met hoeveel kw mag ik rijden

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
redrider
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2007, 19:18
Locatie: oudenaarde

met hoeveel kw mag ik rijden

Bericht door redrider »

hallo ik heb mijn rijbewijs van 1993 en wou weten of ik in belgie mag rijden met mijn b rijbewijs mag ik tot 25 kw rijden?
love bikes
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

Ik veronderstel dat je het hebt over een motorfiets.
redrider schreef:hallo ik heb mijn rijbewijs van 1993 en wou weten of ik in belgie mag rijden met mijn b rijbewijs mag ik tot 25 kw rijden?
Nee.
Maximaal vermogen is 11 kW.
Artikel 20 schreef:§2. Het rijbewijs, geldig verklaard voor de categorie B, afgegeven sinds ten minste twee jaar,
laat het besturen van voertuigen van de categorie A met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3
en met een maximaal vermogen van 11 kW toe.
redrider
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 apr 2007, 19:18
Locatie: oudenaarde

bedankt voor snelle reactie maar??

Bericht door redrider »

ik heb mijn auto rijbewijs al van 1993 zou dit niet hoger mogen in kw 11 kw is toch erg weinig dit haald amper 100 km/u en je zal er al naast moeten lopen

ps: het gaat inderdaad om een motor
love bikes
wobotje
Berichten: 435
Lid geworden op: 27 sep 2006, 00:00
Locatie: Brugge
Contacteer:

Bericht door wobotje »

En toch is het maar 11 kW.

Als je een rijbewijs B zou hebben, afgeleverd vóór 01/01/1989, dan zou je rijbewijs automatisch ook geldig zijn voor de categorie A en zou je dus met elke motorfiets mogen rijden.
Maar dat is dus niet het geval.
Bertje
Berichten: 491
Lid geworden op: 03 apr 2006, 00:00
Locatie: Lier

Re: bedankt voor snelle reactie maar??

Bericht door Bertje »

redrider schreef:11 kw is toch erg weinig dit haald amper 100 km/u
11kW is meer dan genoeg om zonder ook maar enige vorm van opleiding de openbare weg onveilig te maken. Heb je al eens stilgestaan wat voor ongevallen je kan veroorzaken aan 100km/h?
jeroen55

Re: met hoeveel kw mag ik rijden

Bericht door jeroen55 »

ik heb een motor van 173 cc en hij heeft maar 7.3 kw mag ik hier met een b rijbewijs mee rijden in belgie

groeten jeroen
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: met hoeveel kw mag ik rijden

Bericht door de rijprof »

Neen. Met een rijbewijs B mag je wel met een bromfiets rijden (max 49,9 cc en max. 45 km/u).
Nadat je 2 jaar in het bezit bent van een rijbewijs B (vóór 2011) mag je ook met een lichte motorfiets 125 cc rijden.
Jouw voertuig is een motorfiets (173 cc) en daar heb je een rijbewijs A voor nodig.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
bert.covens
Berichten: 4191
Lid geworden op: 13 sep 2009, 10:11
Locatie: hemiksem

Re: met hoeveel kw mag ik rijden

Bericht door bert.covens »

§2. Het rijbewijs, geldig verklaard voor de categorie B, afgegeven sinds ten minste twee jaar, laat het besturen van voertuigen van de categorie A met een maximale cilinderinhoud van 125 cm3 en met een maximaal vermogen van 11 kW toe.

Ook daaraan voldoet je motorfiets niet, 173 cc. Dus ook al heb je je rijbewijs B reeds meer dan twee jaar, mag je die motorfiets niet besturen met je rijbewijs B.

Je zal dus een rijbewijs A nodig hebben.
Goed autorijden, betekent vooral ook aan anderen denken
Aurelie

Re: met hoeveel kw mag ik rijden

Bericht door Aurelie »

Hallo, ik heb sinds een jaar mijn vast rijbewijs momenteel ben ik met de auto van mijn vriend aant rijden maar graag zou ik mijn eigen auto willen kopen, maar mijn vraag was tot hoeveel pk mag mijn auto hebben, de verzekering gaat ik via mijn vriend laten doen ddor dat ik maar 25jaar ben en ik weet dat de verzekering nogal duuren zijn voor jong bestuurde
Jozef
Medewerker
Berichten: 3992
Lid geworden op: 28 mar 2005, 12:02
Locatie: Schönau am Königssee (D)

Re: met hoeveel kw mag ik rijden

Bericht door Jozef »

Volstaat voor jou een Bugatti Chiron? Die heeft 1.103 kW (1.500 PK) en haalt 500 km/h.

Er staat inzake rijbewijs geen beperking op het maximum vermogen van een voertuig van categorie B.

Als je vriend de wagen laat verzekeren, vergeet dan niet jezelf als tweede bestuurder op te geven.
de rijprof
Medewerker
Berichten: 8352
Lid geworden op: 01 jul 2008, 00:24
Contacteer:

Re: met hoeveel kw mag ik rijden

Bericht door de rijprof »

mijn vraag was tot hoeveel pk mag mijn auto hebben
Hoe meer pk hoe duurder. Vraag best informatie bij jouw verzekeringsmakelaar.
http://www.derijprof.be - Zoekend kijken, doet je veiliger en vlotter rijden
Plaats reactie