autoverzekering

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
festre
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 dec 2008, 18:05
Locatie: Leuven

autoverzekering

Bericht door festre »

Ik ben 35 jaar en ga leren rijden met begeleider. Mijn ouders hebben net als mijn broer een auto met automatische versnelling en mijn verloofde heeft een lichte vracht jeep (mag ik zowiezo geen examen mee afleggen).

Mijn verloofde zou me de basis aanleren in zijn jeep, maar verder moet ik dan een eigen wagen kopen om verder mee te leren rijden en het examen mee af te leggen. Nadien zou ik dan natuurlijk gewoon blijven rondrijden met die wagen. Ik lees overal echter dat het niet gemakkelijk is om een verzekering te krijgen met een voorlopig rijbewijs en dat het bijna onbetaalbaar is.

Mag de aankoop van de wagen op mijn naam staan en de verzekering op naam van bijvoorbeeld mijn moeder?

Weten jullie een goede oplossing voor mij?

Alvast bedankt

Elly
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Re: autoverzekering

Bericht door Karl »

festre schreef: Mag de aankoop van de wagen op mijn naam staan en de verzekering op naam van bijvoorbeeld mijn moeder?

Weten jullie een goede oplossing voor mij?
Wordt gewoonlijk zo gedaan. Op naam van je ouders of verloofde. Laat dan wel noteren dat je zelf regelmatig bestuurder bent. Na te vragen bij de verzekering, maar zal meestal geen probleem zijn.
Onze vroegere verzekeraar wou dit niet doen toen mijn broer leerde rijden, mijn ouders zijn met alles overgestapt.
9 op de 10 doen dit, doen ze het niet. moet je maar is ergens anders gaan praten.
Inazuma
Berichten: 11384
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: autoverzekering

Bericht door Inazuma »

festre schreef: Ik lees overal echter dat het niet gemakkelijk is om een verzekering te krijgen met een voorlopig rijbewijs en dat het bijna onbetaalbaar is.
Vooral de combinatie jong + geen ervaring is kostelijk.
Als 35 jarige gaat het al een pak goedkoper uitvallen.
De autoverzekeringstarieven dalen snel eens je de 30 voorbij bent (bij sommige maatschappijen al op 27 IIRC) - dat mag ook eens een goede kant hebben ;)

Informeer eerst eens via je verzekeringsagent of -maatschappij.
festre
Berichten: 13
Lid geworden op: 12 dec 2008, 18:05
Locatie: Leuven

Bericht door festre »

Toch nog 1 positief ding aan oud worden ;-)

Misschien is het dan toch haalbaar om een betaalbare verzekering op mijn eigen naam te krijgen, zelfs als chauffeur met een voorlopig rijbewijs. Ik zal eens rondvragen.

Bedankt voor de snelle reacties

Groetjes

Elly
Shiva
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 feb 2009, 16:52

Bericht door Shiva »

Aan alle mensen onder de 24 die nog een goedkope autoverzkering zoeken, lees ff verder:
Bij een bepaalde verzekeringsmaatschappij loopt er een actie, als jouw ouders hun auto verzekerd staat bij hen, krijg je de derde auto (dus in dit geval jouw auto) aan bonus malus graad 0, én als jij een ongeval krijgt, blijft de BM graad van je ouders hetzelfde.
Bij mij komt dit op ongeveer een 500 euro!! (wat heel goedkoop is;))

Wou ik gewoon ff kwijt :)

Mod: aangepast - wie de verzekeringsmaatschappij wil kennen kan altijd een persoonlijk bericht sturen, of even rondkijken op het 'net ;)
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Als ik je goed begrijp moeten dan zowel je vader en je moeder een aparte auto hebben en koopt zoon/dochter een derde auto.

Koopt die de auto op zijn naam of op naam van de ouders?

PS Mooie avatar, maar maak heb als het kan op de standaardafmeting.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4324
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: autoverzekering

Bericht door Stefan Peeters »

festre schreef:mijn verloofde heeft een lichte vracht jeep (mag ik zowiezo geen examen mee afleggen).
Waarom zou je geen examen mogen afleggen met die lichte vracht jeep?

Artikel 8
De kandidaat voor het rijbewijs B mag deelnemen aan het praktisch examen vanaf de leeftijd van 18 jaar. Hij moet sinds minstens drie maanden houder zijn van een voorlopig rijbewijs B.
Het examen wordt afgelegd met een voertuig van de categorie of subcategorie waarvoor het rijbewijs wordt aangevraagd. Het voertuig voldoet aan de voorwaarden bepaald in artikel 6, 2°, van het koninklijk besluit van 23 maart 1998 betreffende het rijbewijs.


Die voorwaarden zijn de volgende:

Artikel 6
2° Het voertuig :
a) moet behoren tot de categorie of subcategorie van voertuigen waarvoor het voorlopige rijbewijs geldig verklaard is;
b) mag geen andere personen vervoeren dan deze bedoeld in artikel 9. Voor de categorieën A3 en A is elk vervoer van personen verboden;
c) mag in commercieel verband geen goederen vervoeren, behalve als de bestuurder houder is van een voorlopig rijbewijs geldig voor de categorieën C of C + E of de subcategorieën C1 of C1 + E;
d) moet op de achterzijde en op een duidelijk zichtbare plaats uitgerust zijn met het teken «L», waarvan het model is bepaald door de Minister;
e) mag geen aanhangwagen trekken als het voorlopige rijbewijs geldig verklaard is voor de categorie A, B, C of D of voor de subcategorie C1 of D1;
f) moet, tenzij de bestuurder houder is van een voorlopig rijbewijs zonder begeleider zoals bedoeld in artikel 4 van het koninklijk besluit van 10 juli 2006 betreffende het rijbewijs voor voertuigen van categorie B, voorzien zijn van :
• als het gaat om een voertuig van de categorie B dat niet uitgerust is met een gesloten koetswerk, achteruitkijkspiegels binnen in het voertuig zodanig geplaatst dat de bestuurder en de begeleider ieder een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van links;
• als het gaat om een voertuig van de categorie B uitgerust met een gesloten koetswerk of een voertuig van de categorie B+E, C, C+E, D, D+E of van de subcategorie C1, C1+E, D1 of D1+E, van rechtse buitenspiegels zodanig geplaatst dat de bestuurder en de begeleider een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van rechts;


Bekijk eens goed of het voertuig aan deze voorwaarden voldoet...
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

Het voertuig moet ook minstens 3 zitplaatsen hebben om op het examen te worden toegelaten. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4324
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Inderdaad...
Gelukkig staat die regel helemaal afgezonderd in een ander KB :evil:

§3. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie B legt het praktische examen af met een vierwielig voertuig van deze categorie met ten minste drie plaatsen, voorzien van een cabine, dat op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt.
Het voertuig moet met veiligheidsgordels uitgerust zijn.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Shiva
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 feb 2009, 16:52

Bericht door Shiva »

eugeen schreef:Als ik je goed begrijp moeten dan zowel je vader en je moeder een aparte auto hebben en koopt zoon/dochter een derde auto.

Koopt die de auto op zijn naam of op naam van de ouders?

PS Mooie avatar, maar maak heb als het kan op de standaardafmeting.
Die derde auto moet op zijn naam staan, dus niet op die van de ouders.
Dank u voor het complimentje over mijn avatar, maar ik zal hem dan moeten verwijderen aangezien ik geen afbeelding van mijn computer kan uploaden en ik geen kleinere versie vind :(
GRO
Administrator
Berichten: 12774
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Mail de afbeelding door naar mij, ik zal ze aanpassen.

eugeen@gratisrijbewijsonline.be
Shiva
Berichten: 9
Lid geworden op: 22 feb 2009, 16:52

Bericht door Shiva »

eugeen schreef:Mail de afbeelding door naar mij, ik zal ze aanpassen.

eugeen@gratisrijbewijsonline.be
Ah, dank je, is lief :D
Heb hem zonet doorgemaild :)
Gast

Bericht door Gast »

Nog even zeggen,

ik heb een voorlopig rijbewijs en heb mijn auto kunnen laten verzekeren.
MITS mijn ouders ook overstapten naar die bepaalde bank/verzekering, dus familiale & brandverzekering moesten daar komen, anders ging het niet door. Ikzelf ben 19 jaar en betaal rond de €800, een omnium is dan €2200 voor mij.

Mvg.
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

amai mijn botten

maar niet onbegrijpelijk met een voorlopig rijbewijs...
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

accer schreef:amai mijn botten

maar niet onbegrijpelijk met een voorlopig rijbewijs...
De prijs kan ik wel begrijpen omwille van het voorlopige rijbewijs, maar dat de familiale en brandverzekering er ook nog bij moeten vind ik regelrechte chantage :cry:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie