middenberm
middenberm
hallo iedereen, zoals velen zal ik binnenkort mijn praktijk examen doen, echter is er 1 ding waar ik nog altijd niet goed weet wat de correcte manier is, ik zal de situatie even uitleggen adhv een simpele schets:
(dit moet het kruispunt voorstellen aan het examencentrum in deurne)
ik ben dus de rode pijl en moet links op het kruispunt, alleen weet ik niet goed hoe ik de middenberm moet oprijden om linksaf te draaien, ga ik helemaal links staan (volgens de wegmarkering) of moet ik gewoon rechts gaan staan (zoals wanneer er geen markeringen zouden staan)
en wanneer het linkervak vrij is mag ik dan gewoon het linkervak oprijden, of moet ik wachten tot ook het rechtervak vrij is?
(dit moet het kruispunt voorstellen aan het examencentrum in deurne)
ik ben dus de rode pijl en moet links op het kruispunt, alleen weet ik niet goed hoe ik de middenberm moet oprijden om linksaf te draaien, ga ik helemaal links staan (volgens de wegmarkering) of moet ik gewoon rechts gaan staan (zoals wanneer er geen markeringen zouden staan)
en wanneer het linkervak vrij is mag ik dan gewoon het linkervak oprijden, of moet ik wachten tot ook het rechtervak vrij is?
Laatst gewijzigd door oinksalot op 25 feb 2009, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Uw schets klopt niet helemaal, maar dat doet hier weinig terzake.
Ben een paar maanden geleden ter plaatse geweest om een identieke vraag te beantwoorden.
Je stelt je in het midden van de middenberm op, maar je moet wel tijdig stoppen om voorrang te geven aan chauffeurs die van rechts komen via de uitwijkstrook (die niet op uw tekening staat). Zij passeren voor uw auto om zich links van u op te stellen. Zo bewaar jij het zicht op het verkeer dat van rechts komt.
Bij het verlaten van de middenberm zorg je er voor dat je op de rechterrijstrook terecht komt.
P.S. Kan je uw kunstwerk iets kleiner maken aub, eventueel aanpassen aan de echte situatie.
Ben een paar maanden geleden ter plaatse geweest om een identieke vraag te beantwoorden.
Je stelt je in het midden van de middenberm op, maar je moet wel tijdig stoppen om voorrang te geven aan chauffeurs die van rechts komen via de uitwijkstrook (die niet op uw tekening staat). Zij passeren voor uw auto om zich links van u op te stellen. Zo bewaar jij het zicht op het verkeer dat van rechts komt.
Bij het verlaten van de middenberm zorg je er voor dat je op de rechterrijstrook terecht komt.
P.S. Kan je uw kunstwerk iets kleiner maken aub, eventueel aanpassen aan de echte situatie.
Ik heb de tekening wat aangepast:ketje schreef:Uw schets klopt niet helemaal, maar dat doet hier weinig terzake.
Ben een paar maanden geleden ter plaatse geweest om een identieke vraag te beantwoorden.
Je stelt je in het midden van de middenberm op, maar je moet wel tijdig stoppen om voorrang te geven aan chauffeurs die van rechts komen via de uitwijkstrook (die niet op uw tekening staat). Zij passeren voor uw auto om zich links van u op te stellen. Zo bewaar jij het zicht op het verkeer dat van rechts komt.
Bij het verlaten van de middenberm zorg je er voor dat je op de rechterrijstrook terecht komt.
P.S. Kan je uw kunstwerk iets kleiner maken aub, eventueel aanpassen aan de echte situatie.
Zou je even kunnen verduidelijken waar de rode auto zich dan zou moeten plaatsen op de middenberm? Half in het oranje en half in het blauwe vak? Of anders?
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Die schets komt niet overeen met de situatie in Deurne.
Pijlen voor afslaan staan vóór en niet op de middenberm.
Je moet daar rechts kruisen!
Pijlen voor afslaan staan vóór en niet op de middenberm.
Je moet daar rechts kruisen!
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Antwoord is al gegeven hoor:oinksalot schreef:iemand die een antwoord kan geven op men tweede vraag?
moet ik wachten tot de twee rijvakken vrij zijn om af te draaien, of mag ik inneens het linkerrijvak oprijden als alleen dat vrij is?
ketje schreef:Bij het verlaten van de middenberm zorg je er voor dat je op de rechterrijstrook terecht komt.
In zo'n situaties wordt er normaal doorgereden tot "tussen" de middenbermen als het verkeer van links dat toelaat, en van daaruit verder gereden als er een gat valt in het verkeer van rechts - anders sta je daar ongeveer tot het einde der dagen te wachten.oinksalot schreef:moet ik wachten tot de twee rijvakken vrij zijn om af te draaien, of mag ik inneens het linkerrijvak oprijden als alleen dat vrij is?
Probleem is dat de bestuurders in de afslagstroken voortdurend voorrang hebben op jou.
Uitkijken dus dat je hen voorrang kan blijven verlenen - en ondertussen de tegenliggers niet uit het oog verliezen.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Ja, in Deurne (Bischoppenhoflaan) althans.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden