Vraag over de examinatoren

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Vraag over de examinatoren

Bericht door BuBbA »

Beste,

Ik hoorde zonet van iemand die vandaag zijn praktisch rijexamen is gaan doen, dat de examinator in kwestie zat te praten tijdens de rit. Ofja, praten, hem eerder zat af te breken.

Daarom 2 korte vraagjes:

- Mogen examinatoren tijdens het examen opmerkingen geven en dergelijke? Dus in plaats van deze te noteren en achteraf te bespreken?

- Is dit iets om mee naar de hoofdexaminator te stappen? Want uiteindelijk is het toch als kandidaat enorm moeilijk om nog geconcentreerd te blijven rijden als men je tijdens de rit al zit af te breken.

Mvg,

BuBbA
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Kun je wat concreter zijn? Wat is er zoal gezegd?
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
GRO
Administrator
Berichten: 12772
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Zou het niet beter zijn dat "die iemand" hier dan uitleg komt vragen. Dan kunnen we meteen concrete vragen stellen over wat er juist is gebeurd.
BuBbA
Berichten: 515
Lid geworden op: 19 sep 2008, 22:57

Bericht door BuBbA »

Ik heb het op een ander forum gelezen en ik was zelf benieuwd, vandaar dat ik het post. Tis dus geen vriend of iemand die ik persoonlijk ken.

Om een voorbeeld te geven van hoe de examinator reageerde zal ik even een stukje citeren:
Er was een kruispuntje met voorrang van rechts en zebrapaden. Ikke goed opletten en er kwam niks, goed gedaan dus. Nu stak ik over, 'n straat in met aan beide kanten geparkeerde auto's en er kwam er ene van de andere kant nét nadat ik het kruispunt over was. Ik had hem te laat gezien eigenlijk waardoor we op een smal stuk moesten passeren. Ineens zegt ze: "Amai ge hebt hier nen halve meter ruimte en daar rijdt ge bijna zijne spiegel af, ge moet die eens beter ruimte geven hé!" Ik verschoot eigenlijk dat ze ineens iets zei. Ik dacht eigenlijk dat ze fouten ging opschrijven en dan nadien alles op papier ging zetten en evalueren. Ik was ff van m'n melk maar liet het niet merken en reed door. Dan kruiste ik een straat met middenberm waar ik linksaf moest, en dus moest blijven staan tussen de middenberm. Ik stond te veel naar links, ik zou in het verlengde van de straat tegenover mij moeten staan, maar die stond naar mijn mening nogal te veel naar rechts. Anyway, hier vroeg ze: "Waar moet gij staan?" Toen zag ik het dat ik meer naar rechts kon staan.
Daar staan dus een aantal voorbeelden in van de reacties van de examinator. Maar ik vroeg me dus eigenlijk gewoon af of de examinator zo'n reacties zelfs wel gewoon mag geven? Zoiets moet de kandidaat bestuurder toch enorm afleiden.
GRO
Administrator
Berichten: 12772
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Eerst even zeggen dat ik geen enkele wettekst ken die de examinator verbiedt om te praten in de auto.

Ik zie ook niet het probleem met onderstaande opmerkingen van de examinator. De bestuurder geeft trouwens toe dat hij eigenlijk fouten beging.
ketje
Berichten: 239
Lid geworden op: 02 jul 2008, 10:12

Bericht door ketje »

Deze discussie is een mes dat aan beide kanten snijdt.
Als examinator kan je inderdaad alles mooi noteren en bij aankomst na de rit uw uitleg geven. Ik garandeer je dat de kandidaat dan de helft van de tijd niet snapt waarover de examinator het heeft.
Maakt de examinator bemerkingen ter plaatse, dan weet je heel duidelijk waarover het gaat.
Dat heeft dus niks te maken met de kandidaat zenuwachtig te willen maken, maar met hem effectief te begeleiden en te wijzen op fouten.
JonasDK
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 feb 2009, 12:58

Bericht door JonasDK »

Ik was degene die examen deed. (ik vind het niet erg dat je het hier post hoor Bubba! :D)

Maar ik geloof, achteraf bekeken, dat ze bij het passeren van die auto al besloten had dat ik gebuisd was. Waardoor ze voor de rest van het examen nog opmerkingen maakte en mij wees op de fouten. Zo zei ze ook dat ik mijn voet op de koppeling hield bij korte afstanden. Als het examen nog had doorgegaan, dan denk ik niet dat ze het dan had gezegd.
Maar ikzelf geloofde de hele tijd nog dat mijn examen bezig was, zelfs toen ik bij het examencentrum moest stoppen aan de kant dacht ik dat ik mijn manoeuvres moest gaan doen :oops: , maar het was om het examen al te onderbreken.

Toen ze de eerste keer zei dat ik te dicht passeerde dacht ik wel van: "Wat verwacht je nu dat ik zeg?"
Inazuma
Berichten: 11369
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

JonasDK schreef: Maar ik geloof, achteraf bekeken, dat ze bij het passeren van die auto al besloten had dat ik gebuisd was.
Dat is best mogelijk.
Als je de beschikbare ruimte om te kruisen slecht verdeelt, kan het gevaarlijk worden.
Wat staat er over op je evaluatieblad :?:

Waardoor ze voor de rest van het examen nog opmerkingen maakte en mij wees op de fouten.
Hopelijk heb je die onthouden, dan weet je ineens ook waar je nadien beter op moet letten, tijdens het verder oefenen en het volgende examen.
Zo zei ze ook dat ik mijn voet op de koppeling hield bij korte afstanden.
En is dat zo :?:
Het kan zijn dat je je daar zelf niet bewust van bent ... of was.
Behalve kortstondig bij het vertrekken uit stilstand en bij het traag manoeuvreren is het niet de bedoeling dat je de snelheid gaat regelen met de koppeling.

Toen ze de eerste keer zei dat ik te dicht passeerde dacht ik wel van: "Wat verwacht je nu dat ik zeg?"
Meer dan waarschijnlijk verwachtte de examinatrice ook geen antwoord.
Wel dat je nadien de beschikbare ruimte beter verdeelt en meer afstand houdt van een kruisende tegenligger.
JonasDK
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 feb 2009, 12:58

Bericht door JonasDK »

Inazuma schreef: Dat is best mogelijk.
Als je de beschikbare ruimte om te kruisen slecht verdeelt, kan het gevaarlijk worden.
Wat staat er over op je evaluatieblad :?:
Kruisen en inhalen: slecht
Zijdelingse afstand.

Ik denk dat een beoordeling van 'slecht' dus genoeg is om te buizen.
Hopelijk heb je die onthouden, dan weet je ineens ook waar je nadien beter op moet letten, tijdens het verder oefenen en het volgende examen.
Uiteraard. Nog een ander probleem was de positie op middenbermen. Maar dat heb ik al uitgebreid ontleed op een ander forum.
En is dat zo :?:
Het kan zijn dat je je daar zelf niet bewust van bent ... of was.
Behalve kortstondig bij het vertrekken uit stilstand en bij het traag manoeuvreren is het niet de bedoeling dat je de snelheid gaat regelen met de koppeling.
Als ik bij trage snelheid veel moet schakelen tussen 2de en 3de versnelling bij bijvoorbeeld veel voorrang van rechts-wegen, dan zet ik mijn voet niet op de steun links maar staat die op de koppeling. Ik druk die dan niet in, maar staat klaar om te kunnen ontkoppelen. De examinator zei dat ze de koppeling soms hoorde slippen, maar dat merk ik niet.
Meer dan waarschijnlijk verwachtte de examinatrice ook geen antwoord.
Wel dat je nadien de beschikbare ruimte beter verdeelt en meer afstand houdt van een kruisende tegenligger.
Sja, ik had zo'n gevoel van, het kwaad is geschied. Het was een blunder op dat moment; had ik de auto vroeger gezien dat had ik zeker en vast gewacht achter de geparkeerde rij auto's.
Ik had zo 't gevoel alsof ik mij moest verontschuldigen ofzo, allé, ik vond het gek.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4323
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

JonasDK schreef:Maar ik geloof, achteraf bekeken, dat ze bij het passeren van die auto al besloten had dat ik gebuisd was. Waardoor ze voor de rest van het examen nog opmerkingen maakte en mij wees op de fouten.
In feite heb je dus van de examinatrice nadat ze wellicht al beslist had dat je niet geslaagd zou zijn, een aantal gratis tips gekregen om het bij je volgende examen goed te doen.

In plaats van die dame dan aan te vallen in de zin van:
BuBba schreef:Mogen examinatoren tijdens het examen opmerkingen geven en dergelijke? Dus in plaats van deze te noteren en achteraf te bespreken?
- Is dit iets om mee naar de hoofdexaminator te stappen? Want uiteindelijk is het toch als kandidaat enorm moeilijk om nog geconcentreerd te blijven rijden als men je tijdens de rit al zit af te breken.
zou je beter relativeren.

De rit op de openbare weg was niet goed genoeg om te slagen, dat moet je voor jezelf dan kunnen toegeven.
En afbreken zou ik hier eerder zien als opbouwen...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
JonasDK
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 feb 2009, 12:58

Bericht door JonasDK »

xantingo schreef:
JonasDK schreef:Maar ik geloof, achteraf bekeken, dat ze bij het passeren van die auto al besloten had dat ik gebuisd was. Waardoor ze voor de rest van het examen nog opmerkingen maakte en mij wees op de fouten.
In feite heb je dus van de examinatrice nadat ze wellicht al beslist had dat je niet geslaagd zou zijn, een aantal gratis tips gekregen om het bij je volgende examen goed te doen.

In plaats van die dame dan aan te vallen in de zin van:
BuBba schreef:Mogen examinatoren tijdens het examen opmerkingen geven en dergelijke? Dus in plaats van deze te noteren en achteraf te bespreken?
- Is dit iets om mee naar de hoofdexaminator te stappen? Want uiteindelijk is het toch als kandidaat enorm moeilijk om nog geconcentreerd te blijven rijden als men je tijdens de rit al zit af te breken.
zou je beter relativeren.

De rit op de openbare weg was niet goed genoeg om te slagen, dat moet je voor jezelf dan kunnen toegeven.
En afbreken zou ik hier eerder zien als opbouwen...
Uiteraard werd ik terecht gebuisd, ik zou mezelf er ook niet doorgelaten hebben. Als je tijdens je examen commentaar krijgt op wat je doet terwijl je je best doet om het tot een goed einde te brengen, dan ben je niet echt bezig met opbouwende commentaar. Zoals ik al zei, ik dacht steeds dat het examen nog bezig was terwijl ze gewoon op de terugrit naar het examencentrum tips aan het geven was (hoewel die ook op het evaluatiepapier kwamen).

Wat had ik dan verwacht? Wel ik had verwacht dat ze zou zeggen dat het examen afgelopen zou zijn, en dat ik dus wél een oor had naar haar tips. Nu klonk het zo van: "Dat doet ge fout, amai das erg, dat doet ge al helemaal fout, ge moet het zo doen, nee uwe voet moet daar." Dan zak je gewoon in de grond van schaamte en neem je het niet op als opbouwende commentaar.
Inazuma
Berichten: 11369
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

JonasDK schreef:
Inazuma schreef: Wat staat er over op je evaluatieblad :?:
Kruisen en inhalen: slecht
Zijdelingse afstand.

Ik denk dat een beoordeling van 'slecht' dus genoeg is om te buizen.
Inderdaad.
Bezie de rest van de rit als gewenning aan het feit dat er achterin een examinator zit.
Uiteraard. Nog een ander probleem was de positie op middenbermen. Maar dat heb ik al uitgebreid ontleed op een ander forum.
Dat blijft een lastig punt, zeker wanneer andere bestuurders niet rijden zoals er van de kandidaat-bestuurders verwacht wordt op hun examen ...
Als ik bij trage snelheid veel moet schakelen tussen 2de en 3de versnelling bij bijvoorbeeld veel voorrang van rechts-wegen, dan zet ik mijn voet niet op de steun links maar staat die op de koppeling. Ik druk die dan niet in, maar staat klaar om te kunnen ontkoppelen.
Dat is - net zoals een hand op de versnellingspook houden - nergens voor nodig.
Je zet jezelf in een verkrampte houding om die voet daar te houden.
Je loopt bovendien de kans dat je toch wat gaat ontspannen, je voet tegen het koppelingspedaal komt, en dat je zo druk op het koppelingspedaal gaat zetten.

Het was een blunder op dat moment; had ik de auto vroeger gezien dat had ik zeker en vast gewacht achter de geparkeerde rij auto's.
Altijd ver genoeg vooruit kijken - zelfs in de stad - naar wat het andere verkeer uitspookt, en hoe en waar je dat verkeer gaat tegenkomen.
Je vermijdt daarmee dat je pakweg 50m verder de ganse boel vast zet ...
JonasDK
Berichten: 6
Lid geworden op: 27 feb 2009, 12:58

Bericht door JonasDK »

Bedankt voor de uitleg! :)
mg

Re: Vraag over de examinatoren

Bericht door mg »

mag een examinator zeggen tijdens een praktijkewamen dat je mag parkeren waar het verboden maar niet aangegeven is
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: Vraag over de examinatoren

Bericht door bert.covens »

Het zou in ieder geval niet netjes zijn van die examinator.

Maar wat hij beslist niet mag, is jou in een valstrik lokken.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Plaats reactie