Parkeren met een ford ka

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Ford ka

Parkeren met een ford ka

Bericht door Ford ka »

Hallo. Ik ben nog bezig met rijchool (na morgen moet ik nog 8u met rijschool en dan mag ik alleen op de baan!) Maar mijn vraag is nu, met rijschool oefen ik parkeren met die opel's dat zijn al redelijke grote auto's met 5 deuren. Dat gaat hopelijk goed(heb mijn eerte les parkeren pas gehad) en de begeleider zat heel de tijd te zeggen tegen mij dat ik het niet tegoei kon van de eerste keer en dat ik dat moet gaan kunnen enz maar had voor die rijlesen nog nooit gereden dusja.. beetje begrip!

Maar, nu even naar de vraag: ikzelf heb een Ford ka en parkeren is dan toch wel iets anders toch? dat is een 3deurs.. waar moet ik dan kijken in de vensters wanneer de paaltjes (op het oefenterrein) gelijk staan met een bepaald iets? met rijschool leerde, ik dat als de letterkes op de venster gelijk stonden met het voorste paaltje moest ik al draaien.

Ik heb dit al gevraagt aan mijn begeleider van rijschool. Maar hij wilt het niet zeggen of gaat er niet op in!

Dankje wellll !
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Die circusaap-systeempjes van paaltje, venstertje, spiegel, 2x draaien enz. leg je best opzij want die werken niet.

Je kan hoogstens een aantal referentiepunten nemen die je een beetje helpen tijdens het parkeren om in grote lijnen de juiste richting te vinden.
Parkeren doe je vooral op inzicht en gevoel.
Dat leer je door heel veel te oefenen en te corrigeren.

Parkeren kun je dus niet uit het hoofd leren.
Leer parkeren achter een echte auto met veel plaats er achter, dat is veel realistischer dan tussen die paaltjes.

Tips:
Leer eerst heel traag parkeren, later iets vlotter.
Tracht de achterkant (R-achterwiel) zo dicht mogelijk naast de boordsteen te krijgen als de auto evenwijdig komt.

Klik ook eens >>> hier
Laatst gewijzigd door de rijprof op 18 mar 2009, 09:32, 2 keer totaal gewijzigd.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

Deze tip kreeg ik hier vroeger, verschillende mensen waaronder ik kunnen bevestigen dat het 9 op de 10 keer werkt.

- ga op een halve meter naast de wagen staan
- jouw achterwielen gelijk aan de achterkant van de andere wagen (dit omdat je dan rekening houd met de achterbouw, er zijn wagens waarbij dit maar 20 cm is maar ook waar dit 1 meter is), als je achterwielen gelijk staan met zijn koffer dan zal het altijd lukken.
- terwijl je heel traag vertrekt draai je onmiddellijk het stuur volledig naar rechts af. blijf achteruitrijden tot je het de hoek van de andere wagen op 45 graden ziet. (TIP: 45° is het punt dat je ziet als je je rechteroog sluit en met je linker zo ver je kunt naar rechts kijkt terwijl je gewoon rechtdoor kijkt) maar dit inschatten doe je door veel te oefenen)
-daarna het stuur volledig naar links afdraaien (snel maar niet te snel) en verder indraaien.

Neem best ook iemand mee die je daarin kan begeleiden terwijl hij/zij naast de auto staat, doe het in het begin heel traag en voorzichtig. je wil tenslotte niets raken.
Plaats reactie