Suggestiestrook?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
mj

Suggestiestrook?

Bericht door mj »

Hallo

In Kontich lopen dwars over de rijbaan (niet op een kruispunt ofzo) rode "gebieden". Ik heb op de site even gezocht en eigenlijk is het (te vergelijken met) een suggestiestrook voor fietsers (het is niet met witte strepen aan de buitenkanten zoals bij een fietspad).
Nu is mijn vraag of ik die fietsers dan voorrang moet geven?
En als het wel een fietpad is (dus met witte strepen), moet ik dan voorrang geven?

Mijn tweede vraag is: Ook in Kontich zijn parkeervakken op de rijbaan. Mag ik hier overrijden of niet?

Bedankt alvast.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Als een fietspad over de rijbaan loopt, moet je voorrang geven.

Als een oversteekplaats voor fietsers over de rijbaan loopt, moet de fietser jou voorrang geven (behalve als hij al op de oversteekplaats is)

Als een fietssuggestiestrook over de rijbaan loopt moet je geen voorrang geven, want die fietssuggestiestoork is gewoon de rijbaan.

Vraag 2: Ja.
bjorn006

Bericht door bjorn006 »

Nog een vraagje ivm zo'n strook. Hier in de buurt hebben we er een die aan 1 kant witte strepen heeft. Is dat nu een fietspad, of een suggestiestrook?

Bedankt
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

En langs welke kant? Naar het midden van de rijbaan toe of langs de buitenkant van de rijbaan?
bjorn006

Bericht door bjorn006 »

eugeen schreef:En langs welke kant? Naar het midden van de rijbaan toe of langs de buitenkant van de rijbaan?
Naar het midden.
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

En staat er nergens geen bord dat het een fietspad is?
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

bjorn006 schreef:Nog een vraagje ivm zo'n strook. Hier in de buurt hebben we er een die aan 1 kant witte strepen heeft. Is dat nu een fietspad, of een suggestiestrook?
Op talloze plaatsen is de rechter onderbroken streep van het fietspad wegens ontbrekend onderhoud overgroeid met gras en onkruid.

Als er inderdaad maar 1 onderbroken streep is, en er geen Afbeelding bij staat is het wettelijk gezien dan géén fietspad.


Als raad : beschouw het desondanks toch maar als een fietspad.
Inazuma
Berichten: 11360
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: Suggestiestrook?

Bericht door Inazuma »

mj schreef: Mijn tweede vraag is: Ook in Kontich zijn parkeervakken op de rijbaan. Mag ik hier overrijden of niet?
Hangt er van af ...

Als het een parkeerzone volgens Artikel 75.2 (link) is mag je er niet over rijden.

Afbeelding

Die parkeerzones zijn herkenbaar aan de brede rand langs de kant van de rijbaan, zo'n 20 of 25 cm breed = breder dan de onderbroken of doorlopende streep die rijstroken aangeeft)
Beginnen vaak met een verdrijvingsvlak.



Dunne strepen (zo'n 10cm breed = smaller dan de onderbroken of doorlopende streep die rijstroken aangeeft) die een parkeerplaats aanduiden mogen wel overreden worden als ze op de rijbaan liggen - er is immers niets in de wegcode dat verbiedt hier over te rijden, en niets dat bepaalt dat dergelijke markeringen niet tot de rijbaan behoren.
Plaats reactie