remmen op motor

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Dwayne

remmen op motor

Bericht door Dwayne »

joew

Ik heb hier al veel gelezen over het remmen op de motor. Maar ik heb dit toch nog niet goed door. Als ik in een hoge versnelling rij (toerenteller staat op 1800-2000 toeren), dan lukt het remmen op de motor niet zo goed. Het remt amper af en het gaat nog veel te snel. Ik moet dan al snel op de voetrem gaan staan om alle versnellingen af te gaan.

Alvast op voorhand bedankt.
GRO
Administrator
Berichten: 12773
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Zoals je schrijft heb je hier op het forum al heel wat kunnen lezen.

In het praktijkboek hebben we getracht om het nog eens goed uit te leggen:
(Hoofdstuk 7.3 REMMEN EN TERUGSCHAKELEN)

Als het dan nog niet duidelijk is, vraag je volgens mij toch best even aan je begeleider of aan je rijinstructeur dat hij het je "al doende" uitlegt.
Tijdens het rijden kunnen zij dan best uitleggen hoe het moet.
Al doende leert men, zegt het spreekwoord

http://www.gratisrijbewijsonline.be/handboekpraktijk
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Je noemt het beter MEEremmen op de motor. Vanzelfsprekend zul je meestal tegelijk ook je voetrem moeten gebruiken.
Motorrem en voetrem samen gebruiken.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Dwayne

Bericht door Dwayne »

Hazo, ik dacht dat het altijd met zonder de voetrem ingedrukt is. Vond het al vreemd, anders kon ik nooit tijdig terugschakelen om ergens af te slaan ofz

Erg bedankt voor uw antwoord.
Inazuma
Berichten: 11373
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Dwayne schreef:Hazo, ik dacht dat het altijd met zonder de voetrem ingedrukt is.
Is het in eerste instantie ook :

gewoon het gas lossen
-> auto vertraagt (brandstoftoevoer wordt onderbroken) tot +/- 1200 à 1500 tpm (of tot de wagen niet echt meer vertraagt)
---> terugschakelen naar een lagere versnelling
-----> auto vertraagt weer verder

(herhaal indien mogelijk)


Op een bepaald moment merk je dat de afstand die je nog over hebt om tot stilstand te komen, ongeveer de afstand wordt die je nodig hebt om met de voetrem op een normale manier te stoppen
-> bijremmen met de voetrem
---> ontkoppelen als het toerental te laag zakt
(weer rond die 1200-1500 tpm, in elk geval voor de motor begint te schokken)



Als de overweg , de paar verkeerslichten en de rest van het verkeer wat meezitten, rij ik soms van thuis tot op mijn werk 50 km verder, zonder te remmen ...
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Bericht door de rijprof »

Ik moet dan al snel op de voetrem gaan staan om alle versnellingen af te gaan.
Je moet niet altijd alle versnellingen afgaan. Dat hangt er vanaf hoeveel tijd je hebt en hoe hard je moet remmen.
Als je, bijvoorbeeld, nogal hard moet remmen, dan rem je gewoon met je voetrem zonder terug te schakelen en zorg ervoor dat je de koppeling pas indrukt bij lage toerentallen.

Soms kan het zijn dat je even stevig moet doorremmen en dat je dan van 4de ineens naar 2de kunt schakelen. Je kiest gewoon de versnelling die op dat moment best bij je snelheid past.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bibi585
Berichten: 954
Lid geworden op: 25 mei 2006, 00:00

Bericht door bibi585 »

Te sterk op de motor remmen kan ook gevaarlijk zijn wanneer je je rempedaal niet gebruikt.
Op die manier rem je namelijk zonder dat je stoplichten oplichten en kan het gebeuren dat je achterligger het te laat opmerkt.
mj

Bericht door mj »

bibi585 schreef:Te sterk op de motor remmen kan ook gevaarlijk zijn wanneer je je rempedaal niet gebruikt.
Op die manier rem je namelijk zonder dat je stoplichten oplichten en kan het gebeuren dat je achterligger het te laat opmerkt.
Een klein tikje op je rem zodat de stoplichten even branden :wink:
Inazuma
Berichten: 11373
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

bibi585 schreef:Te sterk op de motor remmen kan ook gevaarlijk zijn wanneer je je rempedaal niet gebruikt.
Op die manier rem je namelijk zonder dat je stoplichten oplichten en kan het gebeuren dat je achterligger het te laat opmerkt.
Met auto's valt dat nog heel aardig mee.

Met motorfietsen is het andere koek, zeker met 2 cilinders, die remmen als gek op de motor.
Plaats reactie