Voorrang van rechts of niet?
Voorrang van rechts of niet?
Onlangs legde onze collega Benny een vraag voor waarop de wegcode blijkbaar geen duidelijk antwoord geeft.
Toch is het een situatie die vele malen per dag zal voorkomen.
Auto A (rood) wil rechtdoor rijden.
Auto B (groen) wil rechtdoor rijden.
Auto C (blauw) wil linksaf slaan.
Graag had ik van enkele instructeurs en deelnemers aan het forum vernomen in welke volgorde volgens hen de auto's de rijbaan mogen oprijden. En waarom?
Toch is het een situatie die vele malen per dag zal voorkomen.
Auto A (rood) wil rechtdoor rijden.
Auto B (groen) wil rechtdoor rijden.
Auto C (blauw) wil linksaf slaan.
Graag had ik van enkele instructeurs en deelnemers aan het forum vernomen in welke volgorde volgens hen de auto's de rijbaan mogen oprijden. En waarom?
voorrang aan rechts Benny Stinkens 240708
een richtingsverandering is geen maneuver.
C rijdt tot in het midden B rijdt dan gewoon achter c door A rijdt rechtdoor C draait af.
Werkt alleen als het kruispunt breed genoeg is.
C rijdt tot in het midden B rijdt dan gewoon achter c door A rijdt rechtdoor C draait af.
Werkt alleen als het kruispunt breed genoeg is.
voorrang aan rechts Benny Stinkens 240708
Zo eenvoudig is het ook weer niet
C tov B
B tov A
A tov C
C (dan pas C die afdraait) C in twee fasen
Dagelijkse kost in Brussel geen enkel probleem
Staat zelfs zo voorgeschreven met tekeningen en al in de franse wegcode.
C tov B
B tov A
A tov C
C (dan pas C die afdraait) C in twee fasen
Dagelijkse kost in Brussel geen enkel probleem
Staat zelfs zo voorgeschreven met tekeningen en al in de franse wegcode.
Men zou kunnen opperen dat C het kruispunt niet mag oprijden omdat hij daar moet stoppen (om voorrang te verlenen aan A) waardoor hij het dwarsverkeer (van voertuig B) zou hinderen of beletten (artikel 14.2). De volgorde wordt dan B, A, C .
Strikt genomen blijft de onderlinge voorrangsplicht echter bestaan (zeker sinds het schrappen van art. 12.3.2°) waardoor een "patt situatie" ontstaat (elke bestuurder moet op zijn beurt voorrang verlenen aan de andere).
Dan blijft nog enkel de "hoffelijkheidsregel" om het probleem op te lossen.
Strikt genomen blijft de onderlinge voorrangsplicht echter bestaan (zeker sinds het schrappen van art. 12.3.2°) waardoor een "patt situatie" ontstaat (elke bestuurder moet op zijn beurt voorrang verlenen aan de andere).
Dan blijft nog enkel de "hoffelijkheidsregel" om het probleem op te lossen.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Dank je wel voor het stellen van deze vraag (was ik al van plan maar had de geschikte tekening niet)
Mijn mening was
C (blauw)
B (groen)
A (bruin)
De reden: omdat dit een kruispunt is met voorrang van rechts en ik altijd geleerd heb dat op kruispunten waar de voorrang van recht van toepassing is de richting niet meetelt.
Maar omdat afslaand verkeer voorrang moet verlenen aan rechtdoorgaand verkeer ook juist is heb ik op dit moment geen mening meer alleen nog maar twijfel
En moest dit ooit tot een ongeval leiden ben je met hoffelijkheid niets want dan moet er door een rechtbank een schuldvraag beantwoord worden.
Mijn mening was
C (blauw)
B (groen)
A (bruin)
De reden: omdat dit een kruispunt is met voorrang van rechts en ik altijd geleerd heb dat op kruispunten waar de voorrang van recht van toepassing is de richting niet meetelt.
Maar omdat afslaand verkeer voorrang moet verlenen aan rechtdoorgaand verkeer ook juist is heb ik op dit moment geen mening meer alleen nog maar twijfel
Zeer juist maar op veel plaatsen waar het reglement wel duidelijk is is hoffelijkheid al ver te zoeken laat staan op zo een plaats.Dan blijft nog enkel de "hoffelijkheidsregel" om het probleem op te lossen.
En moest dit ooit tot een ongeval leiden ben je met hoffelijkheid niets want dan moet er door een rechtbank een schuldvraag beantwoord worden.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
voorrang aan rechts Benny Stinkens 240708
Sorry Benny maar het afslaand verkeer heeft geen voorrang op het rechtdoorgaand verkeer. Hier zit je fout.
Alleen het verkeer dat naar LINKS afslaat moet voorrang verlenen aan de tegenliggers.
Als we naar rechts AFSLAAN hebben we voorrang voor zover het een voorrang aan rechtsregeling betreft.
Niet veralgemenen.
Alleen het verkeer dat naar LINKS afslaat moet voorrang verlenen aan de tegenliggers.
Als we naar rechts AFSLAAN hebben we voorrang voor zover het een voorrang aan rechtsregeling betreft.
Niet veralgemenen.
-
- Administrator
- Berichten: 6824
- Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
- Locatie: Dilsen
Gewoon schandalig dat je een situatie hebt die alle dagen in het verkeer voor komt en ze niet kan oplossen met de wegcode
Als we ooit met een bundel blunders naar de minister zouden stappen hoop ik dan ook dat deze op nummer 1 staat.
Als we ooit met een bundel blunders naar de minister zouden stappen hoop ik dan ook dat deze op nummer 1 staat.
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
voorrang aan rechts Benny Stinkens 240708
hallo allemaal,
Op uitgestrekte kruispunten geeft dit voorbeeld geen problemen.
Maar inderdaad als de straten wat smaller zijn komen wij in de problemen.
U schrijft dat zich dit meermaals per dag voordoet.
In dit geval kan ik zeggen dat dit zich niet zou mogen voordoen, het kruispunt is te druk voor deze regeling.
Je kan dit oplossen door ofwel een andere voorrangsregeling ofwel met éénrichtingsstraten. Over zulke zaken wordt in het buitenland wel nagedacht.
Heb zelf onderzoek gedaan naar de oplossingen die in de ons omringende landen gebruikt worden.
Bij ons is het een ramp.
Voorrang overstekende fietspaden suggestiestroken verkeerslichten met pijlen parkeervakken zone borden snelheid enz
Ik hoop echt dat men van hogerhand eens gaat beseffen dat het allemaal veel duidelijker en eenvoudiger moet.
groetjes
Op uitgestrekte kruispunten geeft dit voorbeeld geen problemen.
Maar inderdaad als de straten wat smaller zijn komen wij in de problemen.
U schrijft dat zich dit meermaals per dag voordoet.
In dit geval kan ik zeggen dat dit zich niet zou mogen voordoen, het kruispunt is te druk voor deze regeling.
Je kan dit oplossen door ofwel een andere voorrangsregeling ofwel met éénrichtingsstraten. Over zulke zaken wordt in het buitenland wel nagedacht.
Heb zelf onderzoek gedaan naar de oplossingen die in de ons omringende landen gebruikt worden.
Bij ons is het een ramp.
Voorrang overstekende fietspaden suggestiestroken verkeerslichten met pijlen parkeervakken zone borden snelheid enz
Ik hoop echt dat men van hogerhand eens gaat beseffen dat het allemaal veel duidelijker en eenvoudiger moet.
groetjes
Mening van een examinator:
Voorrang van rechts.
Eerst de wagen die van boven komt en linksaf slaat.
Vervolgens B
Vervolgens A
Auto A moet blijven staan tot B vertrokken is.
B moet blijven staan tot C vertrokken is.
C kan verder rijden.
Voorrang van rechts.
Eerst de wagen die van boven komt en linksaf slaat.
Vervolgens B
Vervolgens A
Auto A moet blijven staan tot B vertrokken is.
B moet blijven staan tot C vertrokken is.
C kan verder rijden.
Laatst gewijzigd door GRO op 25 aug 2008, 22:37, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Medewerker
- Berichten: 8352
- Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
- Contacteer:
Ik sluit mij aan bij Inazuma.
Theoretisch kun je dit met de wegcode niet oplossen.
In de praktijk zal er wat gebarentaal aan te pas komen.
Theoretisch kun je dit met de wegcode niet oplossen.
In de praktijk zal er wat gebarentaal aan te pas komen.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden