Rijbaan met eenrichtingsverkeer

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Rijbaan met eenrichtingsverkeer

Bericht door Jozef »

Een bestuurder rijdt met zijn auto een openbare weg met een rijbaan met eenrichtingsverkeer achteruit in de toegestane rijrichting in, en parkeert er zijn voertuig zonder te keren.

Heeft deze bestuurder, op basis van voormelde gegevens, een overtreding begaan, en zo ja, op basis van welke artikels uit het verkeersreglement?
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Ik versta onder: 'in de toegestane rijrichting rijden' dat de bestuurder en het voertuig zich moet verplaatsen in die richting.

Ik kan daaruit niet letterlijk opmaken of dat noodzakelijk eerst met de voorkant van het voertuig moet gebeuren, al veronderstel ik wel dat algemeen wordt aangenomen dat de voorkant eerst in die rijrichting beweegt.

Anderzijds denk ik niet dat wanneer een bestuurder die met de voorkant eerst rijdt en vervolgens stop om daarop achterwaarts een parkeerplaats tussen twee auto's in te rijden, dan dit achterwaarts rijden dan wordt beschouwd als tegen de rijrichting inrijden.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

eugeen schreef:Anderzijds denk ik niet dat wanneer een bestuurder die met de voorkant eerst rijdt en vervolgens stop om daarop achterwaarts een parkeerplaats tussen twee auto's in te rijden, dan dit achterwaarts rijden dan wordt beschouwd als tegen de rijrichting inrijden.
ik denk dat TS dat niet bedoelt
hier in 't straat zie ik het ook af en toe gebeuren, wij wonen in een straat rond een plein waar je langs één kant maar in één richting in mag rijden. nu gebeurt het regelmatig dat er iemand achteruit die straat inrijdt in de verboden rijrichting, om zich zo achteruit te parkeren in het eerste het beste plaatsje. dus in plaats van de straat rond het plein in te rijden langs de rijrichting waarin het màg, rijdt men diezelfde straat in langs de kant waarin men er niét in mag.
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Elke.V schreef:ik denk dat TS dat niet bedoelt
Daarom schreef ik:
Eugeen schreef:al veronderstel ik wel dat algemeen wordt aangenomen dat de voorkant eerst in die rijrichting beweegt.
Maar ik meen dat Jozef zijn vraag is of ergens in de wetgeving staat dat het echt met de voorkant eerst moet. En ik denk niet dat dat expliciet vermeld staat.
Elke V
Berichten: 258
Lid geworden op: 28 jul 2008, 11:40

Bericht door Elke V »

eugeen schreef:
Elke.V schreef:ik denk dat TS dat niet bedoelt
Daarom schreef ik:
Eugeen schreef:al veronderstel ik wel dat algemeen wordt aangenomen dat de voorkant eerst in die rijrichting beweegt.
Maar ik meen dat Jozef zijn vraag is of ergens in de wetgeving staat dat het echt met de voorkant eerst moet. En ik denk niet dat dat expliciet vermeld staat.
op die manier ... ja, als in een straat van A tot B eenrichtingsverkeer is in de richting van B, dan is het waarschijnlijk inderdaad niet verboden van achteruit van A naar B te rijden, maar Jozef bedoelt volgens mij van achteruit van B naar A te rijden ... en dàt mag volgens mij dan weer niét, vandaar :)
for it is not truth that makes us see, but miss and mischief that makes us blind. to reckon clarity, be clear, be clean of lie. - Henry VII
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Vooruit rijden is toch gemakkelijker? :lol:
Rij je achteruit, doe je een manoeuvre en moet je voorrang verlenen aan alle weggebruikers.
Het is niet verboden om een manoeuvre te doen op eigen verantwoordelijkheid.

maar...
wegcode schreef:23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :
1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting

Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.
stilstaan of parkeren, altijd in de rijrichting (in België).
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

Laten we even enkele gevallen onderscheiden.

Met een auto een rijbaan met eenrichtingsverkeer in de verboden richting inrijden is sowieso verboden, zowel vooruit als achteruit.

Over de vraag in hoeverre iemand die een dergelijke rijbaan in de toegestane richting ingereden is, er vervolgens mag achteruitrijden om een parkeerplaats in te nemen, is de rechtspraak verdeeld. Dit blijkt uit een desbetreffend artikel van Touring.

Mijn oorspronkelijke vraag heeft betrekking op een concreet geval, dat ik graag even wil toelichten.

Een auto stond in een eenrichtingsstraat zodanig geparkeerd dat, indien hij zou vooruitgereden zijn, hij in de verboden rijrichting zou gereden hebben (maar dat heeft zich niet voorgedaan).

De politie heeft een proces-verbaal opgesteld, waarin ze, uit het feit dat de auto zo geparkeerd stond, afleidt dat het niet anders kan of de auto moet de eenrichtingsstraat in de verboden rijrichting ingereden zijn, wat een overtreding van de 3de graad is.

Ik heb betrokkene dan ook aangeraden de onmiddellijke inning en een eventueel voorstel tot verval van strafvordering mits betaling van een geldsom niet te aanvaarden.

De betroken politiebeambte is immers zwaar in de fout gegaan, op een wijze die hem door de politierechter beslist niet in dank zal afgenomen worden.

Ten eerste dient een politiebeambte zich in zijn proces-verbaal te beperken tot feitelijke vaststellingen, en hebben rechters er een hekel aan als politiebeambten zelf rechtertje proberen te spelen door te verbaliseren op basis van wat ze gedacht hebben.

Ten tweede is het heel goed mogelijk dat de bestuurder de eenrichtingsstraat achteruit ingereden is in de toegestane rijrichting, wat bij mijn weten niet verboden is.

Waarom zou hij dit doen? Wel, er stond misschien een zwaar toestel rechts achteraan in zijn auto, dat bestemd was voor een huis aan de linkerkant van de weg (gezien in de toegestane rijrichting), en hij vond het veiliger dit toestel aan de kant van het trottoir te kunnen lossen.

Blijft dus enkel nog de vraag of er sprake was van een parkeerovertreding.

De Rijprof stelt dat stilstaan of parkeren altijd in de rijrichting dient te gebeuren. Ik wil zijn stelling niet in twijfel trekken, doch ik kan ze niet afleiden uit AR 23.1.1°. Dat artikel stelt immers in één adem dat het voorschrift van de eerste alinea niet geldt voor rijbanen met eenrichtingsverkeer.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

wegcode schreef:23.1. Elk stilstaand of geparkeerd voertuig moet worden opgesteld :
1° Rechts ten opzichte van zijn rijrichting

Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, mag het evenwel langs de ene of langs de andere kant opgesteld worden.
@Jozef

Moet er dan niet gelezen worden:
Indien het een rijbaan is met éénrichtingsverkeer, rechts of links ten opzichte van zijn rijrichting.
Het element 'ten opzichte van zijn rijrichting' blijft naar mijn mening gelden.


Iets anders:

Op een rijbaan met tweerichtingsverkeer mag een bestuurder in principe achteruitrijden op de rijstrook die hij normaal gebruikt om vooruit te rijden.
(Ik heb trouwens nog nooit gezien dat een bestuurder die achteruitrijdt, dat plots op de linkerrijstrook gaat doen).
Maar als die bestuurder achteruitrijdt, blijft de voorkant van de auto in de normale rijrichting.

Stel dat in een eenrichtingsstraat een bestuurder achteruitrijdt om te parkeren, dan blijft in dat geval ook de voorkant van die auto in de normaal voorziene rijrichting.

In het voorbeeld dat u aanhaalt is de achterkant van de auto in de normaal voorziene rijrichting.
Dat achteruitrijden is dus eigenlijk niet te vergelijken met het achteruitrijden tijdens het parkeren.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Rijbaan met eenrichtingsverkeer

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:Een bestuurder rijdt met zijn auto een openbare weg met een rijbaan met eenrichtingsverkeer achteruit in de toegestane rijrichting in, en parkeert er zijn voertuig zonder te keren.

Heeft deze bestuurder, op basis van voormelde gegevens, een overtreding begaan, en zo ja, op basis van welke artikels uit het verkeersreglement?
Ik zou niet weten wat hij tot dan toe overtreden heeft.

De wegcode verbiedt niet dat je achteruit rijdt, integendeel, ze noemt dat een maneuver.

De rijrichting wordt bekeken in de richting waarin men effectief rijdt, niet de richting waarnaar de voorkant van een voertuig wijst - zie bvb Cassatie-arresten in zaken met 2 gelijktijdig manoeuvrerende bestuurders waarbij er 1 achteruit rijdt.
Laatst gewijzigd door Inazuma op 06 apr 2009, 01:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:De politie heeft een proces-verbaal opgesteld, waarin ze, uit het feit dat de auto zo geparkeerd stond, afleidt dat het niet anders kan of de auto moet de eenrichtingsstraat in de verboden rijrichting ingereden zijn, wat een overtreding van de 3de graad is.
Ai, ai ai, een PV voor een derdegraadsovertreding die de agenten blijkbaar niet feitelijk vastgesteld hebben ...
Waarom zou hij dit doen?
Die vraag doet uiteindelijk niet eens ter zake ...
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:Over de vraag in hoeverre iemand die een dergelijke rijbaan in de toegestane richting ingereden is, er vervolgens mag achteruitrijden om een parkeerplaats in te nemen, is de rechtspraak verdeeld. Dit blijkt uit een desbetreffend artikel van Touring.
Er zijn zo nog wel meer dwaze dingen.

Parkeren op de parkings / tankstations op snelwegen bijvoorbeeld.
Het achteruitrijden daar is nadrukkelijk bestempeld als 4de graadsovertreding ...
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

eugeen schreef:Het element 'ten opzichte van zijn rijrichting' blijft naar mijn mening gelden.
Daar heb je een punt, eugeen.

De vraag is wat men dient te verstaan onder "zijn rijrichting". De betrokken bestuurder is de openbare weg (achteruit) ingereden in de toegestane rijrichting. Niets liet de politiebeambten toe aan te nemen dat hij dat niet gedaan had, noch dat hij opnieuw zou vertrekken in de verboden rijrichting. Hij kon namelijk de openbare weg verder achteruit uit rijden in de toegestane richting, of zijn voertuig ter plaatse keren, beginnende met achteruit te rijden.

Maar je hebt een punt, want anders zou iemand die op een rijbaan met verkeer in beide richtingen aan de linkerkant parkeert, ook kunnen beweren dat hij alleen maar achteruit gereden heeft en achteruit zal rijden op die weg, en bijgevolg wel degelijk rechts ten opzichte van zijn rijrichting geparkeerd stond.
Inazuma schreef:Ik zou niet weten wat hij tot dan toe overtreden heeft.

De wegcode verbiedt niet dat je achteruit rijdt, integendeel, ze noemt dat een maneuver.

De rijrichting wordt bekeken in de richting waarin men effectief rijdt, niet de richting waarnaar de voorkant van een voertuig wijst - zie bvb Cassatie-arresten in zaken met 2 gelijktijdig manoeuvrerende bestuurders waarbij er 1 achteruit rijdt.
Daar kan ik me anderzijds dan ook weer bij aansluiten.
Inazuma schreef:Ai, ai ai, een PV voor een derdegraadsovertreding die de agenten blijkbaar niet feitelijk vastgesteld hebben ...
Inderdaad. Het is niet mijn bedoeling de Politie hier in een ongunstig daglicht te stellen, doch vanuit mijn ervaring met politierechtbanken weet ik dat deze fout wel eens meer gemaakt wordt, maar de politierechters er bijzonder allergisch aan zijn.
Inazuma schreef:
Waarom zou hij dit doen?
Die vraag doet uiteindelijk niet eens ter zake ...
Inderdaad. Ik heb ze de betrokkene maar meegegeven voor het geval de rechter hem die vraag zou stellen.

Resulterend besluit ik dat de betrokkene alleszins niet kan beschuldigd worden van de rijbaan in de verboden richting ingereden te zijn, doch hooguit eventueel van een parkeerovertreding.

Aangezien deze laatste hem in principe 50 Euro (al dan niet voorwaardelijk) zal kosten, verhoogd met ongeveer 40 Euro gerechtskosten, wat in totaal minder is dan 150 Euro voor een overtreding van de 3de graad, meen ik hem te mogen adviseren om, indien het parket beslist over te gaan tot vervolging, voor deze optie te kiezen.
GRO
Administrator
Berichten: 12744
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Afbeelding

Laten we zeggen dat de GROENE AUTO het kruispunt voorbij gereden was en dan achteruit gereden is naar de parkeerplaats.

Om te vertrekken zal hij nog een stukje achteruitrijden en dan gebruik maken van de zijstraat.
Inazuma
Berichten: 11332
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Jozef schreef:Resulterend besluit ik dat de betrokkene alleszins niet kan beschuldigd worden van de rijbaan in de verboden richting ingereden te zijn, doch hooguit eventueel van een parkeerovertreding.
Zelfs een parkeerovertreding lijkt me niet hard te maken zonder vast te stellen in welke richting het voertuig werkelijk reed.

Gezien het hier gaat om een straat waar de rijrichting net omgekeerd werd, zou het zelfs kunnen dat de wagen voor de omkering geparkeerd werd.
Sommige politiezones houden bij wie er al geparkeerd stond bij wijzigen / aanbrengen van verkeerssignalisatie, andere dan weer niet.

Het zou ook kunnen dat de vraagsteller uit gewoonte de verkeerde richting ingereden is ...

Aangezien deze laatste hem in principe 50 Euro (al dan niet voorwaardelijk) zal kosten, verhoogd met ongeveer 40 Euro gerechtskosten, wat in totaal minder is dan 150 Euro voor een overtreding van de 3de graad, meen ik hem te mogen adviseren om, indien het parket beslist over te gaan tot vervolging, voor deze optie te kiezen.
De keuze om de onmiddellijke inning of minnelijke schikking niet te betalen, komt best van diegene die uiteindelijk moet opdraaien voor de gevolgen.

En die gevolgen kunnen wel hoger oplopen dan de prijs die je daar zelf op kleeft.
De boete kan variëren van 50 tot 1375 euro.
"50 euro" is hopen dat bij veroordeling de minimumstraf opgelegd wordt. Dat kan wel eens ijdele hoop zijn.
Vanaf 26 euro uitgesproken (correctionele) boete komt er nog eens 137.5 euro bij aan verplichte bijdrage voor het zgn. Slachtofferfonds.
En een veroordeling staat op het strafblad.
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Bericht door Jozef »

@ eugeen:

Bedankt voor de tekening, die het onderwerp uitstekend verduidelijkt.
Inazuma schreef:Gezien het hier gaat om een straat waar de rijrichting net omgekeerd werd, zou het zelfs kunnen dat de wagen voor de omkering geparkeerd werd.
Sommige politiezones houden bij wie er al geparkeerd stond bij wijzigen / aanbrengen van verkeerssignalisatie, andere dan weer niet.
Ja, dat komt er dan nog eens bij.

Sommige politiebeamten trekken een krijtstreep onderaan op de band en op de rand van het trottoir om te kunnen nagaan of het voertuig verplaatst werd. Ik heb dat zelf ook eens gehad. Ik heb me dan op exact dezelfde plaats opnieuw geparkeerd (wagen geduwd tot de onderkant van de band bij het streepje op de rand van het trottoir stond), en heb zelf ook nog wat krijtstreepjes op de band aangebracht.
Inazuma schreef:De keuze om de onmiddellijke inning of minnelijke schikking niet te betalen, komt best van diegene die uiteindelijk moet opdraaien voor de gevolgen.

En die gevolgen kunnen wel hoger oplopen dan de prijs die je daar zelf op kleeft.
De boete kan variëren van 50 tot 1375 euro.
"50 euro" is hopen dat bij veroordeling de minimumstraf opgelegd wordt. Dat kan wel eens ijdele hoop zijn.
Vanaf 26 euro uitgesproken (correctionele) boete komt er nog eens 137.5 euro bij aan verplichte bijdrage voor het zgn. Slachtofferfonds.
En een veroordeling staat op het strafblad.
Dat is nu eenmaal de enorme rechtszekerheid terzake in België: van vrijspraak over een voorwaardelijke veroordeling of een veroordeling met uitstel tot een effectieve boete van maar liefst 1.375 Euro plus bijkomende kosten plus strafblad.

Je kunt je beslissing dan enkel nog met kansrekening bepalen. Tenzij de betrokkene al heel wat op zijn kerfstok heeft, acht ik de kans op een effectieve boete van 1.375 Euro zo goed als verwaarloosbaar.
Plaats reactie