**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
peter3000
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 sep 2008, 15:22

Re: praktijkexamen in Haasrode + routes

Bericht door peter3000 »

Inazuma schreef:daarvoor kan elk kruispunt op de Leuvense ring eigenlijk dienen, Naamsepoort en Tiensepoort voorop
Gelieve vooral Parkpoort niet te vergeten :wink: (kameraad van mij is 2x gebuisd op dat kruispunt). Vandaag was het trouwens nog leuker, want de verkeerslichten aan de Parkpoort en de Tiensepoort weigerden dienst.

Ik ben trouwens vandaag mijn eerste herexamen gaan afleggen in Haasrode... en geslaagd. Uiteraard was ik verschrikkelijk nerveus, wat zich in het begin ook liet zien (paar kleine technische foutjes), maar gaandeweg ging het gelukkig beter.

De examinatrice was een heel vriendelijke (en aantrekkelijke!) dame, overigens net als mijn eerste, mannelijke examinator (al was die dan iets minder aantrekkelijk). Wat dat betreft hoeven mensen die in Haasrode gaan, geen schrik te hebben. De examinatoren zijn vlot, correct en geven ook voldoende uitleg bij fouten.

Misschien een kleine poging om mijn route te beschrijven:

Examencentrum -> Meerdaalboslaan -> Naamsesteenweg -> Huttelaan (daar ook het parkeren) -> Middelweg -> Nachtegalenstraat -> Mezenlaan -> Naamsesteenweg -> Naamsevest -> Tiensepoort -> Blijde Inkomststraat -> Burgemeestersstraat -> de Bayostraat -> PJ Verhaeghenstraat -> C. Meunierstraat -> F. Nensstraat -> Van Het Sestichstraat -> Parkstraat ->Parkpoort -> Geldenaaksebaan -> Milseweg -> A. Thiérylaan (daar ook het keren) -> Milseweg -> Geldenaaksebaan -> Meerdaalboslaan -> Examencentrum.
Laatst gewijzigd door peter3000 op 14 apr 2009, 15:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Re: praktijkexamen in Haasrode + routes

Bericht door Elke V »

peter3000 schreef:De examinatrice was een heel vriendelijke (en aantrekkelijke!) dame, overigens net als mijn eerste, mannelijke examinator (al was die dan iets minder aantrekkelijk). Wat dat betreft hoeven mensen die in Haasrode gaan, geen schrik te hebben.
:lol: :lol:
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
Ruth
Berichten: 1
Lid geworden op: 15 apr 2009, 13:20

Bericht door Ruth »

EXAMENCENTRUM: SINT-NIKLAAS

Datum: 15/04/2009, 10h40
* ongeveer 1,5 jaar in het bezit van een voorlopig rijbewijs met begeleider; wel 6 uur basisopleiding gevolgd met Sanderus Rijschool
* eerste examenpoging

- Zat de examinator naast of achter jou? De examinator zat rechts achteraan in de wagen, mijn papa zat vooraan naast mij. De examinator was een vrij afstandelijke, maar rechtvaardige vrouw die alles goed heeft uitgelegd.

- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? Ik moest keren in een smalle straat, maar toch lukte het zonder problemen in 3 bewegingen. Ik mocht zelf de plaats kiezen en heb er voor gezorgd dat ik nog ver genoeg voor het volgende kruispunt was. De straat was zeer rustig, er is geen verkeer voorbij gekomen.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
In dezelfde straat waar ik gekeerd was, moest ik me parkeren achter een zilvergrijze wagen. De examinator gaf dit goed en tijdig aan. Bij de eerste poging dacht ik dat ik met mijn achterband misschien een stukje op de boord stond. Daarom vroeg ik voor de zekerheid: "Mag ik een tweede keer proberen?". De examinatrice antwoordde: "Ja, u beslist zelf wanneer u goed staat." Bij de tweede poging lukte het perfect en daarna moest ik uit de auto stappen alsof ik een boodschap ging doen. Dit verliep vlekkeloos.

- Voorafgaande controles: wat heeft ze gevraagd?
Toen ik me ging aanmelden in het examencentrum, moest ik een klein kaartje trekken. Daarop stond het nummer twee dat de mevrouw achter de balie noteerde op mijn blad. Verder wist ik vooraf niets ivm route of controles.
Controles: alle lichten voor en achter (behalve mistlichten), claxon.
Onder de motorkap de remvloeistof aanwijzen.

- Resultaat
Van de eerste keer GESLAAGD! Ik ben superblij!

Opmerkingen op mijn blad:
2. Plaats op de openbare weg: onvoldoende
2.3 Doorlopende streep
2.10 Te veel rechts
4. Kruisen en inhalen: voorbehoud
4.2.2 Zijdelingse afstand (fietsers --> te groot)

2.3: Ik reed op een weg richting een druk kruispunt dat ik niet kende, en door de verwarring ben ik op een voorsorteervak gaan staan toen de lijn al volledig doorliep. Ik heb wel direct gezegd: "Ik besef dat ik hier een grote fout maak" en volgens mij heeft dat wel geholpen bij de onvoldoende (ipv slecht!)

2.10: 1 keer bij het rechts afdraaien lichtjes op de boord gereden met mijn rechterachterwiel, die om de tegenligger vlot te kunnen kruisen. Eigenlijk had ik even moeten stoppen.

Ik ben echt heel blij dat ik van de eerste keer geslaagd ben en besef ook echt wel dat ik geluk heb gehad, zeker met die zware fout van over de doorlopende lijn rijden. Verder heb ik - denk ik - wel goed gereden. Zeker dankzij de voorbije twee weken waarin ik zeer intensief geoefend heb met mijn papa!

Tot slot nog bedankt aan deze website en zijn makers, ik heb er massa's tips uit kunnen halen.

Groetjes, Ruth :D

PS: De massa's stress op voorhand is eigenlijk echt niet nodig... Voor je het weet ben je vertrokken en voor je het weet sta je weer stil op het examencentrum.. Die slapeloze nacht was dus niet nodig geweest :)
Gast

Bericht door Gast »

EXAMENCENTRUM: EEKLO

Datum: 16/04/2009
* ongeveer 9 maand voorlopig rijbewijs, geen rijschool
* eerste examenpoging



- Voorafgaande controles: wat heeft ze gevraagd?

Eerst alle lichten van klein naar groot tonen. ook remlicht. dan nummertje van 1 tot 6, ik had 3 wat bandenspanning was.

- Zat de examinator naast of achter jou?
Schuin achter me. Mevrouw die alles zeer zakelijk uitlegde, wat de stress niet echt ten goede kwam.

- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Ze zei op tijd achter welke auto ik moest parkeren. Dit was wel een zeer brede auto in een smal straatje wat het er niet makkelijker op maakte. Ik was te ver achteruit gereden waardoor ik deels op het trottoir (overigens zeer laag, ik voelde het met moeite dat ik erop was gereden) stond en bijna tegen een boompje daar zat . Grote fout die de concentratie volledig heeft doen verdwijnen :s. ben er nog eens uitgereden en dan wel perfect ingereden en direct juist, maar de mevrouw was niet te spreken over het troitoir.

En door gebrek aan concentratie na deze fout ben ik niet gestopt voor een voetganger aan de overkant die aanstallen maakte tot oversteken. (Aan andere kant was ook niemand gestopt en ik had dus te laat gezien dat die persoon wou oversteken).

In Eeklo zijn er ook heel veel vertragingsdingen. Bv afwisselend links rechts parkeren of een soort grasperkje ineens aan de rechterkant. Door een brede tegenligger ben ik met achterwiel ook beetje op die rand van zo'n perkje gereden. Had voor dat ding moeten stoppen, maar het is wel zowiezo geen gemakkelijk maneuver om op jou kant te blijven in smalle straten met een grote volvo. (Op mijn papier stond dat ik teveel rechts rijd, ik vermoed dat dit hierop slaat dan).

En ja dan was het gedaan en ben ik mogen terugkeren naar het centrum.

Resultaat: niet geslaagd. Kan niet zeggen dat het onverdiend is. Ik had die voetganger moeten zien en niet op borduren of randjes rijden...

Als iemand tips heeft om je te blijven concentreren nadat je iets misdoet (en examinator duidelijk ongenoegen hierover laat blijken), laat maar horen wnt over een maand probeer ik nog eens!

Groetjes!
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Grote fout die de concentratie volledig heeft doen verdwijnen :s. ben er nog eens uitgereden en dan wel perfect ingereden en direct juist,
Blijkbaar was de concentratie dan toch niet zover weg, want je parkeerde vlak erna meteen goed ... ;)
maar de mevrouw was niet te spreken over het troitoir.
Blijkbaar had je niet meer in de gaten waar je auto eigenlijk heen aan het rijden was - zie ook dat boompje - en was dat dan ook nog eens op het trottoir.
Dat kan gevaarlijk worden ...
na deze fout ben ik niet gestopt voor een voetganger aan de overkant die aanstallen maakte tot oversteken. (Aan andere kant was ook niemand gestopt en ik had dus te laat gezien dat die persoon wou oversteken).
Dat er aan de andere kant niemand stopt is uiteindelijk geen excuus - die denken ongetwijfeld hetzelfde ...
Je gaat dergelijke situaties wel vaker meemaken.
Zelfs als je stopt aan een zebrapad, doet dat bij een hoop tegenliggers nog niet een lampje aangaan dat er wel eens iemand zou willen oversteken .
In Eeklo zijn er ook heel veel vertragingsdingen. Bv afwisselend links rechts parkeren of een soort grasperkje ineens aan de rechterkant. Door een brede tegenligger ben ik met achterwiel ook beetje op die rand van zo'n perkje gereden. Had voor dat ding moeten stoppen,
Inderdaad: voorrang verlenen als je zelf een hindernis voorbij moet rijden, en uiteraard doe je dat voor de hindernis.
Met de breedte van de tegenligger heeft dat uiteindelijk niet veel te doen ...
(Op mijn papier stond dat ik teveel rechts rijd, ik vermoed dat dit hierop slaat dan)
Dat is goed mogelijk ja.
De verplichting zo rechts mogelijk te rijden, betekent niet dat je gevaarlijk ver naar rechts moet rijden, buiten de rijbaan of rakelings naast geparkeerde voertuigen moet gaan rijden.
Als iemand tips heeft om je te blijven concentreren nadat je iets misdoet (en examinator duidelijk ongenoegen hierover laat blijken), laat maar horen wnt over een maand probeer ik nog eens!
Je kan een begane fout niet meer ongedaan maken, je kan enkel zorgen dat je verder geen fouten maakt.
Als het een stevige fout was, heb je in principe niets meer te verliezen, je kan er enkel nog bij winnen en hopen dat de rest van de rit de examinator overtuigt dat het een eenmalige uitschuiver was.

Rustig blijven, een keer diep ademhalen, en weer verder.
Succes volgende maand :!:
josefke

praktijkexamen Haasrode

Bericht door josefke »

T.a.v Peter 3000

Tof dat je geslaagd bent, en dat je de afgelegde route op dit forum beschrijft
Zo zouden er meer moeten zijn.
peter3000
Berichten: 57
Lid geworden op: 06 sep 2008, 15:22

Re: praktijkexamen Haasrode

Bericht door peter3000 »

josefke schreef:T.a.v Peter 3000

Tof dat je geslaagd bent, en dat je de afgelegde route op dit forum beschrijft
Zo zouden er meer moeten zijn.
Om eerlijk te zijn, was ik er (amper 2u na het afleggen van het examen) niet meer heel zeker van welke weg ik exact had afgelegd. Op een examen ben je (ik toch) amper geconcentreerd op de straten, des te meer op al hetgeen er rond samenhangt.

Ik zou me toch niet blind staren op die routes hoor :wink: . Maar het kan wel een basis zijn om eens op te oefenen. Als je Leuven goed kent, kan je trouwens altijd een paar variaties maken op die route.
Marsmannetje

Bericht door Marsmannetje »

EXAMENCENTRUM: ALKEN

Zat de examinator naast of achter jou?
Achter mij

Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
Hij zei dat ik in deze straat moest keren, ik mocht zelf kiezen waar ik dat zou doen.

Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
Hij zei me dat ik achter 'die' auto moest parkeren, dat ik me dus langs de auto moest zetten en het manoeuvre moest uitvoeren.

Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
Koelvloeistof aanduiden, zetel achteruit zetten en zeggen wanneer deze terug correct staat, linker achteruitkijkspiegel ontregelen (maar daar moest ik zelfs geen uitleg bij geven), dan de lichten opzetten... Heel die procedure.

Het examen zelf? Ging prima! Tot aan het examencentrum was ik zelfs heel blij dat het voorbij was, en dat het zo goed was gegaan! Het was ontzettend slecht weer, het regende heel hard, dus was ik blij dat het allemaal gedaan was.

Resultaat? Gebuisd!
Ik reed te voorzichtig..
De auto stond perfect geparkeerd, hij is zelfs niet uitgestapt om te kijken... Het ging hem gewoon allemaal te traag!

Ik ben dus erg teleurgesteld.. Ik hoorde al velen zeggen 'het lag aan de examinator' (wat ik altijd dikke zever vond), maar ik moet hen toch gelijk geven. Je moet verdorie geluk hebben! Hij had al van het begin zijn oordeel klaar, we waren nog geen 2 minuten vertrokken en hij zei me 'Je mag gewoon rijden hoor'. Wat betekende 'Gas geven meiske!'

Over 2 maanden een nieuwe kans! En hopelijk een andere examinator =)
Ik heb 20 uur rijschool gedaan, ik ben niet van plan om daar nog eens 6 uur bij te voegen!
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Uw examinator gaf u na twee minuten al een hint dat je niet goed bezig was. Dan heeft hij u toch fair behandeld. Of niet?
Inazuma
Berichten: 11334
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Marsmannetje schreef:Hij had al van het begin zijn oordeel klaar, we waren nog geen 2 minuten vertrokken en hij zei me 'Je mag gewoon rijden hoor'. Wat betekende 'Gas geven meiske!'
Teneinde u vertrouwd te maken met het examengebeuren, zal de examinator geen rekening houden met de lichte fouten die u zou maken tijdens het begin van het examen.
(GOCA brochure)

Zou het kunnen dat de examinator daar inderdaad al vond dat je overdreven voorzichtig, geremd, of algemeen voor de gegeven verkeersomstandigheden te traag reed :?:
Dan heeft hij je best mogelijk nog een hint willen geven ...

Zorgen voor een vlotte doorstroming van het verkeer.
Is zo ook een belangrijk punt bij de beoordeling.
Marsmannetje

Bericht door Marsmannetje »

Uhu ! Hij heeft me zeker een hint gegeven. Hoewel ik helemaal van slag was omdat dat zo snel kwam. Zoals je zegt, ze zien eerst de lichte foutjes door de vingers... Het was op het industrieterrein, je mag daar 50, maar ook voorrang geven. Ik zal te traag voorbijgereden zijn toen.

Daarna kwam ik op de expressweg waar ik dus ook goed gas heb gegeven!

Maar in Runkst reed ik te voorzichtig... Ik vind het echt stom dat ik gebuisd ben omdat ik er 'maar' 40 reed. Maar in zo'n slecht weer durfde ik niet harder =S

Nuja, nu weet ik wat ze willen. Gas geven, als het maar vooruit gaat!
Ik heb gehoord dat er wel velen deze commentaar krijgen...
patlutjim

geef de moed niet op en denk niet aan die 6urern rijschool.

Bericht door patlutjim »

Goededag,Marsmannetje.

Neem deze goede raad aan van die examinator en probeer in die 2 maaanden aan die punten te werken wat de examinator wil bedoelen met,ik reed te voorzichtig + behoudt je goeden punten van rijden en alles zal wel in orde komen in je 2de praktijkexamen.

Ga nooit naar een praktijkexamen met het gedacht,ik hoop dat ik ander of deze een goede exmanitor krijgt.Weetje in alken zijn allemaal goede examinatoren,gewoon is het verschil tussen de examinatoren dat de één een harde stem heeft en de ander een zachte stem enz. :wink:

Nog veel geluk met je 2de praktijkexamen,maar die geluk heb jij niet nodig,omdat je de volgende keer nog beter ga rijden in de rijexamen en laat maar zie aan die ander examinator dat je kunt.
Marsmannetje

Bericht door Marsmannetje »

Hallo patlutjim!

Bedankt voor het lieve antwoord ;)
Ik ga er ook aan werken om eens goed op te trekken enzo :D Maar ik heb zo hard geoefend, en dan horen dat ik gebuisd ben omdat ik te voorzichtig was, is best een opdoffer!

Achja, een 2de keer teruggaan is niet zo erg zeker? =)
patlutjim

tot ziens ?

Bericht door patlutjim »

Marsmannetje schreef:Hallo patlutjim!

Bedankt voor het lieve antwoord ;)
Ik ga er ook aan werken om eens goed op te trekken enzo :D Maar ik heb zo hard geoefend, en dan horen dat ik gebuisd ben omdat ik te voorzichtig was, is best een opdoffer!

Achja, een 2de keer teruggaan is niet zo erg zeker? =)

Neen dat is zeker niet zo erg,je heb weer veel bij geleerd tijdens de examen. :wink:
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Je bent niet gebuist omdat je te voorzichtig reed maar omdat je waarschijnlijk te traag reed en dat is iets helemaal anders dan te voorzichtig zijn.
Je kunt nooit voorzichtig genoeg zijn.
Te traag kan ook gevaarlijk zijn of het getuigt van weinig ervaring omdat je misschien ontwikkelingen in het verkeer traag opmerkt en daar traag op reageert.

In het algemeen vraagt men om te rijden met een aangepaste snelheid. D.w.z. traag, soms héél traag, waar het moet en een normale snelheid waar het kan.

Vlot rijden is niet hetzelfde als snel rijden. Met vlot rijden bedoelt men dat je snel kijkt, beslist en doorrijdt als het kan.
Het examen afleggen aan een slakkegangetje is niet de bedoeling want daarmee toon je niet aan dat je een bliksemsnel verkeersinzicht hebt of dat je je auto goed onder controle hebt als je moet versnellen of vertragen.
Je moet kunnen contrast leggen in je snelheid. Soms heel traag en soms goed mee met het verkeer naargelang de omstandigheden.

Denk nu niet dat je overal snel moet rijden, want dat is ook weer niet de bedoeling. Denk nu niet dat je niet voorzichtig meer moet zijn. Interpreteer die dingen niet fout.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt voor je volgende examen.
Ga ook eens naar www.derijprof.be en ik wens je veel succes de volgende keer.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie