Rijbewijs A na B

Vragen i.v.m. andere rijbewijzen.
Duidelijk
Berichten: 1
Lid geworden op: 24 jul 2007, 16:42

Rijbewijs A na B

Bericht door Duidelijk »

Ik ben momenteel bezig met men laatste voorbereidingen voor mijn praktijk van rijbewijs B. Nu heb ik van een vriend gehoord dat je van uw 18 al een moto kunt hebben (weliswaar maar 25Kw). Sinds dat vele goedkoper is dan een auto overweeg ik om dat als voertuig te kopen met mijn beperkt studenten budget.

Nu vraag ik mij af wat ik moet doen om daar uiteindelijk wettelijk mee te mogen rijden na dat ik mijn rijbewijs B heb.
- Geld mijn theoretisch voor mijn B (waar ik enorm dankbaar voor ben aan deze site trouwens) ook voor mijn A?
- Moet ik zelf over een voertuig beschikken of kan ik er een gebruiken bij een rijschool zoals dat ook bij een B mogelijk is.
- ...
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Neen, je moet voor A een apart theoretisch examen doen.
Men stelt trouwens, zoals je bij de proefexamens van A kan zien, ook typische vragen i.v.m. de motorfiets.

Je kan voor A ook met een rijschool examen gaan doen.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Re: Rijbewijs A na B

Bericht door Bertje »

Duidelijk schreef:Nu heb ik van een vriend gehoord dat je van uw 18 al een moto kunt hebben (weliswaar maar 25Kw).
Dat is helemaal correct, op voorwaarde dat je over een (voorlopig) rijbewijs A beschikt.
Duidelijk schreef:Sinds dat vele goedkoper is dan een auto overweeg ik om dat als voertuig te kopen met mijn beperkt studenten budget.
Vergis je niet! een tweedehandswagen zou wel eens goedkoper kunnen uitvallen dan een motor. Zie ook hier. Heel wat aspirant-motorrijders durven wel eens de veiligheidsuitrusting en de verzekering uit het oog te verliezen.
Duidelijk schreef:Nu vraag ik mij af wat ik moet doen om daar uiteindelijk wettelijk mee te mogen rijden na dat ik mijn rijbewijs B heb.
Je kan twee jaar wachten; iedereen die twee jaar in het bezit is van zijn (definitief) rijbewijs B mag met een motor met (zeer) beperkt vermogen rijden (max 11 kW).

Als je niet zo lang kan wachten, heb je een rijbewijs A nodig. Om dit te behalen moet je een theorie-examen afleggen voor deze categorie en daarna verplicht 6 uur rijles volgen (moet met een motor van de rijschool). Daarna kan je met een voorlopig rijbewijs de baan op, met een eigen motor.
Na minimaal 1 en maximaal 12 maanden kan je examen afleggen met je eigen motor of met een van de rijschool (met vooraf nog 2 verplichte uren rijles).
oswald
Berichten: 5
Lid geworden op: 02 aug 2007, 10:28

Bericht door oswald »

Ik heb prijzen van rijscholen zitten vergelijken en overal vragen ze hetzelfde. Is het de moeite dat ik verder zoek naar een goedkopere, of vragen ze zowieso allemaal dezelfde prijs?

Kun je dit bedrag inbrengen in je belastingen?
GRO
Administrator
Berichten: 12761
Lid geworden op: 26 mar 2005, 00:00

Bericht door GRO »

Belastingen:

Als jij je voertuig echt nodig hebt om je werk te kunnen doen, dan kan je ook de opleiding deels aftrekken.
Maar je moet natuurlijk kunnen verantwoorden dat je het nodig hebt.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Bericht door Bertje »

Op de laatste belastinginfo-avond van MAG wist Erik Schoonjans te vertellen dat opleidingen niet aftrekbaar zijn als beroepsonkost. Voor je dit probeert in te brengen bij je belastingen kan je dus best professioneel advies inwinnen, anders riskeer je een boete van 10% bij een verkeerde aangifte.
Gezien je een motor meestal degressief afschrijft, ben je zo goed als zeker dat je aangifte ook effectief gecontroleerd wordt.

Wat wel kan om de prijs van de opleiding wat draaglijker te maken is gebruik maken van opleidingscheques (enkel in het Vlaams Gewest voor voltijds werkenden).
Gast

Bericht door Gast »

puur ter informatie:

Ikzelf ben bezig mijn rijbewijs voor de moto te halen. De prijzen waren:

Rijschool 6 uur les (verplicht te volgen): 385 euro
Honda CBF500: 4900 euro
Verzekering: 150 euro (in combinatie met mijn autoverzekering)
Vest Voyager Goretex: 150 euro
Botten Bullson Vince Dry 43: 40 euro
Een broek en handschoenen heb ik niet gekocht.

Mijn autorijbewijs heeft me dus enkel de prijs voor het afleggen van het examen gekost (ik denk een 36 euro).
Daarna heb ik een Honda Civic gekocht die 20 jaar oud was en 200 000 km op de teller had. Dit koste me 250 euro, en ik heb hier nog 70 000 km gereden (reed perfect)


Reken zelf maar uit wat het goedkoopste is ;)
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Bericht door Benny Stinkens »

[quote="Anonymous"
Reken zelf maar uit wat het goedkoopste is ;)[/quote]
Een broek en handschoenen heb ik niet gekocht.
Eerst en vooral dank je voor informatie :wink:

Maar ik wil wel hopen dat je geen broek of handschoenen gekocht heb omdat je dit reeds had.

Want ander moet ik aan jou vragen om eens uit te rekenen wat het goedkoopste is een broek/handschoenen of de betonbrand op je benen te laten herstellen die je oploopt als je het asfalt van te dichtbij gaat bekijken. :wink:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Plaats reactie