Remmen op de motor: verschil tussen verschillende moto's

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
VAN BELLE Jean Marc
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 feb 2009, 22:32
Locatie: Bellegem

Remmen op de motor: verschil tussen verschillende moto's

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Ik wou hier even iets kwijt dat ik als vraag dikwijls krijg als ik mensen help hun motorijtechniek te verbeteren.

Met een moto is het nog belangrijker dan bij een auto om vooral in lagere versnellingen te remmen op de motor en op die manier preventief al in de juiste versnelling te zitten.

Toch is er een groot verschil tussen bijvoorbeeld tweecylindermoto's als bijvoorbeeld een BMW K75RT, of een Hyosung Aquila GV650 of Harley V-Rod VRSCA/VRSCB/... omdat deze erg 'sterk' grijpen bij een daling in toerental (net daarom zijn er twee gaskabels aan de rechterzijde: een om te acceleren en een om te decelereren).

Rij je dan echter met bijvoorbeeld een PanEuropean ST1100 met vier cylinders, rijdt die à 4000 RPM met de helft van zijn toerental zeer rustig al op de helft van zijn kilometerteller, zijnde de topsnelheid die je op autostrades mag gebruiken. Daarmee remmen op de motor gaat veel moeilijker en bij deze moto's moet je dan ook de achterremmen veel meer gebruiken.

Leer meteen ook vooral te remmen in rechtuitstand en NIET in bochten, en de noodstop is daarbij ook essentieel.

Vergeet nooit dat een moto zeer weinig wegligging heeft bij het remmen buiten rechtuit en totaal anders rijdt bij het afremmen als bij het optrekken (waarbij hij het voorwiel harder op de baan duwt).

Ideaal als je nooit in je motocarrière de gedachte hoeft te hebben "Hier heb ik even geluk gehad".

Als ik ooit rem IN een bocht, dan geef ik mezelf meteen een maand rijverbod met de moto.

Voor de rest mag je er echt van genieten. En als je zonder helm en pak rijdt, besef dan haarscherp dat je overal je vel kunt zien plakken aan de ruwe baan. Maar ik behoor bij de weinigen die je niet zal opleggen wat wettelijk niet moet. Alleen dat het je eigen risico is als je het doet, en dat je zoiets NIET mag opleggen aan anderen. Nederig toegeven dat je iets fout doet, dat mag van mij wel. We leven maar een maal werkt namelijk in de twee richtingen: de veilige en de onveilige. En veiligheid zoals een pak leidt er ook toe, dat je meestal sneller rijdt. En snelheid is het meest dodelijke wapen bij elk gemotoriseerd voertuig dat er is. De kledij zal je niet weerhouden het hoofd kwijt te spelen bij een vangrail.

Hou het voorzichtig, vooral in files en parkingen. En besef dat de gevaarlijkste km's van een rit van 300 km de eerste en laatste 10 km zijn.[/i][/u]
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Als u het niet doet, doe ik het wel.
3. Ja, ook ik ben een kuddedier.
4. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit van mijn leven dus.
Inazuma
Berichten: 11361
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Remmen op de motor: verschil tussen verschillende moto's

Bericht door Inazuma »

VAN BELLE Jean Marc schreef: Leer meteen ook vooral te remmen in rechtuitstand en NIET in bochten,
Van mijn eerste vervolmakingscursus herinner ik me nog de cursist die op een auto was geknald omdat men hem schrik aangejaagd had om met de voorrem te remmen.
Dan zou zijn voorwiel namelijk blokkeren en zou hij onderuit gaan ...

Ik vraag me af hoevelen er al een ongeval hadden doordat men hen op het hart gedrukt heeft vooral niet te remmen in een bocht ... en hen zo schrik inboezemde om te remmen in een bocht.
Uiteindelijk remt men dan als het nodig is toch : in paniek, te laat en bijgevolg ook te hard. Baf.
Niet remmen in een bocht is immers niet altijd de ideale oplossing ...

Het is geen mooie rijtechniek, maar het kan.
Je moet er niet mee overdrijven want je band is ondertussen ook nog aan het sturen, maar het kan.

De slepende achterrem als stabilisatie in de bocht wordt zelfs aangeleerd door motorrijscholen.


Wat mij betreft wordt (nood)remmen in een bocht morgen een verplicht opleidings- en examenonderdeel voor alle rijbewijscategoriën .
VAN BELLE Jean Marc
Berichten: 30
Lid geworden op: 17 feb 2009, 22:32
Locatie: Bellegem

Remmen in de bocht

Bericht door VAN BELLE Jean Marc »

Ja, dit ken ik ook. De laatste mevrouw van 50 jaar jong die ik leerde rijden met de moto, kwam bij Stroker motoren binnen en die vroeg of zij ooit wel geremd had met het voorwiel omdat de remmen zo weinig gebruikt waren.

Ik had haar wel geleerd om eens alles DICHT te gooien (beide) in een rechte lijn, en zij stond ervan verbaast dat haar moto (een Hyosung GV650, voldoende zwaar en met brede banden en dubbele remklauwen om zwaar te remmen) zo snel kon stilstaan.

Na advies van Stroker begon ze altijd haar voorrem te gebruiken, en ik zei daar niets op. Drie weken later ging ze onderuit op 100 km van haar deur en was haar windscherm helemaal kapot. Ze had bij het remmen ook haar stuur bij die cruiser/chopper te schuin getrokken bij lage snelheid.

Maar bij alle nieuwe moto's (Honda, BMW) en mijn moto PanAm ST1100 van 1991 (!) is nog de laatste die bij het intrekken van de voorrem alleen vooraan remt en niet zijn remkracht verdeelt.

Ik hou niet van remmen in de bocht, maar respecteer je mening en vind het goed dat de twee meningen hier vermeldt worden. Ik veronderstel dat als je niet kunt remmen op je motor VOOR de bocht (zonder remmen in de bocht) je te snel gaat, zeker als dan blijkt dat je toch moet remmen.

Maar ik zie het toch steeds opnieuw gebeuren en je hebt zeker gelijk dat je beter wel weet dat je KUNT remmen in de bocht en dat je het misschien zelfs doet. In de D-cursus (of GPB-cursus of hoe het nu ook noemt, de bijkomende opleiding om kennis in een groep over te dragen voor praktijkmensen die in het onderwijs willen benoemd worden, ik heb ook een stamboeknummer) leerde ik niet alle details te geven, maar nogal extreem standpunten mee te delen omdat dat gemakkelijker blijft hangen.

Ik ben dan ook zeer gelukkig met uw tweede mening en nuance.

Eigenlijk moet je zelf een paar keer remmen in de bocht en voor jezelf uitmaken, welke rijstijl voor jou het beste is!

Hartelijk bedankt!
1. Als ik achteruit ga, is het om een aanloop te nemen.
2. Als u het niet doet, doe ik het wel.
3. Ja, ook ik ben een kuddedier.
4. Ik ben op mijn best als ik zwijg. Nooit van mijn leven dus.
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

Ik heb op de rijschool vorig jaar ook geleerd om met de achterrem te remmen.
Toen ik daarna samen met mijn vader reed maakte hij me er attent op dat op die manier de achterrem sneller zou verslijten, en ik gewoon niet snel genoeg zou stilstaan.
Maar hij zij er uiteraard ook bij dit niet te snel in te drukken, was me ook wel al is gezegd in de rijschool. En is logisch, vroeger gemountainbiked en daarmee ga je ook over de kop als je te hard ineens remt.

Een ander ding dat daarbij niet vergeten mag worden is dat men niet mag gas geven en remmen tegelijk

Ik rem tegenwoordig voornamelijk op de voorrem, en heb destijds hier ook veel op geoefend. Het noodstopmanoeuvre was mijn beste op het examen.
En remmen in de bocht doe ik ook wel, uiteraard niet te hard. Je moet voornamelijk ervaring opdoen, voelen hoe je motor zal reageren. En als er olie of iets anders glibberig op de weg ligt (zoals de verf voor wegmarkeringen als het regent) zal je er uiteindelijk zeer weinig tegen kunnen doen als je toch slipt.

Heb het 1 maal voorgehad dat ik in een bocht mijn achterwiel voelde wegglijden. Men had in een bocht het rode fietspad over de weg geschilderd. Zelfde verf als de witte wegmarkering (maar dan rood), het regende een beetje en dit was dus glad geworden. Het grote verschil is, men kan tussen de verf rijden bij wegmarkeringen, maar in dit geval dus niet, was over de hele weg geschilderd. Gelukkig kon ik ondanks het gebrek aan ervaring wel mijn motor onder controle krijgen.

Heb ABS op de moto en heb deze 1 maal voelen werken toen ik een noodstop deed, deze technologie is ook echt levensreddend.
Plaats reactie