Voorwaarden wagens om met een 'L' te rijden???

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Lara

Voorwaarden wagens om met een 'L' te rijden???

Bericht door Lara »

Hey allemaal,

Ik had eventjes een vraag ivm met de auto waar je mee moet oefenen.
Mijn oom heeft bv een renault trafic, dit is al een iets grotere wagen, wel bestemd voor personenvervoer en niet voor zakenvervoer.

Is het toegelaten om met een 'L' te rijden met deze wagen?

Alvast bedankt voor jullie spoedig antwoord.


Lara
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Als dat een voertuig is categorie B minder dan 3500 kg MTM dan mag dat.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Lara

Bericht door Lara »

Dank je wel voor je antwoord rijprof.
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

De Rijprof schreef:Als dat een voertuig is categorie B minder dan 3500 kg MTM dan mag dat.
De handrem moet ook binnen handbereik zijn als je met begeleider leert rijden. Ik weet niet hoe het bij dit busje zit, maar bij sommige busjes staan die links van de bestuurderszetel als ik me niet vergis... En dat is buiten handbereik van de begeleider..
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Rafael schreef:
De Rijprof schreef:Als dat een voertuig is categorie B minder dan 3500 kg MTM dan mag dat.
De handrem moet ook binnen handbereik zijn als je met begeleider leert rijden. Ik weet niet hoe het bij dit busje zit, maar bij sommige busjes staan die links van de bestuurderszetel als ik me niet vergis... En dat is buiten handbereik van de begeleider..
Wanneer dat de nieuwere versie is is het dezelfde carosserie als m'n Vivaro en van mij staat de handrem aan de goeie kant. :wink:
Lara

Bericht door Lara »

Inderdaad, het is dezelfde als jouw Vivaro, maar dan wel van Renault ipv Opel.

Dus ik mag ermee met een L rijden als ik het goed versta...
Rafael
Administrator
Berichten: 2641
Lid geworden op: 12 jan 2006, 00:00

Bericht door Rafael »

Lara schreef:Inderdaad, het is dezelfde als jouw Vivaro, maar dan wel van Renault ipv Opel.

Dus ik mag ermee met een L rijden als ik het goed versta...
Als aan bovenstaande voorwaarden voldaan is mag dat inderdaad ;-)
FM
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 sep 2007, 12:28

Bericht door FM »

Wanneer je in het bezit bent van een voorlopig rijbewijs MET BEGELEIDER ( 36 maanden geldig) en het gaat om een voertuig met gesloten koetswerk, dan moet het ook voorzien zijn van rechtse buitenspiegels die zodanig geplaatst zijn dat de bestuurder en de begeleider een voldoende uitzicht hebben op het verkeer van achter en van rechts.

Let op voor het afleggen van het rijexamen! De voorwaarden waaraan de voertuigen moeten voldoen vind je in de brochure die je op het examencentrum hebt meegekregen bij je theorie-examen of op www.goca.be
Kennis is de basis waarop ervaring wordt gebouwd!
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Re: Voorwaarden wagens om met een 'L' te rijden???

Bericht door bibi585 »

Lara schreef:...wel bestemd voor personenvervoer en niet voor zakenvervoer.
Als ik het goed voor heb heeft deze uitvoering rondom ramen zitten, dus ook achteraan.
Dus tweede binnenspiegel en "L" achterop net zoals gewone auto is voldoende.
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

FM schreef:
Let op voor het afleggen van het rijexamen! De voorwaarden waaraan de voertuigen moeten voldoen vind je in de brochure die je op het examencentrum hebt meegekregen bij je theorie-examen of op www.goca.be
Niet alleen voor het examen moet je op zoiets letten maar ook tijdens je stageperiode :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
digital
Berichten: 541
Lid geworden op: 27 mar 2005, 00:00
Locatie: Limburg

Bericht door digital »

Benny Stinkens schreef: Niet alleen voor het examen moet je op zoiets letten maar ook tijdens je stageperiode :wink:
Ja en neen,
de volgende voorwaarden gelden alleen voor het examen en niet voor de stage:
§3. De kandidaat voor het rijbewijs geldig voor de categorie B legt het praktische examen af met een vierwielig voertuig van deze categorie met ten minste drie plaatsen, voorzien van een cabine, dat op een horizontale weg een snelheid van ten minste 100 km/u bereikt.
Het voertuig moet met veiligheidsgordels uitgerust zijn.
FM
Berichten: 61
Lid geworden op: 18 sep 2007, 12:28

Bericht door FM »

Bekijk de brochure van goca eens, blijkbaar is er een verschil in de vereisten waaraan het stagevoertuig (36 maanden) moet voldoen tijdens de stage en tijdens het praktijkexamen. En voor het examen is er zelfs een verschil al naargelang het voorlopig rijbewijs :wink:
Kennis is de basis waarop ervaring wordt gebouwd!
Gast

Bericht door Gast »

Nu had ik toch een vraag.

Ik heb een voorlopig rijbewijs van 36 maanden met begeleider.

Mijn auto is een Volkswagen golf 1 cabrio, maar momenteel rijd ik nog even met de Volvo samen met mijn moeder.
Is een 2de binnenspiegel verplicht in deze auto? Of alleen verplicht bij het praktijk examen? Want ik weet het namelijk nog steeds niet met de hele tijd rond te zoeken.

Mvg, Mick
Wouter
Berichten: 2119
Lid geworden op: 01 okt 2007, 16:45
Locatie: Olen

Bericht door Wouter »

In de brochure van GOCA vind je dit:
Stagevoertuig Voorlopig rijbewijs 36m.
- Naast de gewone achteruitkijkspiegel moet zich binnen in het voertuig
een tweede achteruitkijkspiegel bevinden die de begeleider in staat
stelt voldoende uitzicht te hebben op het verkeer achter en links. De
oorspronkelijk aangebrachte of bijgeplaatste spiegels, die zich achteraan
op de zonneklep bevinden, maken dit niet mogelijk en kunnen daarom
ook niet aanvaard worden. Als het gaat om een voertuig met een gesloten
koetswerk, moet het voertuig voorzien zijn van rechtse buitenspiegels.
(dus ja, elk voertuig waarmee je rijdt tijdens je stage (en dus niet alleen op het examen!) moet uitgerust zijn met een extra spiegel)
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Ik heb een voorlopig rijbewijs van 36 maanden met begeleider.

Is een 2de binnenspiegel verplicht in deze auto?
De 2de binnenspiegel is verplicht in elke auto waar je met dit voorlopige rijbewijs in rijdt.
Net zo verplicht als de L of de begeleider eigenlijk.


De voorwaarde om een handrem binnen bereik van de begeleider te hebben - zoals in het begin van deze draad gesteld - is sinds eind 2008 niet meer van toepassing.
Plaats reactie