen hoor je zelf in staat te zijn om goed te kunnen kijken. Kan je dat niet, dan hoor je nog geen examen te doen.
Vele kandidaten (en hun begeleiders) denken van zichzelf dat ze klaar zijn voor het examen... :?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie