**** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Alles i.v.m. praktijkopleiding en examen.
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Stefan Peeters »

Gast schreef:Zoals je zelf al aangaf, het is jouw mening. Ik blijf bij mijn standpunt. Ik persoonlijk ben van de eerste keer geslaagd, mijn mama daarentegen heeft al haar 6de poging achter de rug zonder resultaat!!!! En wat de job betreft, heb geen compassie, ze hebben er zelf voor gekozen
Misschien kan jouw mama eerst een keer leren rijden voordat ze examen gaat afleggen, dat helpt soms.
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Stefan Peeters
Administrator
Berichten: 4321
Lid geworden op: 16 aug 2007, 11:37
Locatie: Wechelderzande

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Stefan Peeters »

Gast schreef:
Benny Stinkens schreef:
Je kan toch geen 2 keer dezelfe examinator krijgen hoop ik?
Het kan wel, maar het gebeurd zelden of nooit. :idea:
Zeker en vast wel! Na een aantal pogingen krijg je steevast dezelfde examinator en dan maar hopen dat hij of zij deze keer wel in the mood is!
Dat is toch logisch? Ze hebben in een examencentrum nu eenmaal geen onuitputtelijke voorraad examinatoren, als je voor de elfendertigste keer moet terugkomen zal je allicht al eens een keer dezelfde examinator treffen :roll:
Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit 8) (J. Cruijff)
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Stefan Peeters schreef:
Gast schreef:Zoals je zelf al aangaf, het is jouw mening. Ik blijf bij mijn standpunt. Ik persoonlijk ben van de eerste keer geslaagd, mijn mama daarentegen heeft al haar 6de poging achter de rug zonder resultaat!!!! En wat de job betreft, heb geen compassie, ze hebben er zelf voor gekozen
Misschien kan jouw mama eerst een keer leren rijden voordat ze examen gaat afleggen, dat helpt soms.

Ja hoor, een prachtig voorbeeld van het uit de hoogte willen doen! Iets slims gezegd, oh whee! Natuurlijk heeft ze lessen gevolgd! Af en toe moet u eens naar de begane grond afdalen, dat helpt ook!
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Brent Geerts schreef:
Zeker en vast wel! Na een aantal pogingen krijg je steevast dezelfde examinator en dan maar hopen dat hij of zij deze keer wel in the mood is!
Je kan jezelf beter afvragen of je al klaar bent om je examen af te leggen...
Het is niet omdat je gebuisd bent dat de examinator niet in 'the mood' was.
Ietsje hoger beter lezen, lieverd! Ik was van de eerste keer door! Ik spreek voor iemand die mij enorm dierbaar is! Daarbij het is toch een vrij land, ik mag mijn mening hebben, al strookt die niet met de mening van de massa
Brent Geerts
Medewerker
Berichten: 431
Lid geworden op: 10 apr 2014, 22:10
Locatie: Mol

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Brent Geerts »

Gast schreef:
Brent Geerts schreef:
Zeker en vast wel! Na een aantal pogingen krijg je steevast dezelfde examinator en dan maar hopen dat hij of zij deze keer wel in the mood is!
Je kan jezelf beter afvragen of je al klaar bent om je examen af te leggen...
Het is niet omdat je gebuisd bent dat de examinator niet in 'the mood' was.
Ietsje hoger beter lezen, lieverd! Ik was van de eerste keer door! Ik spreek voor iemand die mij enorm dierbaar is! Daarbij het is toch een vrij land, ik mag mijn mening hebben, al strookt die niet met de mening van de massa
Ik ga niet alle 2000 berichten in dit forum lezen voor ik een antwoord plaats...
Daarbij post je ook nog eens onder de naam 'gast' zoals enkele honderden anderen, en wordt het voor mij moeilijk te bepalen van wie welk bericht komt.
Als je je bericht zo formuleerd, doet dat mij in elk geval denken dat het over jou gaat.
Oh ja , dit had trouwens helemaal niks met een mening te maken. Ik blijf in elk geval bij wat ik gezegd heb, alleen geldt het dan nu voor degene die je dierbaar is.
When you think you know it all, it's a sure sign you don't -Colin McRae
Benny Stinkens
Administrator
Berichten: 6824
Lid geworden op: 27 apr 2005, 00:00
Locatie: Dilsen

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Benny Stinkens »

Gast schreef: Daarbij het is toch een vrij land, ik mag mijn mening hebben, al strookt die niet met de mening van de massa
Je mag zeker en vast je eigen mening hebben.
Als jij denkt dat examinatoren bij jou of je dierbare zaken in of uit 'the mood' zijn of waren op het examen is dat je goed recht.
Als anderen daar andere ervaringen mee hebben of anders denken is dit ook hun goed recht. :idea:

Maar wat we hier nu niet gaan doen is blijven discussiëren, want desondanks dat het een vrij land is waar je een mening mag hebben, bestaan er nog forumregels. :idea:
Het Forum is geen plaats om discussies te voeren. Indien een bepaald onderwerp leidt tot een discussie, kan het onderwerp gesloten worden.
Verdere opmerkingen kunnen dan nog gestuurd worden aan de beheerders, die zullen beslissen of ze nog worden toegevoegd aan het onderwerp.

Onderwerpen die met deze thema's geen uitstaans hebben, horen niet thuis op dit forum en zullen verwijderd worden.

Door een bericht te plaatsen op dit forum verklaar je je akkoord met de gedragscode:
Mag ik bij deze iedereen (niet alleen gast dus) oproepen om dit topic te gebruiken waarvoor het dient :idea:
Bezit paardenkrachten onder je motorkap, stop een tijger in je tank, maar wees geen ezel achter het stuur.
Driesss

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Driesss »

Examencentrum Roeselare

Gevolgde route:
Aan het examencentrum naar rechts, aan het eerste rondepunt rechtdoor, tweede rondepunt rechts de R32 op. Daarna rechts de A17 op.
Er af in Kachtem, erna naar rechts en dan weet ik het niet zo goed meer, zeker nog langs de Mandellaan gepasseerd en stuk van de werken waar je maar 30 mocht, dan terug naar het examencentrum.

Zaten nog maar goed en wel op de R32 of de examinator moest me al opjagen met te zeggen "dat we vlot gingen rijden". 1 vrachtwagen correct ingehaald, ik twijfelde of ik nog de tweede ging inhalen, toch maar gedaan omdat hij al een opmerking had gemaakt, na deze vrachtwagen iets te vroeg weer ingevoegd omdat er lichten waren kort erna.
Op de autostrade heb ik gewoon 90 blijven rijden, ik wou het risicio niet nemen van in te halen aangezien ik veronderstelde dat we er vlug terug af moesten, maar ik heb er zeker opgelet dat ik niet minder dan 90 reed.
Ik moest toen we afreden van de autostrade naar rechts, ik ben op dat moment toegeklapt van de stress en zag om een of andere reden niet goed in waar ik moest inslaan, ik ben veel te ver op het kruispunt gereden snedige opmerking gekregen van "wat doet ge nu? ge moet rechts indraaien", op dat moment was ik dus gebuisd. Hij heeft me ook nergens meer laten keren en parkeren.

Terrecht gebuisd want dat was op zich wel een gevaarlijke situatie, maar ben toch pissig op de examinator omdat die zo onbeschoft was en mijns inziens veel te vroeg heeft gezegd dat ik sneller moest rijden waardoor ik al heel vlug met de piepers zat.
Ik heb ook ondermeer een onvoldoende voor snelheid, hij had commentaar dat ik "maar 90" reed op de autostrade, maar de buis zou zijn omdat ik op plaatsen waar ik 30 mocht 40 reed. (wat ik betwijfel, ik weet dat ik er eventjes iets over zat maar niet heel veel. maar ik was toen al dichtgeklapt en was al lang blij dat ik mijn voertuig nog in bedwang had dus het kan wel). Kruisen en inhalen heb ik ook onvoldoende, door die tweede vrachtwagen die ik in een normale situatie waarschijnlijk niet zou hebben ingehaald.

Gebuisd op stress dus, ik weet dat ik wel goed genoeg kan rijden maar ik ben er vet mee als ik op het examen dichtklap.
Vorig jaar heb ik al eens mijn examen gedaan (toen in Gent, mijn adres is gewijzigd ondertsn dus ik moest nu in Roeselare) dus 't is opnieuw rijles volgen. Ik heb nu 1 slecht, 2 onvoldoende's en 2 voorbehoud, terwijl ik vorig jaar (al 11 maanden geleden ondertussen) 3 onvoldoende's en 1 voorbehoud had, en deze keer niet eens heb moeten parkeren (ik had vorig jaar ondermeer een onvoldoende op parkeren). Globaal een slechter resultaat op de momentopname van het examen dus, terwijl ik ondertussen wel veel beter rijd dan vorig jaar.

Het kan aan mij liggen, maar als ik de verslagen van examens in Gent en examens in Roeselare hier vergelijk, krijg ik de indruk dat er in Roeselare meer brompotten van examinatoren zitten.
Gast1

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast1 »

Voorbeeld:
- In welk examencentrum ben je geweest?
Alken
- Zat de examinator naast of achter jou?
achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
zelf kiezen
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?
het gewone
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ?
20 uur rijschool op voorhand ,naderhand nog 6 uur extra
- Als je met een begeleider geweest bent, wie was het ? (geen namen maar vb: papa, mama, oom, tante, vriend(in) enz....)
begeleide

Vertel er ook even bij of je rijschool hebt gevolgd of enkel met begeleider hebt leren rijden.

Morgen is het de 4de keer dat ik moet opgaan, en ik begin het gewoon te haten hoe de examinatoren mij daar behandelen :
1ste keer : Na 5 minuten moest ik terug gaan omdat ik een auto (zogezegd) aan het hinderen was die van zijn oprit af ging en voor mij in ging. ( Een normaal mens wacht ff tot hem ik gepasseerd ben)
2de keer : Zogezegd niet in de spiegel gekeken bij een bepaalde situatie, terwijl ik bijna elke keer met mijn neus tegen het venster duwde om in de zijspiegels te kijken, dat was de enige opmerking , dus ga maar terug als ge u 6 uur extra hebt gedaan.
3de keer :Zogezegd slecht geparkeerd omdat voor hem de eerste keer al goed stond, maar ik vond van niet en mocht het opnieuw doen van hem, dus ik deed dat, en toen we terug kwamen was ik gebuisd door het opnieuw proberen van deze manoeuvre, de rest was allemaal goed, ik kreeg zelfs een compliment van de examinator van het rijden, ma als ik het parkeren niet opnieuw deed , was ik dus geslaagd volgens hem.

In totaal heb ik bijna 3500 euro ( deze student heeft alles zelf betaald idd ) opgehoest. Het is door dit soort situaties dat ik het autorijden ga beginnen haten. Ik ben elke keer met een instructeur geweest, en die zegt dat er niks aan te doen valt. Ik ben echt benieuwd morgen.
Big Tommy

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Big Tommy »

Geslaagd :lol:

Examen centrum Haasrode.

Toffe examinator.

Gevolgde route:
Stukje Hertogstraat tot aan de sporthal, daar linksaf om te draaien in een smalle straat (baan die naar het bos/ kerkhof leidt). Vervolgens Kerspelstraat - Verbindingslaans - Kriekenboslaan (hier achterwaarts parkeren. Vervolgens terug Hertogstraat - Naamsesteenweg - Naamsepoort -ring richting E40 - Links moeten draaien aan de Kapucijnenvoer. IPV de E40 op te rijden had ik het misverstaan en stond ik links voorgesorteerd richting Naamsepoort (hij vond het geen ramp). Nadien tot aan de Parkpoort gereden- Parkstraat - Brabaconnenstraat - Tiensestraat - Tiensesteenweg - Philipslaan -Oude baan- Molstraat - Meerdaalboslaan - Afrit industrieterrein Haasrode - Examencentrum

Opmerkingen:
in een zone 30 wou ik een fietser voorbijrijden, doch het was berg af en die fietser reed vrij snel, het inhaalmanoeuvre duurde iets te lang. Doch ik wou niet sneller rijden omwille van de zone 30. De examinator had hier begrip voor en ik zei ook eerlijk dat ik de situatie niet correct had ingeschat en er beter was blijven achter rijden.

bij het maken van mijn S beweging iets te snel teruggedraaid (maar hier had ik nog wat meer oefening kunnen gebruiken)

In plaats van links en rechtdoor te rijden aan de Kapucijnenvoer was ik dus links en toen terug links gegaan. Mijn fout maar hij heeft me ook niet gecorrigeerd.

Persoonlijke ervaring:
ik vond het een heel leuk examen, doch wel wat stress en ik dacht echt dat ik gebuisd was. Het goede nieuws was dus zeer goed nieuws.

Voorbereiding:
20 uur via rijschool en dan 2 maal de week met mijn ouders.
Big Tommy

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Big Tommy »

Ik moest de bandenspanning tonen, positie van de zetel.

Examinator zat schijn achter mij.
Jelle D

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jelle D »

Omdat ik hier heel wat nuttige informatie heb gevonden post ik toch ook eens mijn bevindingen.

EXAMENCENTRUM: Gullegem - Wevelgem

- In welk examencentrum ben je geweest?
Gullegem - Wevelgem
- Zat de examinator naast of achter jou?
Achter mij
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen?
'Ergens in deze straat', was wel wat kort met vele zijstraatjes, dus ik moest vrij snel een juiste positie kiezen
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd?
motorkap open en koelvloeistof tonen, alle lichten (worden bij iedereen volledig
- Ben je met de rijschool of een begeleider geweest ?
Begeleider.

Ik heb nooit les gevolgd en ben een maand of 9 met m'n pa gaan rijden (telkens een uurke of 2-3 per weekend of week). De examinator was niet overdreven vriendelijk, maar zeker niet onvriendelijk, 'zoals het hoort eigenlijk'.

Opmerkingen op het blad:
'Bediening paneel onvoldoende': mijn grootlichten stonden namelijk nog op na het vooraf controleren en dus niet op m'n scherm gekeken. Nu in een normale situatie waar deze worden gebruikt (in het donker dus), had ik dit ongetwijfeld gezien. Hij heeft dit opgemerkt ('gelieve met de juiste verlichting te rijden om de tegenliggers niet te verblinden') en als opmerking opgeschreven zonder erg.
'Kruisen en inhalen matig (of zoiets): iets te dicht een fietser ingehaald, het fietspad en weg kwamen op een bepaald punt zeer dicht bij elkaar en ik was er beter even achter gebleven. Volledig terecht ik had zelf al gemerkt dat hij redelijk dicht zat toen ik ernaast zat. Doch kwam hij zeker niet in gevaar.

Voor de rest heeft het praktisch deel op de weg maximum 20 minuutjes geduurd (drempeltje, onaangekondigde voorrang v rechts 2x, ringweg kort, bebouwde kom), ik was al ontgoocheld zo snel terug te zijn tot ik een duidelijke 'proficiat' hoorde. Ik zou zelf nog langer gewacht hebben maar m'n pa zei me zeker een afspraak te maken omdat ik volgens hem zeker kans maakte. Ik denk dat die mannen door hun ervaring duidelijk aanvoelen wie zich veilig en verantwoord in het verkeer kan begeven en wie niet, wat misschien de korte duur verklaard. Ik las hier al de wildste verhalen, maar stel me nu de vraag of dit soms ook niet ligt aan het feit dat we hier maar 1 versie van het verhaal horen, begin bvb al met zelf een duidelijke 'goeiemorgen meneer' te zeggen wanneer uw examinator bij u komt. Weet wanneer je er klaar voor bent denk ik, eenmaal het rijden 'automatisch' gaat dan kan je al je aandacht besteden aan kijkgedrag en de verkeersborden en moet het wel lukken. Al is er altijd ergens wel de kans een foutje te maken, das dan ook een beetje geluk hebben
Jelle D

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Jelle D »

Ah btw,

Ik heb geen lessen gevolgd, maar wel op internet gezocht naar heel wat tips. Dingen die je eigenlijk moeilijk zelf kunt weten. Belangrijkst daarin was het correct remmen (laten bollen in vitesse, eventueel terugschakelen en op de motor remmen en kort voor het stoppen de ambriage oplichten), kijkgedrag toucours en de manoevres (vooral het pinken, kijkgedrag en het niet droogsturen, zie animaties op de rijprof, waarvoor dank). Zonder wat opzoekwerk op internet kon ik er toch nooit door geraakt zijn me dunkt :)

---> Misschien is het feit dat ik al 24 ben ook een extraatje waardoor ik iets milder behandeld ben. Ik zie er toch al wat volwassener (/verantwoorderlijker?) uit dan een 18-jarige ;).

Het goedkoopste rijbewijs: theorie 15€, praktijk 36€, rijbewijs gemeente 25€... =76€. Das toch ook al een flink bedrag... Dan is dat toch wel enorm als daar enkele pogingen bijkomen (en zwijg ons van de kostprijs van lessen & al de naft!)
Big Tommy

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Big Tommy »

Ik ga volledig met je akkoord Jelle. Ook ik maakte me heel wat zorgen over het feitelijke praktijkexamen na dat ik diverse (horror)verhalen gelezen had hier. De spanning was ook nog eens te snijden op het examencentrum zelf.

Nu, ik was redelijk relaxed en zoals eerder aangekaart was de examinator zeer correct. Tijdens het examen heb ik mijn best gedaan en getracht om op zoveel mogelijk dingen te letten. Hoewel er natuurlijk altijd wel een foutje kan tussen glippen. Gebuisd of geslaagd, het is aan de examinator om het aantal nieuwe chauffeurs die een risico vormen op de weg te beperken
Gast

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Gast »

Examencentrum Deurne

Examinator zat rechts achter mij
keren in straat: zelf kiezen
Parkeren: examinator duidt een wagen aan, er is genoeg ruimte om te parkeren ( moet sowieso in een s-beweging gebeuren)
Voorafgaande controles: motorkap openen en remvloeistof aanduiden, aangeven hoe je je zetel instelt, aangeven hoe je de spiegels correct moet instellen, lichten, pinkers, rem, claxon.
Begeleider? Begeleider van de rijschool

resultaat: geslaagd!! Super vriendelijke examinator, stelde mij ineens op mijn gemak ( had dit ook wel nodig, want was enorm aan het stressen) :).
Pauwel

Re: **** PRAKTIJKEXAMEN !!!! ****

Bericht door Pauwel »

Dag Iedereen,

Hierbij een antwoord als begeleider, omdat begeleiders ook vaak deze fora afsurfen op zoek naar tips en het mag gezegd worden: hier even grasduinen heeft zeker geholpen!


- In welk examencentrum ben je geweest? ASSE
- Zat de examinator naast of achter jou? achteraan rechts
- Het keren in de straat: in hoevere mocht je zelf de plaats kiezen? volledig vrij
- Het parkeren achter een auto: wat moest je juist doen?s vormige beweging, mooi achter een aangeduide wagen. Er was genoeg plaats, maar de afstand met de wagen voor jou mag niet meer dan 1 m bedragen.
- Voorafgaande controles: wat heeft hij gevraagd? ruitenwisservloeistof
- Ben je met de rijschool (welke?) of een begeleider geweest ? vader als begeleider


Wat is interessant voor de andere lezers die in ASSE hun examen moeten afleggen? :

- alle lichten en knopjes moet je kennen. Kapotte lichten = geen examen
- er zijn een 5 tal mensen die tegelijk examen afleggen. Wees voorzichtig: Iedereen rijdt een verschillende route, maar je komt mekaar regelmatig tegen en uiteraard start je op dezelfde plaats. Laat je niet vangen aan de fouten van je voorganger/tegenligger.
- op woensdagmorgen wordt vuilnis opgehaald in Asse... Aangezien iedereen op de Brusselsestwg inhaalde op de busbaan, mochten we dit ook doen omdat er al een vrachtwagen achter ons voorsorteerde. Dit heeft de begeleidster zelf aangegeven. Achteraf - na het examen - heeft ze dit ook toegelicht en de reden = dat we soms moeten kiezen om een gevaarlijke situatie te vermijden.
- de route: volgende straten kwamen zeker voor: Huinegem (lichten tunnel!), Kalkoven, Godfried Kurthstraat (voorrang van rechts!), Koensborre (vertrek bergop), Nieuwstraat, Muurveld, Arsenaalstraat, Markt (niet op dinsdag! zone 30!) , Kattestraat en rechts steenweg opdraaien en direct links (ING) Mollestraat (zone 30) en Tuinwijk in. Via Huinegem opnieuw naar Steenweg richting Zellik nu. Zone 30 was niet actief, naar station volgen naar Zellik (opgelet voor de vuilkar :D ) Bergveld inrijden. Daar quasi alle kleine straatjes doen, keren in een straat, wat bergop en bergaf, veel parkeerzones waarvoor je aangepast voorrang moet geven en richtingaanwijzers moet gebruiken. Opnieuw de steenweg op richting station (opgelet dubbelrichting fietspad!) N9k volgen tot rondpunt Mollem Z (poging om u meer dan 70 te laten rijden en op het einde is het daar maar 50) en opnieuw naar examencentrum.

- opvallend veel stopborden (en STOP = STOP!)

Wat heb ik onthouden als begeleider?

- veel kilometers rijden = goed voor je leerling
- de begeleidster was 'sec'. Een tip voor deze dame: prachtig zo neutraal, maar geeft toch meer stress...
- ik zag mensen met de rijschool in het midden van de weg rijden, en ook voorrang geven aan auto's met een duidelijk voorrangsverkeersbord... .
- toch een toertje op voorhand in Asse maken, was een pluspunt: Asse is een speeltuin van stopborden, voorrang van rechts, zone 30 en ronde punten...
- gelukkig wist mijn zoon beter hoe je voorsorteert op het kruispunt Kurthstraat - Steenweg.
- Er is geen Panos meer op het kruispunt Kalkoven - Nieuwstraat...

Veel succes aan al de mensen hier op het forum! Dank aan al onze voorgangers.

Nog 2 kinderen te gaan!

Pauwel De Hertogh
Plaats reactie