Diesel vs Benzine

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
stevienixed
Berichten: 2
Lid geworden op: 04 sep 2008, 16:26

Diesel vs Benzine

Bericht door stevienixed »

Met de rijschool rij ik met een diesel. Veel makkelijker, zo lijkt me, maar dat is waarschijnlijk omdat ik het gewend ben. Zo kan ik starten zonder gas te moeten geven. Ik laat dus eerst de ontkoppelingspedaal los en dan pas geef ik gas. Maar toen ik dus gisteren met mijn eigen auto oefende ging ik volledig de mist in. Ik viel heel de tijd stil. Ik kon de "combinatie" van gas geven en het ontkoppelingspedaal maar niet onder knie krijgen.

Nu is mijn vraag: als ik daar "voorbij" ben, is het dan ongeveer hetzelfde of zijn er nog verschillen? (Bijvoorbeeld in het rijden op een helling of zo, bij het parkeren,...)
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Eens je aan het bollen bent, voel je niet zo 'n groot verschil.
Bij het vertrekken moet je inderdaad een beetje gas bijgeven op het aangrijpingspunt van de koppeling, maar de koppeling nog niet te snel lossen.
Als je de coordinatie van gas en koppeling niet goed onder de knie krijgt, kun je proberen met op voorhand een beetje gas te geven (ongeveer 1500 toeren). Laat dan de koppeling rustig aangrijpen en als de auto goed in beweging komt, haal je de koppeling rustig helemaal omhoog.
Als je rijschool volgt, kun je aan je instructeur vragen dat hij/zij je leert vertrekken zoals met een benzine.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

In jouw plaats zou ik je rijschoolinstructeur vragen of hij je correct leert rijden. Vertrekken met puur de koppeling is geen goede methode. Met een ietwat lichtere diesel lig je evenzeer direct stil zoals met een benzine. M.a.w.: succes met het correct te leren!
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Waren de rijinstructeurs van de rijscholen niet die professionelen die claimen dat enkel zij iemand correct kunnen leren rijden ? Telkens vind ik echter voorbeelden waaruit blijkt dat het niet zo is.
FM
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 sep 2007, 12:28

Bericht door FM »

Dat zijn zij ook! Maar zoals in alle beroepen zijn er spijtig genoeg ook instructeurs die hun job niet zo ernstig nemen (en dat mag ook gezegd worden!) en zo diegenen die dat wel doen in discrediet brengen. Maar dat neemt niet weg dat de overgrote meerderheid prachtig werk verricht binnen de beperkte tijd die zij toegemeten krijgen.

Het ligt zelfs niet altijd aan de instructeur! Dikwijls wil (of kan) de kandidaat niet voldoende of extra tijd spenderen om iets dat hem/haar wat moeilijker ligt (bv coördinatie gas koppeling) deftig onder de knie te krijgen en het is dan wel makkelijk om met de vinger in één richting te wijzen.

Wanneer alles perfect verloopt, dan vindt men dat (volkomen terecht trouwens) heel normaal en daar wordt dan ook NIET over gesproken.
In het andere geval....
Kennis is de basis waarop ervaring wordt gebouwd!
Gast

Bericht door Gast »

FM schreef:
Het ligt zelfs niet altijd aan de instructeur! Dikwijls wil (of kan) de kandidaat niet voldoende of extra tijd spenderen om iets dat hem/haar wat moeilijker ligt (bv coördinatie gas koppeling) deftig onder de knie te krijgen en het is dan wel makkelijk om met de vinger in één richting te wijzen.
Min of mee van toepassing hier. Maar ik heb er toen de instructeur op gewezen. Ik meldde dat ik fout was en dat ik dit ontdekte door met mijn (benzine) auto te rijden. Intussen kan ik goed starten. :-) Ik had het eigenlijk na twee keer oefenen onder de knie.

Nu de andere "fouten" afleren. :-)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Diesel vs Benzine

Bericht door Inazuma »

stevienixed schreef:Met de rijschool rij ik met een diesel. Veel makkelijker, zo lijkt me, maar dat is waarschijnlijk omdat ik het gewend ben. Zo kan ik starten zonder gas te moeten geven.
De motor starten zonder gas geven is aan te raden met elke wagen die een elektronisch geregelde brandstoftoevoer heeft.
Dat is wat milieuvriendelijker ;)


Maar je bedoelt natuurlijk vertrekken zonder gas geven. ;)

Met een diesel kom je vaak nog weg zonder gas bij te geven bij het vertrekken, maar bij een benzinemotor gaat dat tegenvallen.

Met de trend naar kleinere dieselmotoren in naar verhouding grote wagens, kan het vertrekken zonder gas bijgeven ook in die diesels wel eens tegenvallen.
Mijn dieselauto is er zo ééntje die graag wat gas bijheeft , en de "luie" dieselrijder doet stilvallen ;)


De betere rijtechniek is altijd een beetje gas bijgeven bij het vertrekken, en voldoende gevoel aankweken om de balans tussen gas en koppeling te kunnen vinden.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

Rafael schreef:In jouw plaats zou ik je rijschoolinstructeur vragen of hij je correct leert rijden. Vertrekken met puur de koppeling is geen goede methode.
JC schreef:Waren de rijinstructeurs van de rijscholen niet die professionelen die claimen dat enkel zij iemand correct kunnen leren rijden ? Telkens vind ik echter voorbeelden waaruit blijkt dat het niet zo is.
Alles hangt af van het voertuig en de omstandigheden.

Een moderne, zwaar geladen vrachtwagen zal je op een steile helling enkel kunnen laten vertrekken zonder gas te geven bij het vertrek.
Op die manier wordt de koppeling het minst zwaar belast, de motorsturing zorgt ervoor dat de motor niet stilvalt.

Het voertuig waarmee een bepaalde rijschool rijdt, zal misschien vlot vertrekken zonder gas te geven. Voor een kleine wagen met een dieselmotor is dat meestal geen probleem.
En de meeste rijscholen rijden net met die wagens: ik zie er tenminste meer rondrijden met pakweg een Renault Clio of een Nissan Micra dan met een Mercedes E of een Volvo S80...

Dus heeft die instructeur voor die wagen net wel de juiste techniek aangeleerd.
En zoals het vaak gaat: de helft van wat de instructeur aan bijkomende uitleg geeft, wordt gewoon vergeten wanneer dat best uitkomt.

Dus: de instructeur leert de leerling vertrekken met de Clio diesel van de rijschool, zonder gas te geven. Hij zegt wel: wanneer je thuis gaat oefenen met de Volkswagen Kever van je opa moet je wel een beetje gas geven bij het vertrek.
De leerling begint dan wat te knoeien bij het vertrek met de Kever, opa zegt:"kunde gij nu niks" en de leerling zegt "jamaar, de instructeur zegt dat ik zonder gas moet vertrekken".
Einde discussie voor opa, de instructeur kent zijn vak niet.
Iedereen gelukkig 8)
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef: Een moderne, zwaar geladen vrachtwagen zal je op een steile helling enkel kunnen laten vertrekken zonder gas te geven bij het vertrek.
Op die manier wordt de koppeling het minst zwaar belast, de motorsturing zorgt ervoor dat de motor niet stilvalt.
:shock:

Bedoel je dan met 40 ton op een helling van pakweg 15% :?:
Je zal wa meemaken als je het ooit eens probeert. :lol:
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Bericht door Stefan Peeters »

bibi585 schreef:
xantingo schreef: Een moderne, zwaar geladen vrachtwagen zal je op een steile helling enkel kunnen laten vertrekken zonder gas te geven bij het vertrek.
Op die manier wordt de koppeling het minst zwaar belast, de motorsturing zorgt ervoor dat de motor niet stilvalt.
:shock:

Bedoel je dan met 40 ton op een helling van pakweg 15% :?:
Je zal wa meemaken als je het ooit eens probeert. :lol:
Ik spreek als altijd uit ervaring...
17%, 40 ton, 380 pk.
Zonder gas geven is probleemloos vertrekken in 1ste versnelling.
Met gas geven begint het voertuig te springen door een overbelaste koppeling. Resultaat: je bolt achteruit in plaats van vooruit.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

xantingo schreef: 17%, 40 ton, 380 pk.
Zonder gas geven is probleemloos vertrekken in 1ste versnelling.
Met gas geven begint het voertuig te springen door een overbelaste koppeling. Resultaat: je bolt achteruit in plaats van vooruit.
Toen ik zo'n 2 jaar geleden dit eens probeerde uit de put van een laadkaai
(pakweg 8%) met ongeveer 30 ton totaalgewicht (was toen meestal+/- 10 ton minder en daarmee lukte het wel), 420pk en trekker 3 maand oud (automatiche versnellingen) viel die gewoon stil.
"17%, 40 ton, 380 pk." lijkt me heel sterk overdreven.
Zelfs met m'n 470pk indertijd ging ik dat niet moeten proberen op 17%.
Plaats reactie