vraag 794

Vragen over de leerstof i.v.m. het Rijbewijs B.
manon17
Berichten: 1
Lid geworden op: 04 mei 2024, 10:45

vraag 794

Bericht door manon17 »

"In een fietsstraat mogen motorvoertuigen (dus ook niet bromfietsen) de fietsers, speed pedelecs en rijwielen tot 1 m breed niet inhalen."

Wat wordt precies bedoeld met 'dus ook niet bromfietsen'? Bedoelt u 'dus ook niet bromfietsen' als in 'dus ook niet-bromfietsen, bij deze dan specifiek motorvoertuigen' of als in 'dus ook bromfietsen mogen fietsers, speed pedelecs en rijwielen tot 1m breed niet inhalen'. In geval van de eerste optie is het dus ook verboden voor bromfietsen om fietsers, speed pedelecs en rijwielen tot 1m breed in te halen in een fietsstraat of fietszone? In geval van de tweede optie begrijp ik het niet, gezien bromfietsen toch geen motorvoertuigen zijn? Kunt u dit even uitleggen?

Alvast bedankt voor uw antwoord!
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4324
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: vraag 794

Bericht door Stefan Peeters »

Sinds wanneer is een bromfiets geen motorvoertuig?
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Inazuma
Berichten: 11375
Lid geworden op: 04 mei 2006, 00:00

Re: vraag 794

Bericht door Inazuma »

Dat wordt best wat bijgeschaafd ...

Speed-pedelecs zijn volgens de wegcode ook BROMfietsen en dus motorvoertuigen ...

Maar worden in een fietszone (ook aan te passen, ipv fietsstraat) aanzien als ... fietsers :!:

Maar ENKEL voor de toepassing van Artikel 22novies. Verkeer in fietszones
Je moet je helm dus op houden in een fietszone ...


Artikel 22novies. Verkeer in fietszones

In fietszones mogen de fietsers de ganse breedte van de rijbaan gebruiken voor zover deze slechts opengesteld is in hun rijrichting en de helft van de breedte langs de rechterzijde indien de rijbaan opengesteld is in beide rijrichtingen. Motorvoertuigen hebben toegang tot fietszones. Zij mogen de fietsers evenwel niet inhalen. De snelheid mag in een fietszone nooit hoger liggen dan 30 kilometer per uur.

Worden voor de toepassing van dit artikel met fietsers gelijkgesteld: de bestuurders van rijwielen of speed pedelecs.
Plaats reactie