Wanneer naar een hogere of lagere versnelling schakelen?

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Gast

Wanneer naar een hogere of lagere versnelling schakelen?

Bericht door Gast »

Is men op het praktijkexamen streng op wanneer je naar een andere versnelling schakelt? Ik schakel vooral op gevoel wanneer ik de indruk krijg dat dit het best is voor de motor maar ik hou geen rekening met toerentallen. Moet ik daar nauwkeurig rekening mee houden en zoja hoe dan?
Gast

Bericht door Gast »

Was ik vergeten te vragen: zijn er richtlijnen ivm de snelheid waarop ik me kan baseren wanneer ik het best schakel? Bv. bij zoveel km/u schakel naar 3rde versnelling?
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef:Was ik vergeten te vragen: zijn er richtlijnen ivm de snelheid waarop ik me kan baseren wanneer ik het best schakel? Bv. bij zoveel km/u schakel naar 3rde versnelling?
http://wegcode.be/wet.php?wet=9&node=bijl5
8. Zuinig en milieuvriendelijk rijden : letten op het motorregime en het schakelen, remmen en versnellen;


De ecologische stroming zou graag zien dat je opschakelt bij zo'n 2000 tpm voor een diesel en 2500 tpm voor een benzine motor.

Afhankelijk van de aard, de grootte en het koppel van de motor, de overbrengingsverhoudingen van de versnellingsbak, en uiteraard de auto er rond kan dat werken, maar het kan ook te laag zijn.


Je kan tijdens het rijden zelf ook wat experimenteren, en het toerental waarbij je schakelt stelselmatig wat verlagen - maar vergeet ondertussen niet vooral op het verkeer te letten :!:

Als de auto begint te schokken, of inhoudt voor hij weer begint te versnellen na het schakelen, dan schakelde je te laag.




Voor een diesel kan je andersom werken :
Zoek het toerental van het maximale koppel in het instructieboekje.
Zorg dat je bij het schakelen daar net nog ietsjes boven zit na het opschakelen.

Voor een benzinemotor werkt dat niet, daar ligt het toerental met het maximale koppel een stuk hoger, en dan ga je wel erg hoge toeren draaien, wat men niet zo graag gaat zien ;)
Ellen Huijben

Bericht door Ellen Huijben »

Ik heb het volgende geleerd; je vertrekt in eerste en schakelt bijna direct door naar tweede versnelling. De tweede is de beste om in zone 30 te rijden. De derde is de beste om in zone 50 te rijden en de vierde gebruik je als je rond de 70 km/h rijd, en tenslotte de vijfde gebruik je om 90 of meer te rijden (maar die heb ik nog niet gebruikt zit nog maar aan mijn derde les) Tel er dus ongeveer steeds 20 km/h bij. Dit is wat ik geleerd heb van mijn rijinstructeur, zelf ben ik ook nog maar een beginneling en vind het wel makkelijk te onthouden zo. Succes nog verder!
Gast

Bericht door Gast »

ja dat zeggen de rij instructeurs , om het simpel te houden. zodat je niet constant moet schakelen.
maar als je wat meer zal rijden, zal je merken dat je je gewoon altijd direct in derde zet (zelfs in zone30) en vanaf 50 zet ge u in 4e, en vanaf 70 mag je al in vijfde.

je zal zien dat je motor dit prettiger vind :)

veel geluk verder
Ellen Huijben

Bericht door Ellen Huijben »

Oke bedankt! Ik zal eraan denken!
Karl
Berichten: 224
Lid geworden op: 27 aug 2007, 23:17

Bericht door Karl »

Hou het maar bij wat de rijinstructeur gezegt heeft Ellen.

Wat Gast hier vermeld is misschien wel correct naar zogenaamde "ecologische" normen, maar het nadeel is dat je zal voelen dat de motor zich eigenlijk 'verveeld'. Hij zit dan in een versnelling waarin hij bijna geen toeren moet draaien en door het geluid dat hij maakt ben je zonder te beseffen lichtjes aan het versnellen en voor je het weet zit je over de maximum snelheid toegelaten.

Op zich nog geen groot probleem, als je eventuele boetes kan betalen, maar voor je examen betekent dit gebuisd.
Als je die laatste opschakelbeweging niet maakt dan zit de auto aan een normaal aantal toeren wanneer je net onder de 30, 50, 70 rijdt. Dus je kan aan het geluid dan horen wanneer je onbewust aan het versnellen bent.
Inazuma
Berichten: 11359
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Bericht door Inazuma »

Anonymous schreef: maar als je wat meer zal rijden, zal je merken dat je je gewoon altijd direct in derde zet (zelfs in zone30) en vanaf 50 zet ge u in 4e, en vanaf 70 mag je al in vijfde.

je zal zien dat je motor dit prettiger vind :)
Dat is allerminst zeker, en hangt sterk af van het type auto en motor dat er in zit.
Bij die combinaties van snelheden en versnellingen, gaat je motor uiterst weinig toeren draaien en zeer zwaar belast worden.

Met sommige auto's lukt het, met andere niet.


Als ik met mijn auto (1600cc diesel, 5V, 110 PK) jouw raad op zou volgen, verbruik ik aanzienlijk meer dan bij 30 in 2 , 50 in 3, en 70 in 4.

70 in 5de bij constante stand gaspedaal heeft bij de minste vertraging maar één resultaat : de snelheid valt weg, en het ogenblikkelijke verbruik gaat aanzienlijk omhoog.

30 in 3de gaat niet eens, zelfs zonder gas te geven zit ik dan boven de 30 en desondanks is het verbruik erg hoog.
JC
Berichten: 293
Lid geworden op: 22 feb 2006, 00:00

Bericht door JC »

Het heeft inderdaad maar weinig met bepaalde snelheden te maken. Alles hang af van de auto en de omstandigheden. Als je met de raad van die instructeur in de Ardennen gaat rijden kan je de motor zelfs beschadigen, bergrop zal je altijd in een lagere versnelling rijden, dit geldt ook wanneer je zwaar geladen rijdt. Je zou er versteld van staan hoe anders een (kleine) wagen reageert, wanneer er plots 5 personen inzitten en nog wat bagage.

Als ik zowat rondkijk in mijn omgeving dan denk ik dat ongeveer 75% van de chauffeurs voordeel zou halen uit het rijden met een automaat. Ze rijden dikwijls al jaren, maar hebben nog steeds niet de essentie van het schakelen te pakken. Niet zelden is de reden hiervan de wat simpele uitleg van de instructeur die als ultieme waarheid wordt beschouwd.

Leer je wagen kennen, schakel vooral op gevoel. Om je wagen te leren kennen kan je inderdaad wat experimenteren. Na een tijdje hoor je wel aan de motor of die zich prettig voelt of niet.
Ellen huijben

Bericht door Ellen huijben »

Inderdaad, dat klopt ook wat je zegt. je voelt en hoort immers wanneer je moet schakelen. En dat zal wel sterk afhangen van auto tot auto en van de omstandigheden. In elk geval ik doe mijn best om erop te letten, wat toch niet zo makkelijk is als beginneling. ik let eigenlijk enkel op de snelheid die ik maak en ik hoor/voel wanneer ik moet schakelen, maar ik kijk eigenlijk niet zoveel naar mijn toerenteller, enkel bij het vertrekken. Maar ik denk dat dit wel komt met de ervaring. Ik heb er immers slechts vier lessen opzitten.
Plaats reactie